Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

Topicstarter
Beste,

Ik zal de situatie even schetsen. Ik ben op dit moment 26 jaar, bezig een korte opleiding tot Account Manager af te ronden, daarna wil ik graag NIMA-A en B halen en eventueel sales, dit om mijzelf gewoonweg te ontwikkelen overigens. Ik heb reeds 8 jaar ervaring in de verschillende takken van de verkoop. Denk aan verkoopmedewerker winkel(s), hoofd verantwoordelijke webshop, tijdelijk assistent bedrijfsleider, dat soort functies. Nu ben ik dringend op zoek naar een baan, al is het in een winkel. Ik solliciteer mijzelf helemaal kapot, maar het mag schijnbaar niet baten. Nu zag ik een leuke vacature voor een telecomwinkel waar je tevens de mogelijkheden zou krijgen jezelf te ontwikkelen tot hoger met daarnaast een studiebeurs van €1.000,- per jaar. Klinkt aantrekkelijk dus ik solliciteer. De eisen waren als volgt;

Wat vragen wij?
- Je hebt minimaal MBO+ werk- en denk niveau
- Je hebt ervaring met het werken met computersystemen en internet
- Je hebt ervaring in de actieve verkoop
- Je hebt affiniteit met mobiele telefonie
- Je legt makkelijk contact met anderen
- Je bent op koopavonden en in het weekend beschikbaar

Alle eisen voldoe ik ruim aan, tevens ook in een telecomzaak gewerkt dus dat is mooi meegenomen zou je zeggen. Nu werd ik vandaag teruggebeld door een uitzendbureau hierover en die wisten mij te melden dat een diploma een vereiste was. Het vreemde is dat ik dit helemaal niet terugzie in de vacatures. Meerdere uitzendbureau's zijn aan het werven voor deze functie en elke keer krijg ik te horen; ''Meneer u heeft geen afgeronde MBO of HBO dus het houd hier op'. Ik vind dit nogal opvallend aangezien er niets van in de vacature wordt vermeld en tevens vraag ik mijzelf af; ''Wat moet ik doen om WEL op gesprek te mogen uberhaupt?'' Ik heb 8 jaar ervaring en ben een echt verkoopkanon, dat kan ik zo wel zeggen. Op andere functies solliciteren, zoja wat?

Ook op Account Manager buitendienst kan ik NIET solliciteren. Ze eisen 5 jaar buitendienst ervaring en dat heb ik niet. Dan zou je zeggen ga bij de binnendienst aan de slag, maar dat maakt niets uit want je moet buitendienst ervaring hebben. Tevens zie ik binnendienst niet zo zitten aangezien dat voornamelijk telefoneren is en dat mij doodsaai lijkt, maar dat terzijde.

Wat kan ik of moet ik nu doen? Ik wil dolgraag, maar zie het licht eventjes niet meer. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je jezelf goed weet te verkopen zou ik daar gebruik van maken. Winkels afgaan en daar gewoon jezelf aanbieden. Iden bij uitzendbureau's: als je daar op kantoor een onuitwisbare indruk achterlaat doen ze vaak wat meer voor je, dan blijf je in gedachten hangen. Dus zelf de boer op en niet per mail of telefoon.

Waar jij mee kampt is iets waar heel veel mensen mee kampen: een vertekend beeld van de arbeidsmarkt.De markt momenteel is er eentje waar de werkgevers het voor het uitzoeken hebben, dus ja, dan pis je zonder diploma's naast de pot. Sad but true. Als ik kijk naar mijn schoonzusje: Cum laude personeelswetenschappen aan de uni van Tilburg gedaan. Maar toch 8 maanden bezig om een baan te krijgen. En zij is niet de enige. Solliciteren totdat je een ons weegt en hopen dat je aangenomen wordt dus.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:47:
Als je jezelf goed weet te verkopen zou ik daar gebruik van maken. Winkels afgaan en daar gewoon jezelf aanbieden. Iden bij uitzendbureau's: als je daar op kantoor een onuitwisbare indruk achterlaat doen ze vaak wat meer voor je, dan blijf je in gedachten hangen. Dus zelf de boer op en niet per mail of telefoon.

Waar jij mee kampt is iets waar heel veel mensen mee kampen: een vertekend beeld van de arbeidsmarkt.De markt momenteel is er eentje waar de werkgevers het voor het uitzoeken hebben, dus ja, dan pis je zonder diploma's naast de pot. Sad but true. Als ik kijk naar mijn schoonzusje: Cum laude personeelswetenschappen aan de uni van Tilburg gedaan. Maar toch 8 maanden bezig om een baan te krijgen. En zij is niet de enige. Solliciteren totdat je een ons weegt en hopen dat je aangenomen wordt dus.
Dankjewel voor je reply. Het probleem is dat dit specifieke uitzendbureau hier 2 uur vandaan zit en hier geen vestigingen heeft aangaande deze vacature dus dat wordt hem gewoon niet. Tevens hebben de uitzendbureau's liever per email contact (echt waar heb zelfs aangeboden een kopje te komen doen maar te druk/geen zin/geen tijd) en de meeste werken met een eigen profielensysteem die ze willen vullen denk ik, vandaar dat ze het liever op deze manier doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Wat waarschijnlijk gebeurt is: het uitzendbureau had nog andere kandidaten gevonden die juist wel een diploma hebben, en verder even goed zijn als jij. Het uitzendbureau wil de opdrachtgever niet lastigvallen met een grote hoeveelheid namen dus geven ze er hoogstens twee door, en jij hoorde daar dus niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Free rider schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:53:
Wat waarschijnlijk gebeurt is: het uitzendbureau had nog andere kandidaten gevonden die juist wel een diploma hebben, en verder even goed zijn als jij. Het uitzendbureau wil de opdrachtgever niet lastigvallen met een grote hoeveelheid namen dus geven ze er hoogstens twee door, en jij hoorde daar dus niet bij.
Wat ik te horen kreeg is dat ze mensen hadden met een afgeronde HBO (en dan bedoel ik net afgerond) met 1 jaartje ervaring of een aantal maanden. Tja ik weet nu al dat dat niets gaat worden :) Ik weet ook zeker dat deze winkel over 5-6 maanden weer iemand zoekt. Ik heb met ontzettend veel mensen gewerkt van hele slechte verkopers tot hele goede en de hele goede hebben over het algemeen lef en durf maar niet zozeer een papiertje en ik had toch wel verwacht dat een groot bedrijf als deze dat wel wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43
- Je hebt minimaal MBO+ werk- en denk niveau
Is dit niet altijd gewoon een verkapt: minimaal MBO diploma en graag nog wat extra's. Ik kom het bijna nooit in vacatures tegen als MBO/HBO diploma vereist. 8 a 9 van de 10 keer is het geformuleerd als "minimaal MBO/HBO werk- en denkniveau".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Free rider schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:53:
Het rare is ook bij een andere vacature stond er wel duidelijk bij; Diploma vereist maar bij deze helemaal niet dus hoezo dan voor een diploma kiezen? Juist in de verkoop heb je niets aan theorie maar wel aan ervaring in de praktijk en meelopen met goede salesmanagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shinji schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:56:
[...]

Is dit niet altijd gewoon een verkapt: minimaal MBO diploma en graag nog wat extra's. Ik kom het bijna nooit in vacatures tegen als MBO/HBO diploma vereist. 8 a 9 van de 10 keer is het geformuleerd als "minimaal MBO/HBO werk- en denkniveau".
MBO werkniveau heb ik want de functies die ik heb bekleed zijn allemaal minimaal MBO sommigen zelfs HBO. Zo zou je deze zin ook kunnen interpreteren lijkt mij en dat heb ik ook gewoon op een nette manier gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je hoeft je tegen ons niet te verdedigen hoor ;)

Feit is dat werkgevers een bepaald werk- en denkniveau vragen, en dat je dat niet al bij voorbaat kunt aantonen. Bij een gesprek kan dat evt wel, maar dat komt er niet van omdat het uitzendbureau een voorselectie moet maken. En aangezien er in hun systeem bij jou geen MBO of HBO diploma staat, val je dan gewoon buiten de boot. En ja, that sucks.

Maar waarom richt je je niet op de detacheringsbureau's? Een uitzendbureau is ook maar een korte tijd dozenschuiver voor handjes....da's niet wat je uiteindelijk zoekt of wel?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43
Het enige nadeel voor jou is daarbij dat stel je hebt een functie gehad wat in principe HBO niveau is bijvoorbeeld, dat dit dan ongeveer gelijk zou staan aan een HBO diploma. En zoals door anderen reeds aangegeven, als ze dan de keuze hebben voor iemand die daadwerkelijk dat papiertje heeft en daardoor zowel het werk- en denkniveau heeft aangetoond dat ze die de voorkeur geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:01:
Je hoeft je tegen ons niet te verdedigen hoor ;)

Feit is dat werkgevers een bepaald werk- en denkniveau vragen, en dat je dat niet al bij voorbaat kunt aantonen. Bij een gesprek kan dat evt wel, maar dat komt er niet van omdat het uitzendbureau een voorselectie moet maken. En aangezien er in hun systeem bij jou geen MBO of HBO diploma staat, val je dan gewoon buiten de boot. En ja, that sucks.

Maar waarom richt je je niet op de detacheringsbureau's? Een uitzendbureau is ook maar een korte tijd dozenschuiver voor handjes....da's niet wat je uiteindelijk zoekt of wel?
Detacheringbureau's is een goede ja. Heb je voorbeelden van websites waar je er meerdere onder een dak vind zoals bijvoorbeeld NationaleVacatureBank zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Shinji schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:56:
Het is een formulering die het uitzendbureau of de werkgever de vrije hand geeft. Ze kunnen zo iemand aannemen met of zonder diploma als ze dat willen, maar ook probleemloos iemand afwijzen die geen diploma heeft.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het probleem is dat er te veel mensen worden opgeleid in sectoren waar weinig banen zijn en naarmate de crisis zich de komende jaren verdiept nog minder banen zullen zijn.
Als ik de leeftijd van TS zou hebben zou ik me eens gaan bezinnen op een omscholing in een richting die leidt naar werk dat in de toekomstige maatschappij met een fors lager welvaartsniveau nog steeds onmisbaar is. Zelf noem ik dat vaak 'een trapje lager op de piramide van Maslow'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Henk007 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:11:
Het probleem is dat er te veel mensen worden opgeleid in sectoren waar weinig banen zijn en naarmate de crisis zich de komende jaren verdiept nog minder banen zullen zijn.
Als ik de leeftijd van TS zou hebben zou ik me een gaan bezinnen op een omscholing in een richting die leidt naar werk dat in de toekomstige maatschappij met een fors lager welvaartsniveau nog steeds onmisbaar is. Zelf noem ik dat vaak 'een stapje lager op de piramide van Maslow'
Ik ben mij juist aan het scholen tot Account Manager en ik kan nu op dit moment niet terug :) Tevens vind ik ook echt niets anders leuk behalve buitendienst. Het risico wat ik dan ga lopen en ik ken mijzelf een beetje is dat ik na 1 maand alweer thuis zit omdat ik het helemaal gehad heb. Dat is niet omdat ik niet wil, maar omdat mijn ik zegt; Dit gaan we niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
leuk kun je niet eten.

Het werk zal de komende jaren (decennia?) steeds dichter bij het vervullen van primaire levensbehoeften komen staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 05-03-2013 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Henk007 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:15:
leuk kun je niet eten.

Het werk zal de komende jaren (decennia?) steeds dichter bij het vervullen eerste levensbehoeften komen staan.
Correct alleen het probleem is als ik nu niets vind in deze sector ik er nooit meer in ga komen vanwege mijn leeftijd. Al moet ik 1 jaar bij de telefoonboer werken dat maakt mij niets uit, maar dan moet je wel de kansen ervoor krijgen nietwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zag er toevallig net een die er al sinds Januari op staat, maar toch ga ik morgen even bellen. Ook een uitzendbureau wat 45 minuten rijden is, maar daar wil ik wel op gesprek! Ze zoeken iemand met een HBO diploma of bijna afgeronde opleiding, kijk dat is het betere werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Accountmanagers zijn zooo 2010... O-)

Mijn oude voetbaltrainer is gewoon voor zichzelf begonnen. Heeft een auto gekocht en een loods gehuurd. Nu levert hij gordijnen en vloerbedekkingen van verschillende fabrikanten aan woningstoffeerders.

Ik vind het zonde dat mensen met hersens in de sales of marketing gaan; zou liever zien dat dat talent anders zou worden aangewend: Digitale rechercheur

Anyway, je zou ook een lijstje kunnen maken van bedrijven waar je dat graag zou willen doen en een andere functie pakken. Dan ben je alvast binnen en heb je een streepje voor, zowel bij het vaststellen van de behoefte aan een vertegenwoordiger als bij het selectieproces.

Je moet natuurlijk iets doen om op te vallen tussen de 200 brieven, dus domweg typen levert niets op. Ik noem maar een paar dingen.
  • Netwerk
  • Gunfactor
  • Opvallen
Misschien is dit wat voor je: Solliciteren is werken

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themac1983
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 00:02
eerlijk gezecht zou ik als ik jouw was schijt hebben aan uitzendbureau's. Als je in een telecom zaak wilt werken en je bent zo goed in de verkoop. Ga ze gewoon langs en verkoop jezelf! Als je echt zo'n tallen bent als je zelf aangeeft ben je binnen 1 jaar ergens assistent manager en 1 jaar later manager van je eigen tokotje. (zo heeft familie van mij het ook gedaan).

Was dit toevallig voor een managersfuctie? Dan snap ik nog wel dat ze liever iemand met een afgeronde MBO/HBO opleiding willen (ook al betekend zo'n papiertje in de praktijk erg weinig)

I-racing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:41
Henk007 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:11:
Als ik de leeftijd van TS zou hebben zou ik me eens gaan bezinnen op een omscholing in een richting die leidt naar werk dat in de toekomstige maatschappij met een fors lager welvaartsniveau nog steeds onmisbaar is. Zelf noem ik dat vaak 'een trapje lager op de piramide van Maslow'
Jep, kijk naar de opleiding Commerciele Economie en je ziet dat dit een van de populairste is. Ik heb hem zelf afgerond en nu best wel spijt van. Het is niet mijn ideale richting en dus niet de beste investering geweest. Het vreemde is wel, ik solliciteer ook volop naar banen in een winkel maar wordt afgewezen omdat ik overgekwalificeerd ben of geen recente ervaring.

Netweken is in mijn ogen ontzettend belangrijk. Het kan net die kruiwagen zijn om binnen te komen. Is er niemand bij een van je eerdere werkgevers die tips heeft voor een job weten? Zo ben ik een paar keer ergens op gesprek gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 244101 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:02:
[...]

Detacheringbureau's is een goede ja. Heb je voorbeelden van websites waar je er meerdere onder een dak vind zoals bijvoorbeeld NationaleVacatureBank zeg maar?
Ja en nee. Google. Nofi, maar je komt een beetje over alsof je het e.e.a. in je schot geworpen wilt krijgen. Dat kon eind jaren 90 of eind 2000 misschien, maar tegenwoordig moet je toch echt zelf aan het werk ;)
Bovendien kan ik vanalles roepen maar zonder je regio te kennen schiet je daar natuurlijk nog geen drol mee op ;) Randstad = meer banen maar ook meer concurrentie.
Intermediar, stepstone, trovit, google :X

En idd, leuk kun je niet eten. Zeker aan het begin van je carriere is het tegenwoordig pakken wat je kunt en blij zijn dat je wat hebt. Als je dan ergens goed in bent en het leuk vind om te doenkom je vanzelf wel verder :)
Voorbeeld: Jaren terug, een oude klasgenoot van me. MTRO gedaan, reisbureau gaan werken. Verdiende zo bar slecht dat ie zijn bijbaantje als groenteman bij de Edah maar full time is gaan doen, dat verdiende beter. Bedrijfsleider zag wel wat in hem en gunde hem een interne opleiding tot filiaalmanager. Runt tegenwoordig zijn eigen filiaal van een (ik meen Plus) supermarkt ergens in het zuiden van het land. Zo kan het dus ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Anoniem: 244101 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:56:
Het rare is ook bij een andere vacature stond er wel duidelijk bij; Diploma vereist maar bij deze helemaal niet dus hoezo dan voor een diploma kiezen? Juist in de verkoop heb je niets aan theorie maar wel aan ervaring in de praktijk en meelopen met goede salesmanagers.
Je begreep mijn bijdrage niet. Het uitzendbureau kreeg waarschijnlijk veel te veel reakties die aan alle eisen voldeden. Het uitzendbureau kan niet meer dan twee personen naar die opdrachtgever sturen, en koos dus op gronden die niet in de oorspronkelijke omschrijving stonden.
Het feit dat je aan alle eisen voldeed en hebt gereageerd betekent nog niet dat het uitzendbureau jou moet voorstellen aan de opdrachtgever.
Anoniem: 244101 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:02:
De meeste gebruiken recruiters, en wisselen vaak van recruiter, die recruiters concurreren elkaar de grond in. Je moet dus gaan voor de recruiters. Wat je het beste kan doen: plaats een profiel op monsterboard, elke recruiter heeft een abonnement waarmee ze automatisch alle nieuwe CVs krijgen.
Verwijder je CV en/of profiel na een tijdje (1-2 maanden) en maak een nieuwe, die recruiters krijgen dan weer je naam te zien als ze de nieuwste CVs downloaden. En experimenteer een beetje, maak een CV met summiere informatie, een CV met alle buzz-woorden die je kan bedenken, een CV met hele uitgebreide omschrijvingen van ervaring enz.

PS verwacht niet dat recruiters je beter behandelen dan dat uitzendbureau. Ze worden tegen elkaar uitgespeeld en hebben heel weinig tijd over voor hun sollicitanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 14:52
Anoniem: 244101 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:29:
Beste,

Ik heb 8 jaar ervaring en ben een echt verkoopkanon, dat kan ik zo wel zeggen. Op andere functies solliciteren, zoja wat?
Als jij een écht verkoopkanon bent, kom je bij ELK bedrijf binnen. Als jij kan aantonen dat je veel geld heb opgeleverd voor een baas, dan krijg je echt wel een job. Sterker nog, als je echt een goede verkoper bent, ben je ook creatief genoeg om een baan te scoren, loop gewoon bij bedrijven naar binnen!. Begin anders eens op No Cure No Pay basis!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leroydew schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:52:
[...]

Als jij een écht verkoopkanon bent, kom je bij ELK bedrijf binnen. Als jij kan aantonen dat je veel geld heb opgeleverd voor een baas, dan krijg je echt wel een job. Sterker nog, als je echt een goede verkoper bent, ben je ook creatief genoeg om een baan te scoren, loop gewoon bij bedrijven naar binnen!. Begin anders eens op No Cure No Pay basis!

Succes!
NcNp ga ik niet doen op dit moment, overigens wordt dat hier ook vrijwel niet aangeboden. Afgelopen week ben ik de desbetreffende toko binnengelopen; ''Meneer u moet het uitzendbureau bellen, wij doen niets meer face to face (even kort gezegd) 8)7

Het lijkt wel alsof het langsgaan gewoonweg niet meer op prijs wordt gesteld. Ik merkte het al met de uitzendbureau's die liever hebben dat je een profiel op hun website aanmaakt dan dat je langskomt en nu weer dit :)

De beste man wist mij te vertellen dat diegene die een keuze moet maken voor de desbetreffende functie nieteens daar werkt (denk iets van een regiomanager ofzo die dat moet doen?) dus vandaar dat hij mij ook niet kon helpen en dat hij mij weer terugverwees naar het uitzendbureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Zo erg en onverstandig is binnendienst toch niet? Ik heb het twee jaar geweest en het bellen vond ik ook echt niet het leukste om te doen maar het hoort erbij, dit is ook zeker bij alle binnendienst functies niet altijd de hoofdtaak. Waar ik werkte was het bijvoorbeeld ook offertes maken, orders invoeren, verkoopcijfers opstellen, analyses maken voor de buitendienst etc etc. Dit was een vrij diverse functie wat zeker voor een paar jaar erg leuk was. Daarnaast biedt een binnendienst functie je de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Soms is dit zelfs ook wenselijk, het is nou eenmaal nodig om als buitendienst ook veel productkennis te hebben! Je hebt dat niet vanaf dag 1 en het duurt soms ook wel even voordat je dat hebt. Zeker als je bij iets gespecialiseerde bedrijven aan de slag gaat. Waar ik werkte duurde het zeker een half jaar voordat je een beetje goed bekend was met alle producten en weet waar je welke producten kon inzetten. Dan heb je nog zeker een half jaar nodig om de markt eigen te maken zodat je ook wat weet over je afnemers en je concurrentie.

Het bedrijf waar ik werkte daar waren vrijwel alle buitendienst medewerkers als binnendienst begonnen om zo door te stromen naar een buitendienst functie. Als je dit bij een gesprek kenbaar maakt dat dat je doel is dan is het aan hen of ze daar wat in zien of niet.
Pagina: 1