Basis PC (Office/internet/mail) 400 euro

Pagina: 1
Acties:

• chevchelios
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-04 23:12
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Basistaken als surfen, office werkzaamheden en af en toe een simpele flash game. Waarschijnlijk zal het systeem soms dagen achter elkaar aanstaan en zullen er continu 20 tabs tegelijk in Chrome openstaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 400 euro. Er moet nog +/- 100 overblijven voor een monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, nieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 89,90€ 89,90
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,42€ 58,42
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 57,85€ 57,85
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 31,50€ 31,50
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 36,-€ 36,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,88€ 32,88
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,35

Bovenstaande is vooral gebaseerd op de BBG, ik heb alleen de SSD vervangen door een betere en een harde schijf toegevoegd. Dit is de eerste PC die ik zelf ga bouwen, zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten en/of tips?
Is het nodig om een koeler aan te schaffen, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

(jarig!)
Ziet er goed uit het systeem.

Je hebt 4GB gekozen. Wat is het maximale wat je met deze PC zal gaan doen? Vanwege de erg lage geheugen prijzen is het misschien verstandig om voor 8GB te gaan.

Dit is ook wel een goed alternatief qua SSD: pricewatch: Kingston SSDNow V200 128GB

Je hebt al Werkgeheugen met extra snelheid genomen (boven de 1600MHz). Dat goed, aangezien AMD CPU's dit wel goed benutten, vooral als je de APU gebruikt.

De AMD A10 is eventueel ook nog wel een goede keuze. Deze heeft een erg sterke APU. Je zou hiermee Far cry 3 op lage settings wel mee kunnen spelen. Vooral al heb je niet veel eisen aan een fps van 60, zou je met de AMD A10 nog best goed mee kunnen gamen.

Over de CPU koeler:
De standaard koeler maakt redelijk veel lawaai, en de koel prestaties zijn ook niet geweldig.
Je kan kiezen om voor een erg stille CPU koeler te gaan. Een goede koeler is vaak al stiller dan de standaard koeler. Dit geeft je ook mogelijkheid om te overklokken. Hiermee kan je de CPU sneller laten lopen door meer MHz te krijgen, dit is erg simpel. Ook kan je de APU wat overklokken wat voor een APU dan erg goede prestaties neer zet.

De Cooler Master hyper 412S bijvoorbeeld: pricewatch: Cooler Master Hyper 412S

Deze is iets kleiner dan de gemiddelde goede koelers. Je moet nog maar even checken of deze in je kast past. Als je wilt overklokken.

Al heb je hier geen behoefte aan, en maakt je geluid ook niet erg uit. Kan je de standaard koeler wel nemen.

我的名字是Mirno

• chevchelios
Bedankt voor je reactie.

Gamen is niet echt nodig, dus de AMD A10 lijkt me dan ook niet nodig.
Overklokken gaat ook niet gebeuren, aangezien de PC voor m'n a-technische oom is. Ik denk dat de standaard koeler dan voldoende is. Mocht de temperatuur te ver oplopen, dan is een koeler zo aangeschaft. Tenzij andere adviseren om nu direct bij dit systeem een koeler te bestellen?

Verwijderd

Volgens mij heeft die Cooler Master kast geen cable management en kun je dus ook niet bij de achterkant van je moederbord als het moederbord gemonteerd is. Dat zou betekenen dat je het hele moederbord uit de kast moet halen bij het installeren van een after-market cooler. Dus als je de €25,- tot €35,- nu hebt, zou ik direct voor een after-market cooler gaan, dan heb je dat gedoe niet achteraf. Uiteraard hoef je dan niet de duurste/beste te kiezen, maar vrijwel alles is stiller (en beter) dan de stock cooler.

Maar je hebt wel gelijk, de temperatuur zal prima binnen de perken blijven hoor met de stock cooler, dus die kun je prima houden als het echt niets uit maakt.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-04 18:21
chevchelios schreef op maandag 04 maart 2013 @ 21:22:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Basistaken als surfen, office werkzaamheden en af en toe een simpele flash game. Waarschijnlijk zal het systeem soms dagen achter elkaar aanstaan en zullen er continu 20 tabs tegelijk in Chrome openstaan.
Ik denk dat je best een net systeem hebt samengesteld. Als het systeem echter dagen achter elkaar aan staat kun je wellicht beter een processor kiezen die wat minder verbruikt.
De i3 hieronder bevat een HD4000 en daarmee genoeg kracht voor jou eisen.
De kast hieronder ziet er wat minder fancy (gewoon mat ipv glanzend) uit, maar heeft ook USB 3.0 aan de voorkant en biedt mogelijkheden voor een nette kabelmanagement.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 113,95€ 113,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 57,85€ 57,85
1Cooler Master Force 500€ 32,50€ 32,50
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 23,95€ 23,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,88€ 32,88
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,98

• chevchelios
Oei net te laat, heb alles zojuist besteld :p. Zonder koeler.
Mocht het ding te heet worden of te veel herrie maken, dan schroef ik hem wel open en zet ik er een goedkoop en degelijk koelertje bij. De Force 500 ziet er trouwens ook prima uit. Achteraf had ik die ook kunnen bestellen.
Nu alleen nog even uitvogelen hoe ik Windows 7 installeer vanaf USB.

Verwijderd

Je hebt natuurlijk 7 dagen retourrecht, maar als je nu direct je shop opbelt dan kun je vast nog wijzigen doorvoeren als je het echt wilt (in de zin van een andere kast, je hele bestelling wijzigen zal wel wat te veel van het goede zijn).

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 15:25

Garyu

WW

Het verschil tussen een TDP van 65W en 55W is natuurlijk niet heel boeiend. Vooral aangezien beide processoren bij idle teruggeklokt worden, denk ik dat het niet heel veel uitmaakt?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

klopt, denk dat er zo goed als geen verschil te merken is. Al helemaal omdat AMD graag ruim zit met TDP [en dat ook het echte maximum is zonder overklok] terwijl Intel een soort van gemiddelde gebruikt.

Tijdens 100% belasting kan de i3 nog wel eens boven de A8 komen dus.

People as things, that’s where it starts.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:34

hidde212

Free your mind...

Het is juist zo dat beide processors in de idle-modus (dus ook bij een beetje browsen) allebei heel weinig verbruiken en de AMD onder zware load juist wat meer (zeker als het een grafische toepassing betreft).

Aangezien dit niet het geval is zal het inderdaad weinig uitmaken. Voor de rest is het een goed gebalanceerd systeem voor deze eisen.

...and your ass will follow

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 15:25

Garyu

WW

Oeps, ik had even verkeerd gekeken, de 5600K heeft een TDP van 100W, natuurlijk wel een wezenlijk verschil. Het is echter de vraag of het realistische verbruik grote verschillen gaat laten zien. Als het ding de hele dag alleen voor e-mail/office/internet gebruikt wordt, maakt het allemaal niet zoveel uit.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-04 18:21
Hmm.. ik moet inderdaad mijn reactie terugnemen. In heb de benchmarks er eens op nageslagen en in idle maakt het inderdaad niks uit of je nu de A8 of i3 neemt.
Maximale belasting zit wel wezenlijk een verschil, maar zoals Garyu al zegt zul je daar niet snel aan komen.
Al met al een mooi systeem zo.
chevchelios schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:23:
Oei net te laat, heb alles zojuist besteld :p. Zonder koeler.
Mocht het ding te heet worden of te veel herrie maken, dan schroef ik hem wel open en zet ik er een goedkoop en degelijk koelertje bij. De Force 500 ziet er trouwens ook prima uit. Achteraf had ik die ook kunnen bestellen.
Nu alleen nog even uitvogelen hoe ik Windows 7 installeer vanaf USB.
Windows 7 via usb doe je zo:
http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool

[ Voor 49% gewijzigd door yorroy op 05-03-2013 16:27 ]

• chevchelios
Het percentage tijd dat de processor zware load zal verduren, is gering lijkt me. Daarom zal het in de stroomkosten (paar euro's per jaar?) weinig uitmaken inderdaad.

edit: thanks voor de link!

[ Voor 8% gewijzigd door chevchelios op 05-03-2013 17:22 ]

• chevchelios
De PC is inmiddels in elkaar gezet.
Nu rest me nog een laatste vraag, hoe kan ik de beste airflow creëren? Door de case fan aan de achterkant of juist aan de voorkant te plaatsen?
Standaard zit ie aan de voorkant gemonteerd, maar achter in de kast wordt het uiteraard warmer dan aan de voorkant (waar alleen maar de SSD en HDD zitten). Wellicht dat het iets met betere airflow te maken heeft om hem aan de voorkant te plaatsen. Wat is jullie advies/ervaring, voor of achter?

Verwijderd

Ik dacht altijd dat als je maar één fan had dat het beter was die als (achter) outtake te gebruiken. Maar als de case wordt geleverd met één fan aan de voorkant, zouden de case-bouwers daar toch wel over nagedacht hebben? Je kunt eventjes experimenteren als je het leuk vind, maar het zal waarschijnlijk maar heel weinig gaan uitmaken. Dus lekker laten zitten zolang je CPU temperaturen niet te gek worden.

Het beste is natuurlijk altijd nog één intake en één outtake, maar dat is alleen nodig als je echt te gekke temperaturen krijgt.

• chevchelios
Misschien hebben ze hem standaard aan de voorkant gemonteerd, omdat je het moederbord dan makkelijker kan plaatsen. Anders zou je eerst de fan los moeten schroeven om vervolgens het moederbord te kunnen plaatsen.

Verwijderd

Kan ook, maar nogmaals, ik zou er met jouw configuratie echt niet druk over kunnen maken. Nadat je en PC zelfgebouwd hebt is het natuurlijk altijd verstandig een weekje ofzo de temperaturen in de gaten te houden, maar als het dan nog goed is: niets aan veranderen!

• chevchelios
Ok bedankt!

edit: wat blijkt: de fan past alleen aan de voorkant :p
Pagina: 1