• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-02 11:05
Hoi mensen,

na lang twijfelen heb ik toch besloten om een HTPC te bouwen. Via verschillende fora en tips ben ik tot de volgende build gekomen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,45€ 36,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Western Digital Green SATA 3 Gb/s WDBAAY0030HNC, 3TB€ 118,-€ 118,-
1Fractal Design Core 1000€ 29,90€ 29,90
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 22,36€ 22,36
2Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 6,96€ 13,92
1Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard€ 19,99€ 19,99
1Kingston KVR1333D3S9/4G€ 18,25€ 18,25
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,88€ 32,88
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,55

- CPU ivm interne GPU en prestaties.
- CPU koeler met minimum van 300RPM
- Casefans met minimum van 500RPM, 1 voorin en 1 achterin voor een langzame maar aanwezige airflow
- 3TB schijf ivm interne opslag (beginnen met 3TB en later nog een 3TB schijf erbij)
- 300 W voeding van BeQuiet ivm geluid
- SSD ivm opstarten en betrouwbaarheid Crucial
- Trust toetsenbord ivm trackball en 2,4Ghz verbinding

Uiteraard heb ik overal rekening gehouden met de prijs en de stilte. De kast komt in mijn woonkamer dus ik wil hem echt zo stil mogelijk hebben.

Wat wil ik erop gaan doen?
Media kijken dmv XBMC11. Alles in HD, dus 24 t/m 60 hz. Ik ga er nooit games op spelen omdat ik een gamepc heb staan. Het gaat puur en alleen om XBMC11 met alles erop en eraan. En de 3TB HDD komt erin als begin-opslag. Dit ga ik nog uitbreiden met extra 3 of 4 TB schijven.

Kan ik de setup nog ergens verbeteren voor ongeveer hetzelfde totaalbudget?

Alvast bedankt voor het advies :).

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
1. Ik bewtijfel of je de casefans echt nodig hebt voor zo'n lowpowersysteem. Met een TDP van 55 watt op je processor die je ook nog eens nauwelijks hard gaat belasten zul je niet snel last krijgen van hitteproblemen. Een SSD wordt sowieso niet warm en die ene hardeschijf redt zich ook wel zonder airflow. Ik zou de casefans in verband met stilte en trillingen dus gewoon weglaten.

2. Je hebt gekozen voor een tower qua kast, is dat bewust? Voor het wegwerken in een TV meubel is het bijvoorbeeld handiger om iets te nemen als een pricewatch: Silverstone Milo ML03B. Nadelig wellicht is dat je dan maximaal ruimte hebt voor 2x 3,5" en 1x 2,5".

3. Keyboards van Trust - mweh. Een Logitech K400 biedt wellicht iets beters (touchpad versus trackball, kleinere USB reciever en in het algemeen wat kleiner).

Verder kan ik aan raden om XBMC te besturen met een Androidtelefoon via Yatse, via iOS met de XBMC remote of via een MCE afstandsbediening. Eventuele downloadprogs zoals Couchpotato, Sickbeard en SABnzbd kan je benaderbaar maken via je LAN, zodat je via je telefoon/andere PC's je downloads kan regelen en beheren. Het toetsenbord moet dus meer fungeren als backupbediening.

Verder niet veel op aan te merken, prima build.

[ Voor 51% gewijzigd door rodie83 op 05-03-2013 11:20 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Waarom kies je voor een G1610? Het is nu niet de meest gebruikelelijke CPU voor een dergelijke build. Logischer is om voor bijvoorbeeld een AMD A4 te kiezen. Meer GPU power en qua CPU ook ruim voldoende. Wil je ook BR3D af kunnen spelen, dan zal je minimaal een A8 (trinity uiteraard) moeten kiezen, maar ben je wel iets meer hiervoor kwijt. Dit in combinatie met een Scythe Big Shuriken 2 Rev B en een knap mobo geeft je een heel stille, snelle en betrouwbare basis voor je build.
Wel is het aan te raden voor AMD om voor DDR3-1600 geheugen te kiezen.

je geeft aan veel waarde aan stilte te hechten, maar wel plaats je er een HDD in, met uitbreiding naar 2 in de toekomst. Daarmee gaat er eigenlijk direct een streep door de rekening heen mbt stilte, en daarvanuitgaande heeft de SSD ook weinig meerwaarde meer, behalve kortere boot-tijden (maar de prijs voor de kortere boot-tijd wordt wel erg hoog op die manier).

Je keuze qua keyboard vind ik op zn minst bijzonder te noemen... Ik wist niet dat er mensen bewust voor Trust kiezen ;) De voorgestelde k400 wordt erg veel gebruikt en als prettig ervaren.
Zelf ben ik meer liefhebber van een "echte" remote, via iR danwel via CEC, omdat het toch een stukje gebruikerservaring bevordert en meer een echt device-feeling geeft (zoals je ook bijvoorbeeld bij een DVD-speler hebt).

De case is ook opmerkelijk. Een tower als HTPC wordt niet heel vaak toegepast. De zoals hierboven genoemde Milo ML03B is dan al logischer, maar je kan bijvoorbeeld ook voor een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 kiezen. Let dan wel even op de voeding; volgens mij past deze hier niet in.

iRacing Profiel

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01 18:19
StealthyPeanut schreef op maandag 04 maart 2013 @ 18:33:
Uiteraard heb ik overal rekening gehouden met de prijs en de stilte. De kast komt in mijn woonkamer dus ik wil hem echt zo stil mogelijk hebben.

Wat wil ik erop gaan doen?
Media kijken dmv XBMC11. Alles in HD, dus 24 t/m 60 hz. Ik ga er nooit games op spelen omdat ik een gamepc heb staan. Het gaat puur en alleen om XBMC11 met alles erop en eraan. En de 3TB HDD komt erin als begin-opslag. Dit ga ik nog uitbreiden met extra 3 of 4 TB schijven.
Hey, ik heb laatst een HTPC/server gekocht. Hierbij was het voor mij belangrijk dat deze 24/7 aanstaat. Aangezien deze zo lang aanstaat heb ik gekozen voor een super zuinige setup (hij trekt 15 watt standby en 27.5 watt stressed).

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 125,95€ 125,95
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 59,98€ 59,98
1LC-Power LC-1320mi€ 39,10€ 39,10
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 32,67€ 32,67
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 42,-€ 42,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,70

Hij speelt 1080p lachend af (~40% cpu gebruik) over HDMI, verder houd de fan die erbij zit de cpu onder de 40 graden (hoeft niet veel te koelen aangezien deze zo weinig verbruikt). Ik hoor de fan eigenlijk al van 50 centimeter niet meer (en ik heb een VEEL te kleine behuizing ;) ). Let wel op mijn lijst, ik heb een behuizing waar dit moederbord niet in past, heb ik aangepast :+ .

Verder kan ik je een picopsu echt aanraden. Een 300 watt psu heeft bij een belasting van minder dan 50 watt echt een waardeloze efficiency en genereert dus veel warmte die je eigenlijk niet wil en nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door HesRuud op 05-03-2013 12:07 ]

Kiek em goan!

• kroegtijger
HesRuud schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:03:
[...]

Hey, ik heb laatst een HTPC/server gekocht. Hierbij was het voor mij belangrijk dat deze 24/7 aanstaat. Aangezien deze zo lang aanstaat heb ik gekozen voor een super zuinige setup (hij trekt 15 watt standby en 27.5 watt stressed).
Dat is natuurlijk weer een heel ander eisen-pakket dan wat hier gevraagd wordt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 125,95€ 125,95
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 59,98€ 59,98
1LC-Power LC-1320mi€ 39,10€ 39,10
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 42,-€ 42,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,70

Hij speelt 1080p lachend af (~40% cpu gebruik) over HDMI, verder houd de fan die erbij zit de cpu onder de 40 graden (hoeft niet veel te koelen aangezien deze zo weinig verbruikt). Ik hoor de fan eigenlijk al van 50 centimeter niet meer (en ik heb een VEEL te kleine behuizing ;) ). Let wel op mijn lijst, ik heb een behuizing waar dit moederbord niet in past, heb ik aangepast :+ .

Verder kan ik je een picopsu echt aanraden. Een 300 watt psu heeft bij een belasting van minder dan 50 watt echt een waardeloze efficiency en genereert dus veel warmte die je eigenlijk niet wil en nodig hebt.
De PicoPSU's zijn wat dat aangaat inderdaad goed, alleen zit het grote verlies al daarvoor, namelijk om vanaf 230V naar 12V te gaan, en die voedingen zijn vaak heel inefficient. Als je daar een efficient model voor hebt, kan je grote besparingen halen (reken dat ongeveer 1W 24/7 pakweg €2,- per jaar kost).

iRacing Profiel

• HesRuud
kroegtijger schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:10:
[...]

Dat is natuurlijk weer een heel ander eisen-pakket dan wat hier gevraagd wordt.

[...]

De PicoPSU's zijn wat dat aangaat inderdaad goed, alleen zit het grote verlies al daarvoor, namelijk om vanaf 230V naar 12V te gaan, en die voedingen zijn vaak heel inefficient. Als je daar een efficient model voor hebt, kan je grote besparingen halen (reken dat ongeveer 1W 24/7 pakweg €2,- per jaar kost).
Dat klopt, daarom geef ik ook aan wat mijn setup aan het stopcontact trekt. Dit viel mij heel erg mee! De voeding word ook echt niet warm, wat een bevestiging is dat deze behuizing een goede voeding meelevert :P.

Het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat een psu van 300 watt bij een belasting van ~75 watt (daar zit je setup ongeveer op) een behoorlijk beroerde efficiency heeft. Bij een picopsu zit je dichter in de buurt van zijn nominale vermogen, hierdoor zal (bij een goede voeding) de efficiency beter zijn.

Kiek em goan!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kroegtijger schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:58:
Waarom kies je voor een G1610? Het is nu niet de meest gebruikelelijke CPU voor een dergelijke build. Logischer is om voor bijvoorbeeld een AMD A4 te kiezen. Meer GPU power en qua CPU ook ruim voldoende. Wil je ook BR3D af kunnen spelen, dan zal je minimaal een A8 (trinity uiteraard) moeten kiezen, maar ben je wel iets meer hiervoor kwijt. Dit in combinatie met een Scythe Big Shuriken 2 Rev B en een knap mobo geeft je een heel stille, snelle en betrouwbare basis voor je build.

je geeft aan veel waarde aan stilte te hechten, maar wel plaats je er een HDD in, met uitbreiding naar 2 in de toekomst. Daarmee gaat er eigenlijk direct een streep door de rekening heen mbt stilte, en daarvanuitgaande heeft de SSD ook weinig meerwaarde meer, behalve kortere boot-tijden (maar de prijs voor de kortere boot-tijd wordt wel erg hoog op die manier).
Qua CPU heb je natuurlijk extreem weinig weinig nodig zolang de GPU het HD werk maar voor z'n rekening neemt. Ja, dan kan je inderdaad kiezen voor een AMD A4-3400 in dezelfde prijsklasse, maar het ontloopt elkaar niet of nauwelijks voor hetgeen wat de TS er mee wil doen.

Voor wat betreft harde schijven in je HTPC: je hoeft niet heel erg in te leveren qua stilte. De gekozen 5400RPM schijf is al behoorlijk stil en als je de schijf trillingsvrij (met rubbertje bijvoorbeeld) bevestigd, dan hoor je er vrijwel niks van. Bovendien drijft het voor de TS de prijs nogal op als deze geen hardeschijven plaatst - dan moet het of van zijn andere PC (extra energieverbruik) of een NAS (behoorlijke meerkosten) komen. Verder is het in dergelijke beperkte-kracht-systemen best praktisch om het OS op een fysiek andere schijf te hebben dan de data, zeker als het een langzame schijf is én je die schijf ook nog gebruikt voor downloaden/unpacken.

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 05-03-2013 12:42 ]

• StealthyPeanut
In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties :). Alle input of alternatieven zijn welkom!

Ik ga even proberen overal op te reageren;
rodie83 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:07:
1. Casefan

2. Je hebt gekozen voor een tower qua kast, is dat bewust? Voor het wegwerken in een TV meubel is het bijvoorbeeld handiger om iets te nemen als een pricewatch: Silverstone Milo ML03B. Nadelig wellicht is dat je dan maximaal ruimte hebt voor 2x 3,5" en 1x 2,5".

Verder niet veel op aan te merken, prima build.
1. De casefans heb ik geselecteerd omdat zo de cpufan en eventueel voedingfanminder hard hoeft te draaien. En op 500RPM per 120mm casefan leek het me best stil. Maar, wellicht een idee om ze niet te bestellen en ze eventueel later nog erin te hangen (indien nodig)

2. Dat heb ik inderdaad bewust gedaan. Met het oog op uitbreiding van HDD's en de ruimte in de kast om zo warmte ontwikkeling te voorkomen. Plus dat ik de HTPC naast mijn tv-meubel wil zetten. Ik heb er toch geen ruimte meer voor om erin te zetten. Die case is wel strak trouwens, maar past daar alles in? Inclusief voeding?
kroegtijger schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:58:
Deze had ik uit de BGG en van een ander forum kreeg ik deze aanbevolen icm met het moederbord. Goedkoop, zuinig en does-the-job. Ik probeer ook rekening te houden met mijn budget. Wordt de AMD build ook minder warm? Het gaat mij er alleen om dat ik 1080p films met alle gemak af kan spelen. Ik ga er verder niks op doen. Ook geen BR3D afspelen (3d thuis is geen 3d imho).

Wat voor basis build zou ik dan voor de A4 kunnen nemen? Mobo, geheugen en cpu. Is die Scythe koeler stiller? Hier kan ik even weinig over vinden.
Klopt, maar ik heb geen andere mogelijkheid. Ik moet nou eenmaal opslag hebben voor mijn media en ik heb de mogelijkheid nog niet om een NAS of iets anders te plaatsen. De SSD blijft altijd als OS-schijf aanwezig eigenlijk. Die HDD's zullen denk ik (als ik 1 of 2 schijven van 3TB te luidruchtig vind) binnen een paar maanden naar een simpel NASje of servertje verplaatst worden.
De case is ook opmerkelijk. Een tower als HTPC wordt niet heel vaak toegepast. De zoals hierboven genoemde Milo ML03B is dan al logischer, maar je kan bijvoorbeeld ook voor een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 kiezen. Let dan wel even op de voeding; volgens mij past deze hier niet in.
De case had ik hierboven ook uitgelegd. Voor naast mijn tv-meubel erg strak en ruimte genoeg voorlopig. Kleiner is mooier, maar past toch niet in mijn meubel. Dan zou ik deze op de zijkant moeten plaatsen. Ook niet echt mooi.
HesRuud schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:03:
[...]

Dit ziet er ook wel interessant uit inderdaad. Ik zat al naar een lagere PSU te kijken, maar wist niet waar ik moest zoeken. Maar dit mobo heeft een onboard CPU, maar geen GPU toch? Dus jouw CPU doet al het werk? En met een passief koelblok is alles goed gekoeld? Is deze build ook snel genoeg voor XBMC11 en dergelijke?

Waar moet ik rekening mee houden met een picopsu? Verder heeft niemand het over deze PSU, dus mijn vraag; is deze wel aan te raden? Het gaat mij erom dat hij weinig overbodige warmte creëert en dat daardoor de fan luidruchtig wordt. Daar heb ik best wat extra geld voor over.

@All
wat betreft het toetsenbord; ik heb gezocht op tobo met trackball. Vandaar deze Trust. Maar, een touchpad op die Logitech ziet er ook nice uit :).

Ik wil niet met een AB gaan werken maar met het toetsenbord.

• HesRuud
StealthyPeanut schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:50:

Dit ziet er ook wel interessant uit inderdaad. Ik zat al naar een lagere PSU te kijken, maar wist niet waar ik moest zoeken. Maar dit mobo heeft een onboard CPU, maar geen GPU toch? Dus jouw CPU doet al het werk? En met een passief koelblok is alles goed gekoeld? Is deze build ook snel genoeg voor XBMC11 en dergelijke?

Waar moet ik rekening mee houden met een picopsu? Verder heeft niemand het over deze PSU, dus mijn vraag; is deze wel aan te raden? Het gaat mij erom dat hij weinig overbodige warmte creëert en dat daardoor de fan luidruchtig wordt. Daar heb ik best wat extra geld voor over.
Deze onboard CPU heeft een ingebouwde GPU:
Geïntegreerde graphics
Geïntegreerde GPU AMD Radeon HD 6320
DirectX versie DirectX 11.0
Klokfrequentie GPU 600 MHz

Verder trekt deze makkelijk XBMC11 en runt hij daarnaast nog een cloudserver en TS server (~10 personen) op windows 8. Het is een passief gekoelde cpu, maar er word een fan bijgeleverd. Deze fan is echt super stil en koelt het blok prima (hoeft toch maar 18 watt te koelen).

Waar je met een pico psu rekening mee moet houden is de voeding die erbij geleverd word. Ik zal het uitleggen:
stopcontact [230V] -> Voeding (laptop voeding achtig) [12V] -> PicoPSU [12V out en 5V out].
Waar je hier dus goed op moet letten is dat je een goede voeding bij wil hebben. In deze voeding zitten de meeste verliezen.

Een tweede voordeel van een PicoPSU is dat deze klein is in de kast, vaak is dit een boardje van 100x50x40 cm (vormfactor waar je veel op wint), dit tegenover een voeding van 150x150x150mm is behoorlijk wat.

Waar ik je eigenlijk op wil waarschuwen is: Kijk uit dat je niet teveel overdimensioneert, vaak nemen mensen veel meer dan ze nodig hebben. Kijk gewoon goed uit wat je nou ECHT nodig hebt en selecteer je hardware daarop. Let ook vooral op je behuizing, hier zal je de hele tijd tegenaan moeten kijken :P .

Kiek em goan!

• StealthyPeanut
HesRuud schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:10:
[...]

Deze onboard CPU heeft een ingebouwde GPU:
Geïntegreerde graphics
Geïntegreerde GPU AMD Radeon HD 6320
DirectX versie DirectX 11.0
Klokfrequentie GPU 600 MHz

Verder trekt deze makkelijk XBMC11 en runt hij daarnaast nog een cloudserver en TS server (~10 personen) op windows 8. Het is een passief gekoelde cpu, maar er word een fan bijgeleverd. Deze fan is echt super stil en koelt het blok prima (hoeft toch maar 18 watt te koelen).

Waar je met een pico psu rekening mee moet houden is de voeding die erbij geleverd word. Ik zal het uitleggen:
stopcontact \[230V] -> Voeding (laptop voeding achtig) \[12V] -> PicoPSU \[12V out en 5V out].
Waar je hier dus goed op moet letten is dat je een goede voeding bij wil hebben. In deze voeding zitten de meeste verliezen.

Een tweede voordeel van een PicoPSU is dat deze klein is in de kast, vaak is dit een boardje van 100x50x40 cm (vormfactor waar je veel op wint), dit tegenover een voeding van 150x150x150mm is behoorlijk wat.
OK. Met CPU en GPU onboard dus. Klinkt erg goed, en is ongeveer even duur. Ervan uitgaande dat ik geen extra koeler meer nodig heb. Plus dat dit stiller is waarschijnlijk. En meer dan genoeg voor mijn doeleinden. Die PicoPSU snap ik wel, maar nog niet helemaal. Wat zou ik bijvoorbeeld in dit systeem kunnen gebruiken? Ervan uitgaan dat ik er max 1 SSD 64GB en 3 schijven 3TB in ga hangen.

@Kroegtijger
Als ik de AMD A4-3400 + Gigabyte GA-A55M-DS2 zou nemen, dan ben ik iets goedkoper uit. En als dit uiteindelijk wel sneller is (toch?), zou het dom zijn om deze niet te nemen. Even ervan uitgaande dat ik wel hetzelfde geheugen kan behouden. Meer dan genoeg voor XBMC11 + HD-content te bekijken.
Waar ik je eigenlijk op wil waarschuwen is: Kijk uit dat je niet teveel overdimensioneert, vaak nemen mensen veel meer dan ze nodig hebben. Kijk gewoon goed uit wat je nou ECHT nodig hebt en selecteer je hardware daarop. Let ook vooral op je behuizing, hier zal je de hele tijd tegenaan moeten kijken :P .
Inderdaad. Dat wil ik ook zeker niet.
De HTPC moet;
Stil zijn
Zo zuinig mogelijk zijn
Zo min mogelijk warmte creeren
XBMC11 + 1080P (Geen 3d) content moeiteloos draaien
De Fractal kast hebben (design vind ik zelf erg strak en simpel)

Niks meer en niks minder. Dus geen games (ook NIET heeeel misschien in de toekomst) of wat dan ook.

[ Voor 24% gewijzigd door StealthyPeanut op 05-03-2013 13:35 ]

• kroegtijger
rodie83 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:32:
[...]

Qua CPU heb je natuurlijk extreem weinig weinig nodig zolang de GPU het HD werk maar voor z'n rekening neemt. Ja, dan kan je inderdaad kiezen voor een AMD A4-3400 in dezelfde prijsklasse, maar het ontloopt elkaar niet of nauwelijks voor hetgeen wat de TS er mee wil doen.
Ik dacht zelf meer aan een Trinity dan een Llano. Investeren in FM1-platform is aan een dood paard trekken. FM1 is EOL. De A4-5300 is aanzienlijk zuiniger, maar moet wel met wat minder CPU-kracht doen. Daarintegen is het voor HTPC's ruimschoots voldoende, mits je geen BD3D wilt gebruiken aangezien hiervoor geen instructiesets aanwezig zijn, en de dual-core A4 en A6 Trinity qua CPU-resources te kort schieten om dit te ondervangen. (waar Llano's wel weer de instructie-set kennenop de hele range APU's. Deze is bij de Trinity niet aanwezig, waarschijnlijk met het oog op prijs / license).
Voor wat betreft harde schijven in je HTPC: je hoeft niet heel erg in te leveren qua stilte. De gekozen 5400RPM schijf is al behoorlijk stil en als je de schijf trillingsvrij (met rubbertje bijvoorbeeld) bevestigd, dan hoor je er vrijwel niks van.
Elk bewegend onderdeel maakt geluid; hoeveel of hoe weinig ook. Wil je een écht stil systeem, dan heb je geen alternatief dan deze eruit te halen. Ben je iets minder kritisch, dan zijn er wel dempings-mogelijkheden, maar er gaat uiteraard niets boven het niet hoeven dempen ivm het niet aanwezig zijn van...
Bovendien drijft het voor de TS de prijs nogal op als deze geen hardeschijven plaatst - dan moet het of van zijn andere PC (extra energieverbruik) of een NAS (behoorlijke meerkosten) komen.
Centrale storage is steeds meer een gemeen-goed aan het worden. Daarbij bereid je je netwerk daarmee voor op de toekomst, waarbij je over meerdere clients gaat connecten naar 1 centrale database. Dus ja, het zijn extra kosten, maar het zijn ook extra mogelijkheden en diensten. Als TS dit in de toekomst alsnog wil gaan doen komt hij mogelijk tot de conclusie dat de build die vandaag gedaan wordt weer niet helemaal matcht met wat hij dan wil. Dan is het praktisch om nu alvast het oog op de toekomst te hebben en zorgen dat je in 1x het juiste aanschaft, dan wanneer je nu wat aanschaft en later weer moet veranderen (denk bijvoorbeeld aan de case, die kleiner kan als TS geen HDD's nodig heeft om maar eens iets te noemen. Mocht TS er budget voor vrij kunnen maken, dan is het een mooie uitbreiding op het netwerk imho.
Verder is het in dergelijke beperkte-kracht-systemen best praktisch om het OS op een fysiek andere schijf te hebben dan de data, zeker als het een langzame schijf is én je die schijf ook nog gebruikt voor downloaden/unpacken.
Dat is dus geheel afhankelijk van de complete setup van de omgeving. Ga je uit van centrale storage, dan laat je (normaal gesproken ten minste) ook al die processen centraal afhandelen, waardoor je met een hele kleine SSD op je HTPC al af kan.
Kies je ervoor om centrale storage toe te passen, maar de services ervan weer lokaal te houden, dan kan je een wat grotere (bijvoorbeeld 128GB) SSD nemen, om hierop zowel het OS als data-afhandeling van downloads te laten processen.
Kies je er weer voor om lokaal alles af te laten handelen, dan kan is het qua performance inderdaad aan te raden om deze 2 taken gedeeld te laten afhandelen (dus aparte disks), maar dat gaat weer alleen zin hebben op het moment dat je ook wilt investeren in hardware hiervoor. Als je dan toch al wil investeren, dan lijkt het me juist weer zinvoller om die investering naar centrale storage te verschuiven omdat je hier veel meer toekomst-gericht bezig bent. Alles valt of staat dus met hetgeen wat TS nu én in de toekomst wil, en hoeveel budget er vrij gemaakt kan worden.

iRacing Profiel

• StealthyPeanut
Knip

[ Voor 102% gewijzigd door StealthyPeanut op 06-03-2013 13:29 ]

• StealthyPeanut
Even een kleine change of plans.....

Na goed nadenken toch besloten om GEEN HDD's erin te plaatsen. Deze hang ik voorlopig lekker in mijn game-pc en deel ik via het netwerk. Deze moet dan maar even aan blijven staan. Financieel nu geen ruimte om een degelijke NAS te kopen. Dit ga ik over een half jaar doen met een ruimer budget.

Met deze gedachte ben ik met hulp van een vriend (kan goedkoop inkopen) de volgende build bedacht;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,45€ 36,45
1Shuttle XH61V€ 156,50€ 156,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 20,50€ 20,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,12

Geen fan meer voor de voeding = ideaal. Maar, wel het volgende;

Intelligent fan control
The Smart Fan system promises low operating noise with its large, slowly rotating fans, which generate a very large airflow and have automatic variable speed control.

Processor heat pipe cooling
Processor cooling with heat pipe technology and two fans (6cm)

Afbeeldingslocatie: http://i.pcworld.fr/1251571-shuttle-xh61v-mini-pc-intel-lga1155-9.jpg

Bovenin boven de heatsink zitten de 2 fans. Hierdoor is een CPU-fan overbodig.

Ik ben een beetje huiverig voor dit soort fans...... zal dit een risico worden denken jullie?

Is dit verder een goede stille build? Of hebben jullie voor dergelijke behuizingen betere alternatieven?
Pagina: 1