Hallo tweakers!
Sedert ik een D800 gebruik is Lightroom 4.3 niet meer vooruit te branden.
Helemaal onverwacht is dat niet op een 4.5 jaar oud systeem, met win8 pro als upgrade van Vista 32 bit.
Huidige systeem:
Ik zou graag de kast, voeding, schijven en geluidskaart handhaven. Video kaart heeft m.i. geen prioriteit.
Hoofdzaak is beeldbewerking, bijna helemaal met Lightroom.
In het verdere gebruik verwacht ik geen bottlenecks: opname en bewerking van muziek, rekenwerk in (open)office, klein beetje video bewerking, internet. Geen games.
Budget ca €1000
Een snel systeem op basis van de X79 chipset lijkt niet te realiseren binnen dit budget.
Overclocking zal beperkt blijven, maar ik heb bij de op H77 gebaseerde mobo's naar mijn smaak onvoldoende snelle sata en usb3 voorzieningen gevonden.
Ik ga nu uit van een Z77 mainboard met een i7 3770 processor. Kijkend naar reviews, prijzen, voorzieningen en stroomverbruik lijkt de MSI-GD65 goed te passen.
Ik heb geen ervaring met assemblage van (moderne) pc's. Ik heb dan ook geen idee hoe ik een processor koeler kies, die stil is, enige overclocking toelaat, in de Antec Solo past en niet in de weg zit bij het plaatsen van geheugen.
Een volgende vraag is: werkt deze opzet probleemloos met 32Gb van dit geheugen?
Tenslotte, past de 4.5 jaar oude Zalman voeding in het nieuwe systeem?
Ik hoop dat jullie mij helpen aan een systeem dat de komende 5 jaar snel, stil en stabiel werkt.
Hans
Sedert ik een D800 gebruik is Lightroom 4.3 niet meer vooruit te branden.
Helemaal onverwacht is dat niet op een 4.5 jaar oud systeem, met win8 pro als upgrade van Vista 32 bit.
Huidige systeem:
cpu | Intel Q9550 |
mobo | Asus P5Q |
ram | DDR2 OCZ 4GB 1066 Platinum CL5.0 (5-5-5-18) Kit of 2 |
beeld | ASUS PCIe 256MB ATI EAH3650 Silent/HTDI DDR3 2DVI DX10 |
geluid | ASUS PCIe Xonar Essence STX/A |
cpu fan | CM Hyper Z600 |
voeding | Zalman 500watt modular |
hdd | 2x 1 Tb Samsung |
kast | Antec Solo |
Ik zou graag de kast, voeding, schijven en geluidskaart handhaven. Video kaart heeft m.i. geen prioriteit.
Hoofdzaak is beeldbewerking, bijna helemaal met Lightroom.
In het verdere gebruik verwacht ik geen bottlenecks: opname en bewerking van muziek, rekenwerk in (open)office, klein beetje video bewerking, internet. Geen games.
Budget ca €1000
Een snel systeem op basis van de X79 chipset lijkt niet te realiseren binnen dit budget.
Overclocking zal beperkt blijven, maar ik heb bij de op H77 gebaseerde mobo's naar mijn smaak onvoldoende snelle sata en usb3 voorzieningen gevonden.
Ik ga nu uit van een Z77 mainboard met een i7 3770 processor. Kijkend naar reviews, prijzen, voorzieningen en stroomverbruik lijkt de MSI-GD65 goed te passen.
Ik heb geen ervaring met assemblage van (moderne) pc's. Ik heb dan ook geen idee hoe ik een processor koeler kies, die stil is, enige overclocking toelaat, in de Antec Solo past en niet in de weg zit bij het plaatsen van geheugen.
Een volgende vraag is: werkt deze opzet probleemloos met 32Gb van dit geheugen?
Tenslotte, past de 4.5 jaar oude Zalman voeding in het nieuwe systeem?
cpu | Intel i7 3770K | 300 |
mobo | MSI Z77-GD65 | 140 |
ram | Corsair CML32GX3M4A1600C10 | 200 |
cpu fan | ???? | ???? |
hdd | Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256 | 200 |
os | Win 8 Pro oem | 130 |
Ik hoop dat jullie mij helpen aan een systeem dat de komende 5 jaar snel, stil en stabiel werkt.
Hans