upgrade systeem voor Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10-2024
Hallo tweakers!

Sedert ik een D800 gebruik is Lightroom 4.3 niet meer vooruit te branden.
Helemaal onverwacht is dat niet op een 4.5 jaar oud systeem, met win8 pro als upgrade van Vista 32 bit.
Huidige systeem:
cpuIntel Q9550
moboAsus P5Q
ramDDR2 OCZ 4GB 1066 Platinum CL5.0 (5-5-5-18) Kit of 2
beeldASUS PCIe 256MB ATI EAH3650 Silent/HTDI DDR3 2DVI DX10
geluidASUS PCIe Xonar Essence STX/A
cpu fanCM Hyper Z600
voedingZalman 500watt modular
hdd2x 1 Tb Samsung
kastAntec Solo

Ik zou graag de kast, voeding, schijven en geluidskaart handhaven. Video kaart heeft m.i. geen prioriteit.

Hoofdzaak is beeldbewerking, bijna helemaal met Lightroom.
In het verdere gebruik verwacht ik geen bottlenecks: opname en bewerking van muziek, rekenwerk in (open)office, klein beetje video bewerking, internet. Geen games.
Budget ca €1000

Een snel systeem op basis van de X79 chipset lijkt niet te realiseren binnen dit budget.
Overclocking zal beperkt blijven, maar ik heb bij de op H77 gebaseerde mobo's naar mijn smaak onvoldoende snelle sata en usb3 voorzieningen gevonden.
Ik ga nu uit van een Z77 mainboard met een i7 3770 processor. Kijkend naar reviews, prijzen, voorzieningen en stroomverbruik lijkt de MSI-GD65 goed te passen.

Ik heb geen ervaring met assemblage van (moderne) pc's. Ik heb dan ook geen idee hoe ik een processor koeler kies, die stil is, enige overclocking toelaat, in de Antec Solo past en niet in de weg zit bij het plaatsen van geheugen.
Een volgende vraag is: werkt deze opzet probleemloos met 32Gb van dit geheugen?
Tenslotte, past de 4.5 jaar oude Zalman voeding in het nieuwe systeem?

cpuIntel i7 3770K300
moboMSI Z77-GD65140
ramCorsair CML32GX3M4A1600C10200
cpu fan????????
hddSamsung 840 Pro Series MZ-7PD256200
osWin 8 Pro oem130

Ik hoop dat jullie mij helpen aan een systeem dat de komende 5 jaar snel, stil en stabiel werkt.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:22
Het is wat handiger wanneer je de producten even een in wenslijst zet en daarvan een RML maakt, zoals dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1MSI Z77A-GD65€ 139,90€ 139,90
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit€ 125,-€ 125,-
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 157,30€ 157,30
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 198,99€ 198,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,09

Wat betreft de onderdelen, als je wilt overclocken en je profijt hebt van hyperthreading is de i7 3770k een goede keuze. Het geheugen zal geen probleem vormen, een Z77 platform kan zonder problemen 32GB aan.
Kijkend naar het moederbord kan je hier wellicht iets besparen. In een vergelijking komt de ASRock Z77 Extreme4 overeen qua specs (zelfs 2 meer USB 3.0 i.p.v. USB 2.0), maar is wel een paar tientjes goedkoper.

Wat betreft de koeler is het soms wat lastig inschatten, maar zover ik kan zien heeft jouw kast achterin een 120mm fan en in dat geval passen de meeste 120mm tower CPU koelers wel. Een niet al te dure optie zou zijn de Gelid Solutions Tranquillo rev2 of voor een paar euro meer de Cooler Master Hyper 412S. In combinatie met het low-profile geheugen zal dit op dat vlak geen problemen geven met plaatsing.

Tenslotte de voeding, die is qua vermogen prima en zelfs enorme overkill. Vraag is alleen hoe die zich na 5 jaar nog verhoudt; de een blijft het nog jaren vrolijk doen, de ander slaat door en neemt (in het ergste geval) andere onderdelen van je pc mee. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, er budget voor hebt en het eraan wilt uitgeven kan je eens kijken naar bv:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 55,30€ 55,30
1Corsair CX430M€ 41,14€ 41,14
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 77,29€ 77,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 173,73

Hier heb ik even gefilterd op modulaire voedingen van een wattage wat, zelfs met toevoeging van een redelijke GPU, nog afdoende moet zijn. De Seasonic is een stukje duurder, aangezien het hier om een zeer efficiënte 80+ Gold certified voeding gaat.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Bovengenoemde lijstje ziet er prima uit Van Moi in Actie, maar ik zou toch die 3750 gaan, dan voor een 3770k, omdat de 3750K bijna dezelfde prestatie levert maar goedkoper is!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:22
Kijkend naar deze review lijkt het erop dat Lightroom wel wat voordeel heeft van hyperthreading, al zijn het geen schokkende verschillen. Ook de AMD afdeling met diens FX-8350 kan hier zeer goed meekomen en lijkt (andere benchmarks ook meegenomen) de beste prijs/prestatieverhouding te hebben. Nadeel is dan weer dat die CPU enorm veel stroom vreet, zie hiero, wat inhoudt een hogere stroomrekening en meer warmte voor de koeler om af te voeren.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Vraag @ TS: wil je het systeem kunnen overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
@Moi_in_actie: Mooi, zo'n wenslijstje, weer wat geleerd.
De Asrock kost inderdaad iets minder, maar ik denk dat een paar tientjes verschil nauwelijks invloed heeft op de totale uitgaaf. Het budget is wel beperkt, anders was het een X79 met i7 3930 geworden.
Als alternatief voor het MSI bord heb ik wel naar Asus gekeken.
De Asus P8-Z77V LE biedt 6 usb3 poorten, maar de Realtek lan chip schijnt minder te zijn dan de Intel.
Wifi op de Asus P8-Z77V is totaal overbodig voor mij, verder was dit mijn eerste keus. Ik heb wel eens gelezen dat de compatibiliteit van geheugen bij Asus een probleem kan zijn. Dit zou ik verder moeten uitzoeken. Klopt het dat de afstand van processor tot geheugen bij Asus iets groter is dan bij MSI?

De specs van de Cooler Master Hyper 412S zien er goed uit. Ik zal de kast eens open maken en kijken hoeveel ruimte er eigenlijk is.

Ik zal de voedingen bekijken, vervangen is misschien beter.

@Nvida_intel: De verschillen tussen de 3570 en 3770 zijn inderdaad niet erg groot, maar het prijsverschil ook niet. Hyperthreading lijkt enig voordeel te bieden bij gebruik van Lightroom 4. Overigens heb ik de indruk dat benchmarks van LR sterk afhankelijk zijn van de LR versie en gebruikte file omvang. Mijn huidige systeem met LR 4.3 verwerkt zonder problemen files van 12Mb. Drie tot vier files van 54Mb leiden tot eindeloze memory swaps en eindigen regelmatig in een crash van LR.

@Mig29: Als zonder verlies aan stabiliteit snelheidswinst gemaakt kan worden, wil ik dat zeker doen, maar ik zoek geen snelheidsrecords.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 15:29
Mag ik eens vragen waarom je persé een massa USB 3 en Sata 600 aansluitingen wil?

Een normale HDD heeft niks aan Sata 600, enkel een SSD kan er voordeel uit halen. Meer dan 1 SSD komt er waarschijnlijk niet in dus opzich zit je met 1 Sata 600 slot al goed...

USB 3... ok muis en tobo hebben er niks aan. Voor je foto's werkt het volgens mij gewoon handiger om een USB3 cardreader in te bouwen. Dan heb je nog een printer ofzo en ... uh?

4 USB 3 poortjes zijn volgens mij wel voor 99% van de gebruikers voldoende.

Dat wetende kom je met een basic Z77 mobo ook wel toe. MSI Z77A G45 ofzo...
Zie geen reden om duurdere modellen te kiezen die eerder geschikt zijn in game PC's met multiple GPU set-ups.

Kwa SSD geven de Crucial M4 nu wel veel bang for buck, maar als geld geen probleem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-07 13:41

player-x

Disruptive by design

Heb zelf ook een D800, heerlijke camera, maar heeft ook een enorme sensor dat hele grote plaatjes maakt qua omvang, en als ik naar je systeem kijk zou je systeem eigenlijk nog prima moeten zijn om mee te werken, en de 1080p video's zijn zelfs nog veel groter.

Want ik denk dat zeker de quad core 2.8GHz CPU is snel genoeg voor wat je wild doen, en denk dat je voor 300 tot 450 euro al klaar kan zijn!

Je bottleneck is dat je veel te weinig geheugen hebt, dat kan je prima controleren als je je ''Task Manager" open maakt, daar zal je zien dat je geheugen geheel gebruikt word en je CPU de meeste tijd uit zijn neus loopt te vreten.

Denk dat je al klaar kan zijn voor 130 of 260 euro, met een of twee setjes 2x 4GB DDR2 800 geheugen.

Want imho kan jouw quad core nog makkelijk 2 tot 5 jaar mee.

Zelf heb een 3930K met 64GB, dus foto en video bewerking gaat razendsnel, maar zie tijdens bewerking mijn CPU niet echt hard aan het werk zijn.

Maar als ik mijn video's encode met HandBreak, doe ik dat op mijn server en ik mijn 2600K die daar inzit meestal onder klok naar 1.8GHz, voor de beste IPW, daar de video (re-)encoding zelf iets is waar ik meestal geen echte haast mee heb.

Zal je winst halen uit een nieuwe i7 3770K, ja vast en zeker, maar denk dat je met 12 of 16GB geheugen in je huidige machine, gevoelsmatig al op 90% zit wat een 3770K zal doen voor tijdens bewerken.

Qua encoding zal een 3770K je wel een behoorlijke winst laten zien, maar is dat echt belangrijk?

Qua opslag zou ik zeker een SSD nemen, werkt gewoon veel fijner, de Crucial m4 256GB is een prima keuze, en ja je mobo heeft geen SATA 600, nou en, SATA 300 is ook al flink rap, en meestal merk je het verschil niet totdat je met grote files werkt, en dan nog is het een stuk rapper dan HDDs.

Wil je snel je camera leeg trekken met USB3, je hebt een USB3 kaartje al vanaf 20 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 05-03-2013 14:10 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ben het wel een beetje eens met player-x dat een overkill CPU ook niet altijd de oplossing is;

Ik zit hier net met lightroom wat 5DII foto's te exporteren, op een 3930K op 4,2ghz, met 32GB van en naar een 7200rpm schijf.

Het exporteren neemt max 50% van m'n cpu in, ik heb HT aan dus ik denk dat ie met exporteren niet hoger komt dan 6 threads.. Ram komt niet boven 4GB, schijfgebruik is ook niet hoog.

De ruimte die over is op de CPU kun je gebruiken om door te werken of andere dingen te doen maar ik betwijfel of je snel het verschil zou merken tussen een 3930k of een 3770k tenzij je echt nog een zware app er naast hebt lopen (renderen van video of 3d)

Ik denk wel dat die Q9550 upgraden zinvol is hoor. Blijkbaar is LR wel ge-multithread maar fotobewerkingen/edits worden vaak in 1 thread uitgevoerd, en blijkbaar is exporteren ook niet oneindig schaalbaar. Die Q9550 loopt op 2.8ghz en is ook nog van wat generaties terug. Die legt het zwaar af tegen een K processor boven de 4ghz.

( Ik heb hier een ook een dual xeon x5460, dus 8 cores op 3,16 ghz uit dezelfde generatie als die Q9550; in multithreaded dingen als renderen van video en 3d is hij nog bijna zo snel als een i7 3770 maar in singlecore legt hij het zwaar af )

Kom je weer uit op dat meer cores/threads leuk zijn, maar dat mhz even belangrijk of misschien wel belangrijker is. Ik denk dat een 3570K met flinke overclock prima zou zijn, en als je met exporteren nog wat extra snelheid zou willen de 3770K.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 05-03-2013 15:20 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

maratropa schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:09:
Ik denk wel dat die Q9550 upgraden zinvol is hoor. Blijkbaar is LR wel ge-multithread maar fotobewerkingen/edits worden vaak in 1 thread uitgevoerd, en blijkbaar is exporteren ook niet oneindig schaalbaar. Die Q9550 loopt op 2.8ghz en is ook nog van wat generaties terug. Die legt het zwaar af tegen een K processor boven de 4ghz.
Wel nee die 2,8GHz quad Q9550 is snel genoeg, en HT is leuk maar niet echt noodzakelijk.

Van 4GB naar 12GB met een 8GB upgrade, en dat lost de geheugen bottleneck op, en de SSD versnelt de disk I/O van bestands toegang en de swapfile.

Ja de 3770K is sneller, de vraag is alleen, is hij 700 euro sneller?

Of kan je vooruit met 80~90% van de snelheid van een i7 3770, en hoewel niet extreem ver, de Q9550 kan ook overgeklokt worden zeker naar 3.5 maar +4GHz is goed mogelijk, zeker met een goede koeler zoals de Dark Rock Pro 2 of de NH-D14.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 05-03-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik benader dingen idd vaak puur alleen vanuit het snelheidsoogpunt. Maar je punt is valide; extra snelheid tegen welke prijs. En die 9550 clocked best lekker over volgens mij? Dat ie uberhaupt niet overgeclocked is, foei 8)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Aan dion_b: Ik heb Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) gelezen, maar blijkbaar niet goed geinterpreteerd.
In het beleid van het DAA staat: Let op: voor componenten en upgradesets en dergelijke hebben we een separaat adviesforum: Componenten Aankoopadvies. Hier komen alleen de vragen over complete systemen. Waarschijnlijk had ik dus in CAA moeten zijn.

Aan Inrage: Ik hoop het systeem ca 5 jaar te gebruiken. Waarschijnlijk wordt in die tijd een tweede SSD voor cat en previews geplaatst. Ik gebruik nu twee MyBook's met usb3 aansluiting voor backup, een snelle kaartlezer en er zijn al 3 poorten bezet. Wat ruimte voor toekomstige uitbreiding mag wel enkele tientjes kosten. Het MSI Z77-G45 bord stond hoog op mijn lijstje. Wat is het kwaliteitsverschil tussen de Realtek en de Intel lan chip? Ook dit zou ik nog verder moeten uitzoeken.

Dan player-x en maratropa:
Eigenlijk zou ik de vervanging van moederbord etc graag een jaartje uitstellen. De klachten over traag werkend Lightroom versie 4 heeft me misschien te pessimistisch gemaakt over een beperkte upgrade.
Het P5Q bord ondersteunt maximaal 16Gb geheugen. Er is nog ruimte voor 2x 4Gb. Dit geheugen en het usb3 kaartje zijn afgeschreven bij de serieuze upgrade, die uitgevoerd wordt als ik meer tijd heb.
Een SSD met voldoende ruimte voor catalogi en previews, maar vooral voor sneller paging veronderstel ik. En eindelijk een 64 bits OS. Tenslotte een kaartlezer toegevoegd.

Is te verwachten dat ik met deze beperkte aanpassing een jaartje vooruit kan?
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ 4GB (2x 2GB) DDR2€ 52,10€ 52,10
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 199,99€ 199,99
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit EN€ 123,-€ 123,-
1Western Digital USB3.0 Adapter - PCI-E 1x€ 28,95€ 28,95
1Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Als je denkt dat 8GB genoeg is, wat het waarschijnlijk is, moet je alleen oppassen dat je video's maar in je geheugen passen, en je dus niet daar over gaat, ga je er wel overheen, dan moet je meer geheugen hebben.

Een andere optie is om een nieuwe mobo te nemen met DDR3 ondersteuning, zo als dit bord, de Gigabyte GA-G41M-COMBO, en dan 2x DDR3 8GB modules er bij.

Je kan met de afgeschreven onderdelen, altijd later nog een HTPC maken, tweede PC of eventueel een server, helemaal weggooien hoef je die onderdelen natuurlijk niet.

Ik recycle al mijn onderdelen, uit mijn hoofd PC in andere PCs die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Houtdraaier schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:40:

Is te verwachten dat ik met deze beperkte aanpassing een jaartje vooruit kan?
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ 4GB (2x 2GB) DDR2€ 52,10€ 52,10
1Western Digital USB3.0 Adapter - PCI-E 1x€ 28,95€ 28,95
1Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,04
Dat is een gokje van 80 euro (PCI-e kaartje en DDR2 RAM). De rest van die onderdelen is risk free aangezien je die toch gaat hergebruiken in geval van een nieuwe computer. Als je je computer eventueel nog 2e hands verkoopt zie je nog een deel van die 80 euro terug ;)

Dat gezegd hebbend werk ik op een Q6600 met 8GB RAM (meer past er niet in) met 128GB Samsung 830 SSD. Mijn fotos staan op een 3TB seagate schijf (7200RPM) en ik ben niet heel erg onder de indruk van de snelheid van LR/PS. Dit gaat niet zozeer over het exporteren van bestanden, maar meer om de kleine handelingen waar iedere keer een kleine vertraging in zit. Voor mij is dat de reden om deze maanden lekker te upgraden.

Kortom, upgraden kan (met relatief laag risico en een kleine investering), maar ik betwijfel of het schokkende gevolgen gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Sorry, heb ik geschreven: Mooi, zo'n wenslijstje, weer wat geleerd ? Toch niet goed opgelet.
Het had natruurlijk 8 Gb geheugen moeten zijn.
Even gekeken naar bezettingsgraad van CPU, memory en disk tijdens LR activiteit. Het voor LR beschikbare geheugen lijkt bij grote files snel vol te lopen, waarna flinke variaties in het door LR bezette geheugen gepaard gaan met toenemende schijfactiviteit. CPU bezetting piekt af en toe, gemiddeld onder 50%.
Vraag is bij welke geheugenomvang paging geen probleem meer vormt. In LR fora wordt van alles geroepen, maar 20 Gb meen ik ergens van Adobe zelf gelezen te hebben.

Aangezien import in LR meestal via de laptop loopt heeft de kaartlezer geen prioriteit.
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill F2-6400CL5D-8GBPQ€ 113,92€ 113,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,91

Vraag is of dit G.skill geheugen zonder probleem naast de 4Gb OCZ 1066 Platinum gaat werken.
Als 12 Gb geheugen een aardige verbetering geeft, kan ik het OCZ geheugen altijd nog vervangen door een tweede setje van 8 Gb.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Zou je dan wel nu er windows 8 opzetten? Die koppelt zich toch aan je systeem waarna je het soms niet meer op een nieuw systeem krijgt? ( dus als je over 1 a 2 jaar je mobo vervangt ). Al is MS niet altijd heel strict daarmee geloof ik.

Je zou zelfs alleen even voor het extra RAM kunnen gaan om te kijken wat dat doet.

En natuurlijk even een 775 OC heatsink scoren en hem boven de 3ghz tillen :>

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 06-03-2013 10:29 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

player-x schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 19:12:
Een andere optie is om een nieuwe mobo te nemen met DDR3 ondersteuning, zo als dit bord, de Gigabyte GA-G41M-COMBO, en dan 2x DDR3 8GB modules er bij.
Denk dat dat de beste oplossing voor je is.

Daar voor 40 ~ 50 euro je een nieuw bord koopt, en je dan voor 80 euro heb je 16GB DDR3, dat je mee kan nemen naar je volgende PC.

Overal is dat denk ik de goedkoopste oplossing, waarvan je de meeste onderdelen ook nog eens kan hergebruiken, want de 4x4=16GB DDR2 alleen kost al 260 euro, en dat kan je hooguit voor de helft weer verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
maratropa, in de http://personaluselicense.windows.com/en-US/default.aspx, Windows 8 Pro (OEM Version) staat: You may transfer the software to another computer that belongs to you. Vervanging van een systeem lijkt hier onder te vallen, voorzover de oude installatie verwijderd is.

player-x: Leuk idee. Als dat combo bord 2x 8Gb modules slikt een prima tussenoplossing.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-G41M-COMBO€ 49,90€ 49,90
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,88

Al puzzelend in QVL lijsten, naar reviews en ervaringen zoekend, geloof ik dat ik evenveel tijd kwijt ben aan deze tussenoplossing als aan de eerste opzet. Nog eens goed lezend en wegend wat hier opgemerkt is, denk ik dat ik een heel eind ben met de 'grote' upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit EN€ 124,-€ 124,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,99€ 29,99
2Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 79,99€ 159,98
1Seasonic M12II 520W€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.008,66

Ik moet nog uitzoeken of de Cooler Master Hyper 412s in de Antec Solo past.
Geheugen met 8 Gb modules van de MSI QVL komen in de pricewatch niet voor.
Als het Corsair geheugen niet goed zou werken op dit bord, hoe los je dat in de praktijk op?

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Houtdraaier schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 18:03:

player-x: Leuk idee. Als dat combo bord 2x 8Gb modules slikt een prima tussenoplossing.
Volgens mij is de max 4GB per reepje: http://www.intel.co.uk/co.../g41-express-chipset.html

Ik heb even wat Asrock bordjes bekeken en bij die bordjes staat duidelijk max 8GB system RAM (http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=G41C-GS).

Imo gaat die tussenoplossing dus niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Lezend in de handleiding van het Gigabyte combo bord kreeg ik die indruk ook. Ik heb toen niet verder gezocht, maar besloten het oorspronkelijke plan verder uit te voeren.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Als de besluitvorming afgerond lijkt, ben ik gewend het resultaat nog even met het uitgangspunt te vergelijken.
Het laatste wensenlijstje is op de kast en optische drive na een compleet systeem.
Ik kies er nu toch voor om een volledig systeem te bouwen. Het is wel zo prettig om het oude systeem draaiend te hebben bij het overzetten van instellingen.
Na een paar dagen lezen over voedingen en kasten, kom ik op dit lijstje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 290,95€ 290,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit EN€ 124,60€ 124,60
1Cooler Master Hyper 412S€ 32,80€ 32,80
2Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 94,99€ 189,98
1Lite-On iHAS524 Zwart€ 21,78€ 21,78
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 74,90€ 74,90
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 196,99€ 196,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.161,80

Nog uitzoeken:
  • zijn kabels van de voeding lang genoeg voor deze kast?
  • hoe vind ik een goed adres waar ik terecht kan als er bij de bouw iets mis gaat?
Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Houtdraaier schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:51:
zijn kabels van de voeding lang genoeg voor deze kast?
Dat is zelden meer een probleem, daar denk ik niet eens meer over na als ik een PC koop, tenzij het om een kast als de Cosmos II gaat
hoe vind ik een goed adres waar ik terecht kan als er bij de bouw iets mis gaat?
Tja, het is laten bouwen met de garantie dat het moet werken, of zelf doen met de hele kleine kans dat het niet werkt, en als het niet werkt en je kan het niet zelf oplossen, moet je een nerd vinden die dat voor je kan wel of niet tegen betaling.

Ok, twee vraagjes:
Een, waarom een High End overklok systeem en dan een mid-range standaard koeler ?

Waarom niet de duurdere, maar ook velen male betere be quiet! Dark Rock Pro 2 of Noctua NH-D14 gebruiken, want dit is een beetje een verkeerde bezuiniging om op dit punt 35 euro te besparen terwijl je dan beter een goedkopere mobo kan nemen!

Twee, video kaart is geen prio, maar komt die er later wel in?, en ben je dan misschien van plan om later zelfs CF of SLI te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Dank voor het antwoord over de kabellengte. Tot nu toe heb ik m'n systemen altijd laten bouwen. Het lijkt me aantrekkelijk om, met hulp van een technische buurman, dit systeem zelf in elkaar te zetten.

De keuze van het mainboard is vooral bepaald door het aantal sata600 en usb3 poorten. De overklok-mogelijkheden zullen slechts beperkt gebruikt worden. De door Moi_in_actie genoemde CM Hyper 412S lijkt in de reviews die ik heb gelezen een bruikbaar compromis tussen lawaai en koeling. Overigens ziet de Noctua NH-D14 er wel indrukwekkend uit.

Het systeem wordt voor meer dan 90% gebruikt voor Lightroom. LR gebruikt de GPU van de video kaart niet. Ik zet er waarschijnlijk de ATI EAH3650 256MB Silent weer in, ontlast de CPU en geeft een prima beeld.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Hoi Hans,

Indien je niet gaat extreem overklokken is de 412s goed genoeg.

[ Voor 59% gewijzigd door mirp op 16-03-2013 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Mirp, dat ben ik met je eens. Maar na de suggesties van player-x heb ik nog wat gelezen over koelers en ik vind de uitvoering van Noctua wel erg fraai. Bovendien lijkt de inbouw van de Noctua NH-U12P SE2 eenvoudiger. Als ik het goed begrijp processor en brackets op mainboard monteren en dan in de kast het koellichaam en de fans.
Koeler zou meer dan voldoende moeten zijn bij beperkt overklokken en niet erg luidruchtig.

Op de website van Noctua lees ik echter: Some mainboards (e.g. current Gigabyte models) are capable of controlling fans not only via PWM, but also by adjusting the supplied voltage.

In de handleiding van de MSI Z77A-GD65 staat:The CPUFAN, SYSFAN1, SYSFAN2 connectors support Smart Fan Control with liner mode. The Control Center II utility can be installed to automatically control the
fan speeds according to the CPU’s and system’s temperature.

De eerste uitspraak is zelfs mij duidelijk, maar wat is Smart Fan Control with liner mode Ondersteund het MSI bord Smart Fan Control by voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Juist mirp, de 33 koeler test is de belangrijkste vergelijking die ik gebruikt heb. Ik heb nu de video ook nog bekeken. In deze test komen de Noctua's erg goed tevoorschijn. De NH-D14 vind ik erg zwaar en denk ik voor mijn zeer bescheiden plannen tot OC overdreven. De NH-C14 presteert ook erg goed maar is ook nog knap zwaar. De NH-U12P SE2 lijkt me ook meer dan ik nodig heb, maar qua prijs en installatiegemak wel aantrekkelijk. Ook bij andere vergelijkingen (Tweakers, SPCR) vind ik positieve beoordelingen.

Het lijkt me wel zo handig als de snelheid van de fans door het mainbord geregeld worden. De Noctua wordt met fans met 3 pin aansluiting geleverd. De handleiding meldt duidelijk dat PWM aansturing niet ondersteund wordt. In de handleiding van het MSI bord wordt ...Smart Fan Control with liner mode genoemd voor de 4 pins CPU fan connector. Het is me niet duidelijk of dit PWM en voltage regulation of uitsluitend PWM regeling betekend.

Als regeling door het MSI bord niet mogelijk is, wil ik de keuze van de koeler c.q. mainboard nog eens bekijken. Verder weet ik niet welke alternatieven voor slimme regeling van de ventilator snelheid er nog mogelijk zijn.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Uiteindelijke bestellijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 287,90€ 287,90
1MSI Z77A-GD55€ 119,95€ 119,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit EN€ 127,-€ 127,-
1Noctua NH-C14€ 66,-€ 66,-
2Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 95,90€ 191,80
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Seasonic M12II 520W€ 58,60€ 58,60
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 195,70€ 195,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.152,85

Dank aan allen die bijgedragen hebben aan dit resultaat.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:01
Waarom niet gewoon een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Deze koelt heel iets minder goed, maar is stiller, heeft wel een 4pins stekker en is ook nog eens veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
Hoi Hans,

Lijstje ziet er goed uit. Veel plezier met je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
Wappiewappie, dank voor het meedenken. De Gelid Tranquillo Rev 2 is natuurlijk een hele goede koeler, net als de CM Hyper 412S, die allebei door Moi_in_actie al zijn voorgesteld. De Noctua's maken op mij de indruk degelijke kwaliteitsprodukten te zijn. Daar heb ik wel een paar euro voor over.

Hoop ik wel mirp, de PC moet wel een tijd voldoen.

Hans

[ Voor 8% gewijzigd door Houtdraaier op 23-03-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Houtdraaier schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 18:01:
WDe Gelid Tranquillo Rev 2 is natuurlijk een hele goede koeler
Voor zijn geld is de Tranquillo zelfs een hele goede koeler, maar hij is zeker niet stiller dan de Noctua koeler, want hoewel de Tranquillo misschien bij volle snelheid stiller is dan de Noctua, betekend dat nog niet dat hij stiller is bij een bepaalde hoeveelheid koeling, daar de Noctua minder hard moet werken voor de zelfde koeling.

@Houtdraaier
De Noctua NH-C14 is een van de betere koelers, maar zelf heb ik een lichte voorkeur voor de NH-D14, welke ietsjes makkelijker is met installatie, maar zeker ook weer niet veel moeilijker, maar aan beide zal je geen miskoop doen.

Pagina: 1