IP Video Surveillance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuss!
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:40
Ik ben op zoek naar een IP video surveillance-oplossing en vind niet echt wat ik nodig heb.

De bedoeling is dat er een aantal camera's in gangen van een vereniding gehangen worden om patiënten/bezoekers te observeren (bvb. is de patiënt langs deur X naar buiten gegaan?) en om veiligheid te verhogen (bvb. diefstal).
Motion detection op bepaalde uren zou moeten een alarm geven (bvb. om 3u 's nachts verwachten we niet dat er iemand buiten gaat).

De camera's zijn het probleem niet: er zijn verschillende kwaliteitsvolle PoE-cams te vinden (Axis/Cisco/...).
Het probleem ligt bij de management software. Deze lijkt telkens proprietair en duur te zijn voor hetgeen ik ermee wil doen.

Het managementsysteem zou beelden moeten kunnen bijeensprokkelen van een 5-tal IP camera's en bijhouden voor enige tijd (pak een maand bijvoorbeeld). De software zou onder Linux moeten draaien (als het écht niet anders kan is Windows aanvaardbaar) en zou gemakkelijk in gebruik moeten zijn, m.a.w. niet-technische gebruiker moet kunnen inloggen, moet kunnen zien wanneer er beweging gedetecteerd werd, en moet kunnen een preview zien van de beelden alvorens deze eventueel gedownload worden.

Ik kwam terecht bij Zoneminder, maar dat softwarepakket wordt al enkele jaren niet meer onderhouden. Daarboven lijkt het vooral op CCTV gericht met non-IP camera's die via een externe kaart aangesloten moeten worden.

Hierbij samengaand: moderne IP cams kunnen zelf Motion Detection doen. Hierbij zat ik te denken aan het opzetten van bvb. een FTP-server waarbij de cams dus zelf hun videofile uploaden wanneer er beweging is.
Het probleem is echter dat er zodanig veel beweging zal zijn en het moeilijk is om een mooi overzicht te verkrijgen. Ook preview e.d. zijn niet voorhanden...

Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 2% gewijzigd door Fuss! op 04-03-2013 18:20 . Reden: afmaken zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 21:45
http://www.zoneminder.com...inder_1.25.0_the_easy_way

volgens mij wordt het nog wel gebruikt... niet recent ge-updated wil (denk ik) niet zeggen dat het niet meer bruikbaar is...

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuss!
Correct, maar los daarvan vind ik Zoneminder nu niet echt super handig in gebruik. Ik heb er onlangs eens mee gespeeld en lijkt het me eerder een samenraapsel van verschillende technologieën en geen coherent geheel.
Ook lijkt het me interessanter om Motion Detection op de cams zelf te laten doen en niet door de server. Dat spaart een hoop traffic, processortijd, false positives en opslagruimte.
Blijkbaar is het niet eenvoudig mogelijk om Zoneminder met in-cam Motion Detection op te zetten.

Ik ben dus op zoek naar een alternatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je hebt het alternatief voor Zoneminder al een aantal keer genoemd, zonder het te weten :P Motion

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fuss! schreef op maandag 04 maart 2013 @ 22:48:
Ook lijkt het me interessanter om Motion Detection op de cams zelf te laten doen en niet door de server. Dat spaart een hoop traffic, processortijd, false positives en opslagruimte.
Hoewel het verschil in traffic klopt (maar intern is dat niet zo boeiend) en processortijd dan verdeeld wordt (per cam ipv centraal) vraag ik me toch af hoe je bij de rest komt.

Ik gebruik hier zelf Motion voor maar dan moet je wel weten wat je doet. Het is niet een alles-in-een-bij-elkaar-klikpakket. Als je dat wilt moet je toch dokken ben ik bang.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 05-03-2013 10:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-09 22:48

ongekend41

Division Brabant

Fuss! schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:32:

Hierbij samengaand: moderne IP cams kunnen zelf Motion Detection doen. Hierbij zat ik te denken aan het opzetten van bvb. een FTP-server waarbij de cams dus zelf hun videofile uploaden wanneer er beweging is.
Het probleem is echter dat er zodanig veel beweging zal zijn en het moeilijk is om een mooi overzicht te verkrijgen. Ook preview e.d. zijn niet voorhanden...

Iemand hier ervaring mee?
Bij de meeste camara's kan je instellen wat voor naam ze de file meten geven, vaak kan iets als camaranaam-datum-tijd. Vaak kan je ook aangeven wat de maximale duur is, dus bijv. elke 15 minuten een nieuw fimpje beginnen als er nog beweging gedetecteerd wordt. Dan is het niet moeilijk daar een mooi overzicht van te krijgen, zeker als de cam's allen een eigen map krijgen om de filmpjes op te slaan. Hoe je de preview moet regelen weet ik niet. Je zou iig een de filmpjes kunnen coverteren naar een lichter formaat maar als het alleen intern bedoeld is zou ik die moeite niet nemen.

Voor je aan de slag gaat lijkt het mee ook slim de regels rond cameratoezicht eens goed door te lezen. De beelden een maand opslaan mag bijvoorbeeld niet zomaar. ( Dat geldt iig voor de bezoekers, hoe het met patienten zit weet ik niet)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Ik kwam terecht bij Zoneminder, maar dat softwarepakket wordt al enkele jaren niet meer onderhouden. Daarboven lijkt het vooral op CCTV gericht met non-IP camera's die via een externe kaart aangesloten moeten worden.
Hoezo krijg je dat idee? Want voor zover ik weet (en zelf heb getest) kan je best wel wat ip camera's (en zeker een merk als Axis) erop aan sluiten. Voor de rest: waarom is traffic intern boeiend (neem aan dat je gigabit hebt) en wat voor processor wilde je inzetten dat je bezorgd bent om processortijd?

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuss!
Bedankt voor het commentaar.
Ik had Zoneminder een goed jaar geleden al eens gebruikt in combinatie met een IP cam, en vond het niet echt eenvoudig in gebruik. Bljkbaar is er sinds dien geen nieuwe release uit.

Qua regels rond camera's hebben we de stad reeds gecontacteerd. Indien de camera's enkel in de gangen gehangen worden en bezoekers bij de ingang duidelijk op gemaakt worden dat er camera's hangen, dan zou er geen probleem mogen zijn.

Misschien dat ik toch Zoneminder eens opnieuw opzet...
Ik kijk ook eens naar commerciële oplossingen (Axis en Samsung tot nu toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekijk dit eens
http://www.ispyconnect.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ikzelf gebruik al jaren prima zoneminder maar ik kom er nou niet uit of dit iets is waar je upload naar de website waarna je na inloggen het kan bekijken of dat je de server apart lokaal draait ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Pagina: 1