Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik me aan het orienteren op een nieuw netwerk (reden is een nieuw huis).
Maar ben nog opzoek naar een router.

Ik wil de router in mijn meterkast plaatsen, en daarop rechtstreeks een synology NAS aansluiten.
De NAS gaat dienen als download en streamcenter.

Vanuit de router gaan er 4 bekabelde lijnen (CAT 5 of 6, nader te bepalen) weg;
1 in de NAS
1 naar de switch in woonkamer
1 naar de switch op de 1ste verdieping
1 naar de switch op de 2de verdieping

In de woonkamer staat dus een switch welke het signaal verspreid naar mijn TV, receiver, htpc en xbox en eventueel nog een extra wifi accesspoint/wifi versterker. Daar ik de voorkeur heb voor bekabeld internet, wil ik wireless enkel gebruiken voor m'n telefoon/laptop.

Vanaf de HTPC wil ik films (fullhd, incidenteel bluray) afspelen welke op de NAS staan, eventueel wil ik in de toekomst ook films afspelen op m'n telefoon/laptop (draadloos). Verder wil ik opties als Wake-on-lan etc kunnen gebruiken.

Ik ben niet echt thuis in het wereldje van routers en de mogelijkheden ervan. Nou is mij vertelt dat de routers van Linksys en Netgear degelijk, prima en betaalbaar zijn. De WNDR3700 heeft een prijs van rond de 75 euro. Zou zo'n router daar al geschikt voor zijn, of ben ik dan iets te positief ingesteld?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, pro's en con's.. waar moet men zoal op letten.

[ Voor 3% gewijzigd door RegurBellej op 04-03-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:18
Ik zou ervoor kiezen om de router, accesspoint en de rest van het netwerk van elkaar te scheiden mbt devices. Een (bij voorkeur managed) gigabit-switch voor je netwerk, en daar een knappe router op prikken om naar de buitenwereld te connecten. Helaas blijkt namelijk maar al te vaak dat zodra je alle poorten op je router wilt gaan gebruiken, de resources van de router ontoereikend blijken. Zeker bij gebruik van een managed switch kan je zo je traffic prima managen. Helaas is een knappe switch ook niet heel erg goedkoop, en vaak maken ze nog wel redelijk wat herrie ook ivm de koeling.
Bij routers kan je het qua prijs heel gek maken, maar is volledig afhankelijk van je eisen, en van je budget. De gestelde 75,- kan ruim voldoende zijn, maar als je als eis hebt dat je een heel stabiele redundant verbinding wilt maken, QoS wilt toepassen, UTM-fiiltering wilt gebruiken etc, dan ga je met je budget (ruim) te kort komen. Alles valt of staat dus echt met je eisen en wensen.

Voor de meeste huis-tuin-en-keuken oplossingen volstaat een gemiddelde netgear-router, maar wil je serieus met je netwerk aan de gang, tunnels bouwen tussen verschillende locaties e.d., dan lijkt het me handig als je jezelf daar eerst wat meer in verdiept en een wat specifiekere wensenlijst samenstelt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24

DjVe

Hatsaflats!

Ik doe hetzelfde met een TP-Link 1043...prima apparaat en zeer stabiel..daarnaast kost het echt geen drol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Bedankt voor jullie reacties, ik hou het voorlopig denk ik ff bij de WNDR3700 (2de hands gekocht ;) ) die ik binnenkort binnen krijg. Ik verwacht niet dat ik er erg gevorderde dingen mee ga uithalen, zo ja dan kan ik hem altijd nog vervangen. Bedankt.