Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Remote Desktop Services: RDP 7.0 bandbreedte gebruik.

Pagina: 1
Acties:

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:23
Ik ben al uren aan het googlen om meer informatie te krijgen over het data gebruik van een RDP connectie. Er is veel losse informatie te vinden en er zijn veel mensen die op fora maar waardes roepen zonder daadwerkelijke onderbouwing. Ik heb een aantal documenten gevonden:

RDP_Performance_WhitePaper.docx bevat informatie over RDP 6.1
http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=23236 bevat informatie over RDP 6.1 tov. 7.0

Met deze documenten heb ik zelf al een beeld weten te schetsen over applicaties. Maar ik ben benieuwd wat er bij voorbeeld aan data gebruikt wordt als er iemand print, met of zonder Remote Desktop Easy print.

Ik vond de volgende rekenmethode van Citrix die ze gebruiken voor ICA bandbreedte. Ik wil dezelfde waardes aanhouden voor RDP. Ik heb wel info over Powerpoint en Word maar weer niet over excel etc. en hoe staan ze in verhouding tot elkaar in gebruik (tijd)
Based on the formula, the following scenario is used to help calculate the average network
consumption for a typical 8AM to 5PM workday.
- Office-based: 7 hours
- Internet: 1 hour
- Printing: 15 minutes
- Flash Video: 30 minutes
- Standard WMV Video: 10 minutes
- HD WMV Video: 5 minutes
Het gaat me niet om absolute waardes maar ik wil een soort gemiddelde zoeken voor een gebruiker om te berekenen hoeveel bandbreedte we ongeveer nodig hebben bij het bouwen van een nieuwe omgeving.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Meten is weten, alleen googlen en zelf geen onderzoek doen is leunen op andermans werk. Je mag best zelf wat onderzoek doen/labjes bouwen. Gooi je info op een blog en kijk! het is te googlen!

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is jouw profiel qua applicaties en gebruik, bijv veel kleuren in excel / word verbruikt meer bandbreedte (/compressed slechter) als witte achtergrond.

En bijv printen, dat is altijd leuk. Wat moet er geprint worden en hoe? Zit je gewoon vanuit een cmd-terminal echo xxx > lpt1 te doen dan gaat het wel goed, maar bijv pdf's kunnen echte print-bommen worden als je niet de goede driver gebruikt (ik heb wel eens pdf's van 10Mb in de print-spooler zien groeien tot 700 Mb en dan moet die 700 Mb toch echt over dat wan-lijntje naar de fysieke printer)

Het is allemaal afhankelijk van zoveel factoren dat er niet echt een richtlijn op te geven valt. Iemand die een standaard word-documentje maakt (witte achtergrond, zwarte letters etc) kan wellicht 7 uur werken, terwijl iemand die de nieuwsbrief in word maakt en daar 50 foto's op 1 pagina plakt in datzelfde word maar 2 uur kan werken.

In wezen hanteer ik altijd als richtlijn (simpele desktop apps, geen animatie, geen prints en geen internet) 30 kb per sessie, ga je inetten binnen die rdp dan kan een simpel ani-gifje je verbruik al verdubbelen. Ga je printen binnen die sessie dan is het puur afhankelijk van wat wat er in de spooler beland etc. etc. etc.

Oftewel meten is weten.

• m3gA
Razwer schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:51:
Meten is weten, alleen googlen en zelf geen onderzoek doen is leunen op andermans werk. Je mag best zelf wat onderzoek doen/labjes bouwen. Gooi je info op een blog en kijk! het is te googlen!
Meten is inderdaad weten maar een realistische waarde vind je niet in een lab. En ik heb al een labje draaien en een blogpost is in de maak over RDS aangezien ik vind dat er veel aspecten besproken zijn maar er heeft volgens mij nog niemand een volledige blogpost geschreven over hoe je een goede omgeving bouwt van begin tot einde. Maar blogposts schrijf ik in prive tijd en die heb ik niet zoveel aangezien ik andere prioriteiten heb op het moment. (ik word binnenkort vader en er moet nog veel geregeld worden)

En leunen op anderman werk ben ik het niet mee eens, waarom nog het wiel uitvinden als iemand anders het al een keer heeft uitgevonden? Als we zo dachten konden we het tweakers forum wel sluiten. Over veel onderwerpen zijn whitepapers of blogposts te vinden, en als ze niet te vinden zijn, dan maak ik er ooit wel eentje zelf.

Tot dusver heb ik alleen RDS omgevingen gebouwd waarbij de bandbreedte niet echt een issue was. Citrix geeft zelf rekenmethodes vrij waarbij je het e.e.a. mee kunt uitrekenen. Ik weet dat het geen garantie is voor de daadwerkelijke situatie, aangezien die bij iedereen anders is. Maar je kunt wel een idee krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door m3gA op 05-03-2013 07:45 ]

• Razwer
m3gA schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 07:44:
[...]

Meten is inderdaad weten maar een realistische waarde vind je niet in een lab.
dan klopt je testcase niet.
En ik heb al een labje draaien en een blogpost is in de maak over RDS aangezien ik vind dat er veel aspecten besproken zijn maar er heeft volgens mij nog niemand een volledige blogpost geschreven over hoe je een goede omgeving bouwt van begin tot einde.
dan moet je beter zoeken, een RDS omgeving bouwen van begin tot eind is geen rocket science.
Maar blogposts schrijf ik in prive tijd en die heb ik niet zoveel aangezien ik andere prioriteiten heb op het moment. (ik word binnenkort vader en er moet nog veel geregeld worden)
1) gefeliciteerd (hoop ik voor je ;) ) 2) Als IT professional hoor je ook bij te dragen aan de community ipv alleen te leunen op andermans werk.
En leunen op anderman werk ben ik het niet mee eens, waarom nog het wiel uitvinden als iemand anders het al een keer heeft uitgevonden? Als we zo dachten konden we het tweakers forum wel sluiten. Over veel onderwerpen zijn whitepapers of blogposts te vinden, en als ze niet te vinden zijn, dan maak ik er ooit wel eentje zelf.
Hoeveel tweakers doen er zaken zelf? kijk je uberhaupt wel eens Gathering of the Tweakers vids? Of kijk bijvoorbeeld naar een figuur als Jazzy wie ontzettend veel bijdraagd aan de community. Een onzin argument door te roepen dat GoT wel gesloten kan worden, GoT leunt juist op dat soort mensen!!!!!
Tot dusver heb ik alleen RDS omgevingen gebouwd waarbij de bandbreedte niet echt een issue was. Citrix geeft zelf rekenmethodes vrij waarbij je het e.e.a. mee kunt uitrekenen. Ik weet dat het geen garantie is voor de daadwerkelijke situatie, aangezien die bij iedereen anders is. Maar je kunt wel een idee krijgen.
Mjah als het er niet is voor MS RDS is het er niet. Je kan ook betalen en een support ticket indienen bij MS hier voor. Het bandbreedte gebruik is ontzettend variabel van de inrichting, behalve de verschillende werkzaameden is colordepth bijvoorbeeld ook een factor, het gebruikte protocol etc.
Je kan het (zoals je hier doet) altijd vragen, maar als er geen (tijdig) antwoord komt zal je toch zelf moeten uitzoeken. Door je resultaten te delen hoeft een ander inderdaad het wiel niet opnieuw uit te vinden. Daar zijn communities voor...

• m3gA
Razwer schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:41:

dan moet je beter zoeken, een RDS omgeving bouwen van begin tot eind is geen rocket science.
Er zijn veel blogs die de next next finish installatie doen of blogs die maar bepaalde aspecten behandelen.
Zo'n installatie doe je inderdaad op een paar uur. Maar er zijn veel randvoorwaarden. B.v. de afhankelijkheden met de RDP client versies en het besturingsysteem. De single sign on aan de gang krijgen op XP.
Als je bv. een session broker inzet met een oudere RDP client krijg je 2x aanloggen en je wordt er 1x uitgegooid.
De combinatie met NLB en RDS op VMware (multicast problemen in je netwerk) Er is dus veel gefragmenteerde informatie. Ik wil in een blogpost dus alles bij elkaar zetten incl. de voorbereiding en randvoorwaarden.
Hoeveel tweakers doen er zaken zelf? kijk je uberhaupt wel eens Gathering of the Tweakers vids? Of kijk bijvoorbeeld naar een figuur als Jazzy wie ontzettend veel bijdraagd aan de community. Een onzin argument door te roepen dat GoT wel gesloten kan worden, GoT leunt juist op dat soort mensen!!!!!
Daar doe ik dus ook op. Er zijn genoeg mensen die iets bedacht hebben waarom daar niet van leren ipv het steeds weer zelf uit te zoeken?

Maar de discussie wijkt hiermee weer helemaal van de vraag af.

[ Voor 30% gewijzigd door m3gA op 05-03-2013 10:38 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
m3gA schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:35:
[...]
Maar de discussie wijkt hiermee weer helemaal van de vraag af.
Ok, om het dan weer enigszins ontopic te sturen : Waar is de lijst met al jouw randvoorwaarden?

Jij moet de randvoorwaarden specificeren als je een ander antwoord als next-next-finish wilt.

Je geeft simpelweg niet genoeg info om verder te komen dan een general antwoord als 30Kb.

• Razwer
^ Dus dat, en XP SSO moet je credssp aan zetten op XP, maar XP moet je eigenlijk niet willen ondersteunen...

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-10 20:21
Wij hebben zelf Remote Desktop servers. Heb voor onze klanten die er op inloggen laatst een document gemaakt zodat ze de bandbreedte in de gaten kunnen houden of performance problemen kunnen tacklen. Heb daarin ook een aantal metingen verricht in verschillende situaties. Metingen zijn uitgevoerd met Wireshark. Mocht je geïnteresseerd zijn in het document laat het dan even weten dan zal ik wat interessante informatie uit het document uploaden.

• m3gA
Razwer schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:43:
^ Dus dat, en XP SSO moet je credssp aan zetten op XP, maar XP moet je eigenlijk niet willen ondersteunen...
Jammer genoeg draait het grootste gedeelte van bedrijven nog op XP dus het is onvermijdelijk.

-edit- ik heb ondertussen het document van Roy23 mogen ontvangen :) bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door m3gA op 14-03-2013 09:14 ]

Pagina: 1