Vrees voor image retention

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik zit al een tijdje stiekem te kijken naar de 15" MacBook Pro retina, maar las dit weekend een ellenlange thread over Image Retention op de Apple discussion forums: https://discussions.apple.com/thread/4034848?start=7170

Waar ik niet zo wijs van word, is de omvang van het probleem. Okay, dus als er iets op het scherm staat met hoog contrast, dan blijft dat beeld een tijdje zichtbaar.

Maar is dat na 5 minuten? 10 minuten? En wanneer is het zichtbaar? Als je van tab wisselt in je webbrowser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
de mate van IR verschilt enorm van geval tot geval.
Ik heb vernomen dat met de early 2013 modellen dit voor een groot deel verholpen zou moeten zijn.

IR is dus als je van scherm wisselt dat er een afdruk van je vorige scherm op het scherm blijft.
Wisselen van tab in de browser ga je niet hard zien. Maar het wisselen van een afbeelding naar je browser wel vermoed ik.
Zoals gezegd, de gradatie scheelt enorm. Ik heb al gevalle gelezen dat het niet te doen was en van mensen die er eigenlijk niet zo hard zich aan stoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 12:40
Image retention is vrij normaal in IPS schermen, dit is algemeen bekend.
Er zijn inderdaad gevallen dat dit ver buiten de normen van 'normaal' is en dan wordt een scherm vervangen.
AASPs en Apple service points hebben een test die een patroon voor 4-5 minuten laat staan, als dit patroon langer zichtbaar blijft dan een minuut(nadat het patroon weg is) dan valt het display buiten specificaties en mag deze vervangen worden.
Als het patroon binnen een minuut verdwenen is dan valt het binnen specificaties.

Het probleem kwam veel voor bij de eerdere units, maar nu komt het bijna niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Waar ik een beetje bang voor ben, is dat het eerst prima lijkt, maar over de tijd erger wordt. En Apple kennende, na een jaar is het ineens mijn probleem.

Ik heb het gevoel dat ik aan het gokken ben met die retina schermen. Aan de andere kant, als je de screensaver scherp zet, dan hoeft het geen probleem te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door cerberusss op 04-03-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Je hebt het meestal al vanaf begin af aan, of helemaal niet. Natuurlijk komt er na een aantal jaar flink gebruik wel een beetje image retention, maar dat is in principe bij elk scherm. Is meestal maar een aantal seconden, waardoor het niet zo opvalt. De meeste problemen met de schermen zijn opgelost in de 2013 batch. Dodepixels schijnt een erger probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ootz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06-2021
en problemen met fan/ssd, met de 2013 batch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

ik gebruik sinds nov 2012 een retina met lg scherm probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Misschien is het grootste probleem dat je niet meer terug wil, qua kwaliteit. Na een maand gebruik van een iPad retina, pakte ik weer een iPad 2 erbij. Dan is het display ineens vrij wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou als ik jou was de Macbook online kopen via Apple.nl. Op die manier heb je het recht om binnen een bepaalde hoeveelheid dagen (ik dacht 14 dagen) je aankoop ongedaan te maken - ongeacht de reden. De Apple Online Store houdt zich goed aan die regel en laat het product dan zelfs kosteloos door een koerier ophalen. Dit is beduidend betere service dan de gemiddelde Apple reseller.

Je hebt natuurlijk altijd garantie. Maar je hebt alleen garantie op defecten. Een "defect" is een rekbaar begrip, want als een beeld na 30 seconden pas verdwijnt valt het misschien wel binnen de specificaties, maar ik zou daar zelf niet blij mee worden bij een laptop van €2000+, dan verwacht ik perfectie tot op de laatste pixel. Door het online te kopen voorkom je discussie en gedoe erover. Bevalt het jou niet, dan is er geen discussie en wordt het product kosteloos vervangen of geld terug.

En als je na die 14 dagen wel een defect tegenkomt is de afhankelijk identiek als een offline aankoop. Je kunt dan gewoon naar de dichtstbijzijnde reseller of repair point gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 05-03-2013 12:53 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 22:43

alwinus

Tweaked

Ik heb zelf een macbook pro 13 inch retina. Ik heb er 5 gehad. Allemaal met met meer of iets mindere image retention. Uiteindelijk is belsoten het scherm maar te vervangen. Dat bracht de oplossing. Nu een image retention vrije macbook. Het kan dus wel en in een aantal gevallen was het wel heel ernstig. Snap niet dat die door de kwaliteitscontrole zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Datafeest schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:52:
Door het online te kopen voorkom je discussie en gedoe erover.
Is dat ook het geval wanneer je inlogt op de laptop? Want om een testje te runnen, moet je natuurlijk wel kunnen inloggen, en dan zal nadien de schijf ge-reimaged moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
alwinus schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:55:
Ik heb zelf een macbook pro 13 inch retina. Ik heb er 5 gehad.
Een 13" is dus recentelijk... Hoe ging dat? Heb je online besteld of in de winkel? Als ik het zo lees, kreeg je telkens een nieuwe macbook, en bij nummer vijf vervingen ze het scherm ipv de complete laptop?

[ Voor 4% gewijzigd door cerberusss op 05-03-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
cerberusss schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:58:
[...]

Een 13" is dus recentelijk... Hoe ging dat? Heb je online besteld of in de winkel? Als ik het zo lees, kreeg je telkens een nieuwe macbook, en bij nummer vijf vervingen ze het scherm ipv de complete laptop?
In de fysieke winkel (en/of distributiecentrum), of dat nou een Apple Store of reseller is, hebben ze vaak allemaal machines uit de zelfde batch. Als een van die machines een mankement heeft, hetzij veel dode pixels of image retention, is de kans groot dat de andere dat ook hebben. Een los scherm komt bijna altijd uit een stapel reserve onderdelen, welke al wat langer in het magazijn liggen, of op vraag worden geleverd, en de kans groot is dat deze uit een geheel andere batch komen.

Als de laptop net nieuw is, dan geven ze meestal maar gewoon een nieuwe, terwijl deze dus uit de zelfde batch komen. Dan kan je dus aan de gang blijven, en kan het vervangen van alleen het scherm dus wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 22:43

alwinus

Tweaked

cerberusss schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:58:
[...]

In de winkel gekocht. Eerst bij Mycom. Die konden waarschijnlijk geen leveren zonder IR dus geld terug. Vervolgens naar I am Store gegaan. Na de tweede met IR in overleg het scherm laten vervangen omdat dan de kans groter was dat ik een scherm zou krijgen zonder IR en dat bleek ook. Heeft inderdaad te maken met macbooks die uit dezelfde batch komen. Alhoewel ik wel twee winkels heb gehad waarvan de laptops niet uit eenzelfde batch kwamen (zat een week of 10 tussen productiedatum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maite
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Krijg vandaag mijn eerst Macbook, een 13" Retina (gekocht tijdens de Saturn actie) en lees nu op het internet over het Image Retention probleem. Maar wat mij nog niet duidelijk is, wanneer zie je zo iets? Alleen als je een grijze achtergrond hebt, of als je een pagina meer dan 10 minuten open hebt staan? Of eigenlijk pas als je erg op gaat letten/zoeken?

En nog wat, volgens het serienummer is mijn nieuwe MBP 13" Retina, al geproduceerd in week 44 (2012) is dat nadelig. Bedoel, zijn nieuwere batches minder gevoelig voor IR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Je moet opletten dat je je geen zaken gaat inbeelden.

Pak gewoon je laptop ( je hebt hem nu toch gekocht), zet hem aan en werk ermee.

Heb je na 10 minuten zo iets van 'huh, wtf is dit?' dan ga je er mee terug.

Ga je zitten staren naar je scherm om te zien of je iets ziet is de kans bijna 90% dat je iets gaat vinden.
Dit type paneel heeft namelijk altijd in zeer kleine mate last van IR.

Wat ik begreep van online te lezen is dat het vooral de 15" modellen waren die er last van hadden. De 13" is later uitgekomen en had al een aantal problemen opgelost (cfr de fan issue en de IR).

Btw: elke keer dat ik de titel van dit topic lees, lees ik ongewild 'smetvrees' :p

[ Voor 6% gewijzigd door DaemonAngel op 06-03-2013 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maite
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Oke, vanavond mijn nieuwe macbook uitgepakt en tot nu toe nergens last van! Niet echt naar gezocht maar ook niets opgevallen, wat mij betreft en super mooi beeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
IK heb nu al een aantal maanden de Retina 15" en ik merk hier helemaal niets van, ik gebruik hem behoorlijk intensief (meerdere uren per dag). Kan zijn dat ik misschien een goed scherm heb maar door dit bericht is het ook pas de eerste keer dat ik er van gehoord heb.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 11:53
Ik heb sinds vorige week een 15" rMBP (early 2013) en ook nergens last van. Niet naar problemen gezocht, maar het is me ook niet opgevallen. Dat lijkt me de juiste insteek. Heb trouwens een Samsung panel. Daar schijnen wat minder problemen mee te zijn t.o.v. de LG panels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
cerberusss schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:56:
[...]

Is dat ook het geval wanneer je inlogt op de laptop? Want om een testje te runnen, moet je natuurlijk wel kunnen inloggen, en dan zal nadien de schijf ge-reimaged moeten worden.
Ja, dan ook.

Ik heb meerdere keren een Apple product via de online store gekocht, gebruikt en weer op laten halen. Dat het gebruikt was, was geen enkel probleem.
Somehow levert Apple mij vaak niet volledig functionerende producten. M'n eerste Macbook had een losse toets, m'n eerste iPhone had een kapotte camera en bij m'n eerste iMac viel het scherm uit na een aantal uren ermee te werken. Bij de iMac heb ik het geld terug laten storten en heb ik hem bij de Media Markt een nieuwe gehaald, ik had geen zin om weer een halve week te wachten.

[ Voor 29% gewijzigd door kamerplant op 07-03-2013 10:50 ]

🌞🍃

Pagina: 1