• Barbabassie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-10-2025
Beste Tweakers,

Ik zal niet te diep ingaan op hoe ik met het volgende probleem ben komen te zitten (hoest incompetent computerwinkel personeel hoest), maar ik zit met het volgende:

De hdd van mijn laptop zit nu in een externe (usb) behuizing. Ik wil graag de hdd weer als interne hdd gaan gebruiken in mijn laptop. Dit aangezien er op dit moment geen hardeschijf in mijn laptop zit.

De sata kabel van mijn interne hdd is echter kwijt. Ik kan hem nu dus niet terug zetten in mijn laptop.
Nu wil ik graag kijken of ik ergens een nieuw kabeltje kan vinden maar ik heb geen idee hoe het type aansluiting op het moederbord van mijn laptop heet.

Het gaat dus om een standaard slimline sata kabel naar .... -> ? geen idee welke connector.

Hieronder twee foto's van de aansluiting op het moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/359ygp5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/30w4b3p.jpg

(de zwarte aansluiting rechts onder bij het werkgeheugen)

Iemand een idee wat voor aansluiting dit is/ welke kabel ik moet zoeken?

Het gaat trouwens om een Sony Vaio VPCSE13FX

Met vriendelijke groet,
Barbabassie

[ Voor 6% gewijzigd door Barbabassie op 04-03-2013 12:37 . Reden: toevoegen type laptop ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En om wat voor een notebook gaat het? Dit zijn vaak vrij proprietaire kabels, dus zonder typenummer + merk van je notebook is het vrijwel onbegonnen werk om te gaan zoeken.

• Barbabassie
Ik was zelf ook al aan het zoeken maar liep inderdaad ook tegen dat probleem aan ;).

Het is een Sony Vaio S-serie (VPCSE13FX).

Waarom komen ze niet eens een keer met een standaard aansluiting. Dit zou zulke zaken zoveel makkelijker maken. het is volgens mij geen slimline sata aansluiting, maar wat wel ;)?

vriendelijke groet,
Barbabassie

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Dat zijn normaal connectors waar je oa Slim Drive apparaten op aansluit (zoals een DVD station in een laptop).
Die connectors zijn vrij standaard geloof ik, want heb ze in meerdere laptops van verschillende leeftijden en merken gezien (worden meestal alleen gebruikt voor optische drives).

Denk dat er normaal (in jouw laptop) een soort converter tussen zat.
Hier is wel zo'n adapter, maar die zijn opzich een beetje lomp...en ben bang dat ze niet zo passen in een laptop.

• Barbabassie
bedankt voor het meedenken allen, maar is de link die je hebt gegeven geen converter voor een standaard 4 pins connector?

Volgens mij is het zo'n soort type aansluiting alleen dan naar een standaard sata ipv de oude variant aansluiting.

Potverdikkie wat is zo'n kabeltje moeilijk te vinden, balen want ik heb net 140 euro uitgegeven voor een nieuw schermpje.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Barbabassie schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:07:
bedankt voor het meedenken allen, maar is de link die je hebt gegeven geen converter voor een standaard 4 pins connector?

Volgens mij is het zo'n soort type aansluiting alleen dan naar een standaard sata ipv de oude variant aansluiting.

Potverdikkie wat is zo'n kabeltje moeilijk te vinden, balen want ik heb net 140 euro uitgegeven voor een nieuw schermpje.
De converter gaat van Slim Drive naar Sata maar word gevoed door een 4pin floppy powerconnector.
Ik vrees dus dat het niet gaat werken in een laptop (geen power connector, en te weinig ruimte).

Als ik op zoek ga naar filmpjes op Youtube over dat type laptop, zit er altijd zo'n dun kabeltje/adaptertje bij de hardeschijf. Ook zag ik dat sommige modellen een HDD Caddy hebben, dan haal je je optische drive eruit (DVDrw/bluray) en dan doe je er een hardeschijf in. In de HDD Caddy zelf zit dan een adapter van Slim Drive naar sata.

Op de site van Sony kon ik bij accesoires zo geen kabeltje vinden voor de HDD bay.
Maar misschien als je een mailtje ofzo naar ze stuurt misschien dat ze nog wat kunnen doen.
Normaal gesproken raak je je zo'n kabeltje/adapter ook niet zomaar kwijt ;) .

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo'n standaard kabeltje zal sowieso niet werken, omdat het geen standaard connector is. Aan de kant van de optical waarschijnlijk wel, maar je zult iets moeten hebben om het daadwerkelijk aan te sluiten op het systeem. En dat zijn vrijwel zonder uitzondering proprietaire kabels.

Dus idd even bij Sony aankloppen en hopen dat die dingen betaalbaar zijn.

• Barbabassie
Bedankt voor het advies. Ik heb maar eens een mailtje verstuurd naar de klantenservice van Sony. Ben benieuwd hoe ze daar op reageren.

Ik weet dat het eigenlijk raar is dat het kabeltje kwijt is, maar er is eigenlijk best een streek geleverd.

Het scherm van mijn vaders laptop is kapot en hij brengt hem naar de Paradigit . Hier halen ze zijn HDD eruit omdat hij bij zijn gegevens moet kunnen voor zijn werk.
Ik als arme student hoor het verhaal en zeg pap geef mij die laptop dan maak ik het scherm we het is namelijk een redelijk nieuw ding. Na er na een periode van een aantal maanden een nieuw scherm erin gezet te hebben kom ik erachter dat ze de hele caddy inclusief kabel en ook nog eens het werkgeheugen niet hebben terug gezet of gegeven.
Ze dachten waarschijnlijk zo’n oude man weet toch niks van computers.
Ze hebben dus eigenlijk die laptop leeg geroofd (en dat bij een "normale" computerwinkel). Het is nu een aantal maanden verder en ik heb geen zin om het over de telefoon uit te vechten. Dat kabeltje is toch kwijt en het is mijn woord tegen die van hun.

Maar toch wel kwalijk.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:43
Barbabassie schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:23:
Bedankt voor het advies. Ik heb maar eens een mailtje verstuurd naar de klantenservice van Sony. Ben benieuwd hoe ze daar op reageren.

Ik weet dat het eigenlijk raar is dat het kabeltje kwijt is, maar er is eigenlijk best een streek geleverd.

Het scherm van mijn vaders laptop is kapot en hij brengt hem naar de Paradigit . Hier halen ze zijn HDD eruit omdat hij bij zijn gegevens moet kunnen voor zijn werk.
Ik als arme student hoor het verhaal en zeg pap geef mij die laptop dan maak ik het scherm we het is namelijk een redelijk nieuw ding. Na er na een periode van een aantal maanden een nieuw scherm erin gezet te hebben kom ik erachter dat ze de hele caddy inclusief kabel en ook nog eens het werkgeheugen niet hebben terug gezet of gegeven.
Ze dachten waarschijnlijk zo’n oude man weet toch niks van computers.
Ze hebben dus eigenlijk die laptop leeg geroofd (en dat bij een "normale" computerwinkel). Het is nu een aantal maanden verder en ik heb geen zin om het over de telefoon uit te vechten. Dat kabeltje is toch kwijt en het is mijn woord tegen die van hun.

Maar toch wel kwalijk.
Meestal geeft paradigit een plastic zak met overgebleven onderdelen na een reparatie/ vervanging. Misschien heeft je vader die nog ergens liggen?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Barbabassie
Nope dat is in deze niet het geval:

1) er is geen reden om het werkgeheugen eruit te halen om de hdd te verwijderen. Op de foto is te zien dat beide volledig los van elkaar liggen
2) waarom schroeven ze de caddy niet gewoon terug na het verwijderen van de hdd. Dat is 4 kleine schroefjes terug schroeven en minder werk dan een plastic zak met onderdelen mee geven.

Daarbij heeft hij enkel de laptop meegekregen en geen plastic zak met onderdelen ;).

Ik heb nu al een reactie van Sony en ik had eerlijk gezegd en betere reactie verwacht:

Het komt erop neer dat ik enkel de laptop voor service kan opsturen. Hiervoor moet ik 75 euro onderzoekskosten betalen (terwijl ik al weet wat het probleem is) + de kosten van de reparatie.

en dat terwijl ik alleen een kabeltje nodig heb.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-02 23:20
http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item1c308615cb

volgens mij heb je die nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 06-03-2013 16:36 ]

• Barbabassie
Mektheb, Held _/-\o_

Dat ziet eruit als het kabeltje dat ik zoek.

Ik ga het direct bestellen mijn eeuwige dank ;)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-02 23:20
Barbabassie schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:40:
Mektheb, Held _/-\o_

Dat ziet eruit als het kabeltje dat ik zoek.

Ik ga het direct bestellen mijn eeuwige dank ;)
Geen dank, ik heb ze namelijk zelf ook wel is nodig gehad en die zijn inderdaad echt amper ergens te vinden.

Check wel 200x of het zeker de goeie is, anders ook zo zonde van je centen.
Maar zover ik kan zien is het de goeie
Pagina: 1