Enquête Maart 2013

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smootrok
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01-2019
Wat een verschrikkelijke enquete. Hij is erg onduidelijk en onoverzichtelijk. Bij de derde vraag ben ik er mee opgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-07 10:14
Ik weet niet of dit onder GR hoort, maar GR lijkt mij de meest geschikte plek:

in de enquête over nieuws e.d. klopt vraag 3 niet.

De stelling is:
3. Stelling: ik lees nieuws over tablets, omdat:
Maar de mogelijke antwoorden gaan over laptops.

Verder mis ik bij vraag 11
11. Schrijf je zelf wel eens een shop- of userreview op Tweakers?
De optie: "Nee, nog niet, maar ga het wel doen."

[ Voor 23% gewijzigd door _Peter2_ op 04-03-2013 10:23 ]

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smootrok
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01-2019
Ik heb al tijden niet meer ingelogd, maar is dit een nieuwe enquete?

-----

Hallo Tweaker,

We zijn bezig met een onderzoek naar o.a. jullie gedrag en wensen omtrent nieuws en (user-)reviews. Help ons door de enquête in te vullen en maak kans op een Bol.com waardebon twv 100 euro.

------

Zo ja, wat een verschrikkelijke enquete. Hij is erg onduidelijk en onoverzichtelijk. Bij de derde vraag ben ik er mee opgehouden. Ik gebruik Chrome 1440*900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Als je tot het einde weet te komen: je kan zowel man en vrouw aanvinken, lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:58

avotar

P0werd by Black Coffee

Grappig... de mijne ging over camera's... maar eigenlijk bij de merken besefte ik pas dat het om een FOTOcamera ging.. en niet om een filmcamera...

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 12:57

Geckoo

Good news, everyone!

en bij mij ging het om mobile telecom providers

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tablets en laptops hier :)

Gewoon gedaan, kost je misschien 3 minuten ofzo lekker boeiend.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bij mij over mobiele telefoon (user)reviews, grappig dat er diverse enquêtes zijn gehouden onder diverse gebruikers.
Alleen begrijp ik niet waarom het verplichte vragen om in te vullen zijn over welk geslacht je bent en welke leeftijd je hebt. Alsof dat ook maar íets uitmaakt op de uitkomsten van een enquête wat voornamelijk over de kwaliteit van (user)reviews ging.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2013 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:20

painkill

Pain(k)(ill)

En hij werkt niet op de iPad..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ik had ook de "tablets" enquete en daar werden regelmatig tablets en laptops door elkaar gehaald :(
CptChaos schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:47:
Bij mij over mobiele telefoon (user)reviews, grappig dat er diverse enquêtes zijn gehouden onder diverse gebruikers.
Alleen begrijp ik niet waarom het verplichte vragen om in te vullen zijn over welk geslacht je bent en welke leeftijd je hebt. Alsof dat ook maar íets uitmaakt op de uitkomsten van een enquête wat voornamelijk over de kwaliteit van (user)reviews ging.
De enquete is ongetwijfeld bedoeld om interesses, tevredenheid en wensen in kaart te brengen. Dan is het wel zo handig om ook de leeftijdsgroepen te weten.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 04-03-2013 10:51 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrodx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 21:12
Bij mij ging het ook over tablets en laptops.

Wat ik even kwijt wil is dat de enquete beneden alle pijl was. De vragen klopte soms gewoon niet, termen als laptop en tablet werden door elkaar gehaald. Daarnaast was de enquete erg onoverzichtelijk en leek het door een Hobby Bob in elkaar getypt te zijn. Van een site als tweakers, en de daarbij horende kwalitatief goede redactie, had ik niet zo'n droevige enquete verwacht.

Engage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

PcDealer schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:50:
Ik had ook de "tablets" enquete en daar werden regelmatig tablets en laptops door elkaar gehaald :(

[...]

De enquete is ongetwijfeld bedoeld om interesses, tevredenheid en wensen in kaart te brengen. Dan is het wel zo handig om ook de leeftijdsgroepen te weten.
Het was inderdaad erg gemixt, maar met een beetje gezond verstand was er wel wat van te maken. Erg netjes is anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Bij mij gaat de enquete over televisies. Prima.

Aleen bij vraag 12. Wanneer schrijf je een review over een winkel na een aankoop?
Mis ik het antwoord: e. Gewoon, als ik daar zin in heb en als het uitkomt, zonder aanwijsbare reden mbt. het product.
Nu moet ik eigenlijk "altijd" invullen, terwijl dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
PeaceNlove schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:21:
Als je tot het einde weet te komen: je kan zowel man en vrouw aanvinken, lijkt me ook niet de bedoeling.
Je realiseert je dat dat ook een valide optie is?

Hier ook de tablet/laptop strikvraag.

@CptChaos: natuurlijk telt dat mee.
Ervanuitgaande dat het doel van de enquette is te achterhalen bij welk type persoon informatie ingewint wordt door de kennisenkring en hoeveel informatie zo'n persoon precies nodig heeft alvorens een advies te geven is het geslacht / leeftijd nogal relevant.

Ik ben iig best nieuwsgierig. Wie wordt vaker om advies gevraagd: de 20 jarige buurjongen die 10 minuten, 6 klikken en 3 sterretjesbalken nodig heeft of de 16 jarige tech-girl die uren onderzoek doet?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

_Peter2_ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:17:
Ik weet niet of dit onder GR hoort, maar GR lijkt mij de meest geschikte plek:

in de enquête over nieuws e.d. klopt vraag 3 niet.

De stelling is:

[...]

Maar de mogelijke antwoorden gaan over laptops.

Verder mis ik bij vraag 11

[...]

De optie: "Nee, nog niet, maar ga het wel doen."
Bij mij loopt tablet en laptops ook door elkaar :/
HyperioN schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:53:
Bij mij gaat de enquete over televisies. Prima.

Aleen bij vraag 12. Wanneer schrijf je een review over een winkel na een aankoop?
Mis ik het antwoord: e. Gewoon, als ik daar zin in heb en als het uitkomt, zonder aanwijsbare reden mbt. het product.
Nu moet ik eigenlijk "altijd" invullen, terwijl dat niet het geval is.
Yup, dat antwoord miste ik ook. Via V&A altijd en shops wanneer het mij uitkomt. Dus dan maar altijd gepakt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 14:53
Thanks voor de feedback, er zat inderdaad een foutje in de tablet/laptop-versie, die is aangepast.

I'm at the corner of first, and first. Wait a minute. How can the same street intersect with itself? I must be at the nexus of the universe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:52
+1 voor vraag 12, daarvoor kom ik in dit draadje. Ik schrijf compleet random reviews, als ik er zin in heb. Wmb kan die vraag in de huidige vorm geschrapt worden uit jullie resultaten, want geen van de antwoorden dekt de lading.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bij veel van de vragen zijn dit soort antwoorden mogelijk:
  • Niet belangrijk
  • Een beetje belangrijk
  • Neutraal
  • Belangrijk
  • Erg belangrijk
Ik vind dit maar een raar lijstje: "een beetje belangrijk" is een positieve stelling, maar toch staat ie tussen negatief en neutraal in. Als de bedoeling is om een optie te geven die tussen "niet belangrijk" en "neutraal" past zou iets als "niet zo belangrijk" of "vrij onbelangrijk" veel beter zijn.

(als dat niet de bedoeling is en de gekozen volgorde slechts bedoeld is om de gebruiker te verwarren, dan is dat uitstekend gelukt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Ik denk dat jullie redelijk de mist ingegegaan zijn door bij mensen die aangeven geen interesse in X te hebben toch door te vragen over X. In mijn geval dus laptops. Ik geef aan dat ik geen enkele interesse in laptops heb, en daarna blijven jullie doorzagen (ja zo voelt dat dan) over laptops. Hoe nuttig denk je dat mijn antwoorden dan gaan zijn? :)

Als je mensen wil uitvragen over bepaalde productgroepen kun je m.i. beter eerst vragen in welke productgroepen mensen geinteresseerd zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 00:43

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Inderdaad, de enquete komt op mijn nogal amateuristisch over en niet Tweakers waardig (sorry dat ik het zeg)

Nog een grote fout: bij de tablets staat Google tussen de hardwarefabrikanten en Asus niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoeveel van die enquetes gaan er nog komen? Ik krijg nu de tweede voor mn kiezen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er lijkt nog een foutje in te zitten

1. Hoe vaak bezoek je Tweakers?
2. Lees je op Tweakers het nieuws over camera's?
3. Stelling: ik lees nieuws over camera's, omdat:
Ik op de hoogte wil zijn van de laatste ontwikkelingen voor het geval dat ik een camera ga kopen
Ik graag advies geef aan anderen over camera's (bv. voor een aankoop)
Ik gewoon geïnteresseerd ben in camera's
4. Lees je op Tweakers redactionele reviews van camera's?
5. Stelling: ik lees reviews van camera's op Tweakers, omdat:
Ik geïnteresseerd ben in camera's
Ik op de hoogte wil zijn van de laatste ontwikkelingen voor het geval dat ik een camera ga kopen
Ik graag advies geef aan anderen over camera's (bv. voor een aankoop)

Vraag 3 en 5 zijn hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:20

painkill

Pain(k)(ill)

Dat is meestal een controlevraag.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Smootrok schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:17:
Wat een verschrikkelijke enquete. Hij is erg onduidelijk en onoverzichtelijk. Bij de derde vraag ben ik er mee opgehouden.
Je bedoelt de enquete over mobiele telefonie die nu uitstaat? Wat vond je onduidelijk en onoverzichtelijk dan? Ik heb 'm net op m'n telefoon ingevuld en vond 'm juist hartstikke duidelijk en overzichtelijk.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ik vond de keuzemogelijkheden wel erg matig. Wel apart om "beetje belangrijk" nog voor neutraal te plaatsen.

Heb hem uiteindelijk maar ingevuld maar de vragen leken wel erg veel op elkaar.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redfoxert schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:20:
Hoeveel van die enquetes gaan er nog komen? Ik krijg nu de tweede voor mn kiezen.
Hier ook, 1 over televisies en t.net gebruikersreviews, en mobieletelefonie aanbieders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PeaceNlove schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:21:
Dat lijkt mij geen fout, * Raven mompelt iets over een bepaalde tweak(st)er ;)

Waarom werkt het kruisje van de enquête-melding niet goed? 1 keer wegklikken bleek niet genoeg, de melding kwam weer terug :/

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 04-03-2013 11:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15

DDX

Ik geef aan dat ik geen interesse heb in camera's, krijg daarna wat algemene vragen over reviews.
Dan opeens weer vraag over camera's (In de Pricewatch vind je naast product reviews ook een overzicht van aanbieders en prijzen van camera's)
En daarna weer algemene vragen ? (of had hier ook camera in de vraag moeten staan)

'10. Wanneer schrijf je een review over een winkel na een aankoop?' :
Altijd
Alleen als ik uitermate tevreden ben
Alleen als ik uitermate ontevreden ben
Als ik uitermate tevreden of ontevreden ben

Dan mis ik opties als wanneer ik tijd of zin heb ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-07 19:33

1Kb

Eigenlijk miste ik in deze vragen lijst een hele belangrijke vraag: “Zouden jullie met een template/ondersteunende tools of eventueel tips, sneller een review schrijven?”.

Het is nu heel erg een free format en als een performance test wordt genoemd dan is het nog maar de vraag met welke tool en hoe die is gemeten. Ik denk dat een kleine ondersteuning op het review gebied, het schrijven daarvan makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte redactie,

De laptopenquete die mij verzocht werd in te vullen heb ik uiteraard netjes ingevuld. Wat mij wel opviel is dat de kwaliteit van de vraagstelling geen voldoende zou krijgen op het MBO. Deze mening ben ik toebedeeld vanwege het volgende:

Hoe kan een beetje belangrijk, minder zijn dan niet belangrijk/niet onbelangrijk; en hoe kan een beetje mee eens, minder zijn dan neutraal?

Wellicht een tip voor de opsteller; er bestaan verschillende bewezen 5-punt verdelingen die je kunt gebruiken.

Verder, succes met het onderzoek uiteraard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hydra schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:12:
Ik denk dat jullie redelijk de mist ingegegaan zijn door bij mensen die aangeven geen interesse in X te hebben toch door te vragen over X. In mijn geval dus laptops. Ik geef aan dat ik geen enkele interesse in laptops heb, en daarna blijven jullie doorzagen (ja zo voelt dat dan) over laptops. Hoe nuttig denk je dat mijn antwoorden dan gaan zijn? :)

Als je mensen wil uitvragen over bepaalde productgroepen kun je m.i. beter eerst vragen in welke productgroepen mensen geinteresseerd zijn.
^^ dat inderdaad. De tweede helft van mijn enquête is compleet waardeloos omdat ik maar wat ingevuld heb om verder te kunnen nadat ik in het begin al aangegeven had dat iets me niet boeide.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
Bij de eerste vraag in het onderzoek stond:

Beste bezoeker van Tweakers,

Bedankt dat je mee wilt doen aan ons tevredenheidsonderzoek. Dit onderzoek zal +/- 10 minuten duren.
Wij vinden het belangrijk om meer inzichten te krijgen in jullie wensen met betrekking tot:
• Tweakers algemeen
• Nieuws
• Reviews van de redactie
• User reviews (shop & product)

Daarnaast gaat dit onderzoek over verschillende productcategorieën en merken. Je kunt hierbij denken aan categorieën als televisies, notebooks of digitale camera’s. In dit onderzoek krijg je één willekeurige productcategorie van elektronicaproducten voorgelegd.

Onder de deelnemers van het onderzoek wordt een waardebon van 100 euro verloot, te besteden bij Bol.com.Wil je kans maken op deze prijs dan vragen we je bij de laatste vraag om je e-mailadres .

Dat betekende concreet dat er zes enquêtes zijn uitgezet en iedere bezoeker dus een andere voorgeschoteld kreeg.

Daarnaast was het niet de doelstelling om alleen de mensen die nieuws en reviews over bv. camera's lezen ook te vragen naar hun mening over die content, maar die mening wilden we ook weten van de mensen die de content niet lezen. Zo kunnen we zien wat 'tweakers-camera-fans' van onze site vinden en ook wat de 'niet-(tweakers)-camera-fans' voor beeld hebben van wat tweakers doet op dat gebied.

Kortom; ik snap dat niet iedereen direct duidelijk ziet wat het doel is van de enquête na het invullen ervan, maar met grotere plaatje (de zes enquêtes) in ogenschouw genomen is elke vraag en elke kruistabellen die we daarmee kunnen maken wel degelijk interessant voor ons en daar kunnen we echt ons voordeel uit halen met het oog op het verbeteren van de site.

Ps.Asus ontbrak bij de tablets }:O , maar veel respondenten hebben die bij [ander merk] nog wel ingevuld.
Ps2. de optie 'neutraal' in de vijfpuntsschaal betekent niets meer of minder dan 'geen mening'

I'm at the corner of first, and first. Wait a minute. How can the same street intersect with itself? I must be at the nexus of the universe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CosmoKramer schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:04:
Daarnaast was het niet de doelstelling om alleen de mensen die nieuws en reviews over bv. camera's lezen ook te vragen naar hun mening over die content, maar die mening wilden we ook weten van de mensen die de content niet lezen.
Dan moet je toch eens uitleggen hoe een mening over content die je niet gelezen hebt relevant kan zijn, zeker als er in de vraagstelling vanuit gegaan wordt dat je 'm wel gelezen hebt.

Ik begrijp het prima dat je iemand die aangeeft de betreffende content niet interessant te vinden nog wat vervolgvragen kunt stellen (waarom niet? wat zou er moeten veranderen om het wel te gaan lezen? enz), maar gewoon doodleuk gaan vragen of iemand die aangeeft geen belangstelling te hebben de review vervolgens gebruikt om anderen te adviseren slaat echt nergens op.
Ps2. de optie 'neutraal' in de vijfpuntsschaal betekent niets meer of minder dan 'geen mening'
Volgens mij begrijpt iedereen in deze thread dat. Maar daar ging de feedback dan ook niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmoKramer
In de enquete zit de vraaglogica ingebakken dat als je aangeeft die content nooit te lezen, je automatisch de vragen over waarom je die content leest overslaat. Wat je hierboven stelt is dus onmogelijk in de praktijk. Er worden wel bijna-gelijke vragen gesteld, namelijk: 'lees je het nieuws' en 'lees je de redactionele reviews' en 'lees je de user-reviews'. Misschien heb je bij een van die drie toch aangegeven dat je het wel eens leest en dan krijg je inderdaad de vervolgvraag over het 'waarom'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
"Neutraal" en "Geen mening" zijn twee verschillende dingen. "Neutraal" betekent dat je iets niet belangrijk en niet onbelangrijk vindt (dus midden op de schaal tussen "zeer belangrijk" en "zeer onbelangrijk"). "Geen mening" betekent dat je er niets over kan of wil zeggen, en dit antwoord staat dus niet op de schaal tussen "zeer belangrijk" en "zeer onbelangrijk".

In enquetes is het mogelijk om zowel een "neutraal"- als een "geen mening"-optie te bieden. Doe je dat niet, dan dwing je de ondervraagde om een mening te geven.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
CosmoKramer schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:42:
In de enquete zit de vraaglogica ingebakken dat als je aangeeft die content nooit te lezen, je automatisch de vragen over waarom je die content leest overslaat. Wat je hierboven stelt is dus onmogelijk in de praktijk. Er worden wel bijna-gelijke vragen gesteld, namelijk: 'lees je het nieuws' en 'lees je de redactionele reviews' en 'lees je de user-reviews'. Misschien heb je bij een van die drie toch aangegeven dat je het wel eens leest en dan krijg je inderdaad de vervolgvraag over het 'waarom'.
Neemt niet weg dat de antwoorden op vragen over X nadat iemand aangegeven hebben geen interesse te hebben in X gewoon waardeloos zijn aangezien mensen min of meer willekeurige antwoorden aan zullen klikken. Als het enquetesysteem daarin een belemmering is heb is daar gewoon vooraf niet goed over nagedacht.
Coffeemonster schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:56:
[...]

"Neutraal" en "Geen mening" zijn twee verschillende dingen. "Neutraal" betekent dat je iets niet belangrijk en niet onbelangrijk vindt (dus midden op de schaal tussen "zeer belangrijk" en "zeer onbelangrijk"). "Geen mening" betekent dat je er niets over kan of wil zeggen, en dit antwoord staat dus niet op de schaal tussen "zeer belangrijk" en "zeer onbelangrijk".
Precies. Als ik op de vragen daarna gewoon "geen mening" had kunnen invullen had ik dat wel gedaan. Neutraal is heel wat anders.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 04-03-2013 16:39 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nonsense. Iedere student die een vakje marketing volgt (of een onderzoek met vragenlijsten opzet) krijgt uitgelegd dat de middelste optie in een vijfpuntsschaal een neutrale optie is, neutraal als in ik word er niet warm of koud van / niet belangrijk, niet onbelangrijk. Daarom vaak een zesde optie die buiten de schaal valt: niet van toepassing of geen mening. Op deze manier is je data bij voorbaat vervuild, je hebt namelijk geen idee of de respondenten wel of geen mening hebben wanneer ze de middelste optie hebben gekozen. Mee laten wegen kan dus niet (maar was je blijkbaar ook niet van plan) maar niet meewegen kan er dus toe leiden dat je data schrapt die weldegelijk nuttig was.

Maargoed, je schaalverdeling was sowieso onacceptabel als ik het hier lees. "Belangrijk" is per definitie positief, onbelangrijk is de negatieve tegenhanger. Een beetje belangrijk zit dus aan de positieve kant van het spectrum maar is hier aan de negatieve kant van de schaal gezet. Meer voor de hand liggend is "totaal onbelangrijk / onbelangrijk / niet belangrijk, niet onbelangrijk (of neutraal) / belangrijk / zeer belangrijk". Nu is wat er bedoeld werd wel op te maken uit de positie van de antwoordmogelijkheden, maar je kan niet compleet uitsluiten dat iemand een beetje belangrijk licht positief heeft opgevat.

Succes met de analyse...

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 04-03-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-07 10:57
Ik heb hem wel volledig ingevuld, ik kreeg allerlei vragen over camera's terwijl ik daar helemaal geen interesse in heb. Ik heb dus ook maar willekeur doorgeklikt.

Ik ben het dus met coffeemonster eens, dat geen mening gemist wordt.

Dit is wat mij betreft weer een enquete die toegevoegd kan worden aan de rij nutteloos zoals toen bij blitsen.

(ik heb de enquete wel afgemaakt, misschien win ik eens wat.)
Pagina: 1