Game hapert bij het niet bewegen van de muis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-07 16:43
In de hoop dat jullie misschien bekend zijn met het probleem, plaats ik deze vraag maar even op 't forum.

Sinds ik een nieuw moederbord en processor heb aangeschaft heb ik "haper" problemen bij het gamen. Deze haperingen komen alleen opzetten ong. 20 seconden nadat ik mijn muis niet heb bewogen. Alsof de videokaart zichzelf naar beneden clocked oid. en mijn framerate onder de 10 fps knalt. (dit mag naar mijn weten toch niet gebeuren adhv muisbeweging?)

Windows opnieuw geinstalleerd ivm hardware change en het probleem heeft zich voor het eerst voorgedaan bij het spelen van Far Cry 3. Komt ook voor bij Unigine Valley.

PC Specs:

AMD FX-8350 @ 4.0GHz (stock)
ASRock Extreme3
8 GB DDR3 1333MHz Corsair valueselect
MSI R7950 Twin Frozr II
Corsair TX650W V2

Wat ik al (tevergeefs) heb gedaan:
- Andere muis aangesloten
- Videokaart van slot verwisseld (PCIe 1 -> 2)
- Drivers geupdate (ook 13.2 beta 7 geprobeerd)
- Temperaturen in de gaten houden

Zolang ik de muis dus niet te lang stil houd zijn de zwaarste games zonder problemen te spelen (40fps+). Na +- 20 sec de muis los te hebben gelaten gaat hij stotteren/haperen/laggen totdat ik de muis weer beweeg.

Een klein vermoeden ligt bij een power-save of downclock functie van de videokaart/processor. Denk dus wellicht een bios instelling aangezien ik dit probleem niet had bij mijn vorige moederbord.

Iemand anders nog een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Heb je iets van een virusscanner?

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Na even wat speuren ben ik het volgende tegengekomen:
Een fix m.b.t.UAC in Windows.

en
.I had a problem after a new patch. Make sure you check the Graphics settings (advanced) enabling Triple buffering, Reduce Input lag, and then that Hardware cursor is NOT enabled.

Worked fine.
Bron.

Misschien kan je hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
LnC schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:46:
Na even wat speuren ben ik het volgende tegengekomen:
Een fix m.b.t.UAC in Windows.

en

[...]

Bron.

Misschien kan je hier iets mee?
Ik zal het eens proberen. Niet helemaal hetzelfde probleem. Deze vriend had het andersom (muis lagged). Bij mij lagged de game als ik de muis juist niet beweeg. Maar goed, blijkbaar heeft het wel met elkaar te maken dus ik zal het eens proberen.
Masterkale1 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:23:
Heb je iets van een virusscanner?
Verdenk je een virus? Zou krom zijn, heb net windows opnieuw geinstalled. Spybot en Security essentials geven niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC

LnC

The offending line...

Ik denk niet dat het een virus is, maar je weet maar nooit.
Je kan eens kijken met Process Explorer of je daar misschien iets geks ziet.

Misschien kan je ook een log programma draaien om te zien waardoor de CPU (die verdenk ik namelijk) of een ander iets de problemen veroorzaakt.

Heb je btw een draadloze muis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
Nee heb een Roccat Kova[+] , ook nooit problemen mee gehad bij vorige pc setup.

Het enige proces wat ik vaker tegenkom waar ik sceptisch over ben is MOM.exe (blijf een dubbel gevoel hebben om die te terminaten haha :P).
Dit is een monitoring proces van AMD Catalyst waarbij ik me afvraag waarom deze uberhaupt draait.

CPU overleeft Prime95 zonder enige problemen. Dus ik gok dat het niet aan de processor ligt.

Ik zal de proces explorer vanavond even installeren, misschien dat ik iets vreemds tegenkom :) dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC

LnC

The offending line...

Mom.exe
Kijk eens in je taakbeheer waar die .exe zich bevind. Hij mag alleen in een submap van je program files staan.
AMD system monitor kan je ook een log maken om te zien wanneer je de lag krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
LnC schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:26:
Mom.exe
Kijk eens in je taakbeheer waar die .exe zich bevind. Hij mag alleen in een submap van je program files staan.
AMD system monitor kan je ook een log maken om te zien wanneer je de lag krijgt
Kijk daar hebben we wat aan. Ik ga het proberen en laat het weten, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
Dit is het resultaat van Unigine Valley draaien met de monitor aan:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/1z6e1bb.jpg

Zoals je kan zien ligt het probleem niet bij de GPU maar de CPU (had het niet verwacht). De paarse lijnen zijn de momenten nadat ik de muis 20 seconden los heb gelaten. Hier zie je een enorme drop in CPU activiteit. Zodra ik de muis weer beweeg (oranje lijn) schiet hij weer omhoog en loopt de game/bench weer super.

Waar zou dit nou aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimmits
Opgelost!

Het kwam door een proces met de naam: ieutil.exe ... een virus! Meer mensen met hetzelfde probleem. Het blijkt een virus te zijn dat je GPU/CPU probeert te bakken. Lekker dan.

Heb de test opnieuw gedraait en had geen problemen daarna meer.

ieutil.exe gaat te werk door een ander proces genaamd: iehighutil.exe te draaien die in de gaten houdt of het systeem idle is bij een hoge load (adhv mouse-activity). Dan schakelt dat proces ieutil.exe in en die begint met bakken.

iehighutil.exe is uit te schakelen via msconfig en te deleten vanuit je regedit.exe. Hij gaf als genestelde locatie aan: C:\Temporary\

Had het kunnen weten. Had Masterkale1 toch gelijk. En dat na een week oude windows installatie. Zo zie je maar, je blijft vatbaar voor dat soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC

LnC

The offending line...

Goed om te horen dat je de oplossing gevonden hebt.
Hier nog de virustotal link van iehighutil.exe
Leesvoer m.b.t. de ieutil.exe
Leesvoer
Pagina: 1