Stukken van Harde schijf (128GB) naar andere schijf (32GB)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpries
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 10:41
Hai.

We hebben een SSD harde schijf van 128gb, en daar staat linux ubuntu 12 op als OS.
Verder hebben we 2 verschillende shuttle pc-s (andere cpu, geheugen) waar we die HD in
kunnen stoppen. Dit werkt super in beide shuttles zonder aanpassingen tussendoor.

Nu wil ik eigenlijk de OS plus alle data (maar 10gb op de schijf van 128gb) overzetten naar een 32GB harde schijf zodat ook die in beide shuttles te gebruiken zijn.

We hebben nu een soort dock waarin 2 SSD's 1 op 1 gekopieerd kunnen worden om later die 32GB te kopieren naar andere 32GB, maar van 128 naar 32 werkt dat natuurlijk niet. Hoe kan dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het waarom van deze vraag ontgaat me even....

Maar met http://clonezilla.org/ Kun je partities van de een naar de ander drive kopieren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Je kan ook Ubuntu opnieuw op de 32GB installeren en dan de data over kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpries
Dat kopieren zou kunnen, maar dan moet ik dus ook weer een hele berg nare meuk installeren.
Zijn nogal wat pakketjes die gebruikt worden maar zich lastig lieten installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je kant met bijvoorbeeld acronis true image prima een 128gb naar een 32 gb ssd clonen, mits er niet meer dan 32gb in gebruik is op de 128gb disk. Lege ruimte hoeft niet mee gekopieerd te worden he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:05
Je kunt de partitie ook verkleinen naar <32gb, daar een image van maken en die weer kopiëren naar de 32gb schijf. Om alles in gebruik te nemen moet je daarna weer de partitie vergroten tot de grootte van de schijf.
Dat alles kan met tools als gparted en clonezilla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Moning2 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:25:
Je kunt de partitie ook verkleinen naar <32gb, daar een image van maken en die weer kopiëren naar de 32gb schijf. Om alles in gebruik te nemen moet je daarna weer de partitie vergroten tot de grootte van de schijf.
Waarom zou je met de partitie grote gaan kloten?
Een image wordt enkel gemaakt van de data (10Gb is geval van de TS), prima te restoren op de 32Gb schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07 12:13
Anoniem: 262853 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:31:
[...]

Waarom zou je met de partitie grote gaan kloten?
Een image wordt enkel gemaakt van de data (10Gb is geval van de TS), prima te restoren op de 32Gb schijf.
da's niet waar, een image word gemaakt van het hele filesysteem, inclusief lege ruimte. Maar daar zijn oplossingen voor, lees verder...
Anoniem: 472287 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:22:
Je kant met bijvoorbeeld acronis true image prima een 128gb naar een 32 gb ssd clonen, mits er niet meer dan 32gb in gebruik is op de 128gb disk. Lege ruimte hoeft niet mee gekopieerd te worden he.
Het zou heel raar en jammer zijn om een commercieel stuk software te gebruiken op een image te maken van een open-source filesystem met een open-source OS erop. Gelukkig zijn ook hier oplossingen voor, lees verder...
Moning2 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:25:
Inderdaad, gparted is awesome.
  1. stop beide schijven in een machine
  2. boot vanaf een Gparted Live CD of USB
  3. kopiëren
  4. plakken
Volgens mij moet je de partitie verkleinen voordat je hem kunt kopiëren, maar gezien je maar 10gb gebruikt is dat niet zo'n probleem. Is gewoon een knopje voor in Gparted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

P.E.T.E.R. schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:32:
[...]

da's niet waar, een image word gemaakt van het hele filesysteem, inclusief lege ruimte. Maar daar zijn oplossingen voor, lees verder...

[...]
Apart dan, dat het image (zonder compressie) van mijn 128Gb SSD met 24Gb data past op de 2de HD met nog maar 34Gb vrije ruimte...
Ghost gaat pas mekkeren (vragen om compressie) als de vrije ruimte (doel) onder de data (bron) ruimte is.

Toen ik Ghost nog gebruikte voor pc uitrol, waren de images ook nooit 80Gb (bron HD) bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07 12:13
Anoniem: 262853 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:42:
[...]

Apart dan, dat het image (zonder compressie) van mijn 128Gb SSD met 24Gb data past op de 2de HD met nog maar 34Gb vrije ruimte...
Ghost gaat pas mekkeren (vragen om compressie) als de vrije ruimte (doel) onder de data (bron) ruimte is.

Toen ik Ghost nog gebruikte voor pc uitrol, waren de images ook nooit 80Gb (bron HD) bijvoorbeeld.
Dat zijn geen gewone images. Een image is in principe gewoon een kopie van elke byte die op een block device staat. Als dat er 80 miljard zijn dan is je image 80Gb, en niet minder. Dat Norton Ghost (sorry dat ik het zeg, maar het is commerciële troep) minder ruimte gebruikt, betekent dus dat er compressie word toegepast. Als ze zeggen van niet liegen ze gewoon. Waarschijnlijk bedoelen ze met 'geen compressie' dus 'alleen compressie op lege ruimte' en met 'wel compressie' dus 'compressie op zowel lege als gebruikte ruimte. Verder zou ik het erg jammer vinden als je een image van een open source os zou maken met een commercieel pakket. Als je compressie wilt op een normale image zou ik gzip aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

P.E.T.E.R. schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:46:
[...]

Dat zijn geen gewone images. Een image is in principe gewoon een kopie van elke byte die op een block device staat. Als dat er 80 miljard zijn dan is je image 80Gb, en niet minder. Dat Norton Ghost (sorry dat ik het zeg, maar het is commerciële troep) minder ruimte gebruikt, betekent dus dat er compressie word toegepast. Als ze zeggen van niet liegen ze gewoon. Waarschijnlijk bedoelen ze met 'geen compressie' dus 'alleen compressie op lege ruimte' en met 'wel compressie' dus 'compressie op zowel lege als gebruikte ruimte. Verder zou ik het erg jammer vinden als je een image van een open source os zou maken met een commercieel pakket. Als je compressie wilt op een normale image zou ik gzip aanraden.
Je kan wel tegen "commerciele troep" aan gaan schoppen omdat het jou niet bevalt, maar op mijn bootcdtje kan ik toch mooi zonder gezanik een kopie maken van een 128gb naar een 32gb met maar 10gb in gebruik, zonder "knopje hiervoor knopje daarvoor". Source aanklikken, destination aanklikken, start aanklikken, wachten. Klaar. Wat is daar troep aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:35:
[...]

Je kan wel tegen "commerciele troep" aan gaan schoppen omdat het jou niet bevalt, maar op mijn bootcdtje kan ik toch mooi zonder gezanik een kopie maken van een 128gb naar een 32gb met maar 10gb in gebruik, zonder "knopje hiervoor knopje daarvoor". Source aanklikken, destination aanklikken, start aanklikken, wachten. Klaar. Wat is daar troep aan?
Omdat het geld kost of moet worden gepirate. Troep is een groot woord, maar waarom zou je dat spul gaan gebruiken als je open source het ook eenvoudig kan oplossen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:50

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

UNIXen en Linux zijn doorgaans zo flexibel dat je deze simpelweg kunt kopiëren. Hoe groot de schijf is maakt dan niet uit, zolang er maar voldoende ruimte is voor de data.

In plaats van met images te werken kun je ook:
Hang de 32GB disk aan een machine naast de 128GB schijf.
De 32GB disk partitioneren zoals je hem wilt.
Vervolgens alle data vanaf de 128GB disk kopiëren met behoud van attributen en permissies, bijvoorbeeld middels rsync. Exclude directories die door de kernel worden voorzien van data (/proc, /sys, /dev) en fs specifieke zoals lost+found, en je mount point.
Zodra dat klaar is installeer je een bootloader (bijv. GRUB) in de MBR van de 32GB schijf en, als ik niks vergeten ben, kun je die disk dan prima booten.

Zie ook https://wiki.archlinux.or..._System_Backup_with_rsync
en ook met tar zou dit kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 06-03-2013 11:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpries
P.E.T.E.R. schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:32:

Inderdaad, gparted is awesome.
  1. stop beide schijven in een machine
  2. boot vanaf een Gparted Live CD of USB
  3. kopiëren
  4. plakken
Volgens mij moet je de partitie verkleinen voordat je hem kunt kopiëren, maar gezien je maar 10gb gebruikt is dat niet zo'n probleem. Is gewoon een knopje voor in Gparted
Heb als volgt gehandeld:
  1. gparted live usb geklust met unetbootin
  2. als voorbeeld een verse linux install op een HD van 64 GB gepakt
  3. die partitie met gparted live cd verkleind naar 10 GB.
  4. SSD 64GB Schijf 2 aangesloten
  5. Partitietabel gemaakt op schijf 2 (keuze msdos gekozen want daar stond /dev/sda1 ook op)
  6. de partitie (/dev/sda1) van mijn eerste schijf gekopieerd naar andere schijf (dit werd /dev/sdb1) met gparted (copy paste)
  7. aangevinkt bij manage flags: boot (net als in /dev/sda1)
  8. apply enzo
Eerst schijf 2 verwijders, gparted live usb verwijderd en getest of schijf 1 nog werkte met verkleinde partitie. Prima.

Toen schijf 2 getest: maar verder dan post komt ie niet. (knipperend streepje linksboven)

Moet ik de swap ruimte ook nog kopieren oid / aanmaken op schijf 2? Is dat wellicht de reden? Met gparted kan ik wel een nieuwe partitie maken (extended) maar dit noemt ie dan partition1 en niet /dev/sdb2 waarop ik dan swap /dev/sdb5 zou kunnen zetten (bv)

Weet niet precies hoe verder te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ultraman schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:23:
UNIXen en Linux zijn doorgaans zo flexibel dat je deze simpelweg kunt kopiëren. Hoe groot de schijf is maakt dan niet uit, zolang er maar voldoende ruimte is voor de data.
^^ Dat heb ik regelmatig zo gedaan. 't Is alleen even klooien met GRUB, maar Google helpt daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpries
Leg eens uit, dat over GRUB? Heb een en ander inderdaad aan stapen gedaan met grub en na veel kloten is het gelukt (het werkt dus :) )

Echter, wat gebeurt er nu precies? Waarom is die grub stap nodig bij kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denpries
denpries schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:13:
Leg eens uit, dat over GRUB? Heb een en ander inderdaad aan stapen gedaan met grub en na veel kloten is het gelukt (het werkt dus :) )

Echter, wat gebeurt er nu precies? Waarom is die grub stap nodig bij kopieren?
Het werkt dus niet.

Bij de 'echte' harde schijf die ik nu aan testen ben gaat het mis. Krijg het nog niet voor elkaar dus.
Het bootable maken van de gekopieerde partitie faalt :(
Pagina: 1