Op zondag 03 juni 2001 16:07 schreef hielko het volgende:
Hoe kom je daarbij: een rimpel van meer dan 15% is schadelijk voor een peltier. Dus enkele tienduizenden uF is geen luxe. En een grotere ringkern dus ook niet.
en waar staat dat???
een peltier (hoewel het niet zo lijkt) mag je opvatten als een OHMS element, het heeft geen enkel probleem volgens mij met spanningsvariaties, zolang die maar niet boven z'n Vmax uit komen!
wij plaatsen al jaren peltiers (nee, niet in PC's, maar in telefooncentrales) en die worden naar mijn weten nooit gestabiliseerd!
schadelijk is het dus niet, je verliest er wel wat rendement mee (maar met 172W zou dat geen probleem mogen zijn

)
Thermoelectric coolers require smooth dc current for optimum operation. A ripple factor of less than 15% will result in less than 1% degradation in delta T. Voltage or current limiting should be used in order to ensure that Imax for the TEC is not exceeded. A bipolar power supply is required for those applications requiring both heating and cooling. Pulse width modulation may be used at frequencies above 1 kHz. Linear proportional, PI or PID control can also be used.
dus stabiliseren is goed voor je rendement, maar niet 'beter' voor je peltier, volgens mijn informatie toch.
misschien hebben jullie andere info, laat maar eens iets weten!