Toon posts:

Peltier 172Watt@24Volt...Hoe een voeding maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het gelukkige bezit van een 172W peltier, maar nu wil ik daar een voedinkje voor maken.

Hoe maak ik die?? werkt een peltier op wissel en gelijkspanning...???

Alvast Bedankt

Verwijderd

nou of je daar gelukig mee moet zijn weet ik niet want dat ding zuipt meer power dan je cpu en geeft ook meer hitte af en die kan je alleen maar afvoeren met water koeling want luchtkoeling daar haal je het niet mee

en ze moeten wel op gelijkspanning

Verwijderd

nee, enkel op gelijkspanning!
dus heb je 7,2A nodig op 24V, dat is al wel wat!!
gewoon trafootje zoeken dat 24V 8A kan geven, dit gelijkrichten en klaar is kees!
moet niet gestabiliseerd worden!
waar ga je die trouwens voor gebruiken, als je cpu maar 90 watt verstookt, moet je 82 watt (172-90) meer gaan wegvoeren door die peltier, dus is het dan beter zonder dan met peltier!
je kan hem beter aanpassen aan de vermogensdissipatie van je cpu, en hem dus op een lagere spanning laten draaien!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39
nee, enkel op gelijkspanning!
dus heb je 7,2A nodig op 24V, dat is al wel wat!!
Deze peltier heeft 11A nodig op 24V, een stukje meer dus.

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 11:38 schreef hielko het volgende:

[..]

Deze peltier heeft 11A nodig op 24V, een stukje meer dus.
hoe kom je daarbij??

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Ik zou er ook blij mee zijn :D

http://mrfloris.com

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 11:39 schreef killalot het volgende:
hoe kom je daarbij??
lees volgende keer specificaties eerst voordat je allemaal rare dingen gaat roepen..;)

Verwijderd

nou ik niet die peltier elementen zijn eigenlijk best kut om fatsoenlijk aan de gang te houden omdat je de hete kant byna niet koud krijgt alleen met waterkoeling dus
dus kan je netzo goed je cpu met water koelen

Verwijderd

ehm, de wet van WATT dus:

P=U*I, dus 172(di P)/24 (di U) = 7.166666(di I)
dit is alleen niet waar als die peltier z'n vermogen geen 172W@24v is, doordat hij bvb dit vermogen bij een ander voltage heeft of doordat hij op de een of andere manier 172W afgeeft, maar er meer verstookt, maar dat lijkt me onmogelijk, want een peltier steekt al z'n vermogen in warmte!

• MGP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

ik zou maar ook eff een zekering voor de trafo en voor het peltierelement doen, want bij zelf gemaakte trafo's heb je grote kans dat er iets mis kan gaan. Zet maar ook een goed koelelement op je trafo, want als je hem zwaar gaat belasten stookt dat ding als de tering.

• hilbren
  • Laatst online: 14-02 07:39
Op zondag 03 juni 2001 11:42 schreef sub-zero het volgende:
nou ik niet die peltier elementen zijn eigenlijk best kut om fatsoenlijk aan de gang te houden omdat je de hete kant byna niet koud krijgt alleen met waterkoeling dus
valt best mee maar je moet er geen standard koeler op je peltier zetten omdat die gemaakt zijn om ietsvan 90 Watt te verwerken, als je een koeler neemt met een groter koeloppervlakte zal je makkelijker gaan, met een radiator bijvoorbeeld, maar het kan ook met een grote koelvin (luchtkoeling)

Verwijderd

ja dan heb ik een koelvind die zeker 2-3x zo groot is als me peltier nodig

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Op zondag 03 juni 2001 11:42 schreef sub-zero het volgende:
Met een peltier word je cpu koeler.

Water zit ongeveer op je kamertemperatuur. Laten we zeggen en graad of 18. Een peltier kan aan de onderkant zelfs onder de 0 graden komen. Daar zit het vertschil.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Hielko
Op zondag 03 juni 2001 11:45 schreef killalot het volgende:
ehm, de wet van WATT dus:

P=U*I, dus 172(di P)/24 (di U) = 7.166666(di I)
dit is alleen niet waar als die peltier z'n vermogen geen 172W@24v is, doordat hij bvb dit vermogen bij een ander voltage heeft of doordat hij op de een of andere manier 172W afgeeft, maar er meer verstookt, maar dat lijkt me onmogelijk, want een peltier steekt al z'n vermogen in warmte!
Ja, maar vooradt je dingen gat roepen moet je misschien eerst eens nadenken waarvoor die 172Watt staat. Is dat het vermogen wat de peltier nodig heeft? nee dus, dat is hoeveel warmte de peltier kan verplaatsen en staat dus helemaal los van hoeveel energie je er in moet stoppen...

Op 172Watt te verplaatsen heb je 24.6V bij 11.3A nodig.

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 11:52 schreef JT het volgende:

[..]

Met een peltier word je cpu koeler.

Water zit ongeveer op je kamertemperatuur. Laten we zeggen en graad of 18. Een peltier kan aan de onderkant zelfs onder de 0 graden komen. Daar zit het vertschil.
ja maar die temperatuur haal je never als je de andere kant niet vet koelt

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 11:53 schreef hielko het volgende:

[..]

Ja, maar vooradt je dingen gat roepen moet je misschien eerst eens nadenken waarvoor die 172Watt staat. Is dat het vermogen wat de peltier nodig heeft? nee dus, dat is hoeveel warmte de peltier kan verplaatsen en staat dus helemaal los van hoeveel energie je er in moet stoppen...

Op 172Watt te verplaatsen heb je 24.6V bij 11.3A nodig.
en waar gaat die (11.3-7.2)*24=98Watt dan naartoe?? naar warmte!!
maar ik had idd verondersteld dat hij met 172W het gedissipieerde vermogen bedoelde, niet het nuttig vermogen.
Als dat ding trouwens 11.3A verzuipt, moet je in feite 271Watt afvoeren, wat nog veel meer is

Verwijderd

OC-Shop.nl zou voedingen gaan verkopen die 24V leveren en in een 3,5" bay zouden passen.

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 03 juni 2001 11:56 schreef sub-zero het volgende:

[..]

ja maar die temperatuur haal je never als je de andere kant niet vet koelt
En dat doe je dus met waterkoeling :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• MGP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

Op zondag 03 juni 2001 11:59 schreef iefje het volgende:
OC-Shop.nl zou voedingen gaan verkopen die 24V leveren en in een 3,5" bay zouden passen.
Zal duur worden zo'n kleine voeding

• hilbren
het kan natuurlijk ook met luchtgekoelt peltier www.modelbuilding.myweb.nl/peltier.jpg

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
je gebruikt dan toch gewoon een ringkern van 500Wmet 2x 24 met een brugcelletje van 25A
en klaar ben je toch?

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 12:37 schreef Dr.Q het volgende:
je gebruikt dan toch gewoon een ringkern van 500Wmet 2x 24 met een brugcelletje van 25A
en klaar ben je toch?
ja, en dan weegt je pc ineens 10kg meer >:)
is wel een beetje overkill, nietwaar? :?

Verwijderd

Topicstarter
Dat koel probleem is niet nodig, want ik heb een vette waterkoeling liggen (30x12cm radiator) 1300l/u pomp....

Maar is het niet beter dan dat ik een 156W peltier neem?? met een 450W voeding???

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 20:27
Wat je dus nodig hebt is een ringkern trafo. Een brugcel (gelijkrichter) en een bufferelco.

De trafo: die moet dus belast 24 volt gaan leveren nu is die factor ongeveer 1.1 X Usec. Dat komt dus neer op een 22 volt trafo van 500 v/a. Een trafo mag namenlijk maar 0.63 X het gevraagde amperage leveren.

De brugcel moet 25A kunne trekken en die moet je koelen! Dat ding wordt behoorlijk warm. Gewoon passief koelen volstaat.

De bufferelco moet ongeveer 2200 uF X De stroom die er loopt. dus 11 X 2200 = 24.000 uF. dat wordt dus afgerond 22.000 uF of bijvoorbeeld 3X 10.000 uF paralel wat vaak goedkoper is dan 1 22.000 uF elco.

Verwijderd

Topicstarter
Krytech, je weet zeker dat die redenatie van die ringkern klopt??

Ik heb ook elektro gedaan, maar dat is zo lang geleden.....

Verwijderd

Topicstarter
1,1 x Usec(24V) = 26,4 toch?
niet 22 V

Of zie ik iets over het hoofd?

• KryTech
Die trafo levert 22 volt dus Usec is 22 volt.
die 24 volt is wat de peltier wil hebben.

En over die berekening ik weet bijna zeker dat ie klopt MAAR! Ik heb hem zelf nog niet zo gebouwt. Ik zit nu op 20 volt belast in ik had een 18 volt trafo gebruikt. Want ik dacht dus dat het zo was: 18 X 1.414 -1.2 = 24.2 volt. En dat klopt ook wel maar zodra ik hem belast valt de spanning naar 19.9 volt (18 X 1.1 dus) Omdat dat gebeurde was ik naar mijn leraar gegaan die echt alles van voeding weet en hij zegt dus dat je er van uit kan gaan dat een trafo na gelijkgericht te zijn ongeveer 1.1 X Usec afgeeft. Het probleem waar ik zelf ook mee zit is dat als het hoger uitvalt dat je boven de 24.6 volt komt. En dat is niet goed, ik krijg woensdag die 22 volt trafo binnen en dan kijk ik verder. Misschien dat ik zelf wat extra windingen leg als de spanning te hoog blijkt te zijn.

Je kan natuurlijk ook gewoon de spaning instellen met behulp van een 78xx en daar aan paralel een flinke tor maar dat is een hoop gekloot en moet je die tor dus ook weer flink koelen.

Verwijderd

het heeft voor een peltier dus geen enkel nut van die spanning te stabiliseren, gewoon gelijkrichten is genoeg!
dus geen dure elco's van 10.000µF gebruiken of zo, gewoon een brugcel zonder meer is goed genoeg.
Als je wel condensators gebruikt, moet je idd je trafo 500VA gaan nemen, omdat die elco's veel piekstroom trekken. Als je die weglaat, volsta je met een die ongeveer 10% meer kan leveren dan je nominale stroom.

• KryTech
Je moet de spanning wel degelijk stabiliseren hoor, anders heb je dus een spanning die tussen 0 en 24 volt loopt. dan werkt die peltier wel maar zeker niet optimaal! Dan draait hij effectief op 12 volt wat natuurlijk echt niet genoeg is! Een peltier vind een rimpel tussen de 15% en 5% toch echt het prettigst.

• Hielko
Hoe kom je daarbij: een rimpel van meer dan 15% is schadelijk voor een peltier. Dus enkele tienduizenden uF is geen luxe. En een grotere ringkern dus ook niet.

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 16:02 schreef KryTech het volgende:
Je moet de spanning wel degelijk stabiliseren hoor, anders heb je dus een spanning die tussen 0 en 24 volt loopt. dan werkt die peltier wel maar zeker niet optimaal! Dan draait hij effectief op 12 volt wat natuurlijk echt niet genoeg is
een gelijkgerichte spanning van 24V is dus geen 12V effectief!!! de gemiddelde spanning is dan iets van een 17-18V.

• KryTech
Het blijft geen optie om dat te doen.

1) Het is schadelijk voor de peltier.
2) 17 volt (dat klopt wel idd 24 X 0.707) is niet genoeg en meer lukt ook niet omdat je dan een piek spanning moet nemen die boven de 24 volt ligt en dus mol je de TEC dan.

Een voeding bouwen voor en peltier gaat echt niet zonder bufferelco.

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 16:07 schreef hielko het volgende:
Hoe kom je daarbij: een rimpel van meer dan 15% is schadelijk voor een peltier. Dus enkele tienduizenden uF is geen luxe. En een grotere ringkern dus ook niet.
en waar staat dat???
een peltier (hoewel het niet zo lijkt) mag je opvatten als een OHMS element, het heeft geen enkel probleem volgens mij met spanningsvariaties, zolang die maar niet boven z'n Vmax uit komen!
wij plaatsen al jaren peltiers (nee, niet in PC's, maar in telefooncentrales) en die worden naar mijn weten nooit gestabiliseerd!
schadelijk is het dus niet, je verliest er wel wat rendement mee (maar met 172W zou dat geen probleem mogen zijn ;) )
Thermoelectric coolers require smooth dc current for optimum operation. A ripple factor of less than 15% will result in less than 1% degradation in delta T. Voltage or current limiting should be used in order to ensure that Imax for the TEC is not exceeded. A bipolar power supply is required for those applications requiring both heating and cooling. Pulse width modulation may be used at frequencies above 1 kHz. Linear proportional, PI or PID control can also be used.
dus stabiliseren is goed voor je rendement, maar niet 'beter' voor je peltier, volgens mijn informatie toch.
misschien hebben jullie andere info, laat maar eens iets weten!

Verwijderd

[b]Op zondag 03 juni 2001 11:57
en waar gaat die (11.3-7.2)*24=98Watt dan naartoe?? naar warmte!!
klopt.
maar ik had idd verondersteld dat hij met 172W het gedissipieerde vermogen bedoelde, niet het nuttig vermogen.
elk fatsoenlijk bedrijf geeft de warmteverplaatsing in Watt aan.
je kan het vergelijken met een versterker.. die zuipt misschien wel 200W.. maar het geluidsvermogen is dat echt niet ..
Als dat ding trouwens 11.3A verzuipt, moet je in feite 271Watt afvoeren, wat nog veel meer is
goed koper waterblok is geen overbodige luxe, maar die kunnen dat met gemak aan.. vergeet niet dat die 271W over 2500mm2(5x5cm) is verdeelt: 0,1W per mm2.
bij een opgefokte TB@100W (1,4cm2 die?)is dat 0,71W per mm2.

maar je moet er wat voor overhebben, wil je een die-hard tweaker zijn :)

• KryTech
Wat het rendement betreft ik weet niet precies hoe het met de stroom zit als je hem dus niet stabiliseert. Ik denk dat dat ook een verhouding van 0,707 zal zijn? 11.2 is de Imax dus zou de effectieve stroom op 8A (0.707 x 11.2) uitkomen dat is dan dus 17V x 8A = 136 watt opgenomen vermogen.

Als je hem stabiliseert kom je dus uit op 24V x 11A = 264 watt. Dat scheeld nogal. het rendement van die peltier weet ik niet precies maar met mijn logica :) kom ik hierop uit: 172/264 X 100% is 65%. bij de ongestabiliseerde versie zou je dan maar 136 x 0.65 = 88 watt effectief koelvermogen hebben. een flink overgeklokte tbird verstookt al gauw 100 watt. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Ik heb dezelfde peltier en die draait nu op dit moment op 19.8V en er loopt 8.5 ampere. 19.8V x 8.5A = 168 watt x 65% = 110 watt. Volgens z'n programma stookt mijn tbird z'n 100 watt. Volledig stressed komt de temperatuur op 48 graden met een water temperatuur van 28.7 graden (nieuwe radiator komt eraan want deze is te klein).

Zoals je ziet trekt die peltier het dus ook maar net in mijn systeem daarom ben ik nu dus ook bezig met een nieuwe voeding te bouwen :)

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 03 juni 2001 16:51 schreef freakyfrank het volgende:

[..]

elk fatsoenlijk bedrijf geeft de warmteverplaatsing in Watt aan.
je kan het vergelijken met een versterker.. die zuipt misschien wel 200W.. maar het geluidsvermogen is dat echt niet ..
Je mag blij zijn als je rendement wat bij de speaker aankomt, 1 % is :o

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 17:02 schreef KryTech het volgende:
Wat het rendement betreft ik weet niet precies hoe het met de stroom zit als je hem dus niet stabiliseert. Ik denk dat dat ook een verhouding van 0,707 zal zijn? 11.2 is de Imax dus zou de effectieve stroom op 8A (0.707 x 11.2) uitkomen dat is dan dus 17V x 8A = 136 watt opgenomen vermogen.

Als je hem stabiliseert kom je dus uit op 24V x 11A = 264 watt. Dat scheeld nogal. het rendement van die peltier weet ik niet precies maar met mijn logica :) kom ik hierop uit: 172/264 X 100% is 65%. bij de ongestabiliseerde versie zou je dan maar 136 x 0.65 = 88 watt effectief koelvermogen hebben. een flink overgeklokte tbird verstookt al gauw 100 watt. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
dat percentage (65%) is dus op Vmax en Amax.
Dat wordt meer naarmate het voltage lager wordt. De interne warmte-ontwikkeling is kwadratisch aan het voltage, de warmteverplaatsing lineair.

Een peltier kan overigens wel meer dan Vmax aan hoor.. alleen word hij dan minder effectief.

EEN ONGESTABILISEERDE VOEDING MOLT JE PELTIER, ongestabiliseerde PWM's zijn helemaal uit den boze!

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Euh, heeft DaBit hier niet een hele mooie site over gemaakt?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:34
Op zondag 03 juni 2001 12:04 schreef MGP het volgende:

[..]

Zal duur worden zo'n kleine voeding
Daarnaast wil ik een 200 watt trafo niet in een 3.5" bay hebben. 10% verlies is weinig voor een trafo. dan maakt het ding dus minimaal 20 watt aan hitte. kijk eens hoe warm een 6watt HD word *sweet sweet*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hilbren
Op zondag 03 juni 2001 13:49 schreef igor het volgende:
Krytech, je weet zeker dat die redenatie van die ringkern klopt??

Ik heb ook elektro gedaan, maar dat is zo lang geleden.....
KryTech Z'n redenatie klopt :7

Verwijderd

wat is de URL naar BaBits site?
hij heeft het allemaal mooi in schema gebracht...

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Het was ff zoeken, maar ik heb em gevonden!

http://www.arcobel.nl/~dabit/h2o_cooling/powering_the_pelt/index.html

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal hartstikke bedankt, ik denk dat ik hier wel wat mee kan.........

Iwan

Verwijderd

Voor eens en altijd: een 172W peltier op vol vermogen produceert dus maximaal 24.6*11.3 + 172 = 450W aan warmte aan de warme kant. Dat is een kwart waterkoker, voor de duidelijkheid. Het afvoeren van zo'n berg hitte met een zo klein mogelijke dT tussen water en de hete kant van de pelt is nog een hele klus.

De rimpel op de DC richting Peltier moet <= 15% zijn. Die informatie komt van Kryotherm af, en die zuig ik dus niet uit m'n duim. Let wel: <= 15% rimpel betekent dus niet gestabiliseerd.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
je kan twee pc-voedingen in serie gebruiken op de 12 v uitgang. alleen moet je er dan voor zorgen dat je ze absoluut niet aard, en ook de twee kasten van de voedingen mogen mekaar niet raken.

ik dacht zelf eerst dat dit niet zou gaan werken, maar ik heb van iemand gehoord dat dit soms gebruikt werd om vrachtwagenapparatuur (24v) te gebruiken.

heeft iemand anders dit ooit gedaan? ik blijf het namelijk een vage truc vinden.

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 10:59 schreef DaBit het volgende:
Voor eens en altijd: een 172W peltier op vol vermogen produceert dus maximaal 24.6*11.3 + 172 = 450W aan warmte aan de warme kant.
Hoe kan het opgenomen vermogen nu minder zijn dat het afgegeven vermogen in warmte??? Dat kan dus niet he :7
Je moet 24.6*11.3 = 278Watt afvoeren.

Voor een trafo
En op je site staat 4000 uF per ampere. Maar dat is voor bv een audio versterker (brom gevoelig). Voor normale toepassingen volstaat 2000 uF per ampere voor een rimpel van <15% Anders wordt het wel een dure aangelegenheid z'n voeding bouwen. Ik weet niet of je je voeding wel is aan een osciloscoop gehangen heb maar ik denk dat jouw rimpel nogal klein is :)

• Hielko
Hoe kan het opgenomen vermogen nu minder zijn dat het afgegeven vermogen in warmte??? Dat kan dus niet he
Je moet 24.6*11.3 = 278Watt afvoeren.
Plus de 172 Watt die ie maximaal kan transporeren (CPU).

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 19:32 schreef hielko het volgende:

[..]

Plus de 172 Watt die ie maximaal kan transporeren (CPU).
Ja ja, Ok Bij een peltier + cpu. moet je uiteraard ook het vermogen van de CPU meenemen gebruikt je peltier172 278 Watt en je CPU 100 Watt
dan heb in totaal 278 + 100 Watt warmte

En inderdaad voor een maximaal bereking heb je dan die 450Watt totaal
Pagina: 1