Heb nu mijn Z77A-G45 een weekje draaien en hoor graag van anderen wat zij van het bordje vinden. Hij komt de afgelopen "best buy's" steeds als beste koop uit de bus, dus er moeten hier een aantal eigenaars rond dwalen. Of mensen die een aankoop in gedachte hebben, naar aanleiding van de BBG van/voor Maart.
Ik draai momenteel een lichte overclock op m'n 3570k van 4.0GHz op een Vcore van 1.085v die Vdroop naar de 1.064-1.072v brengt. Hij is stabiel, dus mij hoor je niet over Vdroop [auto] klagen, echter m'n wenkbrauw blijft er wel van omhoog staan.
Voor dit bordje had ik een Asus Z77-v lx, waar mijn 4.0 GHz stabiel draaide op 1.056v. Wat is raar vind aan de MSI dat je de Vcore niet handmatig in kan stellen maar steeds stappen moet maken van 0.005. Het lijkt wel "noob proofed" (wat ik overigens ben hoor) zeker met het gebruik van de Vdroop ipv Vcore offset. Echter ik erger me hier niet echt aan.
Waar ik wel van baal op dit bordje zijn de fan speeds (met name CPU fan), deze zijn tot op zekere hoogte in te stellen. Maar worden lang niet zo automatisch geregeld als op mijn voorgaande Asus. Waar het overclokken "noob proof" is gemaakt moet je hier een hoop testen om de ideale fanspeed/temp verhouding te krijgen.
Verder blijft er bij mij onduidelijkheid over de PLL overvoltage.
Van wat ik uit dit verhaal lees en verder heb gelezen heb helpt deze optie (mits enabled) bij een hogere overclock om het systeem stabiel te houden. Maar ik lees ook gevallen waar hij nog steeds uit staat bij een overklock van 4.8Ghz. Ik heb hem sinds kort ook uit gezet en geen problemen ondervonden.CPU PLL Voltage Override (Overvoltage): What the Heck does it do?
So I asked that question to an Intel Overclocking Engineer his explanation was roughly: We went through the BIOS settings trying to find setting that if changed could help overclock our CPUs further. We came across this setting. Think of the CPU PLL voltage as a voltage that is provided to the CPU, but then “clipped” down to an approximate voltage. No matter what that input is whether 1.3v or 1.9v it is clipped (hypothetically let’s say 800mv after clipping (he didn’t say how much)) that way other devices can use the PLL voltage and clip to what they need. The CPU PLL Overvoltage allows for less clipping of that voltage. It can also reduce the lifespan of the CPU, but nothing noticeable.
Al met al ben ik redelijk tevreden over het bord, veel opties met soms wat rare keuzes voor een leuke prijs.
Hierbij mijn volledige systeem;
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 195,90 | € 195,90 |
| 1 | MSI Z77A-G45 | € 92,99 | € 92,99 |
| 1 | Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 OC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Corsair Carbide 300R | € 61,90 | € 61,90 |
| 1 | Corsair Hydro H60 (2013 edition) | € 59,99 | € 59,99 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 50,- | € 50,- |
| 1 | Samsung SH-224BB Zwart | € 14,81 | € 14,81 |
| 1 | Corsair Enthusiast TX750M | € 89,99 | € 89,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 625,48 | |