Asus P5K wil niet op Gigabit werken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 11:30
Ik ben al een tijd bezig maar krijg het niet voor elkaar:

Om grote bestanden te delen via het netwerk in huis heb ik hier alles op gigabit.

- Router (gigabit)
- Alle rand apparatuur (waaronder ook switches (gigabit)
- cat 6 kabels

Computer van iemand anders hier in huis draait prima op 1000 Mbps. Mijn computer (die op dezelfde switcht zit) blijft echter zeggen dat hij maar 100 Mbps heeft.

Ik heb een Asus P5K met interne LAN. Lan controller: Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller. In de eigenschappen heb ik Media Type van auto af gehaald en op 1000Mbps Full Duplex gezet maar ook dan blijft hij zeggen dat het 100Mbps is. Ook mijn switch geeft dit aan.

Alle drivers zijn geinstalleerd (zelfs een oudere versie van de Asus support site geprobeerd). En alle andere software voor chipset en ATK is ook geinstalleerd en up to date. Ik draai Windows 7 Ultimate SP1 en heb alle updates geinstalleerd.

Andere neterk kabel tussen de switch en de pc geprobeerd.. maar ook dit heeft geen succes. Ander poortje op de switch werkt helaas ook niet.

Wie o wie kan mij de oplossing geven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 10:17
Andere netwerkkabel geprobeerd?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
PiNo.nl schreef op maandag 04 maart 2013 @ 00:34:
Andere neterk kabel tussen de switch en de pc geprobeerd.. maar ook dit heeft geen succes. Ander poortje op de switch werkt helaas ook niet.
Yup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Probeer het eens met een Linux CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:53

Aganim

I have a cunning plan..

Heb je met die andere netwerkkabel een ander systeem wel op 1Gb gekregen? En een stomme vraag misschien, maar na het wijzigen van de Media Type wel de PC herstart? Zou niet nodig moeten zijn, maar het blijft Windows. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lip schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 13:38:
Na weer met het probleem geconforteerd te worden, heb ik gezocht op het asus forum. Ik heb het vermoeden dat dit probleem heeft te maken met de Attansic netwerkchip die te vinden is op moederborden van diverse fabrikanten.

Schroef als eerste je kast open.
Op de zijkant van de powerconnector op het moederbord staat je Macadress van de NIC vermeld. Schrijf dit adres ergens op met hoofdletters en na elke 2 karakters een - teken.

Even een slordige copy/paste van het Asus forum; Hier kan je eventueel het topic bekijken in pagina 2

1. Connect the cable to the onboard lan
2. Open "cmd" and type "getmac", so you know the mac address of your card
We suppose that this number is "ED-9F-E9-D7-F7-F7" (its different, this is mine!)
3. Open regedit.exe
4. Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002bE10318}\
Here are stored all the information about network adapters
5. Under this key you will find a bunch of sub keys labeled as 0000, 00001, 0002. Search the sub key with "DriverDesc" with "Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller"
6. We suppose that is the label number 0005. Then add a string value named "NetworkAddress".
7. Right Click on the just added "NetworkAddress" and click on "Modify"
8. If our MAC is "ED-9F-E9-D7-F7-F7", we write "00-9F-E9-D7-F7-F7" and click ok
9. Now, disable the network card throug "Network Connection", wait couple of seconds and re-enable it.

10. Enjoy Internet Experience :-)

Ik kan dit niet meer testen op een p5k moederbord, maar goed nooit geschoten is altijd mis!

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
PiNo.nl schreef op maandag 04 maart 2013 @ 00:34:
In de eigenschappen heb ik Media Type van auto af gehaald en op 1000Mbps Full Duplex gezet maar ook dan blijft hij zeggen dat het 100Mbps is. Ook mijn switch geeft dit aan.
Volgens de spec MOET gigabit auto-negotiated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
Kompaan schreef op maandag 04 maart 2013 @ 01:12:
[...]

Volgens de spec MOET gigabit auto-negotiated.
Nee hoor, kan gewoon fixed ingesteld worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En dan nog, zelfs met auto/auto of auto/fixed heb ik het regelmatig fout zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SniperGuy schreef op maandag 04 maart 2013 @ 06:11:
[...]

Nee hoor, kan gewoon fixed ingesteld worden :)
In de praktijk wordt er dan alleen vrijwel altijd alsnog geautonegotiate want er moet besloten worden wie de clock master gaat worden ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-07 13:04
Ik heb een Asus met dezelfde chipset, bij mij werkte 1Gbit eerst ook niet. Toen de drivers van Asus maar weggegooid en zelf op zoek gegaan. Heb nu 1Gbit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14
Kan het zijn dat je een vier aderige netwerk kabel gebruikt ?
2 Ethernet verbindingen over 1 UTP kabel
Bij ethernet met een snelheid tot 100 Mbit/s, worden er 2 paren (4 aders) gebruikt
om een netwerkkaart te verbinden met een hub, switch of router.
http://support.watel.nl/watel_schema_telecom_data.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
Bedankt allemaal voor de tips en reacties.

Alles wat er gezegt is heb ik uitgeprobeerd. Helaas zonder succes...

Heb net ook even de netwerk kabel van de computer gebruikt die wel 1000Mbps heeft maar ook dan heb ik 100Mbps.

Vanmiddag wilde opeens GTA IV niet meer opstarten. Voor de wintersport nog gespeeld en net een paar dagen terug en opeens niet meer werkend... heel vreemd. Daarom net besloten om Windows 7 opnieuw te installeren in de hoop dat dit alle problemen zou verhelpen... maar helaas nogsteeds geen 1Gbps. Weer op 1000 Full Duplex gezet maar ook dan 100Mpbs...

Schiet mij maar lek :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 17:05
PiNo.nl schreef op maandag 04 maart 2013 @ 21:18:
Bedankt allemaal voor de tips en reacties.

Alles wat er gezegt is heb ik uitgeprobeerd. Helaas zonder succes...

Heb net ook even de netwerk kabel van de computer gebruikt die wel 1000Mbps heeft maar ook dan heb ik 100Mbps.

Vanmiddag wilde opeens GTA IV niet meer opstarten. Voor de wintersport nog gespeeld en net een paar dagen terug en opeens niet meer werkend... heel vreemd. Daarom net besloten om Windows 7 opnieuw te installeren in de hoop dat dit alle problemen zou verhelpen... maar helaas nogsteeds geen 1Gbps. Weer op 1000 Full Duplex gezet maar ook dan 100Mpbs...

Schiet mij maar lek :(
Gooi er eens een Knoppix in oid. Apparatuur / Hardware als eerste uitsluiten.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:28
Had je ook de tip van Jens geprobeerd?
jens17 in "Geen Gigabit"

't zou best kunnen dat een chip-vendor nieuwere drivers heeft dan (bv) Asus, en die net issues oplossen. 't is iig het proberen waard.

Verder eens idd buiten je huidige OS om testen, een knoppix cdtje of whatever is dan een vrij snelle manier van uitsluiten.

Verder heb ik de topictitle iets duidelijker gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:00
De P5K (SE volgens mij) van mijn oude pc gaf ook altijd problemen onder W7 met de lan kaart, met een alternatieve driver draait hij nu al een tijdje als een trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
Ik heb na de herinstallatie geen Asus drivers gebruikt maar de nieuwste drivers opgezocht van de Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller en geinstalleerd.

Dit bericht schrijf ik nu vanuit Knoppix. Ook hier 100Mbps en geen 1000.

Net nog in Windows geprobeerd om een groot bestand over te zetten naar een andere pc. In de juiste map gezet en op de andere pc het eruit gekopieerd. Naar een paar seconden slaat mn hele pc vast en kan ik alleen nog maar een reset geven. Dit lukt wel in Knoppix. Nou schoot me ook te binnen dat als ik een groot bestand voor m'n werk naar Youtube upload ook mijn pc geheel vast liep. Wetransfer en Dropbox werkte wel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
Net hetzelfde gedaan alleen dan met een WiFi usb adapter in mijn computer. Vanaf de andere computer kon het mapje benaderd worden en kon ik het grote bestand er probleemloos uit kopieeren. Daarna nogmaals gedaan maar toen via de netwerk kabel en jahoor pc sloeg vast. Het is dus of de netwerk poort op mijn moederbord of het is driver matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:53
Laat ik 1 ding zeggen: Die Atheros L1 is een waardeloze netwerkchip/kaart. Ik zou er voor een paar euro een Realtek kaartje in zetten.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
Dat begin ik ook steeds meer te vinden ja.

Net een oude 100Mbps netwerkkaart erin gezet. En nou werkt alles wel goed. Denk dat ik dan toch maar een netwerkkaartje moet gaan aanschaffen. Mits iemand nog een goed werkende driver heeft die het probleem oplost of een andere goede tip heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08

lier

MikroTik nerd

Heb je al gekeken of je de laatste firmware/bios gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
Ja die staat erop :) Ook alle instellingen in de bios zijn nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
FatalError schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:07:
Laat ik 1 ding zeggen: Die Atheros L1 is een waardeloze netwerkchip/kaart. Ik zou er voor een paar euro een Realtek kaartje in zetten.
Het is waarschijnlijk de chip die gewoon niet lekker loopt waar Atheros ook geen zin in heeft om verder te ondersteunen. Het is Attansic chipset overkocht door Atheros in 2007 (low budget)?

@TS: Kijk eens op je moederbord als dit klopt, zoek dan (zoals eerder vermeld) op het moederbord naar de chipset van de LAN. Diverse mensen berichten dat het moet werken op windows 7/8 op de windows xp driver op de Attansic L1 driver. Windows kan dus wel zeggen dat het een Atheros device is; en dat klopt ook in zekere zin.

Heb je dit ook geprobeerd: http://www.tomshardware.c...ros-driver-problem#t19284 En nogmaals, gooi er is een knoppix in; kijken wat die er van bakt.

[ Voor 15% gewijzigd door xzaz op 06-03-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
Ook als ik de Attansic L1 driver probeer (voor Windows xp) lost dit niet het probleem op.
En zoals ik al eerder heb verteld heb ik Knoppix ook al uitgeprobeerd, ook hier heb ik maar 100Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Ik zou gewoon een goed kaartje halen voor een paar euro. TP-Link PCIe is maar 8 euro ofzo geloof ik.

Ik zou er zelf geen zin in hebben om bij iedere reinstall (of upgrade van je OS) zo te moeten klooien om de boel op 1Gbit te krijgen...

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
PiNo.nl schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:01:
Ook als ik de Attansic L1 driver probeer (voor Windows xp) lost dit niet het probleem op.
En zoals ik al eerder heb verteld heb ik Knoppix ook al uitgeprobeerd, ook hier heb ik maar 100Mbps.
Ok, verwijderen dat ding uit je apparaten, uitzetten in je BIOS en nieuw kaartje kopen. Wil je helemaal geen gezeik meer; koop dan een Intel 1Gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiNo.nl
Dat ga ik ook maar doen :)

Iedereen bedankt voor de hulp en tips!
Pagina: 1