Laptop bestellen uit china, bijvoorbeeld asus, sony etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05-2024
Ik vroeg mij af of iemand ooit een keer een laptop zoals een asus, sony, lenovo uit china heeft besteld?
En hoe zit het met de garantie mocht je laptop kapot gaan zou je deze kunnen opsturen naar de fabrikant binnen de eu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Waarom zou je dat willen doen, welke laptop(s) heb je op het oog en wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
Is dit niet goedkoper of lijkt dat maar zo? Ik had lenovo laptop aangeboden gekregen gekocht in china voor een mooie prijs, maar ik vroeg mij af hoe dit dan zit mbt garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik kom zelf redelijk vaak in China en ik kan je dus vertellen dat een notebook van een van deze merken niet echt goedkopere is.

Je vind hier in Nederland namelijk veel betere deals en het ergste is dat als er al Windows geleverd word op een notebook in China dan is het een basic version.

Enige verschil is dat je in China goedkoper 14 inch notebooks vind, maar dat is omdat 14 inch niet populair is in China. Je bent alleen goedkoper uit als je de prijs vergelijkt van een lokale computer winkeltje.

Oh en je komt sowieso nog de doaune te betalen, dus als je al iets dacht te besparen dan is het met kosten van invoer al weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 04-03-2013 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Nee, je hebt geen recht op garantie.

Volgens het Nederlands Burgerlijk Wetboek heb je na een koop recht op garantie bij het bedrijf dat jou het product heeft verkocht. Feitelijk moeten MediaMarkt, Dixon enz. dus die garantie verlenen, maar zij lossen het anders op: ze verkopen alleen producten van een importeur, als die importeur weer de garanties op zich neemt. Dat is voor de importeur een kostenpost, dus die zal alleen de garantie verlenen als hij er eerder op heeft verdiend. Daarom vragen ze altijd om de aankoopbon!

Maar.. het Nederlands recht geldt alleen voor koop binnen Nederland. In jouw geval bevind je je in het rechtsgebied van Volksrepubliek China, dus hangt het af van de wet in China. NB dit is wat kort door de bocht, maar waarschijnlijk zijn er algemene voorwaarden en zal daarin staan bij welke rechtbank geschillen worden opgelost, en het is zeer onwaarschijnlijk dat die rechtbank in Nederland staat.

Je kan wel de importeur vragen of je reparaties kan krijgen buiten de garantie - die je dus zelf betaalt. Kijk niet vreemd op als ze weigeren, want zij vermoeden dan dat het gaat om artikelen die 'van de vrachtwagen zijn gevallen', en ze willen de handel daarin niet bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
Heeft iemand ook enig idee hoe dit zit met fabrieksgarantie, ik zie bij een bedrijf zoals asus dat ze wel wereldwijde garantie verlenen.

Idd zoals eerder verteld is in dit topic de laptops zijn qua prijs zo goed als gelijk, ik vroeg mij wel af hoe de fabrikanten omgaan met garantie.

Ik zal lenovo nog wel even een mail sturen hoe ze hiermee omgaan.

Update*

Ik heb net gesproken met iemand van lenovo via de chat hij heeft mij de volgende informatie gegeven:

'^Syed Naseer: Lenovo laptops come with International warranty'

[ Voor 20% gewijzigd door KiriLLu op 04-03-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Internationale garantie zegt nog niks, dan kan nog steeds zo wezen dat Asus of Lenovo Nederland je geen garantie willen verlenen.

Er zitten verdere ook geen voordelen aan om een notebook in China te kopen of je moet het merk Hassee kopen, maar de MediaMarkt en BCC hebben waarschijnlijk betere deals dan wat je in China gaat vinden en de euro is ook niet bijsters veel waard meer in vergelijking met een jaar of drie geleden.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 04-03-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
Anoniem: 318025 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:19:
Internationale garantie zegt nog niks, dan kan nog steeds zo wezen dat Asus of Lenovo Nederland je geen garantie willen verlenen.

Er zitten verdere ook geen voordelen aan om een notebook in China te kopen of je moet het merk Hassee kopen, maar de MediaMarkt en BCC hebben waarschijnlijk betere deals dan wat je in China gaat vinden en de euro is ook niet bijsters veel waard meer in vergelijking met een jaar of drie geleden.
Klopt, maar de medewerker vertelde mij wel dat mbt lenovo niet uitmaakt waar je de laptop zou kopen qua garantie het zou wel kunnen zijn dat je contact moet opnemen met service center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:52
Stel dat er iets defect is aan je Lenovo, vind je het de korting waard voor de moeite die je erin moet steken om uberhaupt je garantie te mogen claimen. Frabriekanten zijn meestal zeer terughoudend met het verlenen van gratis reperaties ook al is de laptop echt kapot gegaan intern buiten jouw macht. Ze kunnen het altijd afschuiven op gebuikersschade. Vervolgens verneem ik van je dat je het via een importeur wilt kopen, dan staat de laptop niet op jouw naam waarschijnlijk omdat jij niet de orginele bon toegeleverd krijgt. Als je garantie op je laptop wilt moet je meestal een serie aan vragen beantwoorden zoals: aankoop datum, aankoop bedrijf, naam van de koper, verzendadres naar waar de laptop als eerste is verstuurd etc. als er maar 1 vraag niet juist is beantwoord dan gaan ze al weer moeilijk doen. Dit heb ik heel erg gemerkt toen mijn Alienware uit amerika problemen had. Uiteindelijk is het zeer netjes allemaal geregeld met een monteur aan huis enzo maar dat is weer de service van Dell ik weet niet hoe het bij Lenovo zit. (Edit: uiteindelijk is mijn laptop 2 maanden dood geweest voordat Dell echt ingreep na mn 6e belltje en 10e mailtje)

Wat Diqiu-Long al zegt, meestal zijn de prijzen gelijk of duurder dan wat je hier gewoon bij de Mediamarkt kan krijgen of bij de bedrijven in de pricewatch. Stel dat je een laptop wilt kopen die niet verkrijgbaar is in Nederland, dat is dan weer een heel ander verhaal.

Ik mis in ieder geval een hoop informatie in je post, het lijkt erop dat je zelf nog niet echt op onderzoek bent uitgegaan via google.

[ Voor 4% gewijzigd door cyntax op 04-03-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hironshy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-07 18:49

Hironshy

Orooo!!!

Ik heb een asus monitor van een nl webshop, maar bij defect weigerde Asus te repareren. Want volgens hen komt de monitor uit Duitsland, gezien de serienummer. Dus maar omgeruild via de winkel. Ook bij het mailen naar de internationele afdeling kreeg ik dezelfde antwoord dus weet niet waar je hebt gelezen dat Asus wereldwijde garantie verleent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Lenovo's internationale garantie mag je ook nog maar afvragen wat dat waard is. Pak je een IdeaPad, zijn de garantievoorwaarden een heel stuk kariger dan voor een Thinkpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-07 15:28
Plus het feit dat je ook het toetsenbord moet gaan vervangen. Van die "korting" blijft dan niet veel over zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Met een beetje geduld en goed opletten hier, kun je in Nederland voor 500 euro een i7 met mooie specs binnenkoppen. Dat is mij in ieder geval vorige maand gelukt. Ik zou het risico niet aangaan om uit China een laptop over te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bas. schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:22:
Plus het feit dat je ook het toetsenbord moet gaan vervangen. Van die "korting" blijft dan niet veel over zo.
Dit klopt niet wat je zegt, want in China gebruikt men een qwerty toetsenbord, en wij in Nederland gebruiken om qwerty.

Het is pinyin dat zorgt dat men Chinese tekens kan tikken op een qwerty toetsenbord.
ago schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:27:
Met een beetje geduld en goed opletten hier, kun je in Nederland voor 500 euro een i7 met mooie specs binnenkoppen. Dat is mij in ieder geval vorige maand gelukt. Ik zou het risico niet aangaan om uit China een laptop over te laten komen.
Dat is mij ook gelukt, mijne was een Asus met i7 voor € 587, dat ga je echt niet in China vinden, heel misschien van het merk hassee, maar dat is meer een B merk.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 04-03-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:45
Let ook op het feit dat "garantie" niet hetzelfde is als "garantie": d.w.z. de garantie zoals geregeld in onze B.W. voor consumentenkoop (en dus alleen geldt tussen klant en Nederlandse winkel) heeft vrij dwingende regels zoals verantwoordelijkheid voor verzendkosten, hoe lang de garantie moet worden gegeven en wie moet bewijzen of de schade onder garantie valt, terwijl een fabrikant zelf regels mag opstellen voor garantie, gewoon kosten kan vragen (laptop al een jaar oud? 33% van de reparatiekosten lappen bijvoorbeeld) en dergelijke.
Je moet je niet blindstaren op wat ze in Nederland bieden qua voorwaarden maar wat ze in China bieden. En daarom ben ik zeer terughoudend met kopen van hardware in het buitenland, als alles prima blijft werken kan het voordeliger zijn maar als er een probleem is zul je vaak een stuk meer werk moeten doen om hem te laten repareren onder garantie, als het überhaupt al lukt.
Pagina: 1