Als je langer dan 2 jaar wilt doen met een laptop, koop dan nooit een Celeron-processor. Je bent straks de laatste van je klas die z'n mail geopend heeft daarmee. Een i3 is een geweldige keus, en daar is genoeg voor te vinden tussen €400 en €500.
Daarna komen we bij de volgende vraag, welk formaat vind je prettig? De een wilt graag zo draagbaar mogelijk en kiest een 11" laptop, de ander wilt eigenlijk een complete desktop meeslepen en kiest 18". Ikzelf heb nu een 15,6" laptop, omdat ik graag een optische drive wilde. Dat was bijna twee jaar geleden, ik ik gebruik em minder dan eens per maand. Mijn volgende laptop zou zomaar een 13" kunnen worden, mits de accu dan niet te klein word. Allemaal dingen waar je over na kunt denken, en niet meteen een grote invloed hebben op de prijs.
11": erg klein, weegt ongeveer 1kg, toetsenbord is niet erg comfortabel
13": normaal toetsenbord, geen numeriek deel, weegt misschien 2kg
15": kleinste formaat met optische drive, grootste formaat wat in een rugzak past. weegt 2,5kg
17": weegt relatief veel, maar kan nog steeds in een schoudertas op de fiets. toetsenbord heeft vaak een numeriek deel, vaak duurder dan €500
Nog een belangrijk advies, kies voor onboard graphics. Als je voor minder dan €700 een laptop koopt met een losse gpu krijg je problemen, van koelingsproblemen tot bouwkwaliteit, van falende drivers tot korte accuduur. Voor games op medium settings zijn de grapics van een i3 zo slecht nog niet.
Edit:
Helemaal mee eens op een ding na, het toetsenbord van mijn ThinkPad Edge is heel erg matig. Volgens mij heeft deze ongeveer hetzelfde toetsenbord (met numeriek deel ernaast, pluspunt). De spatiebalk werkt alleen als je precies op het midden drukt (en dat doe je meestal juist niet), en de bouwkwaliteit van de 15"-budgetlaptops van Lenovo is minder dan de 13"-laptops uit dezelfde serie. Als je al voor Lenovo gaat, en een optische drive ook iets vind van het vorige decennium, zou je ook voor de
E330 kunnen gaan, maar kijk eerst in de winkel of het toetsenbord je bevalt. Het is sowieso een goed idee om het toetsenbord in een fysieke winkel te testen, ook als je daarna de laptop via internet bestelt
[
Voor 31% gewijzigd door
Peetz0r op 04-03-2013 20:48
]