Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor school

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
Hallo,

Kan iemand mij adviseren m.b.t. een laptop voor school? Ik hoef geen zware videobewerkingen te doen, maar het zou wel fijn zijn als ik er wat simpele games mee zou kunnen spelen.

Ik zag bijvoorbeeld zoiets: pricewatch: Asus F501A-XX077V

Kan iemand mij vertellen of dit een goede laptop is? Als ik er niet de nieuwste games mee kan spelen maakt dat niet uit. Het gaat er voornamelijk om dat ik er dingen voor school mee kan doen.

Gr. YinYang

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11 06:48
Wat wil je maximaal voor je laptop kwijt zijn?

Verwijderd

Een goede laptop nee, behalve dan dat hij het een hele tijd hoort te doen net zoals de rest. Echter verwacht ik een niet al te robuuste bouw kwaliteit. Een goede laptop praat je al snel over 700 euro en dit is altijd nog beter dan het 'begin' 10 jaar geleden waar ze zo 4000 guldens mochten kosten. Maar voor dit geld is het wel een goede machine, hij zal prima voldoen aan simpele eïssen en de wat oudere games zullen best aardig draaien maar verwacht geen wonderen dan moet je dus naar de 450€ voor wat betere CPU etc. of 700€ voor een game laptop.

Met Intel CPU: pricewatch: Asus X54 Series X54C-SX431V 40€ duurder
met videokaart: pricewatch: Acer Aspire V5-571G-32364G32MAKK > 450€

Hier nog een paar:
http://tweakers.net/categ...qmSnpKOWCjFQytNAzUaqtrQUA
Het zijn allemaal leuke apparaten tis meestal maar net wat je er leuker uit vind zien of beschikbaar is :)

• YinYang
Thnx larsiano! Dat zijn wel leuke laptops voor een leuke prijs!

@JustwilliamNL: Max €500. Als ik er niet op kan gamen is ook niet erg. Heb namelijk ook nog een desktop. Als ik er maar dingen voor school op kan maken.. :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien is het dan wel handig voor anderen om te weten wát je dan voor school moet maken. Is dat een kwestie van Microsoft Office draaien en nog een paar programma's voor bijvoorbeeld het maken van ene woordweb/mindmap o.i.d. Of ben je op school aan het werk met AutoCad en SolidWorks?

• YinYang
Ik draai geen zware programma's. Voornamelijk rapportages maken etc. Dus voor school zelf hoeft het geen zware laptop te zijn :)

• JustwilliamNL
Met geen enkele laptop onder 500 euro is het gemakkelijk om te gamen maar aangezien je hem voor school gebruikt en dan office met name en dergelijke gebruikt is niet zo'n krachtige laptop nodig.

Misschien dat je hier iets van vindt?
pricewatch: Asus X501 X501A-XX369H
Ik neem aan dat je hem ook naar school meeneemt en aangezien de 1,97 KG valt dat met deze laptop behoorlijk goed te doen ;).

Er zit een HDMI & Usb 3.0 ingang op en is op verschillende plekken tussen de 2.40 ~3.23 cm :)

[ Voor 4% gewijzigd door JustwilliamNL op 04-03-2013 18:10 ]

• YinYang
JustwilliamNL schreef op maandag 04 maart 2013 @ 18:09:
Met geen enkele laptop onder 500 euro is het gemakkelijk om te gamen maar aangezien je hem voor school gebruikt en dan office met name en dergelijke gebruikt is niet zo'n krachtige laptop nodig.

Misschien dat je hier iets van vindt?
pricewatch: Asus X501 X501A-XX369H
Ik neem aan dat je hem ook naar school meeneemt en aangezien de 1,97 KG valt dat met deze laptop behoorlijk goed te doen ;).

Er zit een HDMI & Usb 3.0 ingang op en is op verschillende plekken tussen de 2.40 ~3.23 cm :)
Dat is inderdaad een leuke laptop JustWilliamNL! :) Wat bedoel je met je laatste zin " en is op verschillende plekken tussen de 2.40 ~3.23 cm"??

En is er denk je nog een goedkopere optie van rond de €400? Ik zie ook wel eens laptops in de folder van Expert staan.. Zien er qua specs ook niet verkeerd uit moet ik zeggen...

• Fresh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-11 12:42

Fresh

nee is nee

Ik heb onlangs een goede degelijke laptop gezien van Lenovo. Deze is van zeer goede bouwkwaliteit en kan ook tegen een stootje (handig voor school). Een Core i5 als processor en een HD 4000 Intel chip als GPU, waarmee je niet al te zware games kan spelen en ook niet al te duur (~500 euro). Hierbij de link:

pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX2BMH)

Hoop dat je er wat aan hebt ;)

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 18:02
Als je langer dan 2 jaar wilt doen met een laptop, koop dan nooit een Celeron-processor. Je bent straks de laatste van je klas die z'n mail geopend heeft daarmee. Een i3 is een geweldige keus, en daar is genoeg voor te vinden tussen €400 en €500.

Daarna komen we bij de volgende vraag, welk formaat vind je prettig? De een wilt graag zo draagbaar mogelijk en kiest een 11" laptop, de ander wilt eigenlijk een complete desktop meeslepen en kiest 18". Ikzelf heb nu een 15,6" laptop, omdat ik graag een optische drive wilde. Dat was bijna twee jaar geleden, ik ik gebruik em minder dan eens per maand. Mijn volgende laptop zou zomaar een 13" kunnen worden, mits de accu dan niet te klein word. Allemaal dingen waar je over na kunt denken, en niet meteen een grote invloed hebben op de prijs.

11": erg klein, weegt ongeveer 1kg, toetsenbord is niet erg comfortabel
13": normaal toetsenbord, geen numeriek deel, weegt misschien 2kg
15": kleinste formaat met optische drive, grootste formaat wat in een rugzak past. weegt 2,5kg
17": weegt relatief veel, maar kan nog steeds in een schoudertas op de fiets. toetsenbord heeft vaak een numeriek deel, vaak duurder dan €500

Nog een belangrijk advies, kies voor onboard graphics. Als je voor minder dan €700 een laptop koopt met een losse gpu krijg je problemen, van koelingsproblemen tot bouwkwaliteit, van falende drivers tot korte accuduur. Voor games op medium settings zijn de grapics van een i3 zo slecht nog niet.

Edit:
Gulftown schreef op maandag 04 maart 2013 @ 20:30:
Ik heb onlangs een goede degelijke laptop gezien van Lenovo. Deze is van zeer goede bouwkwaliteit en kan ook tegen een stootje (handig voor school). Een Core i5 als processor en een HD 4000 Intel chip als GPU, waarmee je niet al te zware games kan spelen en ook niet al te duur (~500 euro). Hierbij de link:

Hoop dat je er wat aan hebt ;)
Helemaal mee eens op een ding na, het toetsenbord van mijn ThinkPad Edge is heel erg matig. Volgens mij heeft deze ongeveer hetzelfde toetsenbord (met numeriek deel ernaast, pluspunt). De spatiebalk werkt alleen als je precies op het midden drukt (en dat doe je meestal juist niet), en de bouwkwaliteit van de 15"-budgetlaptops van Lenovo is minder dan de 13"-laptops uit dezelfde serie. Als je al voor Lenovo gaat, en een optische drive ook iets vind van het vorige decennium, zou je ook voor de E330 kunnen gaan, maar kijk eerst in de winkel of het toetsenbord je bevalt. Het is sowieso een goed idee om het toetsenbord in een fysieke winkel te testen, ook als je daarna de laptop via internet bestelt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Peetz0r op 04-03-2013 20:48 ]

• YinYang
@Gulftown: Ziet er goed uit voor die prijs! Zeker het overwegen waard! Alleen ga toch wel twijfelen als ik de reactie van P.E.T.E.R. erna lees...

@P.E.T.E.R.: Ik heb tot nu toe altijd 17" gehad, maar 15" zou ook nog wel goed zijn. Kleiner dan dat wil ik niet. Ik vind het namelijk wel fijn om op een groot scherm te werken en heb de laptop altijd in de auto en hoef du toch niet veel ermee te sjouwen..

Welke laptops (Top 5?) zou jij aanraden P.E.T.E.R.?

• Peetz0r
YinYang schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 07:08:
@Gulftown: Ziet er goed uit voor die prijs! Zeker het overwegen waard! Alleen ga toch wel twijfelen als ik de reactie van P.E.T.E.R. erna lees...

@P.E.T.E.R.: Ik heb tot nu toe altijd 17" gehad, maar 15" zou ook nog wel goed zijn. Kleiner dan dat wil ik niet. Ik vind het namelijk wel fijn om op een groot scherm te werken en heb de laptop altijd in de auto en hoef du toch niet veel ermee te sjouwen..

Welke laptops (Top 5?) zou jij aanraden P.E.T.E.R.?
Ik zou me druk maken over dit lijstje:
http://tweakers.net/categ...gNfgoO3LUmuW-o36-mmU5dS_g
't zijn er nog wel 23, maar je komt er denk ik wel uit

Edit, nog even wat verder gefilterd (gigabit ethernet, usb3, bluetooth) en ik hou er 4 over
http://tweakers.net/categ...t_Ecr7sSdt0ty-7MZqMveyfAE

Hiertussen zit de ThinkPad Edge E530, wat de opvolger is van mijn eigen laptop. Sowieso, drie van deze vier zijn Lenovo laptops :)

Voor wat meer keus zou je de filters voor bluetooth en usb3 uit kunnen zetten. Die zijn nice-to-have maar niet echt belangrijk (alhoewel, als je een telefoon zonder wifi hebt kan bluetooth nog best nuttig zijn).

[ Voor 46% gewijzigd door Peetz0r op 05-03-2013 08:02 ]

• YinYang
Thnx P.E.T.E.R.!!

Ik heb echt nog nooit van het merk Lenovo gehoord. Wel vreemd, want ken alle bekende merken wel..

Bluetooth hoeft van mij niet persé, dus als ik die optie uitzet staan er 22 resultaten. Eigenlijk allemaal 15", dus dan moet ik daar maar voor gaan en niet voor een 17" :)

Ik heb onderstaande laptops met elkaar vergeleken, maar veel verschil zie ik niet? In principe kan ik dan dus gewoon de goedkoopste nemen?

- Lenovo Essential G590 (MBX26MH)
- Asus X55 Series SX029H
- Lenovo Thinkpad Edge E530 (N4F63MH)
- Asus X501 X501A-XX369H
- Medion Akoya E6227 Laptop
- Toshiba Satellite C850-1LL

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Koelings problemen op laptops van minder dan 700? Laat de 15R se het maar niet horen :P ja, beneden de 700 zijn het vaak matige laptops, maar dit is naar mijn mening echt een koop:http://tweakers.net/pricewatch/322652/lenovo-essential-b590-(mbx2bmh)/specificaties/

Ja, het is van plastic, maar het is gewoon een goed in elkaar gezette laptop met een goed toetsenbord. En dit is zowat de enige die in deze prijsklasse met een i5 komt, dus dat is altijd mooi. Oude games kun je wel draaien, maar verwacht niet dat je opeens de nieuwste of iets oudere games op medium kan spelen. Want dat trekt die echt niet :)

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 11:32
De Lenovo Essential B590 heeft een mat scherm. Dat vind ik een groot plustpunt.
Het toetsenbord lijkt mij goed. Misschien klopt het wat P.E.T.E.R. zegt, maar dan lijkt mij het toetsenbord van de Lenovo nog steeds beter dan de andere laptops (behalve dan de E530) uit die prijsklasse.

• Peetz0r
Fleximex schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:05:
De Lenovo Essential B590 heeft een mat scherm. Dat vind ik een groot plustpunt.
Het toetsenbord lijkt mij goed. Misschien klopt het wat P.E.T.E.R. zegt, maar dan lijkt mij het toetsenbord van de Lenovo nog steeds beter dan de andere laptops (behalve dan de E530) uit die prijsklasse.
Lenovo is het chinese bedrijf dat in 2004 de PC-divisie van IBM gekocht geeft, dit ging toen (en gaat nog steeds) vooral om het geweldige merk ThinkPad. Op evenementen zoals 29C3 is meer dan de helft van de aanwezige laptops een ThinkPad.

Mijn vorige laptop, een Packard Bell Easynote van €560 uit 2009, had een beter toetsenbord, maar wel dedicated grapics en na anderhalf jaar koelingsproblemen. Mijn Thinkpad Edge (€450 in 2011) gaat al langer mee, heeft zeker dubbel zoveel uren gemaakt, gaat anderhalve keer zolang mee op een accu die net zo groot is, heeft twee keer vallen overleefd (terwijl de PB zonder laten vallen al overleden is aan z'n scharnieren). Maar het toetsenbord van de PB was toch echt beter. Maar misschien dat Lenovo afgelopen twee jaar ook niet stilgezeten heeft...

• Iekozz
Ik ben zelf nog nooit een Lenovo met een slecht toetsenbord tegengekomen. Als je twijfelt over het toetsenbord, gewoon even proberen in dd lokale mediamarkt / saturn

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• JustwilliamNL
YinYang schreef op maandag 04 maart 2013 @ 20:20:
[...]

Dat is inderdaad een leuke laptop JustWilliamNL! :) Wat bedoel je met je laatste zin " en is op verschillende plekken tussen de 2.40 ~3.23 cm"??

En is er denk je nog een goedkopere optie van rond de €400? Ik zie ook wel eens laptops in de folder van Expert staan.. Zien er qua specs ook niet verkeerd uit moet ik zeggen...
De laptop is in dikte 2.40 ~3.23 cm ;).

• YinYang

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Dat is niet echt een goede laptop, nee... Ik zou voor de Lenovo essential B590 gaan, want die heeft een i5 en dat is echt een heel stuk beter/sneller dan een E1. Ook heeft de Lenovo een goede bouwkwaliteit en een lekker en goed toetsenbord..

• YinYang
Arthur-M. schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:45:
Dat is niet echt een goede laptop, nee... Ik zou voor de Lenovo essential B590 gaan, want die heeft een i5 en dat is echt een heel stuk beter/sneller dan een E1. Ook heeft de Lenovo een goede bouwkwaliteit en een lekker en goed toetsenbord..
Ik had dat ook al wel als optie, maar ik lees dat het scherm niet zo best is??: reviews: Laptop Best Buy Guide: februari 2013

• Iekozz
YinYang schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:54:
[...]

Ik had dat ook al wel als optie, maar ik lees dat het scherm niet zo best is??: reviews: Laptop Best Buy Guide: februari 2013
Alle schermen in elke laptop zijn niet zo goed met een budget van 500.

• YinYang
Hmm ja aangezien €500 mijn max is wordt het inderdaad wel lastig. Dus ook jij raad de Lenovo Essential B590 aan?

Dit is de laptop die ik 4,5 jaar geleden gekocht heb en nog steeds heb: pricewatch: Toshiba Satellite L350-14F

Heb er wel nog wat geheugen bijgeprikt en daarmee 4GB geheugen in totaal. Totaalprijs incl. extra geheugen was toen €470. Heb er dus al lange tijd veel plezier van. Is de Lenovo beter van kwaliteit?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:05

franssie

Save the albatross

Ik zou voor de genoemde E330 gaan, evt extern tweede scherm thuis voor de werkstukken (want resolutie op het scherm is even groot als de 15" versies, thuis wil je een hogere resolutie om twee word pagina's naast elkaar te kunnen zien en een browser op je laptop). Op school meer ruimte op je tafel, thuis een tweede scherm en toetsenbord/muis erbij en je bent koning. Mijn vriendin doet dat nu met een 10" atom 2GB laptop, ik heb er een USB hub en dx.com USB video kaart aan gehangen. Op school kan ze makkelijk dingen opzoeken, maar thuis kan ze op een HD scherm werken, met het laptopscherm ernaast. Door de USB hub is ze met 1 usb stekkertje klaar en komen tweede scherm, toetsenbord en muis gelijk tot haar beschikking.
Een USB video kaart kost wel iets van USD50 (EUR 40+) maar dat is het wel waard om met één kabel te werken, (wil je video of spelletjes op het grote scherm, dan werkt dat niet erg goed op HD want daar is USB te traag voor).
13"is echt groot genoeg (hell, ik werk 90% van mijn tijd op mijn 13" macbook uit 2008 - alleen voor rare dingen paik ik een 15" of een extern scherm).
Voordeel van de E330 is inho ook dat ie later met een SSD nog goed sneller te maken is, over twee jaar misschien een optie en zo lang gaan die lenovo's echt wel mee.

Ik zou wel kijken of je via school met korting aan windows7 kan komen, en office 2010. Win8 en Office 265 vindt ik een ramp, maar dat is persoonlijk.

Net nog even aan mijn vriendin gevraagd en ze zou zelfs niet groter willen dan 10" ... weegt een boek en ze sleept het veel mee dus gewicht en afmetingen zijn alles voor haar.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 06-03-2013 22:46 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Peetz0r
Let op, de Lenovo Essential B590 bestaat in 10 versies, vanaf een versie met een Celeron voor €330 tot eentje met een i5 voor €510.

Het scherm van de 15" Thinkpad Edge die ik heb (de Lenovo Essential zal wel dezelfde zijn) is qua kleurechtheid en helderheid niet zo best (maar nog steeds goed genoeg), maar het is wel het enige matte scherm in deze prijsklasse. Juist voor schoolwerk is dat een gigantisch voordeel. Op de meeste andere laptops kun je namelijk heel goed zien hoe de tl-buizen in het plafond eruit zien...

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 21:13
P.E.T.E.R. schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 00:54:
Let op, de Lenovo Essential B590 bestaat in 10 versies, vanaf een versie met een Celeron voor €330 tot eentje met een i5 voor €510.

Het scherm van de 15" Thinkpad Edge die ik heb (de Lenovo Essential zal wel dezelfde zijn) is qua kleurechtheid en helderheid niet zo best (maar nog steeds goed genoeg), maar het is wel het enige matte scherm in deze prijsklasse. Juist voor schoolwerk is dat een gigantisch voordeel. Op de meeste andere laptops kun je namelijk heel goed zien hoe de tl-buizen in het plafond eruit zien...
Het scherm van de ThinkPad Edge E520 van mijn zoontje is het beste scherm dat we in huis hebben.
Dat zegt misschien meer over de andere schermen....
Het is mat, zeer helder en met name het wit is witter dan veel andere budget laptops.

[ Voor 5% gewijzigd door Gandalf op 07-03-2013 10:14 ]

• YinYang
P.E.T.E.R. schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 00:54:

Zie inderdaad dat er veel verschillende Lenovo's B590's zijn.. Het enige verschil tussen de verschillende type is alleen de processor zover ik kan zien? Denk dat ik dan het beste voor deze kan gaan?: pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH). De B590 die iets goedkoper is heeft namelijk geen i3 processor.
Gandalf schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 09:55:
[...]

Het scherm van de ThinkPad Edge E520 van mijn zoontje is het beste scherm dat we in huis hebben.
Dat zegt misschien meer over de andere schermen....
Het is mat, zeer helder en met name het wit is witter dan veel andere budget laptops.
Welke laptop hebben jullie precies Gandalf? Heb je een linkje? En ben je er tevreden over?

• Gandalf
YinYang schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:39:
[...]Welke laptop hebben jullie precies Gandalf? Heb je een linkje? En ben je er tevreden over?
We hebben eind december 2011 deze laptop gekocht: pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E520 (NZ38QMH)
ThinkPad Edge E520 NZ38QMH Specificaties: Celeron B810(1.6GHz), 2GB RAM, 320GB 5400rpm HD, 15.6in 1366x768 LCD, Intel HD Graphics, CDRW/DVDRW, 802.11bgn wireless, Bluetooth, 1Gb Ethernet, UltraNav, Camera, 6c Li-Ion, Win7 Home Premium 64.We zijn er zeer tevreden over.
We hebben alleen het geheugen uitgebreid naar 4GB en een snellere hybride harde schijf erin gezet.
pricewatch: Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB
Beiden hadden we nog liggen.
Je kan de E530 (opvolger van de E520) ook via Lenovo zelf bestellen vanaf 419,99
http://shop.lenovo.com/SE...ooks/ThinkPad%20Edge/E530

[ Voor 29% gewijzigd door Gandalf op 07-03-2013 13:53 ]

• peakrever
Ik zou eigenlijk wel de E530 nemen, want die heeft het beste toetsenbord, wat toch wel heel erg belangrijk is, en Thinkpads hebben ook een goede bouwkwaliteit. Verder zou ik het RAM upgraden naar 8GB en er een SSD instoppen, daar win je echt heeel veel snelheid mee!

• YinYang
Dus jullie verkiezen de E530 dus boven de B590? Ik wil wel het liefst een laptop die meteen kant en klaar is waar ik niets meer aan hoef te doen..

• Gandalf
YinYang schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:08:
Dus jullie verkiezen de E530 dus boven de B590? Ik wil wel het liefst een laptop die meteen kant en klaar is waar ik niets meer aan hoef te doen..
Ja, maar de B590 is ook niet verkeerd. De E530 is net weer ietsje beter.
Ik zou wel voor minimaal 4GB intern geheugen gaan en een 7200rpm harde schijf (of een SSD).
De harde schijf en het intern geheugen kan je als je bij Lenovo zelf besteld aanpassen tegen redelijke prijzen.
Helaas behoort een SSD niet tot de "kant en klare" mogelijkheden.
Wel heeft de Lenovo een msata slot, waar je een msata SSD in kwijt kan en de al aanwezige schijf kan laten zitten als opslag schijf, maar dat is iets dat je zelf zou moeten doen.
Vergeet niet dat het hier Tweakers.net is en men hier hogere eisen stelt dan de meeste mensen doen :D
Succes met je keuze en laat ons vooral weten wat het geworden is.

• peakrever
YinYang schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:08:
Deze laptops zijn ook al goed hoor, alleen ze worden veel sneller als je het RAM upgrade naar 8GB en er een SSD instopt, als je echt een kant en klare laptop wil, zou je je budget 100,- vergroten, dan kan je de Dell Inspiron 15R SE kopen. ;)

• Gandalf
Arthur-M. schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:45:
[...]

Deze laptops zijn ook al goed hoor, alleen ze worden veel sneller als je het RAM upgrade naar 8GB en er een SSD instopt, als je echt een kant en klare laptop wil, zou je je budget 100,- vergroten, dan kan je de Dell Inspiron 15R SE kopen. ;)
Als je voor de Dell kiest dan heb je een beter scherm, maar een SSD zit er nog steeds niet in. Die zou je nog steeds achteraf in moeten bouwen...

Nog een mooie budget ThinkPad Edge E530c gevonden: pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530c (NZY4CMH)
ik weet alleen (nog) niet wat het verschil tussen de E530 en de E530c is.

[ Voor 20% gewijzigd door Gandalf op 07-03-2013 16:18 ]

• peakrever
Lagere cpu, goedkoper?

• Gandalf
De goedkoopste 15" ThinkPad Edge in Pricewatch met 4Gb geheugen en een 7200rpm harde schijf

• YinYang
Gandalf schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:01:
[...]

Als je voor de Dell kiest dan heb je een beter scherm, maar een SSD zit er nog steeds niet in. Die zou je nog steeds achteraf in moeten bouwen...

Nog een mooie budget ThinkPad Edge E530c gevonden: pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530c (NZY4CMH)
ik weet alleen (nog) niet wat het verschil tussen de E530 en de E530c is.
Dat vind ik opzich een mooie laptop voor een mooie prijs! Denk dat ik daar ook sowieso wel 3 jaar mee vooruit kan hoor. Zeker voor de rest van mn studie!

Is het denk je een "probleem" dat deze laptop niet minimaal een i3 processor heeft? De processor die er nu in zit zegt me niets..?

• Iekozz
Die zou ik niet kopen, nogal een trage processor. En sowieso met jouw budget ga je niet een laptop vinden die je voor 3 jaar kan gebruiken.

• YinYang
Iekozz schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:18:
Die zou ik niet kopen, nogal een trage processor. En sowieso met jouw budget ga je niet een laptop vinden die je voor 3 jaar kan gebruiken.
Hoezo niet? De Toshiba die ik nu heb doe ik ook al 4,5 jaar mee? Kostte toen ook maar €450???

• Gandalf
YinYang schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:49:
[...]

Hoezo niet? De Toshiba die ik nu heb doe ik ook al 4,5 jaar mee? Kostte toen ook maar €450???
Mee eens dat ligt absoluut persoonlijk.
Qua processor zijn de verschillen tussen een Pentium Dualcore en een i3 niet zo heel groot volgens mij:
http://cpuboss.com/cpus/I...60-vs-Intel-Core-i3-2328M

• YinYang
Denk dat het een van de volgende 2 wordt:
- pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530c (NZY4CMH)
- pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH)

Enige grote verschil is dat de B590 0,2GHz meer heeft en 500GB ipv 320GB. Hardeschijf van de E530C is dan wel weer 7200rpm.

• Gandalf
YinYang schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:30:
Denk dat het een van de volgende 2 wordt:
- pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530c (NZY4CMH)
- pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH)

Enige grote verschil is dat de B590 0,2GHz meer heeft en 500GB ipv 320GB. Hardeschijf van de E530C is dan wel weer 7200rpm.
Ik zou dan denk ik voor de snellere harde schijf gaan als je niet van plan bent om er zelf een SSD in te zetten.
Het blijft een moeilijke keuze.
Beide zijn te koop bij 4launch.
Je zou hen ook nog om advies kunnen vragen.
Dat heb ik ook gedaan toen ik de E520 bij hen kocht.
Ik wilde voor mijn zoontje de goedkoopste degelijke/stevige laptop.

[ Voor 11% gewijzigd door Gandalf op 08-03-2013 11:36 ]

• YinYang
Pff et wordt er niet makkelijker op zo haha.

Lekozz zegt dat ik zoiets absoluut niet moet kopen en Gandalf wel.. Tsjah, wie moet ik dan gaan geloven? Haha! :P

• Fresh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-11 12:42

Fresh

nee is nee

@YinYang, koop sowieso geen laptop met een processor wat lager is dan een Core i3. Minimaal een Core i3 of hoger is aangeraden om mee te werken voor school en eventueel wat extra kracht te hebben qua processor (wat nooit verkeerd is natuurlijk). De Intel Pentium serie is acceptabel maar meer 'budget' voor laptops als je begrijpt wat ik bedoel. Dus neem lekker een i3 of i5 en je kan een paar jaar ermee vooruit :).

• peakrever
Ik zou toch wel echt de Lenovo Thinkpad E530 nemen, omdat ie een i5 heeft, en echt een heel lekker toetsenbord, en de bouwkwaliteit van Thinkpads zijn altijd wel goed. Als je geen Thinkpad wil neem dan de Lenovo Essential B590 met de i5, dat is echt veruit de beste koop, en die zal het langst meegaan.

• Gandalf
YinYang schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 18:44:
Pff et wordt er niet makkelijker op zo haha.

Lekozz zegt dat ik zoiets absoluut niet moet kopen en Gandalf wel.. Tsjah, wie moet ik dan gaan geloven? Haha! :P
Het is ook moeilijk.
Het is of een snellere processor of een snellere harde schijf. Beiden zijn zeer fijn om te hebben, maar een langzame harde schijf stoort mij persoonlijk het meest :)
Dus vandaar mijn keuze.
Aan de andere kant is een harde schijf makkelijk zelf te vervangen, maar een processor niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Gandalf op 09-03-2013 10:40 ]

• YinYang
Dan zal het wel een van deze 2 gaan worden:
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530 (N4F63MH)

De E530 heeft een i3 processor en een HD van 7200rpm..
De B590 een i5, maar dan wel weer een langzamere HD.

Ik zou zeggen dan dat de E530 de beste keus zal zijn?

• peakrever
Nee, De B590 is een betere keuze, omdat je de harde schijf kunt vervangen voor een snellere, bij de E530 kan je de prossecor niet vervangen voor een snellere, en een snellere processor is echt wel belangrijker dan een hardeschijf die je zelf kunt vervangen.

Verwijderd

Het prijsverschil tussen de 2 is te klein om de mindere processor te rechtvaardigen.

Persoonlijk zou ik iets aanraden als pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH), met een aftermarket SSD upgrade. Een snellere processor is leuk maar niet per se noodzakelijk, een SSD en goed scherm zie ik wel als noodzakelijk. Een goed scherm ga je in dit budget niet krijgen, maar een SSD behoort wel tot de mogelijkheden.

• YinYang
Verwijderd schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 20:18:
Het prijsverschil tussen de 2 is te klein om de mindere processor te rechtvaardigen.

Persoonlijk zou ik iets aanraden als pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH), met een aftermarket SSD upgrade. Een snellere processor is leuk maar niet per se noodzakelijk, een SSD en goed scherm zie ik wel als noodzakelijk. Een goed scherm ga je in dit budget niet krijgen, maar een SSD behoort wel tot de mogelijkheden.
Maar een snellere HD is wel fijner? Zie ook mijn vorige posts. Ik wil een kant en klare laptop kopen en dus geen hardware meer vervangen achteraf.

Als ik dan mijn vorige 2 Lenovo keuzes zie en kijk wat voor laptops je in die prijsklasse kunt krijgen, dan zou ik natuurlijk ook voor zoiets kunnen gaan: pricewatch: Toshiba Satellite C850-1LL

Heeft een snelle HD en processor tegenover de Lenovo's voor dezelfde prijs?

Verwijderd

De lenovo is goedkoper, en toshiba heeft geen beste reputatie in dit segment.

Verder is een snellere HDD wel fijner, maar een 7200rpm hdd is ~20% sneller dan een 5400rpm hdd, een SSD is 100x sneller (geen overdrijving). Vervang toch maar dat beetje hardware achteraf, daar heb je veel meer plezier van dan van een 7200rpm hdd.

• peakrever
Waarom wil je eigenlijk geen onderdelen meer vervangen, het levert alleen maar winst op en geen verlies, dus waarom zou je het niet doen?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:05

franssie

Save the albatross

klopt, nu is het snel genoeg, maar wil je over 2 of 3 jaar sneller, schroef je er een SSD in. Heb ik ook net gedaan met mijn 2008 macbook en het verschil is waanzinnig (en full ram geheugen, was samen een paar honderd euro en het alternatief was een nieuwe van EUR1000+, tel uit mijn winst).
In de jaren '90 was processor snelheid alles, dat is al even niet meer zo - het gaat om balans. Dus als je nu voor weinig een snellere proc koopt kan je later als je weer wat geld hebt de tragere delen van je systeem versnellen en komt de proc weer mee.
Bij een laptop zijn scherm en processor vaak niet te vervangen, bespaar daar dus juist niet op!

[ Voor 48% gewijzigd door franssie op 09-03-2013 20:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Maar waarom zou je nu weer over 2 of 3 jaar een SSD er in zetten? Nu is een courante SSD €85, over 3 jaar is dat bijvoobeeld €30 (laag ingeschat). Dan heb je dus over de loop van 3 jaar €20 per jaar bespaard, maar je hebt wel een laptop die nog niet half zo snel aanvoelt. Geef mij dan maar 3 jaar terug die SSD.

• YinYang
Ik zou misschien de winkel waar ik de laptop ga kopen kunnen vragen om een SSD erin te zetten? Maar wordt het dan niet veelste duur? Het liefst geef ik rond de 400 uit, max 500...

Wat zouden jullie zelf kopen als je een nieuwe laptop zou moeten kopen met een budget van max. €500??

Verwijderd

pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH) + 120/128GB SSD, zonder enige twijfel (of een andere laptop in die prijsklasse met een SSD).

Je kan zeker weten beter je geld uitgeven aan een SSD dan aan een snellere processor. Misschien is er ook nog een alternatief met een meer budget processor te krijgen, maar de i3 is al relatief budget. Bijvoorbeeld pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2CMH).

Ik haal overigens vooral de lenovo aan omdat het de eerste was die ik tegenkwam waarvan bekend is dat hij niet erg slecht is, niet omdat het noodzakelijk de beste is in het prijssegment.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2013 21:47 ]

• YinYang
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:46:
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH) + 120/128GB SSD, zonder enige twijfel (of een andere laptop in die prijsklasse met een SSD).

Je kan zeker weten beter je geld uitgeven aan een SSD dan aan een snellere processor. Misschien is er ook nog een alternatief met een meer budget processor te krijgen, maar de i3 is al relatief budget. Bijvoorbeeld pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2CMH).

Ik haal overigens vooral de lenovo aan omdat het de eerste was die ik tegenkwam waarvan bekend is dat hij niet erg slecht is, niet omdat het noodzakelijk de beste is in het prijssegment.
Als ik voor de 1e optie ga, hoeveel ben ik dan in totaal kwijt? Heb je een linkje van de SSD die in de laptop past? En heb je dan die 500GB HD + de 128GB SSD of vervangt de SSD de HD? Sorry, maar ben echt een noob in hardware!! 8)7

Verwijderd

pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB is momenteel het meest aantrekkelijk geprijsd.

De SSD vervangt de harde schijf, je kan ook voor minder dan 10 euro een 'caddy' kopen op ebay waarjee je een harde schijf of SSD in plaats van de optical kan plaatsen.

• Gandalf
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:57:
pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB is momenteel het meest aantrekkelijk geprijsd.

De SSD vervangt de harde schijf, je kan ook voor minder dan 10 euro een 'caddy' kopen op ebay waarjee je een harde schijf of SSD in plaats van de optical kan plaatsen.
Volgens mij heeft Lenovo een msata slot. Is dat niet interessanter?

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11 10:45
pricewatch: HP ProBook 6570b (C5A58EA)

Zie ik hier iets bij over het hoofd?

Ja, zie hieronder.

[ Voor 53% gewijzigd door Joster op 11-03-2013 10:01 ]

Verwijderd

De prijs is aan de verkeerde laptop gekoppeld, als je naar de shop gaat krijg je een of ander HP budgetmodel.
Gandalf schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:50:
[...]

De budget lenovo's hebben een msata slot??????

• Gandalf
Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:59:
De prijs is aan de verkeerde laptop gekoppeld, als je naar de shop gaat krijg je een of ander HP budgetmodel.

[...]

De budget lenovo's hebben een msata slot??????
De ThinkPad Edge E520/530 hebben zeker weten een msata slot, maar voor de B series kan ik alleen vinden:
optional Lenovo Hard Disk Drive Performance Booster − for selected HM77-based models
en dat is een msata cache drive en dat betekent een msata slot :)

Verwijderd

Dat heeft de inspiron 15R SE ook, maar het mSATA slot is alleen aanwezig in modellen die ermee geconfigureerd zijn. Anders ontbreekt het fysieke slot.

Dat het model de optie heeft zegt dus niet zo veel.

• Gandalf
Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:03:
Dat heeft de inspiron 15R SE ook, maar het mSATA slot is alleen aanwezig in modellen die ermee geconfigureerd zijn. Anders ontbreekt het fysieke slot.

Dat het model de optie heeft zegt dus niet zo veel.
In de Hardware Maintenance Manual van de B590 wordt het msata slot benoemd.
http://download.lenovo.co...biles_pdf/b590_hmm_en.pdf
Ik zal contact opnemen met Lenovo om het na te vragen.

• Joster
Ook ik ben erg benieuwd!

• Gandalf
Er is wat moeilijk achter te komen: Lenovo Nederland verwijst mij door naar Lenovoshop (Digital River) en die zullen mij binnen 2 werkdagen terugbellen of mailen...
Verder heb ik de vraag ook op twitter aan @lenovo gesteld en in de Lenovo Community: http://forums.lenovo.com/...a-connection/td-p/1056969

Wordt (hopelijk) vervolgt...

• Joster
Wat zou trouwens het msata slot inclusief booten voor Windows toevoegen boven een SSD op de plek van de normale HDD? Of is het zonder msata slot überhaupt niet mogelijk?

Deze onduidelijkheid is bij mij ontstaan door onderstaande post:
Gandalf schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:50:
[...]

Daarin reageer je namelijk op deze post:
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:57:

• Gandalf
Joster schreef op maandag 11 maart 2013 @ 15:15:
Wat zou trouwens het msata slot inclusief booten voor Windows toevoegen boven een SSD op de plek van de normale HDD? Of is het zonder msata slot überhaupt niet mogelijk?

Deze onduidelijkheid is bij mij ontstaan door onderstaande post:

[...]

Daarin reageer je namelijk op deze post:

[...]
je kan dan de normale HDD laten zitten als opslagschijf en de msata SSD gebruiken voor Windows en je programma's. je vervangt dan niet de HDD maar voegt een msata SSD toe.
http://blog.laptopmag.com...boot-drive-in-your-laptop

[ Voor 7% gewijzigd door Gandalf op 11-03-2013 15:29 ]

• Joster
Maar een losse SSD i.p.v. de HDD gaat dus altijd?

En in het geval van een msata SSD blijft ook je optisch station zitten?

• Gandalf
Joster schreef op maandag 11 maart 2013 @ 15:29:
Maar een losse SSD i.p.v. de HDD gaat dus altijd?

En in het geval van een msata SSD blijft ook je optisch station zitten?
ja en ja ;)

• YinYang
Hmm tot nu toe gaat et denk ik deze worden: pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH)

Goede keus denken jullie? Ik wil sowieso deze week een nieuwe laptop halen denk ik.. Maar begin nu ook telkens te twijfelen door de verschillende meningen hier haha..

• Joster
Ze hebben alleen nog niet heel veel zin om je vraag te beantwoorden op het forum van Lenovo..

• Quad
  • Laatst online: 11:52

Quad

Doof

YinYang schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:50:
Hmm tot nu toe gaat et denk ik deze worden: pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH)

Goede keus denken jullie? Ik wil sowieso deze week een nieuwe laptop halen denk ik.. Maar begin nu ook telkens te twijfelen door de verschillende meningen hier haha..
Naja, mijn zwager heeft deze laptop, alleen dan een stukje minder snel (:+) en hij is wel prima.
Voelt heel degelijk aan, fijn toetsenbord en relatief licht.
Het scherm is niet van de hoogste kwaliteit, maar is afdoende.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Gandalf
Joster schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:20:
[...]

Ze hebben alleen nog niet heel veel zin om je vraag te beantwoorden op het forum van Lenovo..
Ja dat is balen, maar misschien krijg ik nog antwoord via twitter, email of telefoon :S

• YinYang
Quad schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:29:
[...]

Naja, mijn zwager heeft deze laptop, alleen dan een stukje minder snel (:+) en hij is wel prima.
Voelt heel degelijk aan, fijn toetsenbord en relatief licht.
Het scherm is niet van de hoogste kwaliteit, maar is afdoende.
Het scherm is misschien het enige wat ik minder vind.. Is het scherm in verhouding met mijn oude laptop die ik nu nog heb beter denk je of ongeveer even scherp? Huidige laptop: pricewatch: Toshiba Satellite L350-14F

De B590 is iig een stuk sneller dan mijn huidige laptop :)

• Joster
Gandalf schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:43:
[...]

Ja dat is balen, maar misschien krijg ik nog antwoord via twitter, email of telefoon :S
Ik heb ze alvast ongeveer hetzelfde gevraagd via Twitter :)

Dat inbouwen van een msata SSD zou ik ook wel zien zitten. En dan gaan voor zoiets: pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD3 64GB ?

[ Voor 18% gewijzigd door Joster op 11-03-2013 22:24 ]

• Quad

Quad

Doof

In mijn laptop heb ik gewoon deze zitten: http://www.ebay.nl/itm/390557486454
En daarin zit mijn HDD, op de plek van de HDD zit de SSD (ivm sata 150 snelheid van de optical drive aansluiting).
Werkt perfect.

nggyu nglyd

• Joster
Ja maar nu hebben we het over:
- HDD op originele plek
- Optical drive op originele plek
- SSD op msata aansluiting

• Quad

Quad

Doof

Joster schreef op maandag 11 maart 2013 @ 22:41:
Ja maar nu hebben we het over:
- HDD op originele plek
- Optical drive op originele plek
- SSD op msata aansluiting
Klopt, maar als er geen msata op zit dan gaat die optie niet op.
Ik krijg van de week een toetsenbord toegestuurd voor deze laptop, omdat mijn zus zo onhandig was om er koffie over heen te gooien ( |:( ), mag ik het fixen.
Anyway, als hij beetje snel binnen komt kan ik even controleren of het er op zit of niet.

nggyu nglyd

• Joster
De vraag of er een bootable msata aansluiting op zit is nog niet helemaal helder. Vandaar dat Gandalf op onderzoek uit is ;)

• YinYang
YinYang schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:52:
[...]

Het scherm is misschien het enige wat ik minder vind.. Is het scherm in verhouding met mijn oude laptop die ik nu nog heb beter denk je of ongeveer even scherp? Huidige laptop: pricewatch: Toshiba Satellite L350-14F

De B590 is iig een stuk sneller dan mijn huidige laptop :)
Iemand? :)

• Joster
http://forums.lenovo.com/...ata-ssd/m-p/913491#M39579

De B570 deed het alvast niet...

En van de "Personal Systems Reference - Lenovo® Essential Notebooks - March 2013 - Version 433" worden we alvast ook niet heel veel wijzer: http://www.lenovo.com/psref/pdf/3book.pdf
mSATA™ SSD - None
Maar dat wil dus nog niet zeggen dat het niet mogelijk is... 8)7

Bij de optical drive staat overigens:
SATA DVD±RW - DVD burner, dual-layer support, fi xed, not removable, 12.7mm high, tray-in
Ook vaag. Net als de manual eigenlijk:
Storage device
- 2.5-inch (7 mm height or 9.5 mm height) hard disk drive
- mSATA solid state drive (on some models for cache only)
Note: If the computer is equipped with both a hard disk drive and an mSATA solid-state drive, do not use the mSATA solid-state drive as a bootable device. The mSATA solid-state drive is used for #8220;cache” function only.
Want het een (het ontvangen van een B590 zonder msata SSD) bevestigd niet het ander (kunnen booten vanaf de SSD). Grrrr.

Haha en wat een antwoord is dit dan:
Lenovo Forums ‏@lenovoforums
@ @lenovo Check out this page - should help with many of your questions on b590 http://shop.lenovo.com/gb.../essential/b-series/b590/
:(

Crucial lijkt de mSATA SSD in ieder geval nog niet getest te hebben:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/6f2g48.png

http://forum.crucial.com/...cial-m4-mSATA/td-p/120602

[ Voor 113% gewijzigd door Joster op 12-03-2013 08:35 ]

Verwijderd

Joster schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 07:38:
Bij de optical drive staat overigens:

[...]
Dat betekent dat er geen hotswap bay in zit. Niet dat je de DVD drive niet kan verwijderen. Als er 'ja' had gestaan kon je de DVD drive toolless verwijderen.

• Joster
Ah oké, thanks.

Nu nog antwoord op de mSATA SSD :)

• Gandalf
Quad schreef op maandag 11 maart 2013 @ 22:44:
[...]

Klopt, maar als er geen msata op zit dan gaat die optie niet op.
Ik krijg van de week een toetsenbord toegestuurd voor deze laptop, omdat mijn zus zo onhandig was om er koffie over heen te gooien ( |:( ), mag ik het fixen.
Anyway, als hij beetje snel binnen komt kan ik even controleren of het er op zit of niet.
Dat zou mooi zijn, want bij Lenovo hebben ze niet zo veel haast om de vraag naar msata te beantwoorden :(

• Joster
Maar dat het er op zit weten we al toch? Zie ook de manual. We weten alleen niet of je kan booten vanaf de msata SSD..

• Gandalf
Joster schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:09:
Maar dat het er op zit weten we al toch? Zie ook de manual. We weten alleen niet of je kan booten vanaf de msata SSD..
Maar volgens Darkstone zou het niet op elk model kunnen zitten zoals dat bij Dell het geval is.
Eigenlijk wil ik gewoon bevestiging van Lenovo.

• Joster
Als je kijkt naar het antwoord dat ik op Twitter kreeg is dat niet echt hoopgevend..

Vervelend is ook wel dat je het bij de pricewatch niet kunt selecteren waardoor het zoeken naar (gelijke) alternatieven niet zo eenvoudig gemaakt wordt. Persoonlijk zou ik een grote voorkeur hebben voor én HDD én Optical én SSD.

[ Voor 58% gewijzigd door Joster op 12-03-2013 10:55 ]

• Gandalf
Joster schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:48:
Als je kijkt naar het antwoord dat ik op Twitter kreeg is dat niet echt hoopgevend..

Vervelend is ook wel dat je het bij de pricewatch niet kunt selecteren waardoor het zoeken naar (gelijke) alternatieven niet zo eenvoudig gemaakt wordt. Persoonlijk zou ik een grote voorkeur hebben voor én HDD én Optical én SSD.
Aan Bluelink www.bluelink.nl de vraag gesteld over een msata slot bij de Essential B590 of de Edge E530:
De B590 heeft helaas geen MSATA slot.
Ja de E530 heeft het wel.
Ik heb de vraag ook aan 4launch gesteld en nog steeds geen antwoord van Lenovo zelf...

[ Voor 9% gewijzigd door Gandalf op 12-03-2013 16:34 ]

• Joster
Is een MSATA slot anders dan wat de manual schrijft dan:
Storage device
- 2.5-inch (7 mm height or 9.5 mm height) hard disk drive
- mSATA solid state drive (on some models for cache only)
Note: If the computer is equipped with both a hard disk drive and an mSATA solid-state drive, do not use the mSATA solid-state drive as a bootable device. The mSATA solid-state drive is used for #8220;cache” function only.

• Gandalf
Joster schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:32:
Is een MSATA slot anders dan wat de manual schrijft dan:

[...]
Nee, maar er staat dat "some models" een msata cache SSD hebben.
Het zou dus zo kunnen zijn dat de aansluiting op de andere modellen niet aanwezig is zoals Darkstone over Dell vermelde.
Helaas zonder officieel antwoord van Lenovo is het mij nog steeds niet duidelijk :(

• Joster
Ik interpreteer het meer als dat er altijd een msata slot zit maar dat deze op sommige modellen alleen geschikt is voor cache.

• Joster
Wow, ineens is de beschikbaarheid en daarmee de prijs van de B590 waar op de vorige pagina over gesproken werd vér achteruit gegaan:

pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH)

• YinYang
Joster schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:13:
Wow, ineens is de beschikbaarheid en daarmee de prijs van de B590 waar op de vorige pagina over gesproken werd vér achteruit gegaan:

pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX29MH)
Hoeveel kostte deze laptop voorheen dan? Ik zou em dus eigenlijk snel aan moeten schaffen? :P

• Joster
€ 420,- binnen 24 uur binnen.

• YinYang
Joster schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:43:
€ 420,- binnen 24 uur binnen.
Dus €35 duurder geworden binnen 24 uur??? :|

• Joster
Eigenlijk € 55,- aangezien dat de eerste shop is die hem binnen 24 uur kan leveren.

• YinYang
Joster schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:54:
Eigenlijk € 55,- aangezien dat de eerste shop is die hem binnen 24 uur kan leveren.
Pff mooi klote dan! Zat er echt serieus aan te denken om deze laptop aan te schaffen. :( Kan nu voor iets meer geld net zogoed de Lenovo met een i5 processor kopen..

• Joster
Ja, of deze: http://www.dell.com/nl/p/...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1

(Is dan niet de SE versie, maar met kortingsbonnen ook € 200,- goedkoper).

• YinYang
Joster schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:21:
Ja, of deze: http://www.dell.com/nl/p/...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1

(Is dan niet de SE versie, maar met kortingsbonnen ook € 200,- goedkoper).
Dat is ook zeker een mooie laptop voor die prijs!

Maar hoe bedoel je met kortingsbonnen €200 goedkoper? Als ik die link aanklik zie ik wel dat je €20 korting krijgt? En heeft deze laptop een HDMI uitgang?

• Joster
De € 200,- was een vergelijking met de SE. Hij is dus flink goedkoper dan de SE, ook na het gebruik van kortingsbonnen ;)

Over de uitgangen meldt Dell over het algemeen niet zoveel, maar ik kan me niet voorstellen dat deze laptops niet beschikken over een HDMI uitgang. Als je bij de foto's kijkt op deze pagina zie je hem zitten volgens mij: http://www.dell.com/nl/p/...model_id=inspiron-15-3521

Tot slot heb ik weinig verstand van de "Grafische oplossing: Intel® HD grafische 4000 oplossing". Die wordt toegepast bij de normale Inspiron en bij de Inspiron Z (Ultrabooks). Wellicht dat anderen daar iets meer over kunnen zeggen? Is dat echte bagger? Hier een review: http://www.notebookcheck....raphics-4000.74931.0.html (wel een redelijk oude).

Het verbaast me eigenlijk dat er vrij weinig over de gewone Inspiron's op Tweakers te vinden is. De twee duurste van deze pagina: http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-3521/fs zouden met diverse kortingen ook wel eens 2 hele goedkope mogelijkheden kunnen zijn voor mij. Net als de goedkoopste Z's http://www.dell.com/nl/p/inspiron-14z-5423/fs http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15z-5523/fs

Of zie ik duidelijk dingen over het hoofd aan deze Dell opties?

[ Voor 52% gewijzigd door Joster op 13-03-2013 14:03 ]

Pagina: 1 2 Laatste