[Ziggo] AOP achter verwarmingsbuis + slechte TV kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
In ons studentenhuisje in het mooie 's-Hertogenbosch hebben we al een tijdje een probleem betreffende internet en TV.

Omdat dit grotendeels over de installatie gaat heb ik hem onder LCD gezet. Echter heeft het ook met de internetverbinding te maken.

Op het moment van installatie was er hoge nood (ons huisje had al een tijd geen internet meer). Daarom heb het niet helemaal volgens ziggo's eisen aangesloten. Het AOP (kastje waar de groene kabel van ziggo in komt) zit achter een verwarmingsbuis. Hier heeft een vorige bewoner ook al ruzie mee gehad waarschijnlijk want alleen het metalen gedeelte van het kastje zat nog aan de groene kabel vast. Omdat we in een toetsweek zaten heb ik de splitter aan dat enige stuk staal aangesloten.

Nu is het zo dat iedereen klachten heeft over de kwaliteit van zowel tv als de snelheid van internet. Op het moment halen we nauwelijks 8 mbit terwijl we voor 30 of 40 mbit betalen. Om dit punt te tacklen wil ik dus een fatsoenlijk AOP aansluiten. Echter is de groene kabel niet lang genoeg om het AOP op een handigere plek te plaatsen. Loopt dit in de kosten als er een langere kabel aan moet komen of kan ik gewoon ff een nieuwe kabel dmv een koppelstukje aan de groene kabel zetten en zelf een AOP aansluiten? De eerste module van de installatie zijn we kwijt. Kost dit veel om een nieuwe eerste module te krijgen?

Qua TV is er ook een probleem. Na de splitter gaat het TV signaal een versterker in. Deze versterker stuurt het naar de eerste coax WCD. Vanaf de eerste coax WCD gaat een kabel naar de tweede WCD etc etc. Hierdoor is er in het begin van het huis (bij de eerste WCD) een heel goed signaal terwijl ik (ik woon helemaal achterin bovenaan) op zenders als Discovery/National Geographic veel ruis heb.
Hoe kan ik dit verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Kun je misschien een foto plaatsen,maakt de boel een beetje makkelijker.
Om een tv signaal op te krikken kun je gebruik maken van een signaal versterker en kwa internet is het het beste het modem direct bij het aop te plaatsen en daar direct een router achter te plaatsen en dan via lan kabel de diverse aftakkingen te maken naar elke student.
Een signaal versterker kost tussen de 50 en 100 euro als ie retour geschikt moet zijn ivm digitale hd televisie.
een complete aansluitdoos voor je aop kun je misschien wel via ziggo gratis krijgen effe bellen en soms doen ze niet zo moeilijk.
Mocht je de boel moeten verlengen kun je gebruik maken van f konectoren hier zie je een uitleg : http://www.g-3.nl/wp-cont...kabel-met-F-connector.pdf maar ook die dingen geven verlies.

[ Voor 60% gewijzigd door Read op 03-03-2013 22:23 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Helaas niet. De huisgenote waar de AOP in de kamer zit is de komende maand op stage.

De installatie is naar mijn idee in zo'n staat dat als dit in mijn thuis huis zou zitten dat ik er direct mee bezig zou gaan. Het AOP moest volgens de handleiding vervangen worden maar omdat dit zo'n probleem is heb ik het maar niet gedaan. Zoals het er uit zit aan het huidige AOP veel minder metaal dan aan diegene die we toen van ziggo hebben gekregen (en kwijt zijn geraakt). Daarnaast hangt die niet meer aan de muur omdat de opbouwdoos kapot is en niet aan de muur vast zit.

De situatie is in ieder geval zo dat er wel wat aan moet gebeuren. Zoals ik het zie moet het AOP eerst 20 a 30 cm hoger op de muur worden geplaatst zodat er geen verwarmingsbuizen voor zitten. Deze buizen zitten te dicht op het AOP waardoor ik de splitter er niet direct op kan klikken. Het huidige AOP is zo verbouwd dat het net kan maar volgens mij is het niet goed voor de kwaliteit van het signaal. Kunnen we het AOP hoger plaatsen zonder al te veel kosten te maken terwijl de installatie wel aan de regels van ziggo voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Heb mijn berichtje effe iets aangepast lees het laatste effe vrouwtje van de f konector aan de groene kabel en mannetje aan de coax naar een nieuw aop punt.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik lees overal op internet dat ik pas vanaf het AOP wijzigingen aan de installatie mag maken, mag ik de groene kabel verlengen van ziggo?

Begrijp ik je goed als de situatie als volgt wordt?
Groene kabel -> F connector -> Koppelstuk -> F connector -> Witte kabel -> AOP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-07 12:07
Bel anders Ziggo, dat je problemen hebt met ontvangst van TV en internet snelheids problemen. Zeg erbij dat het AOP er niet juist uitziet. Grote kans dat je zonder problemen zo een monteur langs kunt krijgen, die het zo correct fixt. Hier had ik ook een vorige bewoner die het nogal verprutst had, kwamen ze zonder problemen repareren.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Idd das nog een veel beter idee dat andere kun je nog doen als ze niet willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
2e vraag
De bekabeling in huis voor de televisies is op elkaar doorgelust. Dat wil zeggen dat vanaf de versterker er een signaal gaat naar de eerste tv. Van de eerste naar de 2e, van de 2e naar de 3e etc etc. Met als resultaat dat er achterin het huis veel ruis op de lijn zit. Hoe is dit op te lossen? Beter afschermde WCD's plaatsen? Dikkere versterker er achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Je kunt direct in het begin bij je aop een meer kanaals versterker plaatsen en dan van uit daar naar elk aftappunt 1 kabel trekken ipv doorlussen ik denk dat je dan een meer gespreid signaal krijgt.

Zoals hier aangegeven word bijvoorbeeld : http://www.vego.nl/hirschmann/ghv41m/ghv41m_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Was ik al bang voor. Dit huis hoop ik met 2 jaar toch weer uit te zijn. Zijn er geen lomp zware versterkers? Want ik heb weinig zin om voor die 2 jaar allemaal nieuwe kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Je kun altijd een goede versterker kopen die maar 1 uitgang heeft en als je die direct in het begin ertussen plaats zal ook dat werken maar of dan je problemen opgelost zijn is af te wachten maar het zal altijd verbetering geven.
Voor tussen de 50 en 100 euro zijn er goede versterkers te koop die een hele hoop versterking bieden maar denk wel aan dat je een beetje merk koopt niet de yokitokihupsekede merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Neemt gigantische aanloop... >:)

Huisgenootje was een hele tijd niet thuis. Nu heb ik een keer de kans gekregen om een foto te maken.

Afbeeldingslocatie: http://i404.photobucket.com/albums/pp125/Henkje1/IMAG0642.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i404.photobucket.com/albums/pp125/Henkje1/IMAG0641.jpg

Hopelijk is de situatie een beetje duidelijk. De AOP heeft geen behuizing meer (toen ik in het huis kwam ook al niet). De splitter zit er direct op gedrukt omdat er haast was met installeren (toetsweken zijn niet praktisch zonder internet :+ ).

Lukt het om zelf die groene coax kabel verder uit de grond te halen?

Zoals al vermeld is de boel van A -> B -> C doorgelust met cheapass contactdoosjes en waarschijnlijk ook cheapass coax kabel. Denken jullie dat het een verbetering geeft om beter afgeschermde coax doosjes te installeren + een zware splitter? Kabels wil ik dan niet vervangen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou op die groene kabel een F-connector zetten, dan zo'n kopelstuk, een meter flinke dikke goede coax, en dan direct het AOP in op een plek waar je hem wel kunt bereiken.
Of, als je het echt goed wilt doen: niet het AOP, maar direct een versterker in met voldoende uitgangen voor het huis. Als je een versterker hebt die retourgeschikt is kan op 1 van die retourgeschikte uitgangen meteen je kabelmodem. Geen splitter meer nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Lol, ben toch blij dat ik niet als monteur bij Ziggo werk, als je dit elke dag tegenkomt :X

Maar laat een monteur komen, in die kabel zit in de grond / muur nog wel wat speling waarschijnlijk en anders oplossing van The Eagle hierboven laten uitvoeren door een monteur. Zelf hiermee bezig gaan als dit de werkwijze is is niet echt handig voor de kwaliteit van het beeld / internet.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 24-06-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat is idd wel de mooiste optie ja.
De vraag is alleen of die monteur gratis zal komen....then again, volgens mij moet een AOP wel op een plek zitten dat ie ook als overnamepunt gebruikt kan worden natuurlijk :+

Vraag me sowieso af hoe dat ding ooit zo terecht is gekomen. Verwarming later aangelegd ofzo :?
Of een keertje achter de plint weggewerkt natuurlijk.....kun je de pling anders niet voorzichtig een stukje wegtrekken, kijken of ie op dat punt of elders echt de muur in gaat?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik ben van oorsprong een ADSL man, dus als ik onzin uitkraam vertel het ;)
The Eagle schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:05:
Ik zou op die groene kabel een F-connector zetten, dan zo'n kopelstuk, een meter flinke dikke goede coax, en dan direct het AOP in op een plek waar je hem wel kunt bereiken.
Of, als je het echt goed wilt doen: niet het AOP, maar direct een versterker in met voldoende uitgangen voor het huis. Als je een versterker hebt die retourgeschikt is kan op 1 van die retourgeschikte uitgangen meteen je kabelmodem. Geen splitter meer nodig :)
Het liefste zou ik aan de huidige bekabeling zo min mogelijk veranderen. Dat wil zeggen; kabels laten liggen (nogal poreuze muren; ik ben bang dat ik alles kapot maak als ik met kabels ga trekken). Wandcontactdozen en AOP wil ik best aanpassen. Mag dat allemaal van Ziggo? Met F connectors spelen op de groene inkomende kabel?

Welke apparatuur moet ik er op aansluiten; want ik neem aan dat je nogal een zware versterker nodig hebt voor dit 'busnetwerk' van televisies?
Anoniem: 32279 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:07:
Lol, ben toch blij dat ik niet als monteur bij Ziggo werk, als je dit elke dag tegenkomt :X

Maar laat een monteur komen, in die kabel zit in de grond / muur nog wel wat speling waarschijnlijk en anders oplossing van The Eagle hierboven laten uitvoeren door een monteur. Zelf hiermee bezig gaan als dit de werkwijze is is niet echt handig voor de kwaliteit van het beeld / internet.
Kost zo'n monteur geld? En zo ja, hoeveel schat je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Monteur is afhankelijk van wat ie moet doen. Dat dit geen wenselijke situatie is snapt iedereen :+

Hoe je de boel vervolgens op een evrsterker aan moet sluiten is wat lastig te zeggen. Dat ligt er aan hoe het coaxnetwerkje nu is opgebouwd. Maak even een schetsje, kunnen we daar ook iets over roepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Afbeeldingslocatie: http://i404.photobucket.com/albums/pp125/Henkje1/ziggo.png
Dit is hoe de boel nu aangesloten is. De TV's zijn wel via een wandcontactdoos aangesloten. Op de wandcontactdoos is de kabel doorgelust. Kwaliteit laat echter te wensen over. Heb t kapje er vanaf gehaald en ik zie niet echt afscherming ofzo.

Het probleem is vooral dat voorin het huis geen probleem is ('t dichtste bij het AOP). Achterin (Het verste weg van het AOP) worden kanalen met veel ruis of niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:15
Ik mag hopen dat je dat stompje nog wat langer kunt krijgen...

Wat je kunt doen: F-connector eraan, koppelstukje eraan en vervolgens met een stukje fatsoenlijke COAX verlengen (Hirschmann KOKA799 bijv). Bij de meeste speciaalzaken kan je wel F-connectors voor dikke kabel krijgen, geef gewoon aan dat je je groene kabel wilt verlengen, weten ze wel wat je nodig hebt. Vervolgens daarop het AOP en splitter monteren. Weet niet hoe je TV's nu aangesloten zijn en met welk soort kabel en hoe lang dat is en welke versterker je gebruikt, maar ook dat is voor verbetering vatbaar.

Verder is een AOP verplicht, als je rechtstreeks apparatuur aan de kabel gaat knopen zonder AOP kan jouw installatie schade toebrengen aan het netwerk of andersom.

Overigens... ik zie een wit plastic kapje op de kabel waarmee je je televisie(s) aansluit. Dat zijn de allergaarste stekkers die je kunt krijgen voor coax, ga liever voor een volledig afgeschermde connector van metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Bedankt voor de informatie, ik heb weinig ervaring met kabelinternet en TV installeren dus ik veel (domme) vragen ;) Die witte kapjes zitten aan ieder wandcontactdoosje, dus dan moet ik die ook allemaal vervangen ;)

Ik heb helaas geen origineel ziggo AOP meer (huisbaas had dat opgeruimd in een weekend dat wij er niet waren). Is daar redelijk aan te komen? Of kan ik dan beter meteen wat anders kopen? Denk je dat ik nog meer winst boek als ik de contactdozen in iedere kamer vervang met wat beter afgeschermds of zet dat geen zoden aan de dijk?

Jammer genoeg zie ik aan dat groene stompje dat de mantel al afgebroken is heel dicht aan de plint. Is het de verantwoordelijkheid van ziggo dat het AOP goed gemonteerd zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je zou Ziggo eens kunnen bellen om te informeren daarover. In principe is alles voor het AOP de verantwoordelijkheid van Ziggo, maar Ziggo is een van de weinige kabelproviders die het toestaat dat gebruikers zelf hun AOP vervangen.

In principe voldoet elk AOP. Kan een TRAS1000 zijn, die zijn bij Ziggo standaard en met het aangepaste afdekplaatje die je bij je UMU splitter hebt gekregen schroef je die er zo op. Ga je voor een versterker (Tratec FRA752N bijvoorbeeld, retourgeschikt met oplopende versterking per poort), dan kan je gaan voor zowel een TRAS1000 als een TRIS-102. Die laatste heeft een F-connector op de bovenkant ipv een IEC-connector aan de voorkant.

Zijn genoeg webshops die dergelijke AOPs en versterkers verkopen, maar zoals eerder gezegd kan je Ziggo altijd even bellen, misschien zijn ze bereid om gratis en voor niks een verhuispakket met nieuw AOP op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Heb ik genoeg aan 7,5 db versterking? Omdat de boel aan elkaar doorverbonden is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kan je iets meer vertellen over de manier waarop je nu hebt zitten rijgen? Er gaat dus maar 1 kabel van AOP/splitter naar de televisies? Is er evt mogelijkheid om extra kabels te leggen zodat het een sternetwerk wordt, of is dat een no-go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
_JGC_ schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:24:
Kan je iets meer vertellen over de manier waarop je nu hebt zitten rijgen? Er gaat dus maar 1 kabel van AOP/splitter naar de televisies? Is er evt mogelijkheid om extra kabels te leggen zodat het een sternetwerk wordt, of is dat een no-go?
Kabel komt in voorin het huis in een kamer van een huisgenoot (in dit verhaal 1). Vanaf hier zie je hoe het zit op de foto. De boel is doorgelust op een versterker (merk/type onbekend omdat iemand deze overgeschilderd heeft; het weegt iig niets dus ik verwacht geen kwaliteit). Vanaf de versterker loopt er een kabel naar een WCD waarop de TV aangesloten zit in kamer 1. De kabel naar de volgende WCD loopt van kamer 1 (WCD) naar kamer 2 (WCD). Vandaar hetzelfde riedeltje voor huisgenoot 3 en 4. Kabel loopt van WCD kamer 2 naar WCD kamer 3 en van WCD kamer 3 naar WCD kamer 4.

Extra kabels is vast mogelijk; maar liever niet; de muren zijn nogal poreus en ik wil geen dingen slopen; er zijn bijna geen houten dingen waar ik de boel aan kan vast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Rijgdozen geven nogal wat extra demping. Je hebt die dingen in 3 soorten:
- 20dB demping, 0.8dB doorlaatdemping (GEDU20)
- 15dB demping, 1dB doorlaatdemping (GEDU15)
- 10dB demping, 2.5dB doorlaatdemping (GEDU10)

Einddoos: EDC01, 1.8dB demping

In een rijgsysteem is de laatste doos ook een rijgdoos, sluit je af met een afsluitweerstand. Voor een beetje fatsoenlijke kabel zoals KOKA799 kan je ongeveer 2dB demping per 10 meter rekenen.

In principe kan je vervolgens uitrekenen welke rijgdozen je nodig hebt en welke versterker uiteindelijk voor je setup toegepast moet worden. Stel je hebt tussen elke kamer 10 meter kabel, goed voor 2dB demping:

- TV1: GEDU20 (-20dB)
- TV2: GEDU15 (-17.8dB)
- TV3: GEDU15 (-20.8dB)
- TV4: GEDU10 (-18.8dB), afsluiten met afsluitweerstand

Dan sluit je voor TV1 dus een versterker aan met ~20dB versterking (na het splitten van aansluiting voor kabelmodem, kan evt met een -3.6dB aftakelement). Bovenstaande setup is overigens alles behalve retourgeschikt. Digitale televisie zal wel werken, maar interactief kan je vergeten. Wil je interactief, zal je moeten kijken naar een retourgeschikte versterker en een sternetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:33
Ik heb jarenlang bij Ziggo gewerkt en ben regelmatig dit soort situaties tegengekomen. Groene kabel achter verwarmingsbuis + korte kabel = hel !

1) Bel Ziggo en zeg dat de groene kabel te kort is om een AOP op te plaatsen. Zij moeten dit verlengen (zijn ze verplicht om dit te doen..gewoon door blijven zeuren en vraag naar een storingsmonteur, want de kabel op moet zijn minst 10cm zijn)

2) Maak eens een foto van de kabel die in je WDC's zit. Een goede doorrijgdoos kan heel wat uitmaken

3) controleer ook of alle kabels goed gestript zijn, dat kan ook erg veel uitmaken. Niet goed gestripte kabel komt heel vaak voor.

4) Zoals anderen al zeiden, goede doorrijgdozen en een goede antenneversterker in het begin plaatsen.

5 (als Ziggo echt moeilijk doet) Weer zoals anderen zeiden, de groene kabel verlengen met f-connectoren, koppelstukje, dikke koka799 kabel en dan je AOP.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Heren! Mijn dank is groot! Ik ben de eerste tijd op stage; maar zo gauw ik tijd heb ga ik er mee bezig.

En die foto van de contactdoos komt komende week.

Wat is het verschil tussen demping en doorlaatdemping?

[ Voor 35% gewijzigd door BlackWhizz op 26-06-2013 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Doorlaatdemping is het verlies op de aansluiting richting je volgende contactdoos. De hoge demping op de rijgdoos zelf is om ervoor te zorgen dat je signaal op de eerste aansluiting niet te hard wordt als je een dikke versterker plaatst voor goed signaal op de laatste aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Okee! Kijk, dat verklaart het allemaal :) Super bedankt! Ik ga even een 'offerte' opstellen voor de huisbaas en dan maar eens bezig gaan als ik de toestemming heb. Nu snap ik eindelijk wat meer van al dat coax spul. Het lijkt hogere wetenschap als je er niet bekend mee bent maar valt dus reuze mee!
Pagina: 1