extern IP op Linux server achter router kenbaar maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:11
Beste tweakers,

Vandaag een pogoplug +opslag geinstalleerd bij schoonouders achter router.
Ip nr gefixeerd en poort 22 geforward zodat ik erbij kan.
Echter, het is een dynamisch IP (ziggo) dus heb ik alleen een soort host adres als dit:

331bb.ce-4-1a.dynamic.ziggo.nl

Is dit een vast host? Ik denk zelf van niet dus ben aan het nadenken hoe ik thuis achter het IP kan komen.

- wget www.whatismyip.com --> scp html naar mijn server. Het werkt op zich goed, maar kan vast makkelijker
- dyndns client installeren?

Iemand anders een slimmer idee?
Ik heb @home ook alleen poort 22 open gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
dyndns client installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je zou er voor kunnen zorgen dat je schoonouders' machine uit zichzelf 'opbelt' (phone home, misschien zie je hier -terecht- een beveiligingsrisico in).

http://txlab.wordpress.com/2012/01/25/call-home-ssh-scripts/ vanaf stap 5

of:
http://askubuntu.com/ques...thout-a-static-ip-address
http://ubuntuforums.org/s...07b5f0b6ac3f64f71c1b6ed2e

[ Voor 33% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 04-03-2013 03:08 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-07 22:28
Als het zo'n Ubee geval is wat je schoonouders hebben, kan je daarin gewoon je dyndns (dyn.com) invoeren, en dan doet de router/modem het zelf allemaal mooi regelen met dyndns :) Althans, dat is de situatie bij mij thuis. Ziggo heeft tegenwoordig zoveel verschillende troep bij mensen thuis staan.

En anders zoals d1ng al aangaf, de dyndns client op die server gooien.

Die hostname die jij gaf, en het bijbehorende IP adres veranderd trouwens eigenlijk nooit hoor. Het is dan wel een dynamic IP, maar zolang de modem aan blijft staan, blijf je dat IP houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Bedankt voor de tips guys! Heb zelf ook al dyndns (via router) draaien. Ik kan volgens mij gratis nog 1 host toevoegen, geen gek idee dus.
Maar zo'n SSH tunnel die zichzelf in stand houdt is ook geen gek idee.

Mijn schoonouders hebben volgens mij nog oude modem, maar dat kan ik ook nog wel even checken :)
En och worst case scenario, laat ik ze mij even mailtje sturen zodat ik nieuwe IP daaruit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
331bb.ce-4-1a.dynamic.ziggo.nl is niet dynamisch. Alleen het ip wat er aan hangt is dynamisch.
Geeft geen respons overigens.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
aZuL2001 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:49:
331bb.ce-4-1a.dynamic.ziggo.nl is niet dynamisch. Alleen het ip wat er aan hangt is dynamisch.
Geeft geen respons overigens.
Dus die host name blijft hetzelfde? Heb e.e.a. aan veranderd, dus kan kloppen dat hij niet geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
www.tweakers.net blijft ook hetzelfde.
Op welke server en ip ze dat uiteindelijk willen laten uitkomen boeit niet.
Daar zijn hostnamen voor.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Ziggo past echt niet elke keer hun DNS aan wanneer een abonnee een nieuw IP krijgt. De hostname bevat trouwens gewoon het IP in hexadecimaal, bijvoorbeeld 94.211.23.54 (hex 5E.D3.17.26) rdns is 5ED31726.x.dynamic.ziggo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
matthijsln schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:51:
Ziggo past echt niet elke keer hun DNS aan wanneer een abonnee een nieuw IP krijgt. De hostname bevat trouwens gewoon het IP in hexadecimaal, bijvoorbeeld 94.211.23.54 (hex 5E.D3.17.26) rdns is 5ED31726.x.dynamic.ziggo.nl
Dus dan zou het kunnen dat een hostname naar een ander IP verwijst dan dat je op basis van IP hex reconstructie van de hostname zou verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Nee, juist niet. Ik bestrijd dus de bewering van aZul2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07 22:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En om een statische hostnaam te hebben en houden registreer je je dus bij een dienst die hier mee kan werken, zoals no-ip en dyndns.

Wil je dat niet en alleen maar het IP adres krijgen, dan kan je via websites je externe IP adres opvragen, deze parsen en laten mailen naar je. Dump dit alles in een script, zet 't in cron en laat 'm naar jouw email adres mailen om de zoveel tijd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1