[WLAN] Twee dezelfde SSID in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:50
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 worden hierbij het schematisch overzicht van mijn huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://download.xzaz.nl/Netwerk.jpg

Alles werkt eigenlijk prima ik snap alleen 1 ding niet en dan heeft betrekking tot de twee WLAN access points, een daarvan staat op de begane grond en 1 daarvan staat op de 2de verdieping. Dit in verband met bereik van de Ubee router die het door allee gewapend beton niet haalt naar de tweede verdieping.

Ik heb beide accesspoints ingesteld op de zelfde SSID de zelfde beveiligingsinstellingen en de zelfde wachtwoord en de zelfde kanaal.
De accesspoint in de server wordt gemaakt door Hostapd door middel van die TP-Link 4800. Het IP gebeuren wordt geregeld door de Ubee (DHCP) om alles netjes bij elkaar te houden. De 2x intel en de tp-link zijn dus gebridged naar de Ubee DHCP.

Nou wou ik eigenlijk dat wanneer er verbinding wordt gemaakt met 1 van de accesspoints dat wanneer de verbinding wegvalt (of te zwak wordt) de andere het automatisch overneemt. Ik heb echt geen idee hoe dit te regelen is en of het uberhaupt te regelen is. Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? Ik weet dat je een repeater kan instellen maar er is zo weinig bereik op de 2de verdieping dat dat mij geen oplossing lijkt.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Dat valt helaas niet te 'regelen' Je Wlan adapter pikt een signaal op en als de credentials in orde zijn, wordt er verbinding gemaakt.
Ik heb zelf ook een dergelijke situatie. WLAN boven en beneden via verschillende AP's. De AP beneden is verbonden via bedraad netwerk met de router boven, waar i-net binnenkomt.
De 2e AP is verbonden via een LAN poort op de router/AP boven. Dan hoeft alleen de router waar i-net binnenkomt als DHCP server te fungeren.

Ik zou je wel adviseren verschillende kanalen te gebruiken, verder kan je niet zo veel aanpassen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 22:05
Als je twee access points hebt met dezelfde instellingen dan schakelen clients automatisch tussen die twee. Wél is hiervoor vereist dat ze AP1 (je Ubee) nog kunnen zien op het moment dat ze naar AP2 (je server) schakelen.

Heb het hier ook werken, maar dan met een twee Linksys routers (een doet a/b/g/n, de ander alleen b/g) en ik kan gewoon van boven (waar ik verbinding maak met Linksys #2) naar beneden lopen (waar ik verbinding maak met Linksys #1 op de 5GHz band) terwijl ik bestanden benader/stream vanaf een netwerklocatie.

Sterker nog, op de Hogeschool Utrecht hadden ze in praktisch ieder lokaal een eigen AP hangen, en ook hier kon je gewoon van de ene kant van het gebouw naar de andere kant lopen, de trap op etc. zonder dat je connectie wegviel.

EDIT: Spuit 11 :P Maar Khildin heeft wel gelijk, beide APs draaien bij voorkeur op een ander kanaal. Anders gaan ze elkaar storen :) En dan nog bij voorkeur kanalen die elkaar niet overlappen om het helemáál mooi te maken, maar dat is niet noodzakelijk. Dit zou dus bijvoorbeeld kanaal 1 en 6 zijn, of kanaal 3 en 9. Als er minstens 4 kanalen tussen zitten dan loopt dat verder wel los :)

[ Voor 20% gewijzigd door Xudonax op 03-03-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:50
Bedankt voor de reacties,

Ik heb de TP-Link nu heb kanaal 1 gezet en merk dat het wel verbeterd is; het is geen 'vloeiende' overgang. Hij kijkt gewoon weer als er een beschikbaar netwerk is en pakt de juiste SSID wel weer.

Goed, ik neem wel genoegen met dit; je kan ook niet alles hebben in de wereld :)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 22:05
Je zou het misschien nog kunnen kijken naar een extra AP op de 1e verdieping dan, maar als dit goed genoeg werkt voor jou zou ik daar geen geld en moeite in stoppen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Xudonax op 03-03-2013 19:56 . Reden: Stomme smileys :P ]