• darthluck
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09-2022
Mijn opa en oma hebben onlangs de overstap gemaakt naar HD televisie van de Delta. Hiervoor hebben ze een nieuwe decoder aangeschaft: de Homecast HD Colorado.

Nu heb ik gisteren ontdekt dat hun sharp lcd lc-26sa1e alleen een decoder via een scart-aansluiting ondersteund.

De tv heeft welliswaar een HDMI-aansluiting, maar deze geeft in de 1e instantie geen signaal, pas als ik gewoon in het menu van de sharp tv zit en gewoon niks doe, dan springt de tv ineens naar de 5e uitgang (die van de HDMI) en geeft zichtbaar beter beeld dan de scart aansluiting (wat logisch is). Maar telkens als je de tv of de decoder uitzet en daarna weer aanzet, werkt de HDMI poort weer niet. Hij is niet defect, want onze blu-ray speler werkt wel via deze HDMI poort en geeft een resolutie van 1080i.

Nu heb ik in de handleiding van de tv en in de menu's gezien dat een decoder alleen wordt ondersteund door EXT1, een scart uitgang. Maar als we hem op de HDMI aansluiting en als deze ook werkt dan hebben ze gewoon HD beeld en geluid.

Mijn vraag is of ik de decoder ook nog kan proberen te koppelen aan de component aansluiting van de TV. Deze geeft dezelfde kwaliteit als HDMI maar het signaal is analoog i.p.v. digitaal. Maar ik ben bang, omdat de decoder alleen via de 1e uitgang met een scart wil werken en omdat HDMI het in principe niet deed, ik ook problemen ga krijgen met de component aansluiting, of heb ik het mis?

Verwijderd

Proberen ?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aud > lcd

Wise enough to play the fool

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Het probleem wat je waarschijnlijk krijgt wanneer je component gebruikt is dat je geen HD beeld hebt maar SD beeld (of zelfs geen beeld). Dit omdat je via component geen HDCP hebt en dit waarschijnlijk wel nodig is tussen je decoder en je televisie om HD video over te brengen.

Heb je de decoder al eens ingesteld op 720p output in plaats van 1080i. De resolutie van de televisie is toch niet in staat om de volledige resolutie van 1080i te weergeven.

• darthluck
De televisie kan wel degelijk 1080i geven. De Blu-ray Speler zegt dat dit kan en de intstelling van de TV ook (deze heeft zelfs een HD-ready logo). Ik heb nog niet geprobeerd om de decoder op een andere resolutie-output in te stellen... maar zou dit verschil kunnen maken?

Ik snap gewoon niet dat de decoder alleen via de scart aangesloten kan worden, terwijl mijn TV ook HDMI heeft. Er komt uiteindelijk wel beeld en geluid, maar hiervoor moet je eerst in het menu van de TV zitten (en gewoon zitten, niks doen of aanpassen, dan ineens heb ik beeld en geluid) Er is ook een balkje rechtsboven in beeld, dat de resolutie en de frequentie toont, als ik de decoder via HDMi aansluit, flikkert dit balkje en lijkt het wel alsof deze steeds 'reset'

• Dimens
darthluck schreef op maandag 04 maart 2013 @ 19:49:
De televisie kan wel degelijk 1080i geven. De Blu-ray Speler zegt dat dit kan en de intstelling van de TV ook (deze heeft zelfs een HD-ready logo). Ik heb nog niet geprobeerd om de decoder op een andere resolutie-output in te stellen... maar zou dit verschil kunnen maken?
De televisie kan 1080i wel afspelen ja, maar niet weergeven. De resolutie van de televisie is lager dan de resolutie van het signaal. Grote kans dat je beter af bent met 720p doordat je daarmee de decoder het signaal deïnterlaced. Die is er waarschijnlijk beter in dan de televisie. En qua resolutie maakt het ook niet uit doordat de televisie gemaakt is voor 720p video signalen (HD Ready).
Ik snap gewoon niet dat de decoder alleen via de scart aangesloten kan worden, terwijl mijn TV ook HDMI heeft. Er komt uiteindelijk wel beeld en geluid, maar hiervoor moet je eerst in het menu van de TV zitten (en gewoon zitten, niks doen of aanpassen, dan ineens heb ik beeld en geluid) Er is ook een balkje rechtsboven in beeld, dat de resolutie en de frequentie toont, als ik de decoder via HDMi aansluit, flikkert dit balkje en lijkt het wel alsof deze steeds 'reset'
Kan een HDCP handshake probleem zijn. Update de firmware van beide toestellen.

• darthluck
Helaas kan ik de firmware van de TV niet updaten... daar is deze te oud voor :/

en de decoder op 720p zetten lukt wel, maar ik heb dan nog steeds niet direct beeld, wat me ervan overtuigd dat het een HDCP handshake probleem is...

Ik ga denk ik gewoon om een Scartkabel van hoge kwaliteit, verguld en OFC. Want de bijgeleverde kabel geeft bagger beeld. Kleuren lopen in elkaar over en er zijn duidelijk kartelrandjes bij kleine letters en randen te zien... Maar zou een hoge kwaliteit scartkabel deze problemen (enigzins) verhelpen?

[ Voor 4% gewijzigd door darthluck op 05-03-2013 17:01 ]

• Dimens
Kunnen ze niet veel beter hun televisie vervangen? Ik weet dat het voor opa's en oma's heel vervelend is als ze apparatuur moeten vervangen wat nog werkt, maar echt waar, dat lijkt mij beter. Direct een televisie met een ingebouwd CI+ slot zodat ze met 1 afstandsbediening kunnen werken. Dan kunnen ze die decoder terugbrengen en daarvan een CI+ module aanschaffen bij Delta.
Pagina: 1