1 jaar oude computer met boot problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-07 11:10

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Hallo allemaal!

De computer is niet overclocked, en de laatste paar weken vertoont hij boot problemen.
Eerst even de specificaties van mijn computer :

Asus Sabertooth 990FX
Asus Radeon 6950 dc2 (dmv biosflash naar 6970)
AMD FX8150
Geil evo corsa 8gb
OCZ Agility 120gb SSD
Corsair Hydro Series H100
Corsair AX850 voeding
Windows 7

Het probleem :

1. Als ik de computer aan wil zetten, dan reageert de powerbutton niet, ik heb zelfs geprobeerd met een platte schroevendraaier de pins te "shortcutten" en geen succes.

2. Hoe ik de computer dan wel aan het booten krijg gaat als volgt :
Ik hou de power button ingedrukt, en ik druk de voeding switch (achterop) herhaaldelijk totdat de pc opstart.

Zodra de computer opstart en in Windows komt, dan werkt alleen mijn muis niet. Na een hot boot dan werkt de muis weer wel.
De computer werkt voor de rest helemaal perfect, geen rare problemen en ik kan uren lang eraan werken!

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Moederbord defect? Voeding defect? Videokaart defect?

[ Voor 5% gewijzigd door HENNEP op 03-03-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:14

Nemesizz

Untouchable

Ik zou het meer richting de voeding zoeken.
Hangt de PC wel aan een geaard stopcontact?
Heb zelf namelijk PC('s) gehad die soms vage kuren hadden als ze niet aan een geaard stopcontact hingen.

Uiteraard kan een voeding zelf ook defect raken (ook a-merk voedingen).

Als het het moederbord zou zijn, zou de pc met een andere voeding dezelfde kuren moeten vertonen.
Videokaart lijkt me sterk, als die defect zijn gaat je PC over het algemeen nog wel aan (tenzij dat ding zo is doorgebrand dat je kortsluiting hebt, maar gezien de PC na een paar pogingen wel wil starten kun je dat uitsluiten). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
De PC staat al een jaar lang op dezelfde stopcontact, en deze is niet geaard. De woning is al oud en d'r zijn GEEN geaarde stopcontacten..

Ik zal voor de zekerheid nog wel even naar de stroomkabels kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door HENNEP op 03-03-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
Voeding lenen, en proberen.

of
Zoveel mogelijk hardware verwijderen, en dat de pc nog werkt, wat doet hij dan wel. usb , printer, etc.

of
Je zegt muis werkt niet, zet er een een andere muis en toetsenbord op, wat doet hij dan.
(een keer gezien dat men de pc 4x naar de winkel bracht omdat de muis defect was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Het probleem is echt sporadisch te noemen.

Gisterochtend wil ik de pc aan zetten, lukte niet (wel met het laten switchen van de voeding powerknop)
Ik wil gisteravond weer de pc aan zetten, lukte weer niet (wel met het laten switchen van de voeding powerknop)

Vanochtend : Geen probleem, hij start meteen op na 1 druk op de power button

Vandaag heb ik de dag vrij, dus ik zal hem straks weer uit zetten, ik zal dan weer even kijken of hij weer weigert normaal aan te gaan.

Ps. als reactie op jouw advies om parts weg te laten.
Dat heb ik gedaan op het moment toen de pc niet "normaal" aan wilde gaan. Ik had alle kabels (behalve stroomkabel) los getrokken. Nog steeds wilde hij niet starten.
Daarna heb ik het geheugen los getrokken, en ook geen succes

Zonder mn videokaart of hardeschijf starten heb ik nog geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14
Haal voor de gein eens de 24pins voeding van het moederbord los en kijk of aan de stekker of op het moederbord beschadigingen zijn. Het soms wel / soms niet willen starten lijkt op iets wat ik ook heb gehad met een vorige pc, daar was de voeding het probleem welke ook deels het moederbord mee de ondergang in had genomen (24pins stekker verbrand).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:51:
Haal voor de gein eens de 24pins voeding van het moederbord los en kijk of aan de stekker of op het moederbord beschadigingen zijn. Het soms wel / soms niet willen starten lijkt op iets wat ik ook heb gehad met een vorige pc, daar was de voeding het probleem welke ook deels het moederbord mee de ondergang in had genomen (24pins stekker verbrand).
Ik heb de 24pins stekker gecontroleerd, geen probleem mee gevonden. De aansluiting op het moederbord ziet er ook uit al nieuw.
Ik heb voor de zekerheid nog alle stekkers gecontroleerd, en daarna wilde ik de computer opstarten. Weer geen reactie. Vervolgens heb ik de stekkers van de modulaire voeding gecontroleerd, en daarna wilde hij weer wel starten..

Ik denk dat ik de computer maar even voor de gein compleet uit elkaar ga trekken, en dan weer op bouw..
Iemand nog tips?

Ps. ik heb geen geaarde stopcontacten in huis. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mn computer geaard wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Ik heb waarschijnlijk het probleem gevonden. Mijn stekkerdoos knop zat vol met stof.. deze heb ik schoon geblazen en een aantal in gedrukt.. de laatste keer dat ik dat heb gedaan is wel wat jaartjes geleden.
De afgelopen 2 dagen heb ik geen probleem meer gehad met opstarten van de PC.

Ik kijk het de komende week nog even aan!
Pagina: 1