Upgraden Athlon 7750 BE -> Phenom II X4 965 BE of toch Intel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn mediacenter pc begint te traag te worden voor het on-the-fly transcoderen van HD videomateriaal zodat ik het streaming op mijn iPad kan kijken. Hij is net te traag voor het transcoderen van 720P video's alhoewel het soms net wel lukt afhankelijk van de bitrate van de originele video. Dus naar mijn idee is een enorme sprong in rekencapaciteit niet noodzakelijk en vandaar dat ik nadenk om de CPU te vervangen voor een sneller exemplaar in plaats van alles te vervangen.

Het moederbord is een Gigabyte GA-MA78GM-UD2H (rev. 1.0) met daarop een AMD Athlon 7750 X2 BE op 2,7 GHz. De stock-cooler is vervangen door een low-profile cooler van Cooler-Master maar ik weet niet meer welk type. Alles zit in een Antec mediacenter kast met twee 8 cm fans dus koelingcapaciteit is er op zich alhoewel ik geen straaljager in mijn huiskamer wil.

Ik zit te kijken als alternatieve CPU naar de Phenom II X4 965 BE die zo'n 80 euro kost volgens de Pricewatch. Hele schappelijke prijs op zich en goedkoper dan een compleet nieuw systeem. De Phenom draait op 3,4 GHz en heeft 4 cores versus 2,7 GHz en twee cores van de 7750. De Phenom schijnt zonder al teveel moeite naar 4 GHz te kunnen worden overclockt maar liever niet in verband met de koeling en bijbehorend lawaai.

Mijn vraag is of de sprong van 7750 naar 965 mij echt zal helpen om mijn videomateriaal sneller te kunnen transcoderen? Wat is jullie mening? Ik meen te weten dat de Intel CPU's geoptimaliseerd zijn voor video-transcoding en mijn Dell XPS laptop met Core i7 CPU is dan ook veel sneller daarin maar misschien dat AMD nog even langer meekan in mijn MCE PC.

Bedankt alvast voor jullie mening en als ik informatie vergeten ben te melden dan hoor ik dat graag!

Pointless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Om een lang verhaal kort te maken er is een CPU-chart :) Erg handig om te laten zien welke de snelste is. Voor een game systeem is alles onder de 5.500 score bijna uit gefaseerd. Daarnaast kan je kijken of AMD mogelijk een net zo snelle CPU (of iets minder) heeft dan Intel en een financiële overweging maken bij de aankoop: http://www.cpubenchmark.n...?cpu=AMD+Phenom+II+X4+965

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killraven
  • Niet online
Ik ben daarmee bekend en ook met Google ;) maar ik ben niet bekend genoeg met de chip architectuur om te kunnen bepalen of een bepaald relatief voordeel ook daadwerkelijk zinvol is voor waar ik de chip wil gebruiken. Ik had al genoeg reviews en testen gevonden (zoals deze) en daar komt de Phenom uiteraard beter uit de bus maar die resultaten zijn gebaseerd op allerlei testprogramma's zoals CineBench en Sysmark. Ik vind het echter maar moeilijk inschatten welke resultaten nu het meest relevant zijn voor mijn mediacenter. Puur op de naam afgaande zou CineBench wellicht de juiste zijn maar mss leunt die test juist zwaar op de GPU.

Vandaar dat ik had gehoopt of iemand op het forum wist of de Phenom me nu echt de boost geeft voor 720P en 1080P transcodering, of dat ik mijn geld beter kan besteden aan een Intel-systeem. Excuses dat ik niet duidelijk had gemaakt dat ik al zelf wat onderzoek had gedaan maar ik ken GoT al zolang dat ik niet eens wat durf te posten zonder eerst zelf gekeken te hebben dus voor mij was dat vanzelfsprekend :o.

Pointless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-07 20:41

Nikeo

Jawelles

http://www.guru3d.com/art...essor_review_test,12.html hier staan beide processoren in? Google gewoon op 'x4 965 transcoding' en er verschijnen 100den hits. Je zegt dat je al gezocht hebt, heb je dan een google instelling raar staan dat je het niet kan vinden of zo?

De processor die je zoekt komt nog wel eens voorbij in de v&a. Processoren gaan eigenlijk nooit stuk dus dan kun je een mooi koopje scoren. Verder moet je ff letten op je moederbord, of die de processor wel ondersteunt, ook qua socket. Daar heb ik me niet in verdiept. Dan is het een goede upgrade dus

[ Voor 11% gewijzigd door Nikeo op 03-03-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:43
Is die Athlon niet gewoon een gelokte {phenom, je kan proberen de Gelokte core,s te unlocken volgens mij kan dat gewoon via de bios aangezien dit een BE is.

http://www.guru3d.com/new...nd_unlock_four_cores.html
YouTube: Unlocking AMD Athlon X2 7750 BE To X3

Scheelt weer wat geld.

[ Voor 16% gewijzigd door Bintzak op 04-03-2013 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killraven
  • Niet online
Goeie tips allemaal, dank! Eerst maar eens unlocken proberen en anders in v&a zoeken want de 965 laat in die grafiek over transcoding een behoorlijke sprong zien. MB is compatible met 965 overigens.

Pointless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 05:50
Ik zou zeggen: pricewatch: AMD Phenom II X6 1045T Boxed

Heeft een TDP van 95w, je moederbord ondersteund processors tot 125w. CPU loopt standaard op 2.7ghz. Deze kun je nog wat omhoog gooien en je pc kan weer jaren mee. :) Je zou nog een keer je moederbord en ram kunnen upgraden naar een AM3+ bordje met 8gb ram. Vanuitgaande dat je nu 4gb hebt. (?) Wat zijn je overige specificaties btw?
Pagina: 1