Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 08:52
(Omdat mijn probleem meer technisch van aard is, heb ik besloten het te posten in EL i.p.v. AUD.)

Heb hier voor mij op tafel staan een Sony STR-DH800 receiver die geen geluid meer produceert. Ik heb hem in deze staat voor een heel zacht prijsje van iemand over kunnen nemen, in de hoop hem te kunnen fixen. Omdat een werkende receiver met HDMI er op het moment qua budget niet echt in zit, zou het geweldig zijn als ik dit ding weer aan de praat zou kunnen krijgen.
In de owner's thread op AVForums wordt hetzelfde probleem trouwens een aantal keer genoemd: steeds het plotseling niet meer functioneren van het geluid na 1 à 2 jaar normaal gewerkt te hebben. Eén keer las ik dat het nog onder garantie gerepareerd werd, maar voor de meesten was het een mooi excuus om voor een upgrade te gaan. Helaas ís dit mijn upgrade... :)

Mijn handicap is dat ik niet technisch geschoold ben, maar ik vind het leuk om dingen te repareren en heb ook wel interesse in elektronica. Om te beginnen heb ik de service manual opgeduikeld, en ben daarmee aan de slag gegaan. Ben begonnen met het terugzetten van de fabrieksinstellingen, en ben toen verder gaan testen.

Wat werkt er?
Op het eerste gezicht lijkt het ding normaal te functioneren. Precies zoals mijn stereo-versterker dat ook doet, hoor je een x-aantal tellen na inschakeling de tik van het relais die de speakers in zou moeten schakelen. Verder gekeken:
  • Display en bedieningspaneel werken zonder problemen
  • De FM-tuner stemt af op zenders
  • HDMI ingangen en uitgang werken: beeld wordt doorgegeven
  • Digitale geluidssignalen (optisch, coaxiaal en HDMI) worden juist herkend met bijbehorende melding in display
  • De analoge ingangen lijken te werken: bij het starten van een bron verschijnt "ANALOG" in beeld
Wat werkt er niet?
Goede vraag... er komt in ieder geval geen geluid uit:
  • niet via de speaker-uitgangen (Front-L en Front-R aangesloten)
  • niet via de hoofdtelefoon-uitgang
  • niet via de line-out
Dat tweede punt had ik wel verwacht, omdat de hoofdtelefoon hetzelfde signaalpad volgt als de fronts (volgens pagina 24 van de SM, maar dat derde punt was wel een beetje een domper, verderop meer daarover. Het HDMI audiosignaal kan ik niet testen omdat ik geen flatscreen TV heb, maar alleen een monitor die niks met de audio doet.

In het servicemenu vond ik verder dat het ding één keer in de "Protector"-mode gesprongen is, vanwege te hoge temperatuur. Vervolgens heb ik het hele ding uit- en weer in elkaar geschroefd: mijn lekenoog kwam geen heftig ontplofte onderdelen tegen *O*, wel hier en daar een wat bruine verkleuring op de printplaat, die ik associeer met hitte. Pics (klikbaar voor vergroting):

Overzicht, boven van links naar rechts: DC-DC board, HDMI-board, tuner, S-Air slot, daaronder DSP board, Digital board, Video board en Main board, zoals ze in de SM genoemd worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.esteg.com/str-dh800/Thumb-IMG_0417.jpg

Achterzijde, zonder HDMI, tuner en S-Air slot:
Afbeeldingslocatie: http://www.esteg.com/str-dh800/Thumb-IMG_0426.jpg

Main board:
Afbeeldingslocatie: http://www.esteg.com/str-dh800/Thumb-IMG_0443.jpg

Main board, andere zijde, met in het midden en rechts van het midden de bruine verkleuring die ik noemde en rechtsonder de IC551 chip (input selector, electrical volume) waar ik straks nog even op terugkom:
Afbeeldingslocatie: http://www.esteg.com/str-dh800/Thumb-IMG_0446.jpg

Deze IC's zitten aan de andere kant van de verkleuringen:
Afbeeldingslocatie: http://www.esteg.com/str-dh800/Thumb-IMG_0445.jpg

Op Circuitsonline.net en Badcaps.net vond ik dat deze uPC2581V's (de "power amps" volgens de service manual) zichzelf door hun hitte soms lossolderen. Of de caps waar ze direct naast zitten naar de gallemiezen helpen... Vraag me af of zij misschien de oorzaak kunnen zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.esteg.com/str-dh800/Thumb-IMG_0447.jpg

Volgens dit schema uit de SM (pagina 15) zou een probleem met deze IC's (IC600 - 603) wel invloed kunnen hebben op de front-speakers en de headphone uitgang (grote, omlijnde blok rechts), maar niet op de line-out waar ook geen geluid uit komt (omlijnd midden boven, CD-R out):
Afbeeldingslocatie: http://www.esteg.com/str-dh800/Thumb-SM-pag15.jpg

Bij invoer van analoge audio via bijvoorbeeld de TV-in (omlijnd linksboven) en uitvoer via de CD-R out loopt het signaal eigenlijk alleen via de IC551. Dat doet me een beetje vrezen voor die chip. Het is een BD3471KS2, een 7.1 chip die in meer receivers van Sony zit (o.a. de STR-DH700). Ik moet nog even op zoek of die andere modellen ook dit probleem hebben.

Tot zover hetgeen ik heb kunnen achterhalen en bedenken. Ik hoop hier een klein beetje een klankbord te kunnen vinden of het zin heeft om de uPC2581V's na te lopen met de soldeerbout, of dat dat gezien het niet werken van de line-out waarschijnlijk toch niet het probleem is. Zou de IC551 beschadigd kunnen zijn door de hitte? Heb die chip voor $ 25 dollar gevonden, die prijs valt gelukkig mee, maar als dat nodig is, wordt het wel een crime om die te vervangen met mijn soldeer-skills... Alle tips zijn in ieder geval van harte welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je de versterker vol open zet, hoor je dan niks of hoor je ruis?

Mijn vermoeden zit bij het schakelIC of de aansturing er van (aansturing of voeding) als je nog wél ruis hoort. Hoor je niks dan zit er ergens anders een probleem.

Met een oscilloscoop kun je het signaal volgen en checken. Woon je in de buurt van Den Haag? Ik kan de versterker voor je doormeten, en zo'n chipje solderen draai ik ook mijn hand niet voor om.

[ Voor 9% gewijzigd door sebastius op 03-03-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die selector chip zal wel defect zijn.

Edit: ik zien trouwens dat IC551 een smd is en zit rechtsonder op je mainbord (koelblok weg van jou). IC600 > IC603 zijn trouwens je versterkers, deze worden dan nog eens ondersteund door de transistors (boosters genoemd hier) voor meer vermogen. Waarom dat die versterkers niet mee op een koelblok zitten is mij een vraag :/ in ieder geval die zijn niet defect want dan zou je inschakelvertraging zelf niet omschakelen.

Wat je wel kunt doen is een alu blokje maken/kopen dat er op past zodoende dat die wat extra koeling krijgen.

@sebastius: hij woont rond Amsterdam

[ Voor 90% gewijzigd door Damic op 03-03-2013 17:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
sebastius schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:35:
Als je de versterker vol open zet, hoor je dan niks of hoor je ruis?

Mijn vermoeden zit bij het schakelIC of de aansturing er van (aansturing of voeding) als je nog wél ruis hoort. Hoor je niks dan zit er ergens anders een probleem.

Met een oscilloscoop kun je het signaal volgen en checken. Woon je in de buurt van Den Haag? Ik kan de versterker voor je doormeten, en zo'n chipje solderen draai ik ook mijn hand niet voor om.
Vol open is er echt 0,0 geluid. Helaas heb ik geen oscilloscoop: ik kom niet verder dan een multimeter... :$ Zoals hieronder al gezegd: ik woon idd in Amsterdam, maar een tripje naar die mooie stad schter de duinen is nooit weg... Ik zal je even een DM sturen, een vergoeding komen we wel uit denk ik :)
Damic schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:46:
Die selector chip zal wel defect zijn.

Edit: ik zien trouwens dat IC551 een smd is en zit rechtsonder op je mainbord (koelblok weg van jou). IC600 > IC603 zijn trouwens je versterkers, deze worden dan nog eens ondersteund door de transistors (boosters genoemd hier) voor meer vermogen. Waarom dat die versterkers niet mee op een koelblok zitten is mij een vraag :/ in ieder geval die zijn niet defect want dan zou je inschakelvertraging zelf niet omschakelen.

Wat je wel kunt doen is een alu blokje maken/kopen dat er op past zodoende dat die wat extra koeling krijgen.

@sebastius: hij woont rond Amsterdam
Had inderdaad al bedacht dat het een goed idee zou zijn om een stel mooie blokjes te zoeken voor op de versterker IC's: ik ga even struinen bij Farnell.

Thanks voor het meekijken en meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
Tijd voor een update :)

Ik vond op Marktplaats een leuke Tektronix 2235 oscilloscoop, waarmee ik een beetje ben gaan hobby'en. Ik heb 0 ervaring met zo'n ding, maar ben, samen met de multimeter, toch weer wat verder gekomen in het hele verhaal. Bij gebrek aan een toongenerator had ik even een CD gebrand met een 440 Hz "A", om zo een bron te hebben die ik met de oscilloscoop kon volgen.

Het signaal komt in ieder geval aan bij de input selector chip (IC551, zie boven), maar er komt geen signaal uit. Ik heb geprobeerd om het signaal vanuit de CD-speler op de uitgang van de chip te zetten, en dan geven de speakers de toon in ieder geval goed weer. Het probleem ligt dus m.i. bij deze IC.

Vervolgens ben ik de spanningen gaan meten volgens dit schema (klik voor vergroting):
Afbeeldingslocatie: http://esteg.com/str-dh800/Thumb_IC413.jpg

De IC551 hoort +7 V op pin 8 en -7 V op pin 12 te krijgen, verzorgd door de IC412 (+7 V regulator) en de IC413 (-7 V regulator). Bij de IC412 komt er inderdaad volgens het schema +15 V aan en gaat er +7 V verder, maar de IC413 krijgt -15V binnen en brouwt daar -1,2 V van... niet echt jofel dus.

Die IC413 is een KIA7907PI die voor de lieve somma van € 0,62 te verkrijgen is bij Conrad :)
Mijn plan is nu om eerst dit ding maar eens te gaan vervangen om dan te kijken of de afwijkende spanning schade heeft gedaan aan de achterliggende IC's, die IC551 in het bijzonder. Wordt vervolgd... kan iemand een zinnige inschatting maken of die IC551 nog enige kans van overleven heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vermits er nu -1V2 op staat in de plaats van -7V kan dat geen kwaad, het moest erger zijn als er -15V opstond.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kijk es aan! Dit is hardcore reparatiedenken! Goed man! Veel te leuk om het een ander te laten doen ;) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:01
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een te lage spanning een ic kan slopen maar je weet natuurlijk maar nooit.

In ieder geval lijkt hij hier nog te bestellen:

http://www.partstore.com/Part/Sony/Sony/671176001/New.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46
Kijk echt respect. Zo zie je maar dat je met een scoop en het schema en logisch nadenken al een heel eind komt in de reparatiewereld. Ik hoop dat inderdaad de regelaar defect is echter zijn deze dingen redelijk goed beveiligd tegen kortsluiting ed. Maar het is zeker de eerste stap waar ik ook zou beginnen. Ik vraag me af of het een of andere manier mogelijk is om deze spanning los te koppelen van het IC en te kijken of de -7V er dan wel blijft staan. Dat zou ook een mooie test zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Loskoppelen doe je door de trace door te snijden en achteraf terug solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:08

FCC

Voor iemand met jouw 'handicap' (niet technisch geschoold zijn) pak je het erg goed aan! Kan je helaas inhoudelijk niet helpen.

@Damic: Ik kan me helemaal vinden in jouw sig ;)

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
Dank voor de bemoedigende reacties :) Ik ga ermee aan de slag en ben benieuwd of het apparaat weer werkt met de nieuwe voltage regulator. Het zou een mooie bak zijn als ik het ding met een investering van 62 cent weer aan de praat kan krijgen, maar ik zal niet te vroeg juichen...

Voor de zekerheid nog even een beginnersvraag: op de PCB is ongetwijfeld gebruik gemaakt van loodvrij soldeertin. Kan ik straks mijn gewone 60/40 tin gebruiken, of geeft het problemen om loodvrij en loodhoudend tin te mixen? Ik vond via Google dat het geen probleem zou moeten zijn, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
FCC-gast schreef op zondag 31 maart 2013 @ 13:51:
Voor iemand met jouw 'handicap' (niet technisch geschoold zijn) pak je het erg goed aan! Kan je helaas inhoudelijk niet helpen.

@Damic: Ik kan me helemaal vinden in jouw sig ;)
Was net heel het topic aan het lezen en dacht identiek hetzelfde.
Ik had klasgenoten die een diploma hebben gehaald na x-aantal jaar electronica te studeren die nog niet in de buurt komen van jouw in zo'n kort termijn opgebouwde logica.

Koppel idd die regulator ff los en meet hem wel belast. Dus als je een weerstand hebt van 1000 Ohm ofzo dan zou je mooi ongeveer -7 Volt moeten zien.
Nu je kan volgens mij ook ff op ebay of in een electronica winkel een gewone 7907 scoren voor een euro als je niet wil wachten op Conrad.
Geeft hij mooi 7 Volt meet dan eens Ohms met de multimeter op de plaats van de uitgang en de massa. Meet je daar iets laagOhms dan zou ik er niet van verschieten dat die diode niet doet wat die moet doen.

Voor de rest zou ik nog zeggen, koop nog een goede soldeerbout en een lading aan weerstanden en condensatoren op ebay en je bent gewapend, met success, voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
Het is weer tijd voor een update :)

In de tussentijd heb ik m'n kennis een beetje bijgespijkerd, onder andere door wat video's van Dave's EEVBlog te bekijken, erg vermakelijk. Omdat de enige soldeerbout die ik had een Ersa "met een stekker eraan" is en zo'n soldeerstation voor nu en in de toekomst toch wel erg leuk en makkelijk zou zijn, ben ik eens rond gaan kijken. Uiteindelijk - Dave's blog mist z'n uitwerking niet - ben ik gevallen voor een Hakko FX-888D. De exemplaren op eBay en Dealextreme blijken namaak, maar er is een Nederlandse site die 230 V stations importeert (voor alle zekerheid geverifieerd bij Hakko Japan, anders had ik 'm net zo goed zelf van eBay kunnen halen ;)).

Anyway, soldeerstation in de aanslag, voltage regulator (en desoldeerpomp) van Conrad waren binnengekomen en ik kon dus aan de slag. De + 7V voltage regulator heeft een dikke heatsink, maar de (mogelijk defecte) - 7V had helemaal niets. Omdat ik elders gevonden had dat hitte toch wel een probleem was in deze serie Sony's, heb ik bij Farnell een leuk heatsinkje opgespoord dat klein genoeg was om in de krappe ruimte te passen:

Afbeeldingslocatie: http://esteg.com/str-dh800/Thumb-i00028.jpg

De oude eruit, de nieuwe erin: die Hakko doet z'n werk prima, wat een verschil met m'n oude boutje. En toen ging de stekker erin... versterker aan, voor de zekerheid een paar oude speakers aangesloten, en... geluid! Waanzinnig, een onderdeeltje van 62 cent vervangen en het ding werkt weer als een tierelier. Het klinkt... zoet ;)

Ontzettend bedankt voor de hulp en de aanwijzingen, met name ook sebastius die aanbood om het ding met een oscilloscoop door te meten en te fixen, en zo de aftrap gaf om het ding zelf onder handen te nemen - het heeft resultaat gehad!

De scoop die ik van Marktplaats geplukt had, een Tektronix 2235, heeft een pijnlijk lage WAF en is - hoewel verrassend licht en redelijk compact - toch wel een sta-in-de-weg, dus die komt binnenkort op V&A te staan. Misschien dat er ooit nog eens een kleine, digitale scoop voor in de plaats komt als er weer wat gemaakt moet worden. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
Voelt toch verdomme fijn om zo'n dingen te herstellen.
Paar maanden geleden ook een Sony gered die een vriend ging weggooien omdat de tuner het niet meer deed. Vervangtoestel ging zo'n 400 Euro kosten.
Na een half uur zoeken spanning gevonden met de multimeter die iets te laag was voor de ingang van een spanningsregulator. Even met de scoop gemeten, en jawel hoor afvlakking was geen afvlakking meer. Een condensator uit het assortiment genomen... en bingo.
Toch wel ff een 399 Euo bespaard voor hem en mijn ego nog eens een boost gegeven.

Nu dat je een boutje hebt, een investering in een (tweedehands) Fluke, usb scoopje en standaard weerstanden en condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Respect, zeker als je weinig of geen ervaring hebt. Het kost wat tijd maar met geduld, wat goede tools en logisch nadenken kom je heel ver. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Goed man! Pas op: repareren werkt verslavend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46
Dat is heel mooi om te horen! Leuk dat het gelukt is. En dat je het hebt opgelost door echt een component te vervangen in plaats van een compleet bord zoals het tegenwoordig gebeurd bij een hoop reparatiebedrijven helaas. Keep up the good work!
Pagina: 1