Sapphire HD 7950 VS MSI N660Ti PE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 16:12
Hallo allemaal,

Ik ben al lang aan het sparen voor mijn eigen Internet + Game PC. Ik heb dit al zelf samengesteld: Inventaris.
Nu keek ik net bij de High-End Game PC van Maart 2013 en zag daar de Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5 bijzitten. Nu is mijn vraag: Welke videokaart zal ik kiezen: de MSI N660Ti PE 2GD5/OC of de Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5?
Ze zijn even duur en de een heeft 2GB en de ander 3GB. Maar van die MSI lees ik heel lovende reviews.

Ik hoor graag jullie mening!
Vriendelijke groet,
Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-06 20:03
Als je wilt gaan overclocken ( wat heel erg simpel is) dan zou ik gaan voor de Sapphire, overclocked presteert hij hetzelfde als de 7970 stock wat sneller is als de 660ti/670.
Ook als je meerdere schermen aan gaat sluiten heb je meer aan de 3gb geheugen.

Wil je van overclocken niets weten dan is de MSI iets sneller...... al is dit verschil niet al te groot.

Ik zou persoonlijk gaan voor de Sapphire, prachtige kaart.
Kijk ook eens naar de Gigabyte 7950 windforce 3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:04
Zijn beide goede kaarten, in de praktijk zul je niet/amper verschil merken.
Imo is de 7950 iets beter toekomstbestendig (hij doet het doorgaans op hogere resoluties en settings beter), maar de 660ti is weer wat zuiniger en stiller.

PS: Ik zie geen moederbord en de voeding is overkill (voor 1 videokaart).

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 03-03-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Over je systeem:
Opletten dat je RAM onder de cpu koeler kan! (beter dat je gewoon een Low Profile versie neemt om zeker te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
@Mitsumark zuiniger is hij inderdaad, stiller ligt er maar net aan welke cooler er op zit. Persoonlijk hoor ik
mijn overclockte Gigabyte 7950 totaal niet, Superstil ! Met de fans op max. 40% wordt hij niet warmer als
68 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
mijn gigabyte gtx 670 hoor je ook niet :>
en wordt niet warmer dan 61°C bij 40% gamen op maxed out settings.

opzich zegt zo iets niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik had het over exact deze 2 kaarten.
De Sapphire is inderdaad al heel erg stil: http://www.techpowerup.co...e/HD_7950_Vapor-X/27.html
Maar de MSI is toch de overtreffende trap: http://www.techpowerup.co..._Ti_Power_Edition/27.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
Oke, ik heb de Sapphire erin gedaan, bedankt voor jullie hulp! Overclocken had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat lijkt me wel heel leuk en handig om te doen. ;)

@mitsumark: ik heb pas de MSI Z77-GD65 gewonnen (lucky me), en die ga ik er natuurlijk indoen. ;) De voeding heb ik berekend met een online programma over hoeveel Watt ik nodig had? Is deze echt overkill? En wat nou als ik er later nog een videokaart bij wil doen?

@SmokingCrop: Ik had daarover helemaal niet nagedacht! Ik ga eens kijken naar een Low Profile, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mooi bordje :)
In principe kun je dan met deze voeding de optie open houden om er een 2e videokaart bij te zetten later (normaal raad ik dat af omdat niet alleen de voeding maar ook het mobo duurder zijn, dat laatste is voor jou niet van toepassing).
Indien je het bij 1 videokaart houdt heb je (ruim) voldoende aan een goede 550W, ook als je gaat overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
Wanneer je het bij 1 videokaart gaat houden is de XFX 550 watt echt een aanrader.
Super voeding, stil en modulair. Scheelt toch weer een paar 10'tjes die je ergens anders voor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
mitsumark schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:40:
Mooi bordje :)
In principe kun je dan met deze voeding de optie open houden om er een 2e videokaart bij te zetten later (normaal raad ik dat af omdat niet alleen de voeding maar ook het mobo duurder zijn, dat laatste is voor jou niet van toepassing).
Indien je het bij 1 videokaart houdt heb je (ruim) voldoende aan een goede 550W, ook als je gaat overklokken.
Tja, ik wil graag de nieuwste games op hoge graphics en hoge fps kunnen spelen. Ik weet dan niet echt of die videokaart dat kan? Dat is ook nog een vraag waar ik mee zit. Ik ga er niet snel een tweede scherm bij doen. Heb ik dan een tweede nodig?
Milan57 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:43:
Wanneer je het bij 1 videokaart gaat houden is de XFX 550 watt echt een aanrader.
Super voeding, stil en modulair. Scheelt toch weer een paar 10'tjes die je ergens anders voor kan gebruiken.
Tja, ik weet dus niet echt goed of ik beter één of twee videokaarten nodig heb...

[ Voor 21% gewijzigd door Nepentix op 03-03-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
Nee hoor, zonder voltage increase en een klein beetje geluk zet je deze kaart gewoon op 1125/1350mhz.
Dan speel je de nieuwste games zonder problemen op high met 60 fps. Natuurlijk als je ultra draait met AA op zijn hoogst, gaat dit niet lukken. Dan moet je naar crossfire opstellingen gaan kijken of een HD 7990 of GTX690, maar dat is gekkenwerk op 1 monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
@Milan57 Oke, dus jij zegt, 1 videokaart houden en mindere voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:52

Quad

Doof

Ook jammer dat het een 27" monitor betreft die enkel maar FullHD weergeeft. Ik zou dan eerder gaan voor eentje die een wat hogere resolutie pakt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
Ja ik zou gaan voor 1 videokaart, de 7950 presteert met een overclock hetzelfde als een 7970 dus daar hoef je niet echt naar te kijken. Mindere voeding moet je kijken of je in het vervolg er een kaart bij wilt prikken.
Persoonlijk zou ik alleen gaan voor single GPU omdat je anders last krijgt van microstutter en andere problemen.

@ Quad Het is inderdaad zo dat een 27"monitor met 1920x1080 resolutie onscherp kan overkomen als je er dichtbij zit. Ik zou zelf voor een 24" full hd ips scherm gaan, als je niet verder als 1/1,5m van je pc vandaan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
@Quad Is er een goede, die ook zo mooi en stijlvol is als die LG, in die prijsklasse?

@Milan57 Heel erg bedankt voo je hulp, ik ga het direct aanpassen, als ik mijn spellen gewoon goed kan spelen met 1 videokaart is dat natuurlijk veel beter. Ook ga ik dan eens kijken naar het scherm, ik zit er namelijk dicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
No problemo, k kan zo geen scherm opnoemen. Ik zou even googlen als ik jouw was. Ik weet dat ips schermen erg mooi zijn, en 24" is meer als genoeg als je er dicht opzit. Hoe meer pixels op een klein oppervlak, hoe scherper het lijkt. Wanneer de kaart over 2/3 jaar is verouderd en hij zelfs de 30fps niet meer trekt, kun je dan weer voor een single gpu kijken, die weer veel sterker is als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Op mijn vorige werk maakten wij gebruik van deze monitoren: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart
Ze hebben een vrij zakelijk uiterlijk, maar een perfecte kleurweergave. Vooral het extra pixels in de hoogte is welkom (1920 * 1200).
En anders heb je de goedkopere broertje van 23" met normaal FullHD paneel.
Beiden IPS overigens.

Als je toch in de stijl van LG wilt blijven kijken: pricewatch: LG IPS237L Zwart
Schijnt ook een prima scherm te zijn, alleen heb ik er geen ervaring mee ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Quad op 03-03-2013 14:59 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
@Milan57 Ik wilde sowieso een IPS inderdaad. En dan ga ik eens kijken naar een 24", ik dacht dat 27" voor mij op die afstand dan heel erg mooi zou zijn, zo groot, maar goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
En die pricewatch: LG IPS237L Zwart , die is toch ook gewoon FullHD? Maar is die dan scherper omdat het scherm kleiner is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Meer pixels per inch (ppi) is dus scherper.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
Aha, ik ga eens even meten op mijn bureau hoe die maten zijn. ;) Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
Over het algemeen is het idd wat quad zegt.
Echter is de kleurweergave, reactietijd etc. ook erg van belang.
Resolutie alleen is het niet, dus als je de schermen niet in het echt gaat bekijken.
Zou ik zeggen lees eerst eens wat reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
De kleurweergave van de LG IPS237L is heel erg goed, de reactietijd is 5ms (ik las dat het onder de 10ms niet meer uitmaakt?), en de reviews die ik heb gelezen van de LG's zijn erg goed. Dus ik denk wel een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
Ja 5ms is prima, die 2ms die je ook hebt ga je echt niet merken in real life.
Dit lijkt mij idd een heel mooi scherm, ik zou ervoor gaan.
Dit samen met een Sapphire 7950, xfx 550W geeft je een hele mooie set ( beter in mijn ogen) en bespaart je nog geld ook volgens mij ( niet precies vergeleken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
Met alle aanpassingen van jullie ben ik ongeveer 150 euro gezakt. :D Super dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
Dat is natuurlijk super! Miss kun je een 256gb ssd pakken? En wat je overhoud lekker in je zak houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
Haha, die 256GB kan altijd nog, maar ik typ nu vanaf mijn laptopje waar ik 140GB op heb staan. Zo veel heb ik dan misschien niet nodig, ook al komen er wel veel games bij. Ik overweeg het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Als je het niet erg vindt om je spellen te uninstallen om plaats te maken voor andere dan kun je gerust de 128gb nemen, als je dat liever niet doet dan neem je beter de 256gb :)

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 03-03-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
Maar is het dus beter om alle spellen op de SSD te zetten of kunnen die ook op de HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik heb in mijn geval 3 partities, 1 met 80GB vanwege de SSD, 1 voor games en applicaties en 1 voora l mijn data. Werkt prima, even aangeven bij een installatie, vooral bij Steam en Origin doen, en dan heb je de games op je HDD staan.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
Maar, merk je veel verschil in prestatie als je een spel op een SDD of HDD zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Nee, kwa FPS ga je er niet voor of achteruit, enkel kán het laden van een map ietsjes langer duren.. Maar ik denk niet dat het hinderlijk is of kan zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nepentix
Oh, dan zet ik eventueel op mijn SSD de spellen die ik het meest speel en de rest op mijn HDD. Nogmaals heel erg bedankt, ik ben een stuk wijzer geworden en ook de prijs is omlaag gegaan, ik ben heel erg blij!
Pagina: 1