Harde schijf niet meer te benaderen

Pagina: 1
Acties:

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb een HD (WesternDigital 500GB) die niet meer werkt.

In het Bios is hij nog wel te zien.
Windows erop installeren gaat niet. Foutmelding tijdens de installatie.
Als ik de HD aan een bestaande windows hang en dan kijk bij schijfbeheer is de schijf wel herkenbaar maar geeft het aan dat de schijf geinitaliseerd moet worden.
Als ik die optie dan wil doen geeft ie aan dat de schijf niet klaar is. >:)

Ik ben o.a. met de Hirens Boot CD bezig geweest en heb MBR hersteld en opnieuw geformateerd.
Dat gaat gewoon goed en ik kan dan ook partitioneren.
Met de mini windows XP die ook op de hirens boot cd staat kan ik dan ook mappen aanmaken op de bewuste HD.

Maar toch zit er ergens iets niet goed omdat het problemen geeft in een bestaande windows omgeving en omdat er ook geen windows op geistalleerd kan worden.

Wat kan ik verder nog proberen of weet iemand nog een workaround?

Hierbij de foutmeldingen als ik de HD aan een bestaande windows hang. (met Sata naar USB adapter)

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-If6M_7NCtYI/UTMtKqyD9SI/AAAAAAAAECI/gscvxsLVs88/s576/HD.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-zJcL4rwDpgc/UTMtatkL8UI/AAAAAAAAECQ/hMXJc9zLKTc/s274/HD2.png

Verwijderd

CHKDSK /r al geprobeerd ?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Tooltje fabrikant met low-level format wil ook wel helpen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Begin eerst met het posten van de SMART gegevens, door middel van CrystalDiskInfo.

• Frixel
Verwijderd schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:53:
Begin eerst met het posten van de SMART gegevens, door middel van CrystalDiskInfo.
CrystalDiskInfo ziet de schijf niet. O+

Verwijderd

Omdat je hebt lopen kloten met allerlei utilities misschien. Doe een power-off en start weer op. Als je hardeschijf wordt herkend door zowel je BIOS als Windows (hetgeen je screenshots suggereren) zou CrystalDiskInfo hem ook moeten zien. Maar als je eerst bad sectors probeert te lezen kan de schijf onzichtbaar/ontoegankelijk worden.

Als het echt niet werkt kun je een Ubuntu Linux livecd of USB stick gebruiken en met disk utility kijken wat de SMART waarden zijn. Maar zolang je in Windows niets met de schijf doet zou het daar ook moeten werken.

• Frixel
Ik heb inderdaad zitten "klooien" met allerlei progjes 8)7 Had ik achteraf gezien beter niet kunnen doen. :o

Ik heb de power-off gedaan zoals je opperde. Wel zichtbaar in Bios niet in de verkenner van windows als schijven.
Wel zichtbaar in schijfbeheer maar met de meldingen zoals in mijn eerste post.

Daarna een herstart gedaan met een Ubuntu Live CD en de Disc utility opgestart.Die geeft (zoals ik het begrijp) een disc aan van 650MB. (schijf is een WD 500GB)
Met onderstaande info. Ik heb er maar een foto van gemaakt want ik weet niet welke info relevant is en zo direct alle info gedeeld.

Ik hoop dat je er wat mee kan?

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-NmcGFINEbwY/UTOoMWcvREI/AAAAAAAAECw/llNnfAbnvwU/s640/2013-03-03%252021.39.40.jpg

Verwijderd

Je hebt de memory filesystem van de Ubuntu livecd geselecteert, dus daar kan ik niets mee. Maar ik zie aan de linkerkant wel een 60GB SSD en een optical drive maar geen hardeschijf.

Ik vermoed dat je kabelproblemen hebt als zelfs detectie/SMART niet werkt. Probeer dus de kabel van de hardeschijf te verwisselen (bijvoorbeeld suilen met je optical als die SATA is). Probeer dan hetzelfde: de SMART gegevens veiligstellen.

Als in die SMART de raw value van UDMA CRC Error Count heel hoog is, heb je inderdaad kabelproblemen gehad. Bad sectors alleen zouden nog steeds betekenen dat het electronische gedeelte van de hardeschijf werkt en dus ook SMART. Om die reden vermoed ik dus een kabelprobleem.

• Frixel
De optical is de CD rom speler en de SSD is de C schijf van de laptop.
De HD waar het om gaat is met een Sata naar USB adapter aangesloten op de laptop.
In het Ubuntu scherm zie je links dat ik de usb heb geselecteerd. Volgens mij is er met de Sata naar USB adapter/kabel niks mis mee?!

• Frixel
Niemand?? :+

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:46 ]

Pagina: 1