Toon posts:

PATA/IDE naar SATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is 50% voor de grap en 50% serieus, maar ik ben vooral ook benieuwd.

Ik heb nog een prima werkende DVD brander liggen (NEC ND-2510A), maar die heeft zo'n 5cm brede PATA aansluiting en dat gaat uiteraard niet meer passen op mijn moederbord. In Nederland kun je dan beter een nieuwe brander kopen, want converters vind ik niet voor minder dan €25,-. Maar ik heb niet echt een lezer/brander nodig dus vind ik een nieuwe kopen zonde, dus toen dacht ik aan China.

Heeft er iemand ervaring met iets als dit van DX? Zou je daarmee je brander herkend worden en dergelijke in Linux? Ze hebben trouwens nog veel meer keuze tot de $10,- met gratis verzending.

Bedankt!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat werkt inderdaad prima. Dit zijn namelijk actieve converters met aparte voeding (middels een floppy molex) en kun je bij de lokale hardwareboer doorgaans voor €5,- meenemen.

Let er overigens wel op dat de PATA-kant een vrouwtje is, anders past de boel natuurlijk niet in de brander.

[ Voor 24% gewijzigd door Rone op 03-03-2013 12:16 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 17:46
staat dit ook niet gewoon op dx.voor een paar dollar?

http://dx.com/p/sata-to-ide-converter-host-728

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Ik heb converters de andere kant op gebruikt. Dat was een beetje "hit-and-miss": op sommige moederborden werkt het, andere niet. Situatie was bij mij dat ik een dikke SATA schijf in mijn oude fileservertje wilde hangen (met alleen PATA poorten). De adapter die ik daarvoor van DX had besteld, deed het prima met enkele andere oude moederborden, maar wilde niet samenwerken met het oude servertje. Andere kant op heb ik niet geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
kjiratsiekoedel schreef op maandag 04 maart 2013 @ 20:28:
staat dit ook niet gewoon op dx.voor een paar dollar?
Mijn links in de OP verwijzen juist naar DX. Maar van dit soort meer technische dingen vraag ik me toch altijd wel even af of het wel werkt (voor die prijs), vandaar mijn vraag naar ervaringen.

Ook lees ik vaker iets over hdd's aansluiten, maar een DVD-brander lijkt me toch ook wel iets anders om te herkennen en gebruiken, maar daar heb ik geen verstand van...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, zaken die elders op GoT besproken worden horen daar.

SATA en PATA zijn I/O protocollen waarmee opslagmedia aangstuurd worden en horen dus vierkant thuis in Opslagtechnologie.

Mvoe OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:53:
[...]

Mijn links in de OP verwijzen juist naar DX. Maar van dit soort meer technische dingen vraag ik me toch altijd wel even af of het wel werkt (voor die prijs), vandaar mijn vraag naar ervaringen.

Ook lees ik vaker iets over hdd's aansluiten, maar een DVD-brander lijkt me toch ook wel iets anders om te herkennen en gebruiken, maar daar heb ik geen verstand van...
Genoeg van die dingen gehad, werken op zich best prima.
Waar je naar moet kijken is of ze ATAPI ondersteunen, dat doen ze namelijk niet allemaal even goed.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een goede tip om op te letten. Op DX kan ik dan alleen deze converter vinden waarbij ATAPI expliciet genoemd wordt (niet dat de zoekfunctie heel goed is, maar toch). Ietsjes duurder dan de rest, en juist helemaal geen reviews wat het weer een beetje eng maakt. Wat denk je er van?

@diob_b: sorry :$ Een rare gedachtegang / -sprong deed me besluiten dat het hardware was of zo, want je kan er geen data opslaan. Zoiets... 8)7

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:32
Rone schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:14:

...... en kun je bij de lokale hardwareboer doorgaans voor €5,- meenemen.
Bij welke elektronica agrariër heb je dit soort kaartjes gevonden voor € 5,--?

De mij bekende dozenschuivers vragen er toch al snel het viervoudige voor. :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:35:
Dat is een goede tip om op te letten. Op DX kan ik dan alleen deze converter vinden waarbij ATAPI expliciet genoemd wordt (niet dat de zoekfunctie heel goed is, maar toch). Ietsjes duurder dan de rest, en juist helemaal geen reviews wat het weer een beetje eng maakt. Wat denk je er van?
Voor die 6$ zou ik de gok gewoon nemen, grote kans dat 't gewoon prima werkt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hangt ook van de SATA controller af

bij mn Pa zn pc werkt t prima voor 1 DVD speler..

(AMD 780 chipset geloof ik)

zelfde converter op een X48... wordt niet herkent :(

404 Signature not found

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 22:41
Ik ben zelf niet van het weggooien, maaruh als je hem niet nodig hebt, waarom wil je dan geld uitgeven aan een converter. Zoals je zelf al zegt: http://tweakers.net/categ...kYQ40x8jCAkgam1oYA5XU1gIA voor het geval je er wel een keer een nodig hebt.
Pagina: 1