Mechanische ventilatie met WTW

Pagina: 1
Acties:
  • 5.264 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Op de sites van de diverse fabrikanten kan je wel de technische data vinden maar gebruikerservaringen zijn nauwelijks te vinden...

We hebben een Brink Renovent HR Medium hangen en nu zijn de lagers van de ventilatoren kapot en dat maakt zo'n kabaal dat hij 's nachts uit gezet wordt. (Hij is nu acht jaar oud)

Het vervangen van de lagers gaat ca 500 euro kosten.
We kunnen ook een nieuwe box laten ophangen en dat gaat ons dan tussen de 1300 en 1800 euro kosten. Afhankelijk van welke we kiezen. Deze box is dan wel meteen stiller en zuiniger.

Wat zijn jullie ervaringen met mechanische ventilatie met WTW?

Brink Renovent Medium of Excelent?
Itho HRU-ECO-BAL?
StorkAir WHR930?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:08
Heb zelf een storkair van 10 jaar oud werkt op zich perfect.
Note: weet je zeker dat de lagers stuk zijn. Je moet het apparaat minimaal 1 maal per jaar helemaal schoonmaken, anders gaat ie inderdaad lawaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Apparaat krijgt jaarlijks zijn onderhoudsbeurt. Was de monteur die aangaf dat de lagers kapot waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 13:32
UIt ervaring weet ik dat de ventilator bruto 184 euro kost, dus waarom laat je die niet gewoon vervangen.

"Artikelnummer 8571277

Merk BRINK
Leverancierscode 531454

Omschrijving
Brink ventilator Renovent HR Medium 531454
Bruto prijs € 184,00 "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 13:32
Anoniem: 195780 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:26:
[...]

Dat zou dan deze moeten zijn??
http://www.verwarming-sho...info.php?products_id=2586

Waarschijnlijk kun je de lagers 'eenvoudig' uitbouwen en vervangen, dan ben je helemaal goedkoop klaar.
Wel brutaal dat men voor een nieuwe doos zomaar €1800,- durft te vragen. :+
Of ze rijke oude vrouwtjes aan het oplichten zijn. :X
Je hoef de lagers niet over te zetten, je vervangt hem helemaal zo als op het plaatje staat.
Het is een kwestie van los schroeven bedrading losmaken en eruit halen, en dan nieuwe erin
bedrading weer aansluiten (alles natuurlijk weer vast zetten) en dan gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou er sowieso een gelijkstroomventilator in doen voor zover dat al niet zo is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Twee keer 217 is 434 en als ze dan 500 euro vragen incl loon, voorrijkosten e.d. vind ik dat redelijk (HEb zelf twee linkse handen...)

1800 euro is wel incl installatie en inregelen. En 21% BTW... valt dat eigenlijk niet onder die 6%? Of is dat alleen voor "echte" verbouwingen e.d.?

@Erasmo: Er zitten gelijkstroomventilatoren in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor de rest kan een box niet echt slijten, ik zou hem dus laten maken voor 500 euro. Als je de box altijd al veel lawaai vond maken dan kan je beter voor een nieuwe gaan. Wel even offertes op gaan vragen wat een nieuwe box kost 1100 inclusief btw. Je zou dus met installeren en inregelen ed. voor 1300-1400 euro klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Punkrocker schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:40:
Twee keer 217 is 434 en als ze dan 500 euro vragen incl loon, voorrijkosten e.d. vind ik dat redelijk (HEb zelf twee linkse handen...)
Dat ^

Twee keer nieuwe motorplaat, klaar. En ja, dat zou je zelf kunnen doen met wat basisgereedschap, zelfs met linkerhanden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:54
Punkrocker schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:40:

@Erasmo: Er zitten gelijkstroomventilatoren in.
Weet je dat zeker? Wij hebben volgens mij hetzelfde apparaat (wel iets nieuwer), en ik dacht altijd dat ie direct op de 230V liep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mijn (wat oudere) itho mv unit heeft ook gewoon een stekker, maar de fan is toch echt gelijkstroom.
Wordt gewoon omgezet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Terpen Tijn schreef op zondag 03 maart 2013 @ 17:58:
[...]
Weet je dat zeker? Wij hebben volgens mij hetzelfde apparaat (wel iets nieuwer), en ik dacht altijd dat ie direct op de 230V liep...
Ik heb een nieuwe met grijze filterklep en daar zit zeker weten gelijkstroom in.

Hopelijk gaat ie straks wel langer dan 8 jaar mee want anders rendeerd ie echt niet best...
Uitgaande dat je normaal ook minimaal 1 ventilator nodig heb kom je op 250 euro extra onderhoud in 8 jaar. Das iets van 400m³ gas aan besparing wat je dan weggooit in vergelijking met raamroostertje e.d.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 21:33
Wij hebben een STORK ventilatiekast met WTW uit 1987. Typenummer weet ik zo even niet uit mijn hoofd.
Uiteraard hebben wij ook wel last gehad van versleten lagers. Die dingen slijten nu een keer.
Bedenk wel dat ze 8760 uur per jaar in bedrijf zijn.

Via STORK was natuurlijk niets te krijgen. En bij OEM ventilatorleverancier EBM alleen complete ventilatoren....
Als die fabrikanten zichzelf nu echt als duurzaam in de markt willen zetten, moeten ze ook gewoon onderdelen gaan leveren.
Gelukkig waren na enig zoeken de lagers gewoon in de modelbouw sector van CONRAD te vinden.
In eerste instantie nog voor enkele guldens voor 4 stuks. Nu voor enkele euro's.
En echt moeilijk is het vervangen nu ook weer niet.
Dus gewoon even doe het zelven!

Zie Het algemeen beleid #groeten voor het beleid met betrekking tot groeten op GoT. Tevens is het niet wenselijk om in elke post een link naar je eigen site te plaatsen, oftewel te spammen. Zet dan liever een link in je signature, de huidige methode is niet correct.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 11-03-2013 08:06 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
BTW op arbeid is nu 6%.
Voor nu onder de 500 euro mogen ze nu die ventilatoren komen vervangen.
( Materiaal is 415 euro )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:06

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Punkrocker schreef op zondag 10 maart 2013 @ 11:07:
BTW op arbeid is nu 6%.
Voor nu onder de 500 euro mogen ze nu die ventilatoren komen vervangen.
( Materiaal is 415 euro )
is het al gelukt met de lagers van de ventilatormotoren ze zijn heel gemakkelijk te vervangen

[ Voor 6% gewijzigd door kanaaldijk op 15-11-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Orcon WTW balansventilatie unit?

Ik vind de Orcon HRC-300 15 BRH (leverbaar 2014) ook wel zeer interessant met alle snufjes die erin verwerkt zitten.
CO2 en vochtmeting gestuurd via RF, afwezigheidsfunctie en eventueel een enthalpie wisselaar.
Wil geen reclame maken, maar dat ziet er op zich wel heel goed uit.
Ik wil mijn natuurlijke ventilatie kanalen in huis (PVC pijpen van keuken, badkamer, toilet ed. naar dak) aan gaan sluiten op deze unit. Ik hoef enkel maar een extra kanaal te leggen naar de woonkamer voor de uitblaas, wat via het trapgat ook nog erbij aangelegd kan worden.

De folder van de "oude" unit geeft ook aan dat deze allerlei temperatuursensoren heeft, bioritme ventilatie :9 automatische bypass mogelijkheid en toerengeregelde gelijkstroomventilatoren naarmate de vervuiling van de filters. Best geavanceerd allemaal.

Of weet iemand een andere fabrikant dit ook allemaal heeft?

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2013 16:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 21:33
Om een indruk te krijgen van hoe goed onze "Brink Renovent Excellent 180 plus" nu eigenlijk werkt, heb ik er een paar temperatuurmetingen aan toegevoegd, die een heel aardige indruk geven van wat het apparaat nu eigenlijk doet.
Onderstaand een foto.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W1mzsMXY/temperaturen-luchtverversing-met-WTW.jpg
Voor details mbt vermogens etc. zie onze website: https://geen-energiereken...-warmte-terugwinning.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:55
Er is een bedrijf in alkmaar die de motoren voor je reviseert. Nieuwe lagers en ophangrubbers. Even googlen en je kunt het vast vinden. Pb me maar voor zijn nummer. In mijn tel staat alleen nog wtw alkmaar :)

3 jaar geleden laten doen. Kosten, iets van 70 eur per motor en prima service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Beste tweakers: check de datum van een topic. :Y

@Zwerius kan je dit wat uitgebreider in een eigen topic zetten? Thanks!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.