Welk model is vergelijkbaar met de Toyota Corolla?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-06 14:56

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik rij middels al 5 jaar een toyota corolla uit 2003 en ben daar met ons gezinnetje erg tevreden over. Een 1.4 om precies te zijn. Toch willen we eind dit jaar of volgend jaar kijken naar een nieuwere auto. Uit tevredenheid zou ik weer naar een toyota kunnen kijken en datdoe ik ook. Maar eerlijk is eerlijk,spannend zij de autos niet qua cockpit en gadgets.

Ik ben daarom een beetje aan het rondkijken wat ongeveer in dezelfde range ligt maar merk dat mijn onkunde in autos me in de weg zit. Ik zoek vrij nieuwe modellen met een zuinige motor. Ik ben geen racebeest. 5 deurs en misschien een pnorama dak? En ik hou van blauwe lampjes :P

Tot nu toe kom ik uit op een:

Reneault Clio met 3 cilinder motoren
Peugeot 208 met 1.2 motor (heeft een tof led effect in de cockpit
Citroen C3 (nog niet naar gekeken)
Nieuwer model van de corolla
....?
....?

Hebben jullie nog tips?

Mijn vrouw zegt op haar beurt, liever betrouwbaar dan spannend. Maar er zullen vast ook toyotas zijn met problemen.

Ben benieuwd :)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Ok..
Dus zuinig, 5-deurs en een blitse cockpit. Heb je verder geen eisen qua bouwjaar/km's/budget?

Ik ga gewoon een paar modellen opnoemen waar ik eens in gereden heb en welke me wel prettig leken,
of onderstaande wagens ook betrouwbaar zijn laat ik dus even in het midden omdat ik er niet lang in
gereden heb en er dus ook geen ervaring mee heb. Plaatjes/prijzen zijn natuurlijk gewoon voorbeelden.

Toyota Prius 1.8 2010, te vinden met zo'n 100k km ervaring voor ca. €15k. Gemiddeld verbruik 3,9 l/100km
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GXtVtwq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lwbbUvX.jpg

Honda insight 1.3 2010, te vinden met zo'n 100k km ervaring voor ca. €10k. Gemiddeld verbruik 4,4 l/100km
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8DI3adT.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4Y8g4n2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-06 02:12

Bullet NL

Eigen Wijs

RoyK schreef op zondag 03 maart 2013 @ 10:21:

Reneault Clio met 3 cilinder motoren
Peugeot 208 met 1.2 motor (heeft een tof led effect in de cockpit
Citroen C3 (nog niet naar gekeken)
Nieuwer model van de corolla
De modellen die jij hier zelf aanhaalt zijn wel duidelijk kleiner dan je huidige Corolla, ik heb dus geen idee als formaat van een auto ook een rol speelt. Wat voor wensen heb je verder? Qua budget, km's per jaar e.d.

Betreffende de betrouwbaarheid, het is een feit dat Toyota met de Corrola/Auris steevast als erg goed uit de bus komt. Iets van men van een Peugeot, Renault en Citroen niet kan zeggen. Qua betrouwbaarheid is het dus zinvol om naar een Aziaat te kijken (ook al worden veel Aziatische merken tegenwoordig gewoon in Europa gebouwd).

Maar goed, e.e.a. hangt gewoon af van je budget, grote van de auto, leeftijd en manier hoe jij hem denkt in te willen zetten.... (heb je kinderzitjes nodig e.d.)

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Ik zou gewoon een betrouwbare zuinige auto kiezen die kwa formaat, leeftijd, km stand en budget aansluit bij jou wensen. Als je veel KM´s maakt zou je diesel kunnen overwegen en die blauwe ledjes mod je er zelf maar in (er zijn ongetwijfeld how to's te vinden over het vervangen van de interieur verlichting).

Sites als spiritmonitor.de, autoweek, problemcar en de merken fora kunnen veel nuttige informatie leveren.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39

GaMeOvEr

Is een hork.

Definieer vergelijkbaar. Vergelijkbaar qua afmetingen? De opvolger van de Corolla is de Auris en die valt in de klasse van VW Golf, Opel Astra, Audi A3, Peugeot 307, Renault Scenic, Mazda 3, Honda Civic etc etc etc etc.

Lees, zo'n beetje de meest gangbare klasse aan auto's. :P

(de categorie auto's rond de 4 meter 20.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ze zijn wel allemaal wat groter geworden. Een nieuwere Yaris is denk ik ongeveer even groot als een oudere Corola. De Hybrid zal ook wel een flitsend dashboard hebben, maar die is denk ik nog niet als ocasion te krijgen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ford Focus ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Wou jij claimen dat een Ford Focus betrouwbaar is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Focus koop je toch alleen maar om te karten? Dat onderstel is geweldig, maar Ford Europe is nou niet echt een blits merk.

Toyota is trouwens wel bezig met blits worden. De oudere Toyota's zijn degelijk doch saai, maar de nieuwe Toyota's beginnen toch echt blits te worden. Is groter, maar wel erg mooi: De Avensis? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dankje, dat is een interssante link.

Ik rij niet zoveel auto. Een zuinige auto zou fijn zijn en ja ik heb 2 jonge kinderen die nog in een autostoel zitten. Met deverkoop van mijn eigen auto en wat bijleggen ga ik denk ik zoeken tussen de 10 en 12k. Ik dank jullie in ieder geval voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RoyK schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:27:
Ik rij niet zoveel auto. Een zuinige auto zou fijn zijn en ja ik heb 2 jonge kinderen die nog in een autostoel zitten. Met deverkoop van mijn eigen auto en wat bijleggen ga ik denk ik zoeken tussen de 10 en 12k.
De vraag die bij mij opkomt: wat is de reden van vervanging, als je zegt tevreden te zijn met je huidige auto, en-ie ook voldoet aan je wensen?
De reden van vervanging lijkt me relevant voor de keuze voor een nieuwe auto. Qua blauwe lampjes zou ik me niet teveel verheugen: na twee weken ben je daaraan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik rij niet zoveel auto. Een zuinige auto zou fijn zijn en ja ik heb 2 jonge kinderen die nog in een autostoel zitten. Met deverkoop van mijn eigen auto en wat bijleggen ga ik denk ik zoeken tussen de 10 en 12k. Ik dank jullie in ieder geval voor de reacties.
Mij advies, ga voor een Avensis Station 1.8 Bj 2003-2009.... Erg veel ruimte, bewezen betrouwbaar, een laat 2008/2009 model met niet zo heel veel KM's heb je al rond de 10k. Dan heb je wat echter geld achter de hand om de extra kosten van de wegenbelasting en onderhoud te dekken.

De Avensis uit de bouwjaren die ik net omschreef zie je nog heel veel, is een courante auto waar op den duur ook nog wel wat restwaarde in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met die kinderen in de stoel gaat het met de meeste auto's die je zelf al gezocht hebt krap worden.

Verder eens met RemcoDelft, geef eens wat meer info, anders roept iedereen maar hun eigen favoriete auto en heb jij geen basis om te kiezen :o

Om te beginnen:
- hoeveel km rij je per jaar? Zijn dat vooral snelwegkilometers of vooral stadskilometers?
- wat vind jij 'zuinig', maw welk verbruik (geld of brandstof) is voor jou acceptabel?

Uit die twee komt bijv vanzelf rollen of je beter voor een benzine, diesel, LPG of misschien hybride kunt gaan. Je kunt vervolgens makkelijk berekenen wat bepaalde auto's kosten aan belasting en verzekering (wil je dat wij meedenken/rekenen, geef aan hoe oud je bent en hoeveel jaar je schadevrij gereden hebt).

Met een budget van 10-12k is zeer veel mogelijk, en ik zou iig op basis van wat je roept weinig zinnigs kunnen zeggen (behalve dus "wat groter kijken" dan 208 en Clio).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
GaMeOvEr schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:42:
Definieer vergelijkbaar. Vergelijkbaar qua afmetingen? De opvolger van de Corolla is de Auris en die valt in de klasse van VW Golf, Opel Astra, Audi A3, Peugeot 307, Renault Scenic, Mazda 3, Honda Civic etc etc etc etc.

Lees, zo'n beetje de meest gangbare klasse aan auto's. :P

(de categorie auto's rond de 4 meter 20.)
Mazda 3 zou ik in dit geval laten afvallen op verbruik. Zelfs de 1.6 rijdt gemiddeld 1:13, de 2.0 1:12 en de 2.3T 1:11.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hehe, sorry voor het wat vaag omschrijven van mijn wensen. De reden van verandering en niet bij de corolla blijven is niet veel anders dan een beetje uitgekeken te zijn op de auto en zit ik in een fase dat ik een keus moet gaan maken. Rij ik hem op en moet ik straks een groter bedrag bijleggen of ga ik binnen een jaar naar een andere auto die het autorijden weer net even naar een nieuw nivo brengt (lees als 10 jaar nieuwer in techniek en gemakken)

Ik rij hoogstens 15k km per jaar en dat is de kids naar school brengen en af en toe naar familie of een klant. Ik werk bijna altijd thuis. Met een zuinige auto doel ik op verbruik. Wat filmpjes verder van autoweek heb ik begrependat hybride autos zuiniger zijn in verbruik maar meer "herrie" maken door ECT?? En in ieder geval 3 a 4k duurder zijn als ze nieuw in de winkel staan. Mijn woning is er ook niet op ingericht om een auto aan een stekker te hangen.

Een gewone benzine motor voldoet denk ik met een rustige 1.2 of 1.4 ik heb 2 kids van bijna 5 en bijna 3 jaar. Regelmatig nog een kinderwagen bij me en soms een weekendje weg.

De blauwe lampjes is leuk maar niet noodzakelijk natuurlijk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Staat de auto in een garage? Want als je niet vaak rijdt dan slijt de auto aanzienlijk minder als hij in een garage staat. Dan rijd je hem echt niet op in een paar jaartjes. Natuurlijk is veel stilstaan niet goed voor een auto, maar het is ook absoluut niet slecht.

En hoe oud zijn de kids? Als de eerste over een jaar of 4 ofzo de 18 bereikt, dan wil je de auto wellicht houden als kadootje. Dat is wellicht waardevoller dan wat je er nu voor krijgt. De kids hoeven dan geen achtstehandsje te kopen en ze weten ook wat ze krijgen en welke onderhoudsgeschiedenis er bij zit. En kun je in die 4 jaar wellicht veel meer sparen voor een veel duurdere auto over een paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Wat filmpjes verder van autoweek heb ik begrependat hybride autos zuiniger zijn in verbruik maar meer "herrie" maken door ECT?? En in ieder geval 3 a 4k duurder zijn als ze nieuw in de winkel staan. Mijn woning is er ook niet op ingericht om een auto aan een stekker te hangen.
dat hoeft helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 16:24
Hybride heb je geen stekker nodig, dat is alleen bij volledig electrisch en plug-in hybride.

Over het algemeen hebben die wagens een CVT bak, waarbij niet de motor zorgt voor versnelling, maar de versnellingsbak, wil je een beetje vlot wegrijden, gaat die motor op/rond zijn ideale toerental draaien, dat kan je een hinderlijk geluid vinden omdat ie dan voor wat 'langere tijd' (hoelang trek je op?) een wat hoger aantal toeren draait en dat kan je goed horen in de auto... rij je constante snelheid, dan is het weer weg.

Ga je ook met de auto op vakantie? Koffers/kamperen ed...?

Je hebt wel kids die nog redelijk jong zijn en nog een aantal jaren achterin de auto mee moeten, zorg er wel voor dat ze comfortabel kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:07
Een Prius die herrie maakt moet ik nog tegenkomen, die dingen zijn vrij stil te noemen, ook van binnen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RoyK schreef op maandag 04 maart 2013 @ 07:42:
Hehe, sorry voor het wat vaag omschrijven van mijn wensen. De reden van verandering en niet bij de corolla blijven is niet veel anders dan een beetje uitgekeken te zijn op de auto en zit ik in een fase dat ik een keus moet gaan maken. Rij ik hem op en moet ik straks een groter bedrag bijleggen of ga ik binnen een jaar naar een andere auto die het autorijden weer net even naar een nieuw nivo brengt (lees als 10 jaar nieuwer in techniek en gemakken)
OK, helder dat je een ander neemt, maar zegt nog weinig over wat dan.
Ik rij hoogstens 15k km per jaar en dat is de kids naar school brengen en af en toe naar familie of een klant.
Hebben we het dan over snelwegkm, stadskm of plattelandswegen?
Ik werk bijna altijd thuis. Met een zuinige auto doel ik op verbruik.
Ja, maar HOEVEEL dan? 8)7

De een vindt 1:14 al zuinig, de ander vindt 1:25 nog iets teveel :o

Bovendien speelt bij een betrekkelijk lage kilometrage als dit belasting en verzekering een grote rol - want je zit met 15k km vrij exact op kruispunt van hybride, LPG, diesel en benzine als het kosten aankomt. Heb je een beeld van wat je max per maand/jaar kwijt wilt zijn voor vast+variabel?
Wat filmpjes verder van autoweek heb ik begrependat hybride autos zuiniger zijn in verbruik maar meer "herrie" maken door ECT?? En in ieder geval 3 a 4k duurder zijn als ze nieuw in de winkel staan. Mijn woning is er ook niet op ingericht om een auto aan een stekker te hangen.
Hybride hoeft niet aan stekker te hangen, dat is full electric. Hybride is gewoon zoiets als Prius of Insight ofzo. Hybride is nadrukkelijk niet onder alle omstandigheden zuiniger. Op de snelweg zijn ze inefficient en ben je veel beter uit met een zuinige diesel of LPG.
Een gewone benzine motor voldoet denk ik met een rustige 1.2 of 1.4 ik heb 2 kids van bijna 5 en bijna 3 jaar. Regelmatig nog een kinderwagen bij me en soms een weekendje weg.

De blauwe lampjes is leuk maar niet noodzakelijk natuurlijk haha.
Met 15k km en geen eisen qua performance gaat het vooral over verbruik, vaste lasten - en dan ook het soort km. Als dat vooral stadsverkeer is, heeft een hybride voordeel omdat het goed is in optrekken en afremmen. Zijn dat snelwegkm dan ben je met diesel of LPG beter af. En bij een mix van korte ritjes maar toch soms snelweg allicht met benzine.

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 04-03-2013 15:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Een moderne Toyota Auris (evt Hybrid) is ook een hele mooie optie als vervanging van je corolla. Blijft ook lekker vertrouwd bij Toyota natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 15:14
Alfa Mito? :)

Edit: Ah, moest 5 deurs zijn. Al vind ik de Mito wel erg gaaf van binnen!

[ Voor 74% gewijzigd door Bas. op 04-03-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Anoniem: 472287 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:29:
Een moderne Toyota Auris (evt Hybrid) is ook een hele mooie optie als vervanging van je corolla. Blijft ook lekker vertrouwd bij Toyota natuurlijk.
Wel weinig kofferbakruimte blijkbaar, ouders hebben er ook naar gekeken, accu's nemen hoop ruimte in beslag. Is bij de nieuwste Auris wel gefixed, maar die is een stuk duurder.

Volgens mij valt het hele 'hybride is niet zo zuinig' verhaal ook wel mee, alleen stoppen ze een hoop leaserijders in die wagens die nergens naar kijken en flink doorstampen... zijn maar weinig wagens die dan prettig zijn qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:29:
Is de Auris een beetje de Corolla opvolger? Ik kan geen nieuwe modellen Corolla meer vinden in NL alleen in Australie ofzo rijdt een nieuw model rond. Ik vind de Auris trouwens een mooi ding. En ik begrijp nu ook dat Hybride geen stekker in het stop contact is :P (wat leer ik een hoop vandaag haha) Deze wordt dan zeker opgeladen door remmen, optrekken de motor zelf?

@Dion_b,

Sorry kerel :P ik probeer het opnieuw:

Ik rij ongeveer 15k per jaar. Maar sinds ik thuis werk ga ik er vanuit dat het eerder 10k zal zijn dan 15k. Ik woon in Schiedam en moet het (helaas) doen met druk stad verkeer. In het weekend ben ik regelmatig even op de snelweg. Maar echt veel veder dan Dordrecht zal het niet zijn. We willen nu de kids wat groter beginnen te worden wat vaker er op uit. Dus dan rijden we misschien 1 of 2 uur snelweg.

De corolla rijd nu 1 op 10 en soms 1 op 13. Ik weet niet of het wishfull thinking is, maar is 1 op 20 of iets daaronder haalbaar met een 5 deurs gezins auto? Ik zag dat de nieuwere autos tegenwoordig ook in een 1.2 te krijgen zijn en op de snelweg nog best rustig in de toeren zitten.. ik hoef niet zo nodig in 6 seconden aan de 120 te zitten. Dat mag ook 10 seconden zijn misschien is het wel iets minder veilig.. dat je wat minder snel kan reageren in snelheid.
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:50:
[...]

Wel weinig kofferbakruimte blijkbaar, ouders hebben er ook naar gekeken, accu's nemen hoop ruimte in beslag. Is bij de nieuwste Auris wel gefixed, maar die is een stuk duurder.

Volgens mij valt het hele 'hybride is niet zo zuinig' verhaal ook wel mee, alleen stoppen ze een hoop leaserijders in die wagens die nergens naar kijken en flink doorstampen... zijn maar weinig wagens die dan prettig zijn qua verbruik.
Je moet toch eerst die paar duizend euro extra aanschaf terug verdienen.. dat zal vast niet zo hard gaan met die paar kilometers van mij per jaar :P

[ Voor 18% gewijzigd door RoyK op 04-03-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Nou..... gezien jij 1 op 10 a 1 op 13 rijd moet je daar wel iets op kunnen besparen. Ik rijd namelijk met een Avensis 2.0 benzine gemakkelijk 1 op 14.... en geloof me, ik rij niet heel langzaam.... Bel wel heel erg van het nieuwe rijden, snel naar een hoge versnelling. De relatief grote motor heeft het voordeel dat hij heel soepel is onderin dus makkelijk in een hoge versnelling oppakt.

Maar inderdaad de Auris is de opvolger van de Corolla. Hij is zowel als Benzine, Diesel en Hybride geleverd en gemaakt.

Gezien de lage KM's zou ik iig niet voor een diesel motor gaan, dit ivm hoge kosten aan wegenbelasting. Je schrijft dat je kinderen groter worden, geloof me, kijk eens naar een Avensis, natuurlijk ze zijn wat groter maar ik denk dat het kostenplaatje niet eens zo gek veel anders ligt. Daarbij heb je een hogere restwaarde als je ooit van een Avensis afwil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:38

-tom-562

Oliesjeik

Idd, ik reed met een Mazda 626 2.0 (vergelijkbaar met een Avensis) ook 1:13 o.i.d.
BTW, is een Mazda 3/Mazda 6 niks voor je? Net zo betrouwbaar als een Toyota, en het oogt imo net wat frisser/sportiever dan de vergelijkbare Toyota's

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
De mazda 3 lijkt best wel een klein beetje op de corona, zeker zo van voren :)

Hij staat in mijn lijst "op mn gemak bekijken" :

Mazda 3
Mazda 6
Auris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:50:
[...]
Het valt mee in de praktijk, er past een boodschappenkrat met hoge flessen en losse tassen ernaast.
Een krat bier past er dan niet naast vanwege de wat onhandige vorm maar die kan ook op de achterbank.
Zes 25 liter zakken kattenbakkorrels passen erin. De achterbank kan makkelijk plat in twee delen.
En blauwe tellers op het dashboard :)
Er staan nu ook wat tweedehands modellen op gaspedaal voor minder dan de nieuwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 13:07

link_mario

Ofwa?

RoyK schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:23:
De mazda 3 lijkt best wel een klein beetje op de corona, zeker zo van voren :)

Hij staat in mijn lijst "op mn gemak bekijken" :

Mazda 3
Mazda 6
Auris
De Mazda 6 is wel een flinke slag groter dan de 3 of de Corolla die je nu rijdt. Is een mooie auto, maar dan zou een eerder genoemde Avensis(station?) ook een mooie optie zijn.

Meer in het huidige formaat is dan een Corolla Verso niks(of tegenwoordig gewoon Verso in de prijslijsten)? Dit model is een hoogzitter, dat moet je wel fijn vinden. Het is echter wel een ruime en heerlijke auto om je in te voeren(en dus niet om sportief mee te rijden).

Blijf alleen uit de buurt van de 2.2 D4-D Diesel motor van Toyota, dat is uit onze ervaring nogal een probleemmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RoyK schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:56:
[...]

Is de Auris een beetje de Corolla opvolger? Ik kan geen nieuwe modellen Corolla meer vinden in NL alleen in Australie ofzo rijdt een nieuw model rond. Ik vind de Auris trouwens een mooi ding. En ik begrijp nu ook dat Hybride geen stekker in het stop contact is :P (wat leer ik een hoop vandaag haha) Deze wordt dan zeker opgeladen door remmen, optrekken de motor zelf?
Motor zelf en de remmen. Idee is dat de motor gebruikt wordt om accu's op te laden en om bij te springen zodra piekvermogen gevraagd wordt - dus bij optrekken of rijden op hoge snelheid. Dat is gelijk waarom zo'n hybride onzuiniger is op de snelweg, dan moet de motor alsnog hoge toeren draaien ipv op een optimale toerental voor zuinigheid draaien.
Ik rij ongeveer 15k per jaar. Maar sinds ik thuis werk ga ik er vanuit dat het eerder 10k zal zijn dan 15k. Ik woon in Schiedam en moet het (helaas) doen met druk stad verkeer. In het weekend ben ik regelmatig even op de snelweg. Maar echt veel veder dan Dordrecht zal het niet zijn. We willen nu de kids wat groter beginnen te worden wat vaker er op uit. Dus dan rijden we misschien 1 of 2 uur snelweg.
Stadsverkeer in Schiedam en filerijden op de A20 en A16 klinkt als schoolvoorbeeld van type verkeer waar een hybride zin heeft. In ieder geval zou ik bij dat soort verkeer een diesel afraden.
De corolla rijd nu 1 op 10 en soms 1 op 13. Ik weet niet of het wishfull thinking is, maar is 1 op 20 of iets daaronder haalbaar met een 5 deurs gezins auto? Ik zag dat de nieuwere autos tegenwoordig ook in een 1.2 te krijgen zijn en op de snelweg nog best rustig in de toeren zitten.. ik hoef niet zo nodig in 6 seconden aan de 120 te zitten. Dat mag ook 10 seconden zijn misschien is het wel iets minder veilig.. dat je wat minder snel kan reageren in snelheid.
Volledig mee eens. Ik rij een oude ongeblazen diesel. Die doet er 17 seconden over om op 100km/u te komen en kan desondanks prima meekomen met verkeer (sterker nog, bij opritten zit ik vaker op iemand voor me te wachten dan dat een achterligger met haast mij voorbij wil).

Dat gezegd, stadsverkeer en files zijn ellendig voor verbruik. Allicht dat je daarom zelfs voor je type auto slechte verbruikscijfers neerzet. Je kunt makkelijk auto's vinden die onder ideale omstandigheden 1:20 doen (mijn dieselbak doet bijv met mij achter het stuur gemiddeld 1:20.5 en m'n vriendin haalt er 1:21.5 mee), maar dus niet in de stad en file.

Dat spreekt trouwens tegen kleine, ondergemotoriseerde auto's - de geweldige verbruikscijfers die je ziet bij 1.2l bakjes zijn behaald bij continue snelheid op een loopband. Bij optrekken en afremmen gaat het sowieso omlaag, maar in dit geval nog meer dan anders omdat de turbo aanspringt. Ik zou zeker geen motor kleiner dan 1.4l aanraden voor een gezinswagen, ook uit oogpunt van zuinigheid.

Meestal ben ik erg terughoudend in het aanraden van een hybride, maar als iemand er baat bou zou hebben ben jij het wel. Gezien je 2e hands zoekt zit je dan vrijwel exclusief te kijken naar de Prius of Insight.

Alternatief is m.i. een auto op LPG - fiscaal is dat sinds dit jaar relatief aantrekkelijker geworden, verbruik is hoger dan benzine (1:12 is al goed te noemen), maar brandstof kost erg weinig (<90c per liter). Er zijn relatief weinig auto's die fabrieks-af LPG meekrijgen, je zit dan al snel in Frans-Zweedse hoek, maar op zich zou bijv een Volvo V50 of Ford Focus (onder de bodywork zelfde auto) prima voldoen aan je eisen, of een vergelijkbare Citroen C4/Peugeot 307 (wederom onder de kap zelfde auto)

Trouwens, kijk eens naar een Dacia Logan MCV. Die kun je met jouw budget bijna nieuw kopen met fabrieks-af LPG. Dingen zitten comfortabel, rijden best pittig en zijn ruim zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
link_mario schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:58:
[...]

De Mazda 6 is wel een flinke slag groter dan de 3 of de Corolla die je nu rijdt. Is een mooie auto, maar dan zou een eerder genoemde Avensis(station?) ook een mooie optie zijn.

Meer in het huidige formaat is dan een Corolla Verso niks(of tegenwoordig gewoon Verso in de prijslijsten)? Dit model is een hoogzitter, dat moet je wel fijn vinden. Het is echter wel een ruime en heerlijke auto om je in te voeren(en dus niet om sportief mee te rijden).

Blijf alleen uit de buurt van de 2.2 D4-D Diesel motor van Toyota, dat is uit onze ervaring nogal een probleemmotor.
Corolla Verso is ook nog een leuke, ouders hebben/hadden er een, zijn over naar een Yaris Hybrid. Volgens mij doen ze wel ong 1:12 met de 1.8 motor, dus niet bepaald zuinig. Zit wel 'lekker' hoog, oogt nog redelijk modern, en volgens mij hebben je kids achterin ook nog zat ruimte. En je kan genoeg boodschappen kwijt achterin.

Mazda6 vind ik zelf ook wel mooie wagen, volgens mij is die relatief licht in gewicht voor zijn klasse. Dat merk je helaas dan weer wel omdat de deuren ed ook wat lichter aanvoelen. Meen ook dat ze redelijk roestgevoelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:22

TwOkkie

Tweakin' Okkie

dion_b schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:23:
Dat is gelijk waarom zo'n hybride onzuiniger is op de snelweg, dan moet de motor alsnog hoge toeren draaien ipv op een optimale toerental voor zuinigheid draaien.
Waar komt deze hardnekkige onzin toch vandaan? Als ik met mijn Prius 120 rijdt, maakt de motor misschien 2000-2200 toeren. Bij 100 zit je eerder op 1600 tot 1800 toeren. Op langere afstanden haal ik zo bij kruissnelheden rond de 120 een verbruik van grofweg 5.3 tot 5.5 l/100km oftewel 1 op 18 á 19. Vind maar eens een ruime 5-deurs auto op benzine die dat nadoet. Beperk je je tot maximaal 100 km/u dan zit je zo boven de 1 op 20.

Aan TS: [Serieus] Maak een proefritje met een Prius uit de serie 2004-2009. Ik heb er zelf eentje uit 2006 waar ik zo'n 35k per jaar mee rijdt, inmiddels alweer 93.000 kilometer en heb nog geen seconde spijt gehad.
Überbetrouwbaar, stil, ruim, comfortabel en zeer zuinig.

Journalisten schrijven helaas een hoop onzin over deze auto, waaronder dat eeuwige gezeik over die CVT. Wat ze dan doen is dat ze fors gaan optrekken, liefts plankgas, en dan gaan ze klagen dat de motor zo'n hoop toeren maakt. Ja logisch! Daar vragen ze zelf om door veel gas te geven. Bij een handgeschakelde auto zul je voor dezelfde prestatie ook flink door moeten trekken tot hoog in de toeren en dan hoor je de motor ook. Je hebt dan zelfs nog het nadeel dat je telkens moet schakelen waardoor het motorvermogen even wegvalt en weer langzaam opbouwt, waar je bij een CVT gewoon constant de volle 100% krijgt. Je moet alleen wennen dat je toerental niet meer afhankelijk is van een handeling met je rechterhand, maar van de stand van je gaspedaal. Eigenlijk precies hetzelfde als bij een vliegtuig of een boot.

Als je je bij iedere rit op een circuit waant, is een Prius geen auto voor jou. Als je je zelfbeeld laat afhangen van wat anderen denken te weten over je auto, kun je ook maar beter een Audi of een SUV kopen. In alle andere gevallen: kijk eens serieus naar een tweedehands Prius. Eventueel kun je daar nog voor een kleine € 2000 LPG in laten bouwen. Op het Priusforum zijn er al een paar leden die dat al gedaan hebben.

Okay, ik ben een beetje fan van deze auto. Valt het op? 8) :+

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
dank je voor al jullie inbreng. geweldige hulp. @ TwOkkie, dank voor je reactie. Ik heb een 20 minuten in een prius mogen rijden een tijdje geleden. Een automaat. Was wel even schrikken toen ik een gaatje zag op een kruispunt en ik gas gaf en de auto pas een seconde later reageerde. Dat zal wel even wennen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Priussen (en andere hybrides) zijn per definitie CVT, dus automaat. Ook daar geldt: ik ben er in de regel totaal geen fan van, maar met veel stads- en fileverkeer scheelt een automaat, stukken, zeker een CVT. Niets is zo vermoeiend dan een uur lang te moeten koppelen-ontkoppelen-koppelen-ontkoppelen.

Heb ooit 9u in de file gereden. Week erna was m'n linkerbeen nog steeds stijf :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387913

Is het met Hybrides niet zo dat de accus maar zeer beperkte leeftijd hebben, zeg 10 jaar?
dan zit je na 10 jaar dus met een rekening waar je U tegen zegt.
vooral als je denkt dat sommige hybrides net zo "schadelijk" rijden als sommige zuinige diesels.

Overigens als je nog de Mazda3 overweegt, die deelt hetzelfde onderstel met de Focus. in de betaalbare middenklasse zijn die 2 kwa rij gedrag zeer goed kwa prijs kwaliteit.

Maar als je perse degelijk wilt gaan met nette afwerking en onverwoestbaar.
Kijk een naar een Volvo V40 of 50, past heus wel binnen je budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qua hybride eens mbt accu's, maar goed TS, wil een auto die nieuw genoeg is dat hij daar nu geen last van heeft. Enige risico op dat vlak is dat slechte accuperformance bij 2e handsjes dermate bekend wordt dat de restwaarde eronder te lijden heeft.

Wat dat betreft zie ik een stuk meer toekomst in de pneumatische hybride van PSA, maar dat vind je uiteraard nog niet 2e hands.

Ik denk dat hybride niet eens zo'n slechte optie is, en een Prius is redelijk 'blauwe LED' qua dashboard, al gaat wat dat betreft natuurlijk niets de originele CX uit 1974 overtreffen :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

RoyK schreef op zondag 03 maart 2013 @ 10:21:
[...]
Ik rij middels al 5 jaar een toyota corolla uit 2003...

[...]
Ik ben daarom een beetje aan het rondkijken wat ongeveer in dezelfde range ligt...
Simpel: Wikipedia: Compacte middenklasse :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Anoniem: 387913 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 22:44:
Is het met Hybrides niet zo dat de accus maar zeer beperkte leeftijd hebben, zeg 10 jaar?
Nee, dat is niet zo. Hoewel, de eerste generatie Prius is nu rond de 10 jaar oud aan het worden. Er was daar ooit een probleem mee dat een cel corrosie kon gaan vertonen rond de contacten. Dit is onderkend en in de tweede generatie (vanaf 2004 dus) verbeterd. Tevens is de eerste generatie terug geroepen om dit probleem aan te pakken. Cynisch is dat het enige probleem met een Prius accu dat ik min of meer uit eerste hand ken, waarschijnlijk is veroorzaakt door een montagefout tijdens die terugroepactie. Een contactpen zat niet goed, waardoor de cel 0V weergaf en de boel in storing viel.

Maar goed, alles kan kapot, dus de kans bestaat dat de accu vervangen moet worden. Als het je dan niet lukt op de sloop er een te regelen, dan moet je rekenen op een kleine 2000 euro voor een nieuwe. Klinkt als een hoop geld, maar de kans is vrij klein. Net als de kans op een nieuwe turbo bij een andere auto. Of een versleten koppeling. Of een vervanging van een distributieriem. Of een defecte dieselverstuiver. Allemaal dingen die niet op een Prius zitten. Ik denk dat het risico te overzien is.
dan zit je na 10 jaar dus met een rekening waar je U tegen zegt.
Maximaal 2000 euro dus. Als je graag een gloednieuwe wil hebben. Maar dat geld heb je allang uitgespaard doordat je nooit een distributieriem hoefde te vervangen en omdat je door al het elektrische gerem veel minder slijtage hebt aan je remsysteem.
vooral als je denkt dat sommige hybrides net zo "schadelijk" rijden als sommige zuinige diesels.
Qua CO2-uitstoot bedoel je dan? Qua andere uitstoot is een diesel heel veel schadelijker.
Kijk een naar een Volvo V40 of 50, past heus wel binnen je budget
En daar gaat nooit wat aan kapot?
dion_b schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:41:
Qua hybride eens mbt accu's, maar goed TS, wil een auto die nieuw genoeg is dat hij daar nu geen last van heeft. Enige risico op dat vlak is dat slechte accuperformance bij 2e handsjes dermate bekend wordt dat de restwaarde eronder te lijden heeft.
Er is op dit moment alleen maar angst onder slecht geinformeerde mensen. Dat drukt de prijs misschien een beetje, maar dat is juist mooi want dan kosten ze ook niet de hoofdprijs qua aanschaf.
Ik denk dat hybride niet eens zo'n slechte optie is, en een Prius is redelijk 'blauwe LED' qua dashboard, al gaat wat dat betreft natuurlijk niets de originele CX uit 1974 overtreffen :P
_/-\o_ Mijn eerste auto! Een CX 2400 Super uit 1978.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Opel Astra Roy!

:)

1:10 voor een 1.4 vind ik trouwens verre van zuinig!! Dat rijdt ik met mijn 2.0 Turbo ook binnen de bebouwde kom en ik heb een redelijk zwaar voetje :*)

[ Voor 78% gewijzigd door Tusk op 06-03-2013 16:37 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 09-06 13:16

Arfman

Drome!

RoyK schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:56:
[...]

Is de Auris een beetje de Corolla opvolger? Ik kan geen nieuwe modellen Corolla meer vinden in NL alleen in Australie ofzo rijdt een nieuw model rond. Ik vind de Auris trouwens een mooi ding.
Ik heb een Auris, uit 2007. Gekocht nadat m'n Seat uit 2005 zo ongeveer uit elkaar begon te vallen. Ik ben dus ook niet voor spannend gegaan, maar voor betrouwbaar en tot nu toe doet hij precies wat ik er van verwacht: me betrouwbaar van A naar B brengen. Het is een Luna Business, waardoor er parkeersensoren en een dubbeldin navigatie inzitten. Erg prettig.

Erg spannend is het allemaal niet, maar dat wisten we vantevoren. Toch sleurt het 1.6 motortje hem met plezier naar illegale snelheden, ook omdat hij graag toeren draait. Weggedrag is ook prima, minder direct dan de Seat Altea maar nogmaals, daar heb je hem niet voor.

Tot nu toe ook geen problemen gehad (afkloppen). Morgen gaat hij naar de dealer voor een nieuw setje raambedieningsknoppen (terugroepactie van een tijd terug), dat is het enige wat er sinds de aanschaf aan "mankeert" (de knoppen doen het nog prima maar Toyota wil ze graag vervangen, vooruit dan maar :P).

Kortom: ben je op zoek naar een no-nonsense auto, dan is de Auris een prima keuze. We rijden er rond de 1:13 mee, allemaal B-wegen met veel stopmomenten. Op langere trajecten is 1:14 goed haalbaar en als je echt je best doet nog hoger.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank je Arfman voor je toenadering. Ik ga binnenkort even rondneuzen naar de Auris uit 2010. Het liefst een automaat voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik zie dat je budget ~12K is. Dat is helaas net te weinig voor een Auris Hybrid, wat ik persoonlijk ook een hele mooie auto vind (heeft iets andere bumpers en verlichting dan een standaard Auris). Voordeel is namelijk dat de hybride Auris een betere automaat heeft dan de benzine Auris, de laatste is een gerobotiseerde handbak. Er is mee te leven (m'n vader had hiervoor een Corolla Verso automaat met die bak en nu een Yaris Hybrid, dus ik ken ze beide) maar de nieuwere CVT is wat mij betreft een stuk beter. Daarnaast is de Auris Hybrid natuurlijk ook zuiniger en dit jaar nog belastingvrij.

Gewoon even een proefrit maken in zo'n ding en kijken of het je bevalt :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Arfman schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 00:01:
Ik zie dat je budget ~12K is. Dat is helaas net te weinig voor een Auris Hybrid
... maar ruim voldoende voor een Prius 2. Voor 10K tot 12K heb je ruime keuze aan modellen die nog binnen de hybride garantie vallen als je daar toch wat bang voor bent. Bij die serie was dat nog 8 jaar of 160.000 kilometer. Vanaf de derde generatie is dat nog maar 5 jaar of 100.000 kilometer.

Niet dat je die garantie nodig gaat hebben, maar misschien dat het wat koudwatervrees wegneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door TwOkkie op 07-03-2013 11:35 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

True, true. Leuk aangeklede Prius 2 is ook niet verkeerd, alhoewel het wel even wennen is aan dat model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

dion_b schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:23:
Motor zelf en de remmen. Idee is dat de motor gebruikt wordt om accu's op te laden en om bij te springen zodra piekvermogen gevraagd wordt - dus bij optrekken of rijden op hoge snelheid. Dat is gelijk waarom zo'n hybride onzuiniger is op de snelweg, dan moet de motor alsnog hoge toeren draaien ipv op een optimale toerental voor zuinigheid draaien.
Nee, zuinigheid is een constant toerental. Dat hoeft niet perse hoog te zijn.
- een benzine motor is op z'n efficientst met een constant toerental
- een elektromotor met een onregelmatig toerental.
Daarom vullen deze twee elkaar zo goed aan. De (kleine) wisselde vraag naar vermogen wordt gewoon opgevangen door de elektromotor.
Ik reed met mijn Prius II zuiniger op de snelweg dan mijn Opel Corsa D. En de Prius II was toch een stuk meer auto, meer gewicht, meer luxe en zeker meer binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik weet het niet zo met de Prius. Mijn budget kan naar 15K toe gaan als dat een auto met veel meer mogelijkheden en een langer leven betekend. De Prius heeft in mijn ogen het nadeel dat de accu's een keer aan vervanging toe zijn.. dat houd mijn hele idee rond om een Hybride wel een beetje tegen. Ik zie het een beetje als gedoe allemaal. Maar de Auris Hybride heeft wel een beetje wat ik zoek. Een mooi model, lijkt best op de corolla, niet zo heel spannend van binnen maar de hybride heeft dan wel weer blauwe-achtige verlichting haha.. +1 hihi.

hoe dan ook, kom ik steeds weer in de Toyota terecht. mijn hoofd gaat er van tollen, al die keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

RoyK schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 13:06:
De Prius heeft in mijn ogen het nadeel dat de accu's een keer aan vervanging toe zijn..
Heb je daar concrete bewijzen van waardoor je mijn eerdere bijdragen niet gelooft? Zo ja, dan zie ik ze graag, want ik weet niet beter dan dat ik heel veel aanwijzingen heb van het tegendeel. Die accu's zijn ontworpen om een autoleven lang mee te gaan. De ervaring van de afgelopen 10 á 15 jaar toont ook aan dat dat gewoon klopt. De enige Priusrijders waarvan ik weet dat ze accu's hebben vervangen zijn freaks die hun standaard Prius (gen 2 en 3) hebben omgebouwd tot een plugin die ze aan het stopcontact kunnen laden.

Koop dan ook geen diesel, want weet je wel wat het vervangen van de verstuivers kost? Of problemen aan een turbo? Koop ook geen auto met een distributieriem, want die moet iedere 80.000 kilometer vervangen worden, terwijl een ketting (zoals o.a. de Prius heeft) levenslang meegaat. Vervangen van zo'n riem kost al gauw honderden euro's, niet vervangen al gauw meer dan een Prius-accu. En als je dan toch risico aan het mijden bent, koop dan ook geen auto met een koppeling, want die moet vroeg of laat ook vervangen worden. En versnellingsbakken gaan ook wel eens heel duur moeilijk doen omdat al dat mechanische gewissel vroeg of laat ook gaat verslijten. Een Prius heef één vaste overbrenging. Het variabele deel wordt geregeld door een elektromotor en een generator met de accu daartussenin als energiebuffer.

Weet dan dat de motor van een Prius volledig "fly-by-wire" wordt aangestuurd, zodat het vrijwel onmogelijk is om hem te mishandelen. Al plank je als een idioot, je motormanagement houdt de belasting en toerental binnen acceptabele grenzen. Je vind makkelijker een platgetrapte gewone auto dan een platgetrapte Prius.
dat houd mijn hele idee rond om een Hybride wel een beetje tegen. Ik zie het een beetje als gedoe allemaal.
Wat is er gedoe aan dan? Het rijdt qua bediening zo simpel als een kermisautootje. Je hebt er minder onderhoud aan omdat het mechanische deels simpeler is en minder slijt. Het is ook een van de laatste hier geleverde Toyoya's die nog in Japan gebouwd werd, als dat nog wat uitmaakt. Als je betrouwbaar wil, neem dan een Prius.

Of een Auris. Afgezien van het feit dat deze in Engeland wordt geassembleerd, gaat het hele verhaal ook daarvoor op. Je budget zegt echter Prius 2.

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 07-03-2013 15:20 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Pagina: 1