Hallo allemaal, ik ben een fanatieke gamer en het is voor mij dan ook eindelijk tijd om een nieuwe pc aanteschaffen. Ik wil graag alle onderdelen zelf los kopen. Nu sta ik voor een probleem ik heb een budget van ongeveer 700(kan en mag een beetje hoger) euro en ik wil graag een krachtige game pc samenstellen. Ik heb een beetje rond gevraagt wat voor processor ik het beste kan nemen en iedereen zegt wat anders, klopt het bijvoorbeeld ook dat een Intel Core i5 3570K beter is dan een Intel Core i7 2600 voor gamen? Ik heb ook lang gezocht naar een videokaart en ik ben uitgekomen op een Asus GTX660-DC2T-2GD5 voor 200euro ongeveer is dit een goede keuze? Ik zou wel graag een Nvidia kaart willen hebben. Verder 8GB aan ram en een moederboard van Asus die SLI ondersteund (Ik heb nu een PW5 DH Deluxe met twee 9800GT SLI opstelling) ik zou later dan ook misschien een tweede videokaart in willen doen. Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen!
i5 3570K is nieuwer dan i7 2600 en heeft unlocked multiplier.
Met het doorlezen van de BBG kom je trouwens ook al een heel eind; reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013
Met het doorlezen van de BBG kom je trouwens ook al een heel eind; reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013
Dit moet eigenlijk in Desktop Aankoopadvies. Beantwoord dan ook even de vragen uit het beleid: DAA beleid
Een aantal daarvan heb je al beantwoord. Pas deze topicstart maar even aan, dat is wat overzichtelijker
Is die 700 euro alleen voor de kast met inhoud of heb je ook randapparatuur nodig? Wil je de processor kunnen gaan overklokken?
Als je op één scherm (bijvoorbeeld een 1080p scherm) dan is een CrossFire of SLI opstelling meestal niet nodig, het is dan vaak meer lonend om een nieuwe videokaart te kopen als de eerste niet meer voldoet, dan een tweede erbij te steken.
Een aantal daarvan heb je al beantwoord. Pas deze topicstart maar even aan, dat is wat overzichtelijker
Is die 700 euro alleen voor de kast met inhoud of heb je ook randapparatuur nodig? Wil je de processor kunnen gaan overklokken?
Als je op één scherm (bijvoorbeeld een 1080p scherm) dan is een CrossFire of SLI opstelling meestal niet nodig, het is dan vaak meer lonend om een nieuwe videokaart te kopen als de eerste niet meer voldoet, dan een tweede erbij te steken.
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
Toch vind ik het dan wel grappig dat de i7 een stuk duurder is dan de nieuwe i5, maar wat ik nodig heb is dus een sterke game pc die zeker minimaal 5jaar mee moet gaan op game gebied.dieselross schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 21:03:
i5 3570K is nieuwer dan i7 2600 en heeft unlocked multiplier.
Die 700 euro is alleen voor de kast met inhoud, ik ga maar één scherm gebruiken dus misschien is dat inderdaad wat slimmer. Maar ik kom niet uit het ''welke processor moet ik kopen?'' dilemmaMartijnLoarne schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 21:04:
Dit moet eigenlijk in Desktop Aankoopadvies. Beantwoord dan ook even de vragen uit het beleid: DAA beleid

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 438011 op 02-03-2013 23:03 ]
Minimaal 5 jaar meegaan op gamegebied zonder er iets aan te doen is een utopie, als je nog een beetje mee wilt komen in games. Je ontkomt er dan niet aan om na 2-3 jaar de videokaart te upgraden. De rest kan doorgaans wel ~5 jaar mee, dus dat is mooi.
Welke processor je moet kopen hangt van je budget af, en of je wilt overklokken of niet. In dit budget kun je het beste gaan voor een niet overklokbare i5, dat is snel genoeg en dan houd je meer geld over voor een videokaart. Tevens zou ik nu ook gaan voor een SSD. Heb je uit je oude PC nog een harde schijf? Zo ja, dan is dat mooi, dan kun je die meenemen en gebruiken voor opslag van data. Als je een DVD speler hebt met een Sata aansluiting dan kun je die ook meenemen.
Een eerste opzet voor een systeem dat niet kan overklokken en één videokaart aan kan:
Dit heb je wel voor €700 in huis, en kun je heel goed mee gamen op 1920x1080 (ik neem aan dat je op die resolutie wilt gamen).
Maar kijk dus eerst even wat je allemaal van je oude systeem mee wilt/kunt nemen, dan kun je wellicht nog meer besparen op je nieuwe systeem.
Welke processor je moet kopen hangt van je budget af, en of je wilt overklokken of niet. In dit budget kun je het beste gaan voor een niet overklokbare i5, dat is snel genoeg en dan houd je meer geld over voor een videokaart. Tevens zou ik nu ook gaan voor een SSD. Heb je uit je oude PC nog een harde schijf? Zo ja, dan is dat mooi, dan kun je die meenemen en gebruiken voor opslag van data. Als je een DVD speler hebt met een Sata aansluiting dan kun je die ook meenemen.
Een eerste opzet voor een systeem dat niet kan overklokken en één videokaart aan kan:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3350P Boxed | € 149,90 | € 149,90 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 56,90 | € 56,90 |
1 | Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5 | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Corsair Carbide 300R | € 61,71 | € 61,71 |
1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 40,95 | € 40,95 |
1 | XFX Pro 550W | € 52,60 | € 52,60 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 96,80 | € 96,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 668,76 |
Dit heb je wel voor €700 in huis, en kun je heel goed mee gamen op 1920x1080 (ik neem aan dat je op die resolutie wilt gamen).
Maar kijk dus eerst even wat je allemaal van je oude systeem mee wilt/kunt nemen, dan kun je wellicht nog meer besparen op je nieuwe systeem.
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 195,90 | € 195,90 |
1 | MSI Z77A-G45 | € 92,99 | € 92,99 |
1 | Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5 | € 262,57 | € 262,57 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Corsair Carbide 200R | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Scythe Katana 4 | € 22,70 | € 22,70 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 44,99 | € 44,99 |
1 | XFX Pro 550W | € 52,60 | € 52,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 781,60 |
Dit heb je voor 781.. a 800 in huis en kan je nog wel even mee door. Als je echt naar de 800,- kan zou ik er een voeding met iets meer umph ingooien.
pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt
De 550W van XFX kan je systeem ook prima voorzien hoor, eventueel een overclock. Maar zodra je echt gekken dingen gaat doen (+4,5Ghz, sli) zou ik er voor de stabiliteit een gold ingooien.
Asus mobo red je niet binnen jouw budget en sli wensen. Nvidea is niet de slimste keus kwa verhouding geld-prestatie. Heb er 8gb 1600 ram ingezet met levenslange garantie. Carbide 200r is redelijk ruim en heeft een goede prijs kwaliteit verhouding, tevens wordt hij prima geventileerd.
Mocht je zoals de andere al aangaven zelf nog in het bezit zijn van een HD en ROM drive. Trakteer jezelf dan op een SSD, ik heb zelf de keuze gemaakt om hier nog even mee te wachten (verwacht een prijs daling). Maar de prestatieverschillen tussen SSD en HDD zijn duidelijk te merken.
Ik raad je daarnaast ook aan om is in de vraag&aanbod en marktplaats te kijken. Zo kan je met jouw budget nog een hele vette (2de hands) gamebak in elkaar zetten. Vaak komen de componenten nog met garantie. Zo vind je al snel 8Gb corsair 1600lp RAM dat iedere best buy terug komt voor 30-35 euro. Alle kleintjes helpen! Ps. Laat je niet oplichten en ga alles zelf ophalen!
[ Voor 13% gewijzigd door bbblije op 03-03-2013 00:57 ]
Een gold certificaat zegt alleen wat over efficiëntie, niet over kwaliteit/stabiliteit.
De XFX Pro 550 kan prima een i5 en 7950 met extreme OC voeden.
Ja, de seasonic is beter, maar met dit budget zou ik die 40-50 euro ergens anders in steken.
De oude i7 2xxx(k) is wel sneller dan de i5 3xxx, maar alleen als de software goed gebruik kan maken hyperthreading en meer dan 4 threads.
Bij de meeste games is dat op dit moment nog niet het geval, maar zeker bij de nieuwere games wel (nog niet te spreken over 3-5 jaar in de toekomst).
Vanwege de nieuwere architectuur is de i5 3xxx wel sneller bij het gebruik van 4 threads of minder.
Ja, de seasonic is beter, maar met dit budget zou ik die 40-50 euro ergens anders in steken.
De oude i7 2xxx(k) is wel sneller dan de i5 3xxx, maar alleen als de software goed gebruik kan maken hyperthreading en meer dan 4 threads.
Bij de meeste games is dat op dit moment nog niet het geval, maar zeker bij de nieuwere games wel (nog niet te spreken over 3-5 jaar in de toekomst).
Vanwege de nieuwere architectuur is de i5 3xxx wel sneller bij het gebruik van 4 threads of minder.
[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 03-03-2013 12:36 ]
De seasonic heeft een lagere ripple... Kan full load 600W leveren... Gold zegt wel degelijk wat om de kwaliteit/stabiliteit.mitsumark schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:36:
Een gold certificaat zegt alleen wat over efficiëntie, niet over kwaliteit/stabiliteit.
pricewatch: Corsair Professional Gold AX850
pricewatch: Corsair Enthusiast TX850M
Dat de seasonic minder ripple heeft en beter van kwaliteit is klopt, maar dat heeft niks te maken met het gold certificaat.
Ik ken ook voedingen met een bronze certificaat die beter zijn dan sommige gold voedingen.
Ook het verschil tussen wat de voeding daadwerkelijk kan leveren en wat op de sticker staat niet.
Het certificaat is puur en alleen voor de efficiëntie.
Ik ken ook voedingen met een bronze certificaat die beter zijn dan sommige gold voedingen.
Ook het verschil tussen wat de voeding daadwerkelijk kan leveren en wat op de sticker staat niet.
Het certificaat is puur en alleen voor de efficiëntie.
Pagina: 1