Ervaringen Maatwerkadvies energiebesparing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:48
Hallo allemaal, ik ben al geruime tijd aan het wikken en wegen hoe ik de isolatie van ons huis zou kunnen verbeteren. Ik ben inmiddels redelijk bekend met het aanbod en de mogelijkheden.

Waar ik echter nog tegenaan loop is dat ik niet zeker weet in hoeverre de bestaande isolatie van ons huis tekort schiet. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe goed onze muren isoleren, of ons schuine dak. Ter verduidelijking: Ik weet dat ons huis bij de bouw geisoleerde spouwmuren heeft (jaren 80) en ik weet welk soort steen is gebruikt, maar ik vraag me bijvoorbeeld af of de spouwisolatie nog wel op zijn plek zit overal, en hoe breed de spouw eigenlijk is, etc.

Ik las op Milieu Centraal over een zogeheten "Maatwerkadvies energiebesparing", wat me mogelijk zou kunnen helpen om mijn vragen te beantwoorden:

http://www.milieucentraal...kadvies-energiebesparing/

Ik vroeg me echter af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met zo'n advies. Het is niet gratis, en ik zou graag in redelijk wat detail verschillende zaken in en om het huis willen laten 'doorlichten'. Ik vroeg me ook af of men hierbij met een infrarood camera te werk zal gaan of niet; het lijkt me eigenlijk vrij zinloos zonder, maar misschien vergis ik me.

Kortom; is zo'n advies de moeite waard? Kan ik beter iets anders (laten) doen? Of gewoon enige onzekerheid accepteren en direct de isolatie gaan verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Vraag aan degene die het advies geeft welke werkzaamheden ze doen. Laat ze ook een voorbeeld rapportje geven zodat je ewet wat je kunt verwachten :)

Mijn inschatting is dat ze snel ergens wat in kunnen kloppen en that's it. Zeker als het advies maar een paar tientjes kost. Zelf ben ik goed op de hoogte van hoe je warmteverliezen uitrekent dus ik heb het prima gered zonder maatwerk advies. Nadeel is alleen dat je subsidies misloopt die je met maatwerk advies eventueel had kunnen pakken.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik denk dat je je teveel voorstelt van het Maatwerkadvies. De meeste van die jongens racen even door je huis, lopen snel met je door wat er zit, meten wat dingen op en schrijven op basis daarvan het advies. In beginsel niks mis mee, daar is het voor bedoeld, maar ik denk dat de consument verwacht dat het tot een honderste nauwkeurig de situatie in de praktijk beschrijft.

Wat jij wilt weten gaat op sommige punten eerder richting een bouwkundige inspectie.

Ik zou je vraag gewoon eens bij een paar bedrijfjes uitzetten en vragen of ze dit ook voor je kunnen controleren terwijl ze bezig zijn met het maatwerkadvies. Kost waarschijnlijk iets extra's, maar geef jou wel meer zekerheid over de zin of onzin van het vervangen van je spouwmuurisolatie. En over andere maatregelen die je eventueel zou kunnen laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wij hebben zo'n maatwerk advies laten uitvoeren ivm zonnepanelen. Was verplicht om gemeentesubsidie te kunnen krijgen.
We hebben een gesprek(je) gehad met de adviseur en hij heeft allerlei parameters van ons huis (woonoppervlak, glasoppervlak etc) in eoa softwarepakket ingevuld op basis waarvan een energie-index berekend wordt.
Voor ons doel was het prima, maar ons maatwerkadvies ging dus lang niet zover als jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb ook zo'n maatwerkadvies laten uitvoeren destijds door iemand van de Nuon. Daar was ik niet heel positief over.

Er kom niet zoveel gedaan worden aan huis. Alle isolatie was goed, er kon niets verbeterd worden.

En kijk nu waar ik sta met mijn huis :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ok, bedankt allemaal voor de input. Dat is vrij duidelijk, dat maatwerkadvies is niet wat ik zoek. Subsidie speelt geen rol hier.

Een bouwkundige inspectie lijkt me ook geen uitkomst bieden; die hebben we al gehad enige jaren terug en ik heb het rapport, net als de originele bouwtekeningen enzo. Dit geeft me niet de isolatie-specifieke informatie die ik zoek.

Mijn gedachten gaan dus uit naar zo'n thermische beeld... eh, thermal imaging. Daarmee zou ik dan toch een goed beeld moeten krijgen uit welke onderdelen van het huis warmte verloren gaat, of niet? Dat is sowieso eigenlijk het voornaamste. Of stel ik me hier nu ook weer te veel van voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:03
Inderdaad is met infraroodfoto's veel info te verkrijgen.
Zo heb ik bijvoorbeeld onze voordeur als groot warmtelek geïdentificeerd en verbeterd met vacuum isolatie-panelen.
Zie voor een beschrijving van het projectje:
voordeur warmtelek op olino.org

Zie Het algemeen beleid #groeten voor het beleid met betrekking tot groeten op GoT. Tevens is het niet wenselijk om in elke post een link naar je eigen site te plaatsen, oftewel te spammen. Zet dan liever een link in je signature, de huidige methode is niet correct.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 11-03-2013 08:08 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ja, ik denk dat ik achter een infrarood meting aanga. Ik zag op die verbeter-uw-huis website dat veel isolatie eigenlijk heel weinig oplevert. In die zin dat het 4000 euro kost om aan te pakken en dan 100 euro gas per jaar bespaart. Dat is dan toch wel een gortige TVT... als die website een realistische indicatie geeft.

Tja, misschien dat ik zo'n infraroodmeting ook nooit terugverdien, maar dan weet ik tenminste wat de stand van zaken eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-04 13:16
Terpen Tijn schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 19:50:
Waar ik echter nog tegenaan loop is dat ik niet zeker weet in hoeverre de bestaande isolatie van ons huis tekort schiet. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe goed onze muren isoleren, of ons schuine dak. Ter verduidelijking: Ik weet dat ons huis bij de bouw geisoleerde spouwmuren heeft (jaren 80) en ik weet welk soort steen is gebruikt, maar ik vraag me bijvoorbeeld af of de spouwisolatie nog wel op zijn plek zit overal, en hoe breed de spouw eigenlijk is, etc.
Ik zou bovenin de muur eens een gaatje boren door de voeg. Zie je meteen wat voor isolatie er gebruikt is, je kunt meten hoe dik je spouw is (hoewel je daar toch niks aan kunt doen verder...) maar vooral kun je zien of je isolatie is ingezakt na al die jaren. Isolatie weghalen en opnieuw aanbrengen kan, maar lijkt mij nogal duur. Misschien mogelijk om het eventueel aan de bovenkant aan te vullen? Glas/steenwol zou in principe niet kunnen zakken, dan zou je weinig problemen hebben.

Een huis uit die tijd heeft het meeste aan extra dakisolatie, kruipruimte isolatie en kieren/deuren e.d. aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:21
Glaswol kan wel degelijk zakken. Had hier 2 gevels die altijd in weer en wind staan, in combinatie met een goedkoop gebouwd huis eind jaren 70. Spouw zit/zat glaswol in. Boor erin, niks vinden, EPS erin. Volgende gevel, boor erin, niks zien, EPS erin. Achtergevel, boor erin: "Hey, glaswol". Ondertussen bij eerste gevel: "Hey, dit is handig, de spouw is afgedekt met een stuk glaswol".

Nu heb ik dus een bak opgepropt nat glaswol in de fundering liggen, daarbovenop 6cm EPS en helemaal bovenaan een beetje glaswol nog :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ja, boren zou kunnen. Ik heb inmiddels al ontdekt dat er 5 cm isolatiemateriaal in is gezet bij de bouw. De dikte van de spouw weet ik binnenkort ook (even meten). Ter vergelijking, schuin dak heeft 7 cm volgens de opgaaf (maar of dit buiten of binnen zit weet ik nog niet).

Mijn overweging nu is dat de kwaliteit van de spouwisolatie mij alleen zorgen hoeft te baren als blijkt dat de muren daardoor veel warmte verliezen. Stel dat het isolatiemateriaal wat ingezakt is, maar dat ik de meeste warmte elders verlies (dak, ramen?), dan kan ik beter die laatste aanpakken misschien.

JGC: Ik snap niet hoe je EPS kan gebruiken in de spouw. Dat krijg je toch nooit goed gevuld en netjes aangesloten? Of heb je het over EPS "parels"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:21
Is hier een bedrijf voor langsgeweest. Spouw leek in eerste instantie dus niet geisoleerd te zijn, dus zijn ze aan de slag gegaan met een vrachtwagentje vol EPS en apparatuur die dat samen met een latex inblaast.

Overigens, vergeet vooral je vloer niet. Het is hier in huis redelijk snel warm nu met alle isolatiemaatregelen, maar omdat de vloer nog niet geisoleerd is loop je altijd met kode poten door het huis. Tegen koude poten kan je amper stoken. Ik heb geen vloerverwarming, dus tvt zal redelijk lang zijn om het in euro's terug te krijgen, maar de comfortverbetering is me tig meer waard dan een tvt.
Pagina: 1