LED Klok adapter naar batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-04-2024
Beste leden,

Een tijdje geleden heb ik een mooie klok gekocht. Wanneer ik deze in het stopcontact steek verschijnen er mooie kleuren door middel van verschillende leds. Zie hier een afbeelding van de klok:
Afbeeldingslocatie: http://www.pandamedia.nl/klok/1.jpg

Nu wil ik deze klok graag aan de muur hangen, maar het is jammer dat er zo'n lelijke zwarte kabel naar toe loopt. Ik vroeg mij af of het mogelijk was de stroom via batterijen te regelen?

Dit is een afbeelding van de zijkant van de klok:
Afbeeldingslocatie: http://www.pandamedia.nl/klok/2.jpg

En dit is de meegeleverde adapter:
Afbeeldingslocatie: http://www.pandamedia.nl/klok/3.jpg

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? En hoe ik dit het best kan aanpakken?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
Dit is in princiepe mogelijk en ook niet heel erg lastig te realiseren.
Zo te zien wordt er gebruik gemaakt van een klink stekker voor de voeding.
4.5volt zou neerkomen op 3 AA batterijen (3x 1.5 volt).

Ik zou zelf opzoek gaan naar een houder voor 4AA batterijen (3 bestaat volgens mij niet) en dan de 4e batterij doorverbinden. Hier een klink plug aan zetten en dan zou het moeten werken.

Echter, ik verwacht dat deze klok zo door zijn batterijen heen zal zijn, vandaar dat ze een adapter er bij geleverd hebben. Je kunt het proberen, maar mijn gok zou zijn dat je binnen 1 á 2 weken door de batterijen heen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
De klok zet ik alleen af en toe 's avonds een uurtje aan, dus dat is geen probleem verder.
Bedankt voor de tip voor de batterijhouder, hier ga ik gelijk even naar kijken.

Wat bedoel je precies met klink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
moderato40 schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 16:14:
De klok zet ik alleen af en toe 's avonds een uurtje aan
Wat heb je aan een klok die de tijd niet goed weergeeft? Had je niet beter een lamp kunnen kopen?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
redfoxert schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 16:18:
[...]

Wat heb je aan een klok die de tijd niet goed weergeeft? Had je niet beter een lamp kunnen kopen?
Ik ga er nog een ander klokje inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

eltweako schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 16:09:
Echter, ik verwacht dat deze klok zo door zijn batterijen heen zal zijn, vandaar dat ze een adapter er bij geleverd hebben. Je kunt het proberen, maar mijn gok zou zijn dat je binnen 1 á 2 weken door de batterijen heen bent.
Sterker nog, ik vermoed dat je met een halve dag je AA-batterijen al leegtrekt met 300 mA.

Stel dat de batterijen een capaciteit van 3500 mAh hebben, dan gaan ze 3500 mAh / 300 mA = 11h40m mee.

Technisch mogelijk? Ja. Praktisch? Nee.
moderato40 schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 16:36:
Ik ga er nog een ander klokje inzetten.
Het verbruik zit hem in de LEDs, niet in het uurwerk. Of bedoelde je dat niet? Geef eens wat meer informatie. Behalve dat je die adapter niet wilt gebruiken is het mij niet duidelijk wat je uiteindelijk hoopt te bereiken.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
real[B]art schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 16:47:
[...]

Sterker nog, ik vermoed dat je met een halve dag je AA-batterijen al leegtrekt met 300 mA.

Stel dat de batterijen een capaciteit van 3500 mAh hebben, dan gaan ze 3500 mAh / 300 mA = 11h40m mee.

Technisch mogelijk? Ja. Praktisch? Nee.
[...]

Het verbruik zit hem in de LEDs, niet in het uurwerk. Of bedoelde je dat niet? Geef eens wat meer informatie. Behalve dat je die adapter niet wilt gebruiken is het mij niet duidelijk wat je uiteindelijk hoopt te bereiken.
Met het klokverhaal gaf ik antwoord op het offtopic bericht van Redfoxert.

Wat ik wil bereiken is de adapter vervangen door batterijen. (zie startpost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Zijn de leds los aan te zetten ten opzichte van het uurwerk zelf? Alleen dan heeft het nut, met leds aan zal de batterij leeg zijn in maximaal een dag (als die dan 300 mA zou trekken), zoals al uitgerekend.

Als je trouwens simpel wil testen, knip een stuk kabel van een oude adapter af (met de connector) en soldeer ze op de uiteinden van een 4.5V 'balk'batterij. Dan kan je ook testen hoe lang de batterij het volhoudt. Die AA's zullen dan ongeveer de helft van die tijd halen.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 02-03-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
marcop23 schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 17:01:
Zijn de leds los aan te zetten ten opzichte van het uurwerk zelf? Alleen dan heeft het nut, met leds aan zal de batterij leeg zijn in maximaal een dag (als die dan 300 mA zou trekken), zoals al uitgerekend.

Als je trouwens simpel wil testen, knip een stuk kabel van een oude adapter af (met de connector) en soldeer ze op de uiteinden van een 4.5V 'balk'batterij. Dan kan je ook testen hoe lang de batterij het volhoudt.
De leds zijn inderdaad los aan te zetten ten opzichte van het uurwerk. Het uurwerk zit apart en heeft zijn eigen batterij.

Een 4.5V batterij heb ik niet, en een oplader daarvoor ook niet. Ik denk daarom dat 3x1.5V voor mij wat handiger is in dit geval. Is er een goede manier om 3xAA te verbinden zonder zo'n batterijhouder te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Een 4.5V batterij haal je trouwens zo bij de Hema / AH / etc voor €2 ofzo.

Als je drie batterijen wilt verbinden zonder batterijhouder, leg ze dan op een plank ofzo neer, tape er een aan de plank, leg de volgende batterij er tegenaan, en plak ze stevig aan elkaar vast zodat ze goed contact maken, en doe dat ook met de derde. Test het dan eerst met een multimeter (of fietslampje), je hebt ongeveer 25% kans dat het direct werkt :P Vandaar dat ik adviseerde het eerst met een 4.5V batterij te testen.

Het is trouwens niet gegarandeerd dat het blijft werken, AA batterijen zullen beginnen bij 1.5V en zullen leeg zijn bij 1V. Als je klok bijvoorbeeld 4 V gedag zegt, zit er nog 1.33V in je batterijen en dat is meer dan de helft. Oplaadbare NiMH cellen hebben een stabielere stabbing, zo'n 1.2V gedurende hun ontlading (1.3V net vol, 1 helemaal leeg), alleen daarvan is drie dus te weinig en vier na het vers opladen te veel.

En let ook op je polariteit! Het middelste pinnetje in je stekker is de +, als je ze omwisselt loop je het risico je klok stuque te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door marcop23 op 02-03-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
Ik heb zojuist een batterijhouder gevonden op internet waar precies 3xAA ingaat. Gelijk besteld, dus ik verwacht 'm binnen 3 dagen hier. Wanneer ik iets verder ben plaats ik weer gelijk een bericht hier!
Pagina: 1