WD 2.5" harddisk onbetrouwbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:34
Voor mijn oude netbook, een Asus 1000H, heb ik een nieuwe harddisk gekocht: een Western Dig. scorpio blue, 320GB (WD3200BPVT).

M'n doel was om Linux er op te zetten. Het installeren van Lubuntu mislukte twee keer (bij het mislukken suggereerde de installer dat er hardware problemen waren), Linux Mint mislukte ook met vergelijkbare problemen. UIteindelijk met een andere, tragere USB stick wel succesvol Lubuntu kunnen installeren. Dacht ik.

Tijdens het installeren had ik er al geen vertrouwen in: langdurige luide en hoge fluittonen - zeer waarschijnlijk van de nieuwe harddisk. Konden soms wel een minuut of zo aanhouden terwijl er verder niets leek te gebeuren.

In gebruik bleek Lubuntu tergend traag, veel meer dan je van zo'n oude machine mag verwachten. Ook nu weer regelmatig langdurige fluittonen. Wat bleek echter: als de laptop leek te hangen en bleef fluiten, dan hoefde ik 'm maar ondersteboven te houden om hem verder te laten gaan. Dat ruikt sterk naar mechanische problemen van de harddisk.

Echter: WD diagnosetool vindt niets, ook niet in de uitgebreide test. Enkel bij het volschrijven met nullen ging de harddisk weer fluiten, maar pas helemaal op het einde.

Windows-7 als test (heb geen licentie voor gebruik) er op geinstalleerd: ook geen problemen, geen fluiten, niets. Diskchk van windows vond ook niets.

Mijn idee is dat er bij de buitenste of binnenste sectoren er een probleem is, dat NTFS dat stuk niet zo snel gebruikt en Linux (EXT4?) juist wel gebruikt.

SMART readout:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MjXRlJhYkdJnLRUK2HG6vTVI/full.jpg

Hoe kan ik verder op een goede manier aantonen dat de harddisk gammel is? Bij voorkeur zoek ik bewijs waarmee ik dit ding kan RMA-en. Dat de WD-diagnose en windows diskchk niets vindt maakt m'n positie naar de winkel wat zwak.

[ Voor 2% gewijzigd door vanaalten op 02-03-2013 14:33 . Reden: SMART readout toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Kan je niet wat speedtests op de schijf los laten? of hem een paar dagen zeer veel stressen via een tooltje om te zien of hij er dan mogelijk mee ophoud. Een 2.5" schijf is natuurlijk gevoeliger als een 3.5" schijf en kan mogelijk tijdens transport of productie een tikkie hebben gehad. Wat je ook nog kan testen is de poort waarop je de schijf aansluit dan wel met een andere schijf om te kijken of alles nog oké is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02
Crystal Disk Info
HD Tune Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Die tooltjes zal ik er eens op loslaten, kijken of daar wat meer uit komt.
Juist van een 2.5" zou ik wat meer robustheid verwachten: juist notebooks moeten tegen een stootje kunnen. Maar goed, pech hebben kan altijd.

Nu met HDDScan onder windows een langdurige 'butterfly read' test aan het doen, ook dan heeft 'ie regelmatig een fluit-periode en lijkt de test even stil te staan. Hmm. Even afwacht of er hier (of uit Crystal Disk, HDTune) iets uit komt. Waarom kunnen die dingen nou niet gewoon *echt* kapot zijn... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Enige wat ik zie aan de SMART is dat je G-sense error rate een genormaliseerde waarde van 001 heeft. Ofwel, slechter kan eigenlijk niet. Dat zou betekenen dat de hardeschijf tegen sterke G-krachten is blootgesteld: ofwel vibraties en harde schokken.

Dat het probleem wat je beschrijft bij de hardeschijf zou liggen kan ik dan op basis van de getoonde gegevens niet ondersteunen. Ik raad aan dat je meer tests doet, inclusief Memtest86+ en CPU stabiliteittests. Een HDtune error scan kan ook helpen; dan ben je meerdere uren van je hardeschijf aan het lezen. Als dat foutloos gaat, zou je zeggen dat de hardwarematige componenten toch goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
HDTune benchmark:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x8r2L5gcNgE3Z4IYKcbSOpWc/full.png
Die spikes naar de 0 toe - enkele daarvan vielen samen met het harddisk-fluitje, De errorscan loopt ondertussen, al 1 damaged block in de eerste vier rijen.

Eerder vandaag is de HDDScan gecrasht, gevolgd door een reboot en BIOS die een defecte harddisk rapporteerde. Even uit/aanzetten en toen deed 'ie het - helaas - weer.

Tja, wat de rest van het systeem betreft: tot het overlijden van de vorige harddisk werkte die foutloos, dus van memtest86+ of een CPU-test verwacht ik verder niets. Wellicht binnenkort even de schijf los in m'n desktop-PC hangen en daarin testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

al 1 damaged block in de eerste vier rijen.
Post dan nu eens de SMART info zoals HDtune hem ziet in Health tab (je moet twee screenshots maken wil je alle attributen erop krijgen ivm beperkte verticale hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hmm, die laatste opmerking kwam te laat. Had nog wel even gekeken naar de SMART info *na* die test, ik zag er een warning tussen staan maar heb geen screenshot gemaakt.

Harde schijf uitgebouwd en een ander sata schijfje uit een portable harddisk geleend en ingebouwd. Probleemloos Linux geinstalleerd, probleemloos wat test-gedraaid. Het ding is muisstil en vlot. Niet alleen geen fluittonen, maar sowieso praktisch geen geluid afgezien van licht zoemen. De probleemschijf was ook zeer luidruchtig met tikken & ratelen wat ik afdeed als typisch harddiskgeratel.

Hopelijk vanavond de probleemschijf eens in m'n desktop-PC hangen en daar wat SMART info uit halen (en kijken of 'ie daarin ook brak presteert).

Hoe dan ook, voor mij is nu wel duidelijk dat het echt aan de schijf ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Probleemschijf in de desktop gehangen en een HDtune test er op losgelaten. Ding deed daarbij net zo moeilijk, inclusief een hangend systeem op het einde. Daarmee was het afgelopen: de BIOS bleek niet eens meer in staat de harddisk te herkennen.

Helaas is die desktop niet in staat vanaf een bootable USB stick met WD's DLGDIAG, dus kon daarop geen diagnose draaien. Schijf daarop in een laptop gestoken (die de harddisk ook niet herkende); booten vanaf USB stick en ook de WD diagnose zag geen harddisk.

Ofwel, de schijf is van 'ziek' in enkele dagen naar 'dood' gegaan. Prima einde, wat mij betreft - RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:27
Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Dat klinkt wel aannemelijk. Wel onhandig dat de problemen op het stuk van de disk zaten waar Windows(7) geen last van heeft en Linux juist wel. Dat maakt het RMA-en wat lastig, omdat - verwacht ik - de meeste winkels weinig Linux installatieervaring zullen hebben.

Maar goed - blij dat de schijf er uiteindelijk helemaal mee is opgehouden. RMA aangevraagd, straks de schijf terugbrengen en dan is het hopelijk snel opgelost.
Pagina: 1