Verzendkosten: ben best verbaasd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
De kosten die bij verzenden zit en de marges die webshops hebben, verbazen mij elke keer weer.

Het volgende voorbeeld wat mij aan het denken zette:

Van de week heb ik bij de webshop van Hans Anders lenzenvloeistof gekocht. Deze week met 20% korting.
En bij een bestelling va. 50 euro ook nog eens geen verzendkosten. Aangezien mijn vrouw ook lenzenvloeistof nodig had, hebben we een bestelling geplaatst van 52 euro.

Bij het bezorgen door GLS waren we niet thuis. Via de website van GLS konden we vervolgens kiezen tussen de opties ophalen bij GLS depot in Amsterdam, opnieuw laten bezorgen of bij een winkel in de buurt het laten afleveren.

Opnieuw laten bezorgen was geen optie, want ze bezorgen tussen 8 en 18u en vertellen verder niet hoe laat. Dus heb ik gekozen voor de optie om het bij een winkel in de buurt af te laten leveren.

Kortom:
Hoeveel zal Hans Anders aan de bezorger moeten betalen? Ik schat zo'n 3E voor dit pakketje. En hoeveel zal de bezorger de winkelier moeten betalen? Dat zal toch niet minder dan 1E kunnen zijn? Want waarom zou een winkelier dat dan doen? Of is het voor de winkelier ook een vorm van 'reclame' en doet hij het gratis. In mijn geval is het een fietsenwinkel waar ik normaal nooit kom. Nu zou het zomaar kunnen zijn dat ik daar volgende week binnen kom en zo gecharmeerd ben van die zaak dat ik daar een fiets of accessoires koop. Of in de toekomst. Dus zou zo'n winkelier het gratis doen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 17:46
Geloof zo'n winkel een klein percentage krijgt ervoor, en dat is echt bar weinig geloof nog niet eens een euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Mektheb schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:46:
Geloof zo'n winkel een klein percentage krijgt ervoor, en dat is echt bar weinig geloof nog niet eens een euro
Maar het moet wel aantrekkelijk genoeg zijn voor zo'n winkel. Anders doet hij het niet. Hij heeft er wel werk aan en kosten (opslag, veiligheid, ed).

Vraag mij af in hoeverre zo'n winkelier de verborgen reclame interessant vindt.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 17:46
Galois schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:54:
[...]

Maar het moet wel aantrekkelijk genoeg zijn voor zo'n winkel. Anders doet hij het niet. Hij heeft er wel werk aan en kosten (opslag, veiligheid, ed).

Vraag mij af in hoeverre zo'n winkelier de verborgen reclame interessant vindt.
Ja precies, ik heb me dit zelf ook al is afgevraagd waarom winkels dit zouden doen, maar volgens mij is inderdaad de achterliggende gedachten reclame en misschien losse verkoop van dingen tijdens het afhalen.

Ik ben op het moment aan het zoeken, want heb dit al is eerder ergens voorbij zien komen waarbij stond wat ze krijgen ongeveer voor pakketje, maar kan het niet zo vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 02:06

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dit is een vraag die beter in SF past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Mektheb schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:46:
Eh, op 1 euro commissie op 3 euro verzendkosten is 33%. Dat is bar veel.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Winkeliers geven geld uit om mensen in de winkel te krijgen, daar heb je etalages voor, reclame, enz.. Ik las jaren geleden (jaren 90 denk ik) dat Amerikaanse autodealers 100 US$ betalen om iemand in de showroom te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
SeatRider schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:57:
[...]

Eh, op 1 euro commissie op 3 euro verzendkosten is 33%. Dat is bar veel.
Dat klopt, maar voor veel minder is het toch niet interessant voor de winkelier (anders dan de 'verborgen reclame' waar ik het net over had)?

Ik geloof namelijk niet dat ze duizenden pakketjes per dag afhandelen, wat dan een kleine vergoeding per pakketje zou kunnen verklaren.
Free rider schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:59:
Winkeliers geven geld uit om mensen in de winkel te krijgen, daar heb je etalages voor, reclame, enz.. Ik las jaren geleden (jaren 90 denk ik) dat Amerikaanse autodealers 100 US$ betalen om iemand in de showroom te krijgen.
Denk inderdaad dat de verborgen reclame best belangrijk is... Maar zou de winkelier dan zelfs betalen om de pakjes bij hem terecht te laten komen? Ook dat kan ik mij voorstellen.

Ik pleit al jaren voor zo'n systeem. Snap niet dat Albert Heijn (of een soortgelijk keten met zoveel winkels) niet standaard een afhaalpunt is. Bestellingen bij je thuis laten bezorgen is gewoon eigenlijk niet te doen. De bezorger die komt (als je dat al weet) gedurende een bepaalde dag en al heb je niets te doen, om nou de hele dag bij de deur te wachten?

Zou veel handiger zijn als ik de keuze had om mijn bestellingen bij de Appie te laten bezorgen en ze zelf ophalen.

[ Voor 51% gewijzigd door Galois op 02-03-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Galois schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:00:
[...]

Dat klopt, maar voor veel minder is het toch niet interessant voor de winkelier (anders dan de 'verborgen reclame' waar ik het net over had)?

Ik geloof namelijk niet dat ze duizenden pakketjes per dag afhandelen, wat dan een kleine vergoeding per pakketje zou kunnen verklaren.
Misschien is het een fietsenwinkel die zelf ook verzendt, waardoor het handig is als de pakketdienst 1 of 2x per dag bij hem langskomt. Een soort wisselwerking dus?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Denk inderdaad dat de verborgen reclame best belangrijk is... Maar zou de winkelier dan zelfs betalen om de pakjes bij hem terecht te laten komen? Ook dat kan ik mij voorstellen.

Ik pleit al jaren voor zo'n systeem. Snap niet dat Albert Heijn (of een soortgelijk keten met zoveel winkels) niet standaard een afhaalpunt is. Bestellingen bij je thuis laten bezorgen is gewoon eigenlijk niet te doen. De bezorger die komt (als je dat al weet) gedurende een bepaalde dag en al heb je niets te doen, om nou de hele dag bij de deur te wachten?

Zou veel handiger zijn als ik de keuze had om mijn bestellingen bij de Appie te laten bezorgen en ze zelf ophalen.
Gaat Bol.com dat niet doen met alle AH vestigingen nu Ahold Bol gekocht heeft?

Ook kan je bij veel webshops je pakketje al bij een Primera in de buurt laten afleveren, daar maak ik vaak gebruik van.

Moet zeggen dat ik daardoor al vaker wat bij de Primera gekocht heb wat ik anders niet gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben we het over zogenaamde service punten waar je pakketje af kan halen? En word dit in verband gebracht met reclame voor de winkel?

Ik werk toevallig bij een zaak wat ook service punt is van DHL en zij doen dat om twee reden geloof ik, ze krijgen er volgens mij wat voor betaald van DHL en zo komen mensen naar je winkel die er normaal nooit zouden komen.

Overigens heb ik ook wel eens gekozen om me pakjes bij een service punt te laten afleveren, omdat toen bij DHL maar € 4 koste.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
Heel simpel, traffic genereren in de winkel. Ik ken voornamelijk telecom en computer zaken die servicepunten erin hebben. Als jij dan ook toevallig dat leuke hoesje voor de je galaxy ook meeneem hebben ze alles dubbel en dwars terug verdient. Daarnaast komen er mensen in de zaak die normaal jou winkel misschien hadden overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
thefox154 schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:16:
Heel simpel, traffic genereren in de winkel. Ik ken voornamelijk telecom en computer zaken die servicepunten erin hebben. Als jij dan ook toevallig dat leuke hoesje voor de je galaxy ook meeneem hebben ze alles dubbel en dwars terug verdient. Daarnaast komen er mensen in de zaak die normaal jou winkel misschien hadden overgeslagen.
Dus de deelnemende winkel betaalt graag voor dit soort reclame?

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 02-03-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-10 18:49

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Als je redelijk wat geld hebt om te investeren kun je allerlei dingen doen om in elk geval -omzet- te genereren. Het is niet erg om verlies op een product te maken, zolang het iets oplevert.
In dit geval zal er wel een bepaalde marge op het product zitten. De verzendkosten zijn namelijk pas bij 50+ gratis.

Vervolgens zit je bij een wat grotere keten met meerdere winkels. Niet zomaar één zaakje ergens in je binnenstad. Hierdoor is er dus meer mogelijk en is hun naamsbekendheid ontzettend belangrijk. Uiteindelijk koop je het bij hun, en niet bij hun andere concurrenten die wij allemaal wel kennen.

Dan krijgen ze ook nog het voordeel dat er bij grotere aantallen bepaalde prijsvoordelen zijn. Hun afzet zal redelijk groot zijn en dus de verzendkosten lager.

Dus in kort zullen ze heus wel een marge maken, weinig verzendkosten betalen en een goede naamsbekendheid creëren. Dat gaat ten kosten van een paar euro marge / extra kosten. Iets wat alsnog goedkoper is dan een spotje op TV.

Vergelijk het met de AH, daar zijn soms producten in de aanbieding waar AH dik verlies op maakt. Echter compenseert dit weer met andere producten en extra klanten.

Eigenlijk is je vraag een beetje 'marketing 101' of een basis van de detailhandel. Snap niet zo goed waar je vraagstuk ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:23

McBoom

Broem

douweegbertje schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:28:
Eigenlijk is je vraag een beetje 'marketing 101' of een basis van de detailhandel. Snap niet zo goed waar je vraagstuk ligt.
En wat als het vakgebied niet is van de TS? Dat is hetzelfde als dat de bakker tegen de slager zegt dat hij het raar vindt dat de slager niet weet hoe hij een brood moet bakken. ;)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 15:44
Hier in de buurt zit ook zo'n tv zaakje die ook Kiala punt is. Leuk en aardig voor 'traffic', maar dat is niet echt een zaak waar je snel je nieuwe tv zou kopen, dan heb je toch op andere plekken een groter aanbod en scherpere prijzen. Het is meer een zaak waar je met je 20 jaar oude beeldbuis komt om te vragen of ze hem nog kunnen repareren.

Nee, die eigenaar van die zaak kan dit er prima bij doen voor wat extra centjes, zonder dat ie er enorm veel tijd aan kwijt is. Het zou me overigens niks verbazen dat het gaat om vaste vergoedingen voor die winkeliers en niet dat er betaald wordt per pakketje. Zo'n toko als Kiala is er ook niet bij gebaat als winkeliers weer opzeggen omdat ze er te weinig aan verdienen, en dus de afhaallocaties telkens veranderen...

Wat ik nog wel erg mis in NL is gewoon een ophaalstation voor pakketten. Niet afhankelijk zijn van de openingstijden van zo'n winkel lijkt me heerlijk. Dit bedoel ik: Wikipedia: Packstation – Wikipedia Waarom hebben ze dat hier nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

[...]
Snap niet dat Albert Heijn (of een soortgelijk keten met zoveel winkels) niet standaard een afhaalpunt is.
Je moest eens weten hoeveel AH winkels dit al hebben, zijn er meer dan je denkt en er komen er nog steeds meer bij. Nadeel is wel dat zo`n afhaalpunt de nodige ruimte inneemt en niet iedere winkel heeft die ruimte daarvoor.
Ik heb redelijk veel van deze punten voorbereid voor de AH, vandaar ik er het nodige vanaf weet ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh die pakketten worden gewoon in een hoek gegooid achter een balie, het is echt niet veel bijzonder aan hoor, maar de afhaal punten verdienen er wel degelijk geld mee.

Want ik hoorde eigenaar van zo'n afhaal punt nog klagen dat de TNT een pakket daar achter gelaten had, maar daar kregen ze niet voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:01
ebia schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 20:36:

Wat ik nog wel erg mis in NL is gewoon een ophaalstation voor pakketten. Niet afhankelijk zijn van de openingstijden van zo'n winkel lijkt me heerlijk. Dit bedoel ik: Wikipedia: Packstation – Wikipedia Waarom hebben ze dat hier nog niet?
Dat bestaat dus wel het heet "de buren" ik zag gisteren in mijn woonplaats is een leegstaande winkel ook met kluisjes ingericht, had wel gelezen dat het zou komen maar is er nu dus.

https://www.deburen.nl/
Pagina: 1