10W-40 is een type die erg veel voorkomt, met name in oudere auto's. Deze heeft 15W40 min of meer vervangen. Modernere motoren zijn vaak gebouwd voor nog iets dunnere olie, bijvoorbeeld 5W-30. Lagere getallen is een dunnere olie.
Het belangrijkst is het getal achter de streep. Die geeft de viscositeit aan wanneer de boel op bedrijfstemperatuur is. Dit heeft te maken met oliedruk. En deze is daarom het belangrijkst.
Het getal voor de streep, dus de 0W/5W/10W, geeft de viscositeit aan bij koude motor. Hoe lager dat getal is, hoe minder dik koude olie is, en een dunnere olie is eerder bij alle te smeren plaatsen dan dikkere. Voor deze geldt lager is beter. Maar in ons land wordt het niet dermate koud dat dit heel kritiek is.
Jouw motorblok ziet er aardig vergeeflijk uit. 5W-30 is prima en het veel voorkomende 10W-40 is dat ook.
Waarom mensen hier 15W-40 noemen en deze ook in je boekje staat is omdat dit de golden standard was, maar deze is op vrijwel alle fronten vervangen door 10W-40 half synthetische olie. Op bedrijfstemperatuur behalen ze dezelfde viscositeit en bij koude start is 10W40 beter.
Ter informatie: het boekje van mijn auto had ook nog niet van deze olie gehoord en beveelt 15W40 aan, maar hij loopt al jaren op 10W40 en dat gooien ze er bij de garage als ik vraag om een oliewissel ook in.
Die zou ik je dus aanraden: 10W40 half syntheet.
Maar 5W30 en de oudere 15W40 mineraal olie kunnen ook.
[
Voor 9% gewijzigd door
Ultraman op 02-03-2013 12:06
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.