Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Olie bijvullen, welk type?

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:13
M'n vrouw heeft een Hyundai Getz, het betreft een 1.4. Nu heb ik de olie gepeild, en blijkt dat deze nagenoeg null ;) is... de handleiding zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/Informatie%20motorolie%20Getz.jpg

Welke olie moe tik nu hebben? De SAE 15W-40 ??? Deze is geschikt tot -13, lijkt me prima toch? Of heeft dit type olie ook nadelen, aangezien de zomer eraan komt?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

Bever!

3

5w30

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 16:12

Angeloonie

Cheeseburger Addict

15w40 is standaard voor zowat alles.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met hem ^

Wat voor olie zit er nu in? (Kaartje aan stuur, notitie in onderhoudsboekje, sticker in deur)

[ Voor 45% gewijzigd door teacher op 02-03-2013 11:00 ]

Wise enough to play the fool

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 13:00
Je moet eerst afvragen wat voor olie er voorheen ingestopt is maar als je hier met die vraag komt weet je dat denk ik niet. Vol synthethisch en half syntethisch moet je eigenlijk niet mengen.

15W40 Half Synth is goed genoeg voor elk normaal motorblok.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:29

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk dat in 90% van de auto's gewoonn 15w40 gaat. Nu rij ik alleen in oude barrels waar de olie meer waard is dan de auto zelf, maar volgens mij is het redelijk standaard.

Je zou nog de garage kunnen bellen die voor het laatst de olie ververst heeft, om zeker te zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Oudere auto's hebben meestal 10w40 (of sporadisch 15w40) nodig. Modernere auto's gebruiken vaak 5w30 of 0w30 (deze olie is zowel in koude als warme toestand "dunner"). Grote voordeel van deze dunnere olie is minder "weerstand' in de motor, wat gunstig is voor het brandstofverbruik, maar ook voor koude starts. Daarnaast worden motoren gecompliceerder en moeten ook de kleinste onderdelen snel goed gesmeert worden (denk aan variable kleptiming etc).
Nadeel is dat de smeereigenschappen bij hoge temperaturen iets minder zijn. Je zie dan sommige auto's (mijn broer zijn ex alfa 147 b.v.) ook een advies om voor circuit gebruik dikkere olie te gebruiken :P (15w60 geloof ik). Zal niet relevant zijn bij een Getz ;).

Gooi je zoals Bever adviseert 5w30 in een auto loop je een redelijke kans dat de auto behoorlijk veel olie gaat verbruiken omdat de olie (te) dun is, en gewoon langs de olieschraap veren lekt etc (vooral bij oude auto's die jaren met een ander type olie gelopen hebben is dit geen aanrader).

Feit is en blijft; heb je niets beters voor handen voldoet iedere olie. Beter het verkeerde type dan geen olie ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 02-03-2013 11:20 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

10W-40 is een type die erg veel voorkomt, met name in oudere auto's. Deze heeft 15W40 min of meer vervangen. Modernere motoren zijn vaak gebouwd voor nog iets dunnere olie, bijvoorbeeld 5W-30. Lagere getallen is een dunnere olie.

Het belangrijkst is het getal achter de streep. Die geeft de viscositeit aan wanneer de boel op bedrijfstemperatuur is. Dit heeft te maken met oliedruk. En deze is daarom het belangrijkst.

Het getal voor de streep, dus de 0W/5W/10W, geeft de viscositeit aan bij koude motor. Hoe lager dat getal is, hoe minder dik koude olie is, en een dunnere olie is eerder bij alle te smeren plaatsen dan dikkere. Voor deze geldt lager is beter. Maar in ons land wordt het niet dermate koud dat dit heel kritiek is.

Jouw motorblok ziet er aardig vergeeflijk uit. 5W-30 is prima en het veel voorkomende 10W-40 is dat ook.
Waarom mensen hier 15W-40 noemen en deze ook in je boekje staat is omdat dit de golden standard was, maar deze is op vrijwel alle fronten vervangen door 10W-40 half synthetische olie. Op bedrijfstemperatuur behalen ze dezelfde viscositeit en bij koude start is 10W40 beter.
Ter informatie: het boekje van mijn auto had ook nog niet van deze olie gehoord en beveelt 15W40 aan, maar hij loopt al jaren op 10W40 en dat gooien ze er bij de garage als ik vraag om een oliewissel ook in.

Die zou ik je dus aanraden: 10W40 half syntheet.
Maar 5W30 en de oudere 15W40 mineraal olie kunnen ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 02-03-2013 12:06 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Helemaal mee eens. En controleer het olieverbruik regelmatig! Zeker als je ziet hoeveel olie de auto mag verbruiken volgens fabrieksopgave.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik weet dat o.a. BMW bij motorfietsen 1 liter op 1000 km acceptebel vindt. Dus of je daar nu op moet vertrouwen :P.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 13:00
Tortelli schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:26:
Ik weet dat o.a. BMW bij motorfietsen 1 liter op 1000 km acceptebel vindt. Dus of je daar nu op moet vertrouwen :P.
Bij zowat elk blok (auto/motor) word 1:1000 qua olie gebruik nog als tolerant gezien. En kan nog steeds verscheidene dingen zijn. Bij een GS ligt het aan het feit dat olie verbrand word als hij op zijn jiffy staat en olie 'wegsijpeld' Versleten/ruime klepzittingen of olieschraapveren is bij een normaal blok eerder het euvel.

Zeker bij moderne motorblokken met allerlei sensoren is teveel oliegebruik niet wenselijk, Catalysator die dichtslibt waardoor je ecu in ene in 'safe mode' gaat lopen bijvoorbeeld. Of op zijn minst een CEL geeft op je dashboard :(

Verwijderd

Ik zou GEEN 15W40 doen die is veel te dik koud, ik zou voor 10W30 gaan die is nu redelijk standaard aan het worden.

Anders kijk even of er ergens in de auto een kaartje hangt met het type olie of bel even naar de (dealer)garage welke olie hun standaard in dit wagentje gooien. Dan weet je zeker dat je de juiste hebt.

Let er ook even op dat de olie moet voldoen aan de kwaliteits normen die voor de viscositeit staan. Bij sommige auto`s met name diesels met DPF filters komt dit extreem kritisch! in dit geval is het een redelijk standaard norm.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:13
Zow, wat een reacties! Thanks allemaal...

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
10W40 kun je vrijwel overal ingooien en zal geen problemen opleveren.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Dit blok is erg tolerant, volgens het plaatje mag er alles tusse 5W20 en 20W50 (de dikkere olies vanaf 10W40 alleen niet bij heel koude temperaturen). Voor ons klimaat zal een standaard olie als 10W40 of 15W40 prima voldoen.

Welke olie de beste is hangt ook van je gebruik af. Rij je vaak korte ritten in de stad dan heb je wel wat baat van een dunnere 5W olie; rijd je rustig warm en dan een uurtje op de snelweg dan is 15W ook lekker vloeibaar.

offtopic:
3.3 liter 10W40, dat is lekker economisch ;) Ik moet 6,75 liter 5W30 longlife erin stoppen, kost 120 euro ofzo

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:22
Kan in principe elke halfsynthetische 5W30, 5W40 of 10W40 in. 15W40 zou ik gewoon niet doen bij modernere auto's, dat is de rotzooi waarop eind jaren 80 nog standaard op werd gereden, vanaf begin jaren 90 is 10W40 halfsynthetisch eigenlijk de standaard en zodra er turbo's of veelkleppers (16V motoren bijv) om de hoek komen kijken wil je eigenlijk de dunnere olie zoals 5W30, 5W40.
Liefst gewoon bijvullen met wat er nu ook in zit, zou op je kaartje moeten staan.

offtopic:
Hier overigens 3,8 liter 5W40 voor ~20.000km, kost 38 euro ofzo
Pagina: 1