MSI CX620 cpu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Goedemorgen iedereen,

Ik ben momenteel in het bezig van een MSI CX620 (de i3 330m versie). Ben nog altijd zeer tevreden van de laptop, en daarom zou ik hem graag nog een extra boostje willen geven. Had er onlangs een SSD ingestoken en moest zeggen, dit deed de performance al zeker ten positieve, ook steekt er inplaats van de standaard 4400 Mah batterij een 6600Mah (officiele van msi) dus dat doet de accu duur weer ten goede.

Maar goed, nu zou ik ook nog graag wat meer cpu power willen hebben, want vind de I3 330m toch vaak een beetje aan de lage kant. En zeker als ik wat met video bewerking bezig ben.
Daarmee dat ik graag de cpu zou willen upgraden naar een I7 720QM (specs: http://ark.intel.com/nl/p...ocessor-6M-Cache-1_60-GHz)
Of een I5 560m (specs: http://ark.intel.com/nl/p...ocessor-3M-Cache-2_66-GHz)
Nu de i5 ben ik zeker van dat ie past, aangezien het hetzelfde socket is, en hij heeft ingebouwde graphics.
Maar zou uiteraard liever de I7 steken, maar nu is mijn vraag of deze zou passen? Hij heeft hetzelfde socket, maar geen ingebouwde graphics (geen ramp, heb een ATI 5470 hier nog mee in de laptop steken) maar zou dit geen driver issue of één of ander probleem gaan vormen als ik er inneens een cpu insteek zonder HD graphics?

Graag jullie advies :).

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Tommienator schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 08:25:
Nu de i5 ben ik zeker van dat ie past, aangezien het hetzelfde socket is, en hij heeft ingebouwde graphics.
Maar zou uiteraard liever de I7 steken, maar nu is mijn vraag of deze zou passen? Hij heeft hetzelfde socket, maar geen ingebouwde graphics (geen ramp, heb een ATI 5470 hier nog mee in de laptop steken) maar zou dit geen driver issue of één of ander probleem gaan vormen als ik er inneens een cpu insteek zonder HD graphics?
Dat gaat zeker issues vormen. De de i7 heb je simpelweg geen beeld. Verder meen ik me te herrineren dat de koeling van de CX620 heel erg slecht is. Waardoor upgraden naar de i7 sowieso een slecht idee is (de i7 is gebouwd op een ouder procedé en verbruikt ~2x zo veel onder dezelfde kloksnelheden)

Wat wil je er eigenlijk mee doen dat je verwacht veel te hebben aan een i5 of i7? Zo te lezen heb je er nog geen SSD in, dat levert 100x meer winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Jawel hoor :), SSD'tje ingestoken een intel 330 serie'tje. Had ik in het begin gemeld.
En wat het beeld betreft, ik heb nog altijd een HD5470 erinzitten, dus een apparte graka, dus dat zou normaal gezien toch het beeld issue oplossen?

Maar goed, dan stap ik af van de i7 720QM, en ga een i5/gewone i7 (als een 620m ofzo) er insteken (die wel HD graphics aan boord hebben).
Reden, eigenlijk meer omdat het kan, ik bedoel.. Je vindt ze 2e hands al vanaf zo'n 50 euro.. Is gewoon een mooie en vrij goedkope upgrade. Zodat de laptop nog wel even meekan, prestatie winst tegenover een i3 moet er sowieso toch zijn?
Linkje: http://www.cpubenchmark.net/laptop.html
Zie dan voornamelijk tussen de i5 560m/i7620m en de i3 330m.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommienator op 02-03-2013 12:34 ]

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommienator schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:30:
En wat het beeld betreft, ik heb nog altijd een HD5470 erinzitten, dus een apparte graka, dus dat zou normaal gezien toch het beeld issue oplossen?
Ik had niet goed gegoogled: met de nvidia grafische kaart heb je een IGP in de processor nodig, met de AMD grafische kaart niet. Als je het zeker wil weten kan je in apparaatbeheer kijken of je maar één grafische processor ziet staan
Reden, eigenlijk meer omdat het kan, ik bedoel.. Je vindt ze 2e hands al vanaf zo'n 50 euro.. Is gewoon een mooie en vrij goedkope upgrade. Zodat de laptop nog wel even meekan, prestatie winst tegenover een i3 moet er sowieso toch zijn?
Ik heb mijn studio 1555 laatst upgradede naar een latitude E6520. De processor in de studio is ~10% sneller dan jouw i3. De processor in de latitude is 20% sneller dan 'jouw' i5. Het verschil in de praktijk? Behalve een kwalitatief veel beter laptop, bijna niets.

Ik kan er ook een i7 in zetten voor ~€100. 2x zo snel. Dat vind ik leuk om te doen... vanwege de patsfactor en om te onderzoeken wat het effect op de accuduur is. Niet omdat ik geloof dat het daadwerkelijk sneller is.

Overigens is passmark geen betouwbare benchmark. Gebruik cinebench en als dat beschikbaar is x264 benchmark.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 02-03-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:39:
[...]
Ik had niet goed gegoogled: met de nvidia grafische kaart heb je een IGP in de processor nodig, met de AMD grafische kaart niet. Als je het zeker wil weten kan je in apparaatbeheer kijken of je maar één grafische processor ziet staan

[...]

Ik heb mijn studio 1555 laatst upgradede naar een latitude E6520. De processor in de studio is ~10% sneller dan jouw i3. De processor in de latitude is 20% sneller dan 'jouw' i5. Het verschil in de praktijk? Behalve een kwalitatief veel beter laptop, bijna niets.
Ik heb er 2 gpu's staan, zowel de HD5470 als de Intel Media accelerator

En bij dat laatste snap ik even niet goed wat je juist bedoeld?
Kijk, ik zie het gewoon zo.. Ik heb de laptop nu al een aantal jaartjes, en heb er nog steeds vrij veel 'genot' van. Dus waarom hem dan niet een beetje meer boost geven zodat ik er in de toekomst nog wat langer mee kan doen. En aangezien de processors voor dit socket nu vrij goedkoop zijn, is het maar een luttele investering.
Nu heb eens gekeken qua benchmarks.. En tussen de I5 560m en I7 620m zit er nagenoeg echt geen verschil in, misschien maar van enkele procenten.
Maar als je kijkt tussen de I3 en I5, dan zit er toch al een mooi verschilletje in
Linkje I5: http://www.notebookcheck....ok-Processor.37087.0.html
Linkje I3: http://www.notebookcheck....ok-Processor.23753.0.html

En wat batterij betreft, heb van MSI een andere batterij gekregen, standaard zat er een 4400Mah batterij in, maar deze is geüpgraded naar een 6600Mah batterij, dus qua batterij levensduur zou het wel inorde moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommienator schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 13:13:
[...]

Ik heb er 2 gpu's staan, zowel de HD5470 als de Intel Media accelerator
Dat is vreemd. Dat betekent dat je wel switchable graphics hebt. Ik wist niet dat dat destijds al te krijgen was met AMD. Als je softwarematige switchable graphics hebt gaat het sowieso niet werken met een processor zonder IGP. Met hardwarematige switchable graphics zou het kunnen werken.
En bij dat laatste snap ik even niet goed wat je juist bedoeld?
Ik bedoel dat het weinig zin heeft de processor te upgraden.

Ik heb zelf de upgrade gemaakt vanwege een verbetering in kwaliteit, niet in prestaties. En de upgrade was slechts €155 met extra adapter :P

Als ik zo kijk vind ik voor rond de €60 op marktplaats een i5-560m. Dat is nog te doen, maar ik zou eerder sparen voor iets met een beter scherm, of er zelf een beter scherm inzetten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommienator
Ik heb echte knoppen op mijn laptop staan om over te schakelen.. Tussen de intel en de amd graphics.

Maar goed, heb misschien met iemand een afspraak voor een i7 620m voor 50 euro'tjes. Indien dit doorgaat, dan koop ik me er gewoon eentje om er in te prikken. Zo niet, dan hou ik het gewoon op m'n I3 :)!

Toch bedankt voor de info ;).

Pagina: 1