Trage schijf, sectoren kapot gemaakt door virus of Vista?

Pagina: 1
Acties:

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:27

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Een HP Pavilion DV2-1020ed van een van mijn vrienden probeer ik te helpen data te backuppen.
Het probleem was eerst:
Windows Vista liet alleen windows achtergrond zien en ging daarna niet meer verder, ook niet in veilige modus. Ctrl+Alt+Del werkte ook niet.

Harde schijf heb ik uit de laptop gehaald en in een USB behuizing gestopt.
Met AIDA64 en Victoria heb ik SMART waarden gecheckt:
0 Reallocated sectoren
322 Pending sectoren

Eerste gedachte was: Red de data dat is het belangrijkste, harde schijf maakt niet zoveel uit. Maar met normaal kopieren en Unstoppable copier met snelheid van 30kb/s konden veel bestanden niet meegekopieerd worden van Mijn documenten en Bureaublad.

Ik dacht dat het aan de Pending sectoren lagen.
Om de pending sectoren weg te halen heb ik chkdsk /r /f 4 uur lang zijn werk laten doen, daarna waren er: 1022 Pending sectoren volgens SMART

Harde schijf is: Western Digital WD3200BEVT-60ZCT1 320GB, 298 GB in 625137345 sectoren
3 dagen geleden had ik HDD regenerator aan het werk gezet, hij is nu nog steeds bezig.
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2h3c3g6.jpg

Alle bad sectors worden wel gerecoverd. Is het mogelijk dat NTFS of register die een gedeelte van de schijf als slechte sectoren bestempeld?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nee. SMART is veel lower level dan een file system.

Een Pending bad sector betekent dat je HDD een bitje niet meer terug kon lezen. Dat kan door de volgende oorzaken komen:
- Bit rot. Doordat datadichtheden steeds groter worden, heb je met grote schijven nou eenmaal het probleem dat bitjes hun magnetische waarde verliezen. Bij overschrijven van de sector zou er niets mis moeten zijn met het bitje en verwijnt de Pending Bad Sector dus.
- Fysieke schade. In dat geval kan zelfs na overschrijven het bitje niet meer teruggelezen worden en concludeert de firmware van je HDD dat de sector defect is. Hij wordt dan reallocated naar een spare sector. De Reallocated Sector Count verhoogt met 1 en de Current Pending Sector count verlaagt met 1.

Maar door softwarematige corruptie (zoals malware) kan dat niet komen, dat is een ander verhaal.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Een virus of iets anders gaat niet 'sectoren slopen'. Zoals hierboven geschreven gaat het om fysieke problemen.

Je kan het beste de schijf read-only mounten en dan specifieke bestanden terughouden, of anders eerst met dd_rescue een image maken en daar dan recovery op doen. Stel dat je niet weet waar je mee bezig bent, dan kan je hem ook gewoon naar een data recovery bedrijf opsturen.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:27

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Nog een vermelding waard: als de laptop 3 dagen niet wordt gebruikt, dan wordt de tijd en datum gereset en waarschijnlijk de bios ook.
Er zit een RTC batterij als standaard knoopcell in de laptop die daarvoor zorgt.

De accu is al 95% versleten en zit er meestal niet meer in.
Kan het komen door verkeerde of corrupte bios instellingen?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:44

Aganim

I have a cunning plan..

Lijkt er meer op dat de knoopcel op zijn einde is. Ik zou hem voor de zekerheid even vervangen, een nieuwe knoopcel zijn de kosten niet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Archimond schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:01:
Nog een vermelding waard: als de laptop 3 dagen niet wordt gebruikt, dan wordt de tijd en datum gereset en waarschijnlijk de bios ook.
Er zit een RTC batterij als standaard knoopcell in de laptop die daarvoor zorgt.

De accu is al 95% versleten en zit er meestal niet meer in.
Kan het komen door verkeerde of corrupte bios instellingen?
Nee.

Voordat je gaat recoveren, eerst heel veel gaan lezen hoe dit werkt.
Je scandisk kan al de gehele hd defect hebben gemaakt, of niet meer te recoveren.

1 Indien heel belangrijk, naar recovery bedrijf brengen.
2 Hoe vaak kun je nog lezen of schrijven op de hd?, voordat deze defect gaat.
Met ddresue een copie maken(hd nodig), en met deze copie werken, of copie op een andere hd zetten(hd nodig), dus je hebt hier al 2 hd's nodig, door de ddresue kopie goed te bewaren kun je met verschillende recovery programma's proberen.
3 Scandisk nooit gebruiken, zeker als de hd langzaam is en kapot aan het gaan is. En ook geen hdd regenerator, deze probeert de sectoren te repareren en recovert dus niet veel.(bij geen data kun je proberen).
4 Met verschillende recovery software proberen te recoveren.
5 Nooit in de vriezer leggen, dit kun je proberen, indien je de hd toch weggooit, met vriezen kun je maar 1x op de hd lezen, daarna kon je pech hebben.
6 Op de hd slaan/tik geven, dus nooit doen, alleen als je de hd gaat weggooien, dan zou je dit nog kunnen proberen.

Nu weet je waarom je beter een backup kunt regelen, is sneller om te fixen, en je bent geen files kwijt.
Pagina: 1