Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Willekeurige shutdowns, niet meer opstarten desktop

Pagina: 1
Acties:

• Jander
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 20:21
OPGELOST! De voeding bleek defect

Beste medetweakers,
Mijn desktop is de laatste tijd lastig. Hij is meerdere malen op verschillende manieren (zonder duidelijke oorzaak) tijdens (niet-intensief) gebruik uitgevallen.
  • Het begon bij plots een zwart scherm, audio glitch (alsof een kort stukje sample wordt gelooped, vergelijkbaar met een source engine crash). De power-led van mijn PC bleef aan staan, met regelmatige momenten waarin hij dimt (vergelijkbaar met hoe deze in hybernation mode handelt). De PC reageert dan vaak niet op de reset knop, en ik moet de power knop ingedrukt houden (of zelfs voeding uitschakelen) om mijn PC uit te zetten.
  • Soms valt mijn PC compleet uit, ook de LED. Alsof de stekker uit de voeding getrokken wordt.
Vaak weigert de PC op te starten, op verschillende manieren:
  • Start naar windows 8 “please wait” spash screen, daarna startup repair. Probeer ik automatic repair, krijg ik “couldn’t repair your PC”. Een verse installatie van Windows 8 hielp helaas ook niet...
  • Scherm blijft volledig uit, zie zelfs geen BIOS verschijnen. Computer reageert niet op power button (ook niet bij ingedruk houden), niet op reset.. Valt soms na enkele seconden uit, of ik haal zelf de stekker uit de voeding.
  • Huidige situatie: Startsequentie wordt binnen een seconde (of minder) na aanzetten gestopt, computer valt dan uit (alsof de stekker eruit getrokken wordt). Vergelijkbaar met vorige, maar met een heel kort interval.
Overige details
  • De PC doet het soms opeens dagen goed, zonder problemen. Ook een stress-test (GPU en CPU) draait prima.
  • Heb alle geheugen modules 1 voor 1 getest (met Windows 8 Memory Diagnostics tool), geen problemen gevonden.
  • Zit een nieuwe koeler op de CPU, temperatuur blijft ook gezond laag (rond de 45C).
  • Mijn koeler heeft een tijd niet goed op mijn CPU gezeten, waardoor de CPU gedurende lange tijd rond de 90C zat. Is er toen iets kapot gegaan?
  • Uit de event log’s van windows is niets te zien, behalve “unexpected shutdown”.
  • Ubuntu vanaf USB start niet volledig door (maar doet dit wel op mijn andere computer, dus de stick is OK). Ik heb de Memory diagnostics van Ubuntu wel kunnen openen, deze gaf vanaf 40% alleen maar foutmeldingen (“fails”). Vreemd, aangezien de mem. diag van windows geen fouten aantrof.
  • Code’s van LED’s op moederbord geven geen foutmeldingen.
  • De (Corsair) voeding piept al sinds de aanschaf een beetje. Hij maakt een vrij hoge fluittoon, maar is niet luidruchtig. Aangezien dit al meer dan een jaar speelt, terwijl de problemen pas een paar weken spelen, verwacht ik niet dat het gerelateerd is.
Specs
  • CPU: Intel i5 2500k + Coolermaster TX3 Koeler
  • RAM: 16GB Corsair 1333Mhz
  • PSU: Corair CMPSU-750HX
  • MB: ASRock Fatal1ty P67
  • GPU: HD6950 1GB
  • HDD: Crucial M4 64GB SSD + 3TB Seagate
Heeft een van jullie een idee? Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Jander op 11-03-2013 11:03 . Reden: Probleem opgelost ]

• Jander
*bump*

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Wat zijn de voltages van de voeding? Ik zou in eerste instantie echt de PSU verdenken..

• Jander
Zorc schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:23:
Wat zijn de voltages van de voeding? Ik zou in eerste instantie echt de PSU verdenken..
Ik heb een nieuwe PSU ingebouwd (XFX PRO550W), en tot dusver heb ik geen willekeurige shutdowns meer gehad. Bedankt voor het advies!