kabel (uit)trekken gaat niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:35
Zo'n 8 jaar geleden (in een nieuwbouwhuis) heb ik 2 kabels getrokken van de zolder naar de meterkast (coax + utp).
Nu wil ik beide vervangen door 1 of 2 utp kabels (de huidige utp kabel heb ik nooit gebruikt en krijg ik geen signaal door), maar ik krijg de oude er met geen mogelijkheid meer uit.
Ik herinner me vaag dat we destijds groene zeep hebben gebruikt voor wat smering (ik lees nu dat dat een grote fout is geweest i.v.m. opdrogen/uitharden/aankoeken).
Voor talkpoeder is het dus al te laat...
Ik kan van onder met mn hele gewicht aan de kabels hangen, ze rekken wel maar komen er niet uit.
Van de bovenkant trekken hetzelfde probleem.
Ik krijg een nylon trekkabel er wel deels in (van boven pakweg 4 meter, van onder pakweg 2 meter), daarna komt hij abrupt niet meer verder (het zal in totaal zo'n 6 meter zijn, dus ik gok dat het op maar 1 plek vast/verstopt zit).
Ik heb gedacht aan heet water voor het oplossen van de zeep, maar ik wil absoluut geen waterschade en ik weet dus niet 100% zeker of het enigszins waterdicht is.
Perslucht lijkt me weinig effectief en heb ik niet echt ter beschikking.

Wie heeft de gouden tip om ze te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:20
Een metalen trekkoord kopen, of wellicht zelfs een soort ontstoppingsveer? Die er doorheen drukken en dan tezamen met één kabel omhoog trekken.. Heb anders werkelijk geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:05
Aangezien je door de huidige kabel niet eens signaal krijgt, zou het niet kunnen dat er ergens een schroef of nagel ofzo doorheen zit?

Trouwens waarom had je destijds zeep nodig voor slechts 6 meter in een nieuwbouw? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Heb je nog de tekeningen waar de ligging van de leiding op staat aangegeven? Er is een kans dat je ergens op de eerste verdieping de leidingbuis kunt loshalen of via een inbouwdoos kunt werken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geen singaal, of gewoon altijd verkeerd aangesloten ?

1op1 is niet genoeg. jemoet ook echt letten op de kleurtjes om de paren goed aan te sluiten/bij elkaar te houden

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 01-03-2013 21:42 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:02
Probeer met twee man te werken. Eentje duwt de draden erboven in, de andere trekt ze er allebei Tegelijk eruit. Niet een voor een. Maak een trek draad aan een draad vast om hiermee de nieuwe draden mee te trekken. Succes! De zeep die je hebt gebruikt mag geen probleem zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door aard01 op 01-03-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 14:35
Als je de trekveer er wel een eind in krijgt, probeer deze er zover mogelijk in te duwen en dan alles tegelijk weer terug te halen (dus beide kabels + trekveer), zo heb ik menig buisje nog vrij weten te krijgen.
Ik raad het je niet aan, maar je kan met een stofzuiger kijken of je de buis vacuum kunt zuigen en als dat het geval is een klein beetje water in de buis spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Een metalen trekkoord kopen zie ik niet zo zitten(kost toch weer 15-30 euro), tenzij er echt niks anders meer kan.

Ik verwacht niet dat er een schroef oid doorheen zit, voor zover ik weet is er na het trekken van de kabels nooit meer geboord/geklust aan 1 van de muren waar de leiding zou kunnen zitten.

Tekeningen zal ik eens aan mn vader vragen, maar ik betwijfel of hier de 'exacte' locatie van de leidingen en aftakkingen in staan.

Geen signaal inderdaad, ik heb dezelfde wandcontactdoos op exact dezelfde manier aan een willekurige andere 15m kabel aangesloten (en ook de RJ45 stekker aan de andere kant hetzelfde), en toen werkte het wel.

Ik heb inderdaad wel aan beide kabels tegelijk getrokken.
Ik verwacht geen verbetering als iemand aan de andere kant gaat duwen, je kunt geen kracht zetten op de flexibele draden en hij zit halverwege pas vast. We kunnen het wel proberen, dat is immers gratis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:02
mitsumark schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:44:
Ik verwacht geen verbetering als iemand aan de andere kant gaat duwen, je kunt geen kracht zetten op de flexibele draden en hij zit halverwege pas vast. We kunnen het wel proberen, dat is immers gratis :P
Geloof me maar... Het heeft bij mij geholpen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als het goed is heeft de installateur pvc-lijm gebruikt met het in elkaar lijmen van de buizen. Zowiezo om te voorkomen dat er beton in loopt en zodat de buizen niet uit elkaar springen (zo deed ik dat tenminste). Dus kokend water kun je er van bovenuit gewoon doorheen gooien. Als er al iets doorlekt is dat niet meer dan een paar druppels. Wel zou ik de leiding goed doorblazen als de kabels eruit zijn om het gros van het water eruit te blazen. De rest droogt wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Bartjezz schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 11:14:
Als het goed is heeft de installateur pvc-lijm gebruikt met het in elkaar lijmen van de buizen. Zowiezo om te voorkomen dat er beton in loopt en zodat de buizen niet uit elkaar springen (zo deed ik dat tenminste).
Als het goed is heeft hij geen PVC-lijm gebruikt, die sokken passen prima zonder lijm over de buis heen, niks mis mee. Om te voorkomen dat het beton erin loopt doen ze er tijdelijk van die rode dopjes overheen.

Desondanks kan je er wel gewoon water in gieten (aangenomen dat de opening in je doos aan de onderkant zit), en dan hopen dat het los komt... Persoonlijk zou ik eerder naar iets grijpen dat de zeep wat agressiever oplost en tegelijkertijd smeert, WD40 of iets dergelijks. Dat kan je ook inspuiten als je buis niet aan de onderkant van je doos zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Met C4 weet je wel zeker dat je kabel daarna uit de buis is.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
HvB83 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 07:40:
Met C4 weet je wel zeker dat je kabel daarna uit de buis is.. :P
Dat klopt. En je hebt een voordeel dat je daarna zonder problemen meerdere kabels kunt trekken. 8)7

Ontopic:
Dit lijkt me een serieus probleem. Ik hoop dat het met heet water gaat lukken. Anders ben je, denk ik, een paar dagen/weken bezig om steeds aan elke kant van de kabels flink kracht te zetten en te laten rusten. In de hoop steeds een milimeter meer beweging te krijgen.

Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd.

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:23
Misschien een gek idee, maar een ontstopper op een kant zetten? Als het echt helemaal verstopt is kan je daar misschien genoeg druk mee genereren dat het los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:55
mitsumark schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 23:44:
Een metalen trekkoord kopen zie ik niet zo zitten(kost toch weer 15-30 euro), tenzij er echt niks anders meer kan.
MIsschien van iemand 1 lenen?
heb er ooit ook 1 gekocht, en deze is daarna al divers malen geleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat je eventueel zou kunnen doen om de hoeveelheid water te beperken is om een stoomreiniger te gebruiken. Je blaast dan hete stoom de buis in en misschien is dat voldoende om de zeep weer nat te maken.

IPV water zou je ook 97% alcohol of ethanol kunnen nemen. Giet deze er in (Wel weg van elektra!). Als het niet werkt, de verdampt het redelijk snel.

Volgens mij lost alcohol de groene zeep iets beter op dan water.

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 03-03-2013 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
HvB83 schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 21:18:
[...]

Als het goed is heeft hij geen PVC-lijm gebruikt, die sokken passen prima zonder lijm over de buis heen, niks mis mee. Om te voorkomen dat het beton erin loopt doen ze er tijdelijk van die rode dopjes overheen.

Desondanks kan je er wel gewoon water in gieten (aangenomen dat de opening in je doos aan de onderkant zit), en dan hopen dat het los komt... Persoonlijk zou ik eerder naar iets grijpen dat de zeep wat agressiever oplost en tegelijkertijd smeert, WD40 of iets dergelijks. Dat kan je ook inspuiten als je buis niet aan de onderkant van je doos zit.
Ik bedoel de sokken in de beton... Natuurlijk passen de sokken goed op de buis, maar in de betondek willen de betonstorters nog weleens per ongeluk tegen een buis schoppen. Als die niet gelijmd zit schiet die los en zit je hele buis vol beton... (ja, vaak zat meegemaakt!) Die rode dopjes doen ze alleen op de uiteindes van de buizen.

En natuurlijk het water van bovenuit erin gieten, WD40 naar boven spuiten heeft maar 20cm effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
WD40 wil ik liever niet gebruiken, dat lijkt me op de lange duur niet erg goed.
Edit: "WD40 is a water dispersant - It is a poor lubricant as the solvent evaporates and leave behind a gloopy sticky mass that does exactly the opposite to lubrication."
Daarnaast weet ik niet zeker of het PVC aantast (google helpt me daar niet echt bij).
Andere agressieve stofjes vermijd ik ook liever om die reden.

Heet water leek me de beste oplossing, maar voornamelijk mn vader is bang voor waterschade.
De meeste mensen hier zijn daar niet zo bang voor, misschien toch overwegen om pa over te halen.
Ik heb wel zo'n hobby (huis/tuin/keuken) stoomreiniger, die kan ik sowieso even proberen aangezien de hoeveelheid water minimaal is, ik vraag me alleen af of de stoom wel 2m omhoog reist (danwel 4m omlaag).

Morgen avond ben ik weer thuis om wat te gaan knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Ik zou in mijn huis gerust water durven gebruiken. Compressortje bij de hand om naderhand het resterende water eruit te blazen en klaar. Die 4 druppels die misschien tussen de buis en de sok door sijpelen is niets tegenover het water wat door slagregen eventueel in de muur komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De groene zeep zal zich wel opgehoopt hebben op een horizontaler stukje

Als er dan nog één of meerdere bochten tussenzitten dan kun je de kabel stuktrekken.

als je er nog een beetej fatsoenlijk langskan met een echte trekveer zou ik kijken of ik de (vermoedelijke) ophoping stuk kan stoten met de stekveer, evt met een verenpomp. maar ja voor hetzelfde geld duw je kabel aan stront. dus een last resort.

Ik zie nog het meeste heil in het doorspoelen met heet water, en rukjes geven
Je kan beneden een stukje flexibel met een mofje op de leiding zetten natuurlijk dan kun je alles zo een emmer inspoelen. wel goed aftapen in de meterkast

De kand op waterschade is gering denk ik zelf zou ik daarvoor gaan. maareuh geen garanties. jouw zeep, jouw probleem :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik zou me kapot moeten schamen, maar het probleem is opgelost.
De labels in de meterkast waren niet juist, dus ik heb van beide kanten aan de verkeerde kabels getrokken (misschien toch maar altijd met 2 man werken :P)
De kabels die niet naar de zolder lopen zitten nog steeds muurvast, ook al zijn ze aan de andere kant wel los, daar is het probleem dus nog aanwezig (gelukkig heb ik die momenteel niet nodig, zorg voor later :P)
De kabels die eruit moest gingen er uiteindelijk met wat moeite wel uit.
Bedankt allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:04
En de kabels waar je aan hebt lopen hengsten werken nog wel? Kan me voorstellen dat die dat ook niet echt fijn vinden als je daar met je volle gewicht aan hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De kabels die ik 'nodig' had heb ik vervangen door 2 compleet nieuwe utp kabels (dat was mn oorspronkelijke plan), die zitten er nu al in.
De andere 2 waar ik aan heb lopen hangen gaan naar een logeer/opslag kamer, daar zal ik ze (voorlopig) niet nodig hebben. Indien toch nodig vervang ik die tegen die tijd ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
8)7

Seriously? Nope, not a bit...

Pagina: 1