Advies gevraagd mbt nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-01-2024
Hallo allemaal,

Ik heb wat geld over en ik zit er aan te denken om mijn videokaart te upgraden. Nou heb ik niet zo heel veel verstand van videokaarten, maar het lijkt er op dat het voor mijn pc lastig wordt om een videokaart uit de huidige generatie te vinden. Mijn huidige specs zijn:

- ECS MCP61P-M3 (v 2.0) moederbord
- AMD Athlon II X2 260 CPU, 3,2Ghz
- 6MB RAM
- GeForce GT440 2GB videokaart

Ik zat te denken aan de Geforce GTX650 Ti, maar zag dat dat een PCIe 3.0 kaart is, en mijn slot is 1.0 of 1.1 (staat alleen x16 op het moederbord, en ook de website van ECS). Mijn huidige kaart is overigens PCIe 2.0 en ook mijn vorige kaart (GeForce 210) was 2.0. Ik heb iets begrepen dat 2.0 kaarten het niet doen in een 1.0 slot, dus mijn slot lijkt een 1.1 te zijn.

Dan is er nog iets; toen ik vanmiddag mijn PC had opengemaakt, zag ik mijn voeding (400W) dat de 12v current 16 Ampere is, en deze zou minimaal 20A moeten zijn voor de GTX650. Maarrrr... volgens de website van van Club3d heeft mijn huidige kaart zelfs 22A nodig! Is deze eis dan verwaarloosbaar? Overigens zie ik dat veel videokaarten tegenwoordig een 6 pin voeding nodig hebben. Die heb ik niet, wel twee 4 pin stekkertjes, en ik weet dat bv EVGA een adapter van 2x 4 pin naar 6 pin meelevert.

Een andere kaart die mij wel wat lijkt is de GTS 450, maar het lijkt erop dat die (bijna) niet meer te krijgen is. Verder weet ik het niet zo goed, ik zie door de bomen het bos niet meer...

Maar nu mijn uiteindelijke vraag: wat kunnen jullie mij aanraden? Ik ben best bereid om meer onderdelen te upgraden, zoals bv de voeding. Het budget dat ik er maximaal voor over heb is 200 Euro (dus videokaart incluief eventuele nieuwe voeding). Als het er een tientje boven zit is dat uiteraard geen probleem, maar mocht het echt duurder gaan worden dan investeer ik mijn geld liever in een nieuwe gitaarversterker, en koop ik ooit wel een nieuwe game PC.

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Wat is je budget, welke games speel je, op welke resolutie game je en met eelke instellingen wil je spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulski
Budget staat in m'n opening post, namelijk 200 Euro ;)

Ik speel vooral simulatie games als Silent Hunter 3, 4 en 5, Euro Truck Simulator (wil ETS 2 gaan spelen maar met mijn huidige kaart ziet het er niet uit), Farming Simulator en Train Simulator.

Ik speel ook wel eens games als bv Far Cry 3 of de Call of Duty serie, maar bij zulk soort games vind ik de graphics wat minder belangrijk.

Ik heb sinds kort een 22" monitor en zou het liefst in 1920x1080 willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-07 23:55
Welke kast heb je? Dat is even belangrijk voor de te kiezen videokaart, die moet er namelijk wel in passen. Sommige videokaarten zijn vrij lang (meestal hoe sneller de kaart, hoe langer hij is), en dat past niet altijd in iedere kast.
Met dit budget zou ik het 2e hands houden, zou dan alleen de voeding nieuw halen. Daar wil je sowieso geen gezeik mee, en er zijn prima voedingen te koop voor weinig geld. Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: XFX Pro 550W
Je kunt prima een tweedehands videokaart uit de vorige generatie kopen voor ~100 euro. Bijvoorbeeld deze: V&A aangeboden: Asus ENGTX560 Ti DCII/2DI/1GD5 of deze: V&A aangeboden: Sapphire HD 6870 1GB
Voor benches van recente games zie hier: http://www.anandtech.com/bench/Product/540?vs=547

Dan rest alleen nog je CPU, die is ook behoorlijk traag. Helaas is je moederbord vrij gelimiteerd, daar het CPU's tot maximaal 95W TDP ondersteunt. Daar is vrijwel niks snellers van te koop. Het enige dat ik tweedehands kan vinden is dit: V&A aangeboden: AMD Phenom II X6 1055T 95W Tray
Dat is wel een hele mooie, een X6 is nog een prima CPU voor games.
Je geheugen van 6GB is nog wel genoeg voor games.

Op bovenstaande manier kom je met een budget van 200 een behoorlijk eind. Eventueel kun je de CPU upgrade ook later uitvoeren (dan misschien ook samen met een nieuw moederbord, houd gewoon V&A in de gaten), maar voor jou is het upgraden van de videokaart het belangrijkst als je wilt gamen op 1080p. Een goede voeding daarbij is onmisbaar, dus eerst nieuwe voeding + videokaart :)
En kijk dus even naar je kast, en meet even hoeveel ruimte hij heeft om een videokaart te herbergen (normaal is dit de ruimte tussen de achterkant van de kast en de trays waar de harde schijven in kunnen).

[ Voor 5% gewijzigd door MartijnLoarne op 01-03-2013 21:48 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulski
Geen idee wat voor kast ik heb, maar ruimte zou geen probleem moeten zijn.

Tweedehands zou inderdaad een optie zijn, alleen vind ik dat bij electronica altijd wel een beetje eng omdat je dan geen garantie hebt... en natuurlijk kan er wat misgaan tijdens de verzending. Maar wie weet kan ik wat in de buurt vinden zodat ik het zelf kan ophalen :)

M'n CPU ben ik sowieso niet van plan te vervangen, die zit er misschien pas een half jaar in. Wat betreft graphics ben ik sowieso niet zo veeleisend, maar ik heb bv de demo van Euro Truck Simulator 2, en dan vind ik het gewoon net iets te blokkerig als ik de graphics instel voor een speelbare fps. De "recommended requirements" voor die game zijn overigens:

Windows 7/8, Dual core CPU 3.0 GHz
4 GB RAM, graphics card with 1024 MB memory
(GeForce GTS 450-class equivalent or better)

Dus daar kom ik, op de videokaart na, wel aan. En wat betreft zwaardere games als Far Cry 3, vind ik het er goed genoeg uitzien met mijn huidige setup.

Maar ik zal in ieder geval rondkijken voor een tweedehands videokaart, en er dan eventueel een voeding bij kopen. In ieder grval bedankt voor het advies!

Ps.: Misschien een domme vraag, maar kan een te zwakke voeding een videokaart beschadigen? Het lijkt mij dat alleen de voeding zelf het loodje kan leggen, maar wil het voor de zekerheid toch even weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-07 23:55
Als je een betrouwbare tweaker vindt die de elektronica in de originele doos kan verzenden en verder het geheel goed kan verpakken is dat mooi. Tweakers met een goede beoordeling (staat op hun profiel, vaak met verslagjes erbij van mensen die wat van die tweaker hebben gekocht of aan hem verkocht), daarvan kun je gerust wat kopen. Het mooiste zou zijn als je ergens langs kunt gaan om het product werkend te zien.

Garantie is er vaak toch al vanaf, dus als je zelf dat product nieuw zou hebben gekocht had je nu ook geen garantie meer gehad (beetje afhankelijk van hoe oud het product dat je koopt is natuurlijk).

Wel jammer dat je toen niet een wat snellere CPU hebt gekocht, hij zal nu wel voldoen voor jouw wensen denk ik, maar als je er een HD6870 ofzo bij naast zet dan is het geheel niet echt meer in balans. Een Phenom II X4 of X6 staat daarbij mooier, en daarmee kun je prima Far Cry 3 op high spelen op 1080p. Of dat met deze CPU gaat lukken weet ik niet, maar je kunt natuurlijk ook in een later stadium upgraden.

Een te zwakke voeding kan je hele PC slopen als hij slechte overbelastingsbeveiligingen etc. heeft, dus vandaar dat ik ook zei dat je geen gezeik met je voeding wilt. Een voeding is, net zoals een kast, vaak een component dat je in meerdere systemen gebruikt, dus dat is ook een goed argument om erin te investeren. Bovengenoemde voeding kan alles met gemak aan (ook nog wel een overgeklokte HD7970), dus als je die koopt icm een tweedehands videokaart van ~€100 zit je nog steeds rond de 150 euro aan totaalkosten en kan je weer behoorlijk vooruit met je games :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Pagina: 1