Ten eerste moet je opletten als mensen dit soort berekeningen maken, hebben ze het over zuivere loonbelasting? Want de makkelijke schijven waar iedereen mee rekent zijn niet correct.
In de eerste schijf betaal je maar 5,85% loonbelasting, en in schijf twee 10,85%. De rest is sociale premies.
Verder krijgt iedere werkende sowieso een deel van zijn te betalen belasting terug in de vorm van een arbiedskorting en aan algemene heffingskorting. De heffingskorting is een vast bedrag, de arbeidskorting is gemaximeerd (en zelfs lager voor veelverdieners).
Die twee heffingskortingen hebben dus een relatied groot effect voo rlagere inkomens waardoor zij netto meer overhouden.
Wat betreft je verhoging van 3000 naar 3500, ten eerste hou je van die 500 euro natuurlijk maximaal 58% over. Resteert 290 euro.
Verder zit je in het gebied waar de arbeidskorting afneemt naarmate je salaris toeneemt.
Gezien je getallenvoorbeeld zou die misgelopen arbeidskroting dus zo'n 204 euro op jaarbasis zijn, oftwel 17 euro per maand.
Ergo, je gaat er 500 euro op vooruit, minus 42% belasting, minus 17 euro arbeidskorting.
edit.
De algemene heffingskorting is in 2013 2001 euro.
Arbeidskorting is
a. 1,827% van het arbeidsinkomen met een maximum van € 161, vermeerderd met:
b. 16,115% van het arbeidsinkomen voor zover dat meer bedraagt dan € 8816, waarbij de som van de bedragen berekend op de voet van de onderdelen a en b niet meer bedraagt dan € 1723, en verminderd met:
c. 4 % van het arbeidsinkomen voor zover dat meer bedraagt dan € 40.248, met dien verstande dat de vermindering ten hoogste € 1173 bedraagt.
Hiermee zou je de getoonde bedragen moeten kunnen benaderen

(Ik ga het ook even proberen

)
Edit2:
Nopes. Zelfs als ik sociale premies buiten beschouwing laat kom ik op 250 euro voor de eerste groep, net op 150.
Ik vermoed dat de schrijver van het artikel een aantal zaken als huursubsidie en dergelijken ook maar meerekent voor het gemak. Ik vermoed tevens, gezien de toonzetting van het artikel, dat ie voo rde hogere inkomens wel de HRA vergeet
edit3:
nee, ik kom nioet in de buuurt van die cijfers. Of ik zie iets over het hoofd, of het zijn inderdaad CBS cijfers die dus ook HRA, huursubsidies zorgtoeslag etc meenemen. Dat ga je nooit kunnen narekeken zonder meer infiormatie.
Als je puur naar IB kijkt zijn de cijfers een stuk hoger (voor alle groepen)
edit+1
Inderdaad, deze cijfers zijn gemiddelden en beslaan alle belastingen en aftrekposten. HRA is dus wel meegerekend. Sociale premies echter niet en die zijn in de laagste schijven het grootste deel van de "belasting".
[
Voor 41% gewijzigd door
Dido op 01-03-2013 17:02
]