Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
De tien procent weer iets minder arme Nederlanders, harkt gemiddeld 24.900 euro binnen. Totale jaarlijkse inkomstenbelasting: 455 euro. ???
Wie kan mij dit uitleggen? Mijn berekening komt op meer dan €5000. Het komt van http://blogs.z24.nl/bouma...bijna-alle-belasting.html, evenals onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://blogs.z24.nl/.a/6a0120a6abcc4f970c0134828a39cc970c-500wi

Daarbij probeer ik beter te begrijpen hoe de belastingen precies werken. Ik heb de tool http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto gebruikt om een paar berekeningen te maken.

Bij een salarisverhoging van 3000 naar 3500 (bruto) ga je netto van 2133 naar 2406.
Dat is een bruto verschil van 500 en een netto verschil van 273.
Dat is 45,4%, zou dat niet 42% moeten zijn? De belastingschijf van 52% begint pas te tellen bij inkomens vanaf €55.991. (Bron: http://www.belastingschijven.com/belastingschijven-2013/)

Ik weet nog weinig van belastingen. Ik wil me er alleen wat meer in verdiepen, omdat ik geen dief van mijn eigen portemonnee wil zijn. Tips zijn welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19

Dido

heforshe

Ten eerste moet je opletten als mensen dit soort berekeningen maken, hebben ze het over zuivere loonbelasting? Want de makkelijke schijven waar iedereen mee rekent zijn niet correct.

In de eerste schijf betaal je maar 5,85% loonbelasting, en in schijf twee 10,85%. De rest is sociale premies.

Verder krijgt iedere werkende sowieso een deel van zijn te betalen belasting terug in de vorm van een arbiedskorting en aan algemene heffingskorting. De heffingskorting is een vast bedrag, de arbeidskorting is gemaximeerd (en zelfs lager voor veelverdieners).

Die twee heffingskortingen hebben dus een relatied groot effect voo rlagere inkomens waardoor zij netto meer overhouden.

Wat betreft je verhoging van 3000 naar 3500, ten eerste hou je van die 500 euro natuurlijk maximaal 58% over. Resteert 290 euro.
Verder zit je in het gebied waar de arbeidskorting afneemt naarmate je salaris toeneemt.
Gezien je getallenvoorbeeld zou die misgelopen arbeidskroting dus zo'n 204 euro op jaarbasis zijn, oftwel 17 euro per maand.

Ergo, je gaat er 500 euro op vooruit, minus 42% belasting, minus 17 euro arbeidskorting.

edit.

De algemene heffingskorting is in 2013 2001 euro.

Arbeidskorting is
a. 1,827% van het arbeidsinkomen met een maximum van € 161, vermeerderd met:
b. 16,115% van het arbeidsinkomen voor zover dat meer bedraagt dan € 8816, waarbij de som van de bedragen berekend op de voet van de onderdelen a en b niet meer bedraagt dan € 1723, en verminderd met:
c. 4 % van het arbeidsinkomen voor zover dat meer bedraagt dan € 40.248, met dien verstande dat de vermindering ten hoogste € 1173 bedraagt.

Hiermee zou je de getoonde bedragen moeten kunnen benaderen :)
(Ik ga het ook even proberen :) )

Edit2:

Nopes. Zelfs als ik sociale premies buiten beschouwing laat kom ik op 250 euro voor de eerste groep, net op 150.
Ik vermoed dat de schrijver van het artikel een aantal zaken als huursubsidie en dergelijken ook maar meerekent voor het gemak. Ik vermoed tevens, gezien de toonzetting van het artikel, dat ie voo rde hogere inkomens wel de HRA vergeet 8)7

edit3:
nee, ik kom nioet in de buuurt van die cijfers. Of ik zie iets over het hoofd, of het zijn inderdaad CBS cijfers die dus ook HRA, huursubsidies zorgtoeslag etc meenemen. Dat ga je nooit kunnen narekeken zonder meer infiormatie.

Als je puur naar IB kijkt zijn de cijfers een stuk hoger (voor alle groepen)

edit+1
Inderdaad, deze cijfers zijn gemiddelden en beslaan alle belastingen en aftrekposten. HRA is dus wel meegerekend. Sociale premies echter niet en die zijn in de laagste schijven het grootste deel van de "belasting".

[ Voor 41% gewijzigd door Dido op 01-03-2013 17:02 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Bij 3500 euro belastbaar inkomen betaal geen inkomstenbelasting. Die valt namelijk weg onder de algemene heffingskorting.

N.B. dat deze tabel geen bruto maandsalaris maar bruto inkomen per jaar bevat.

Ik snap overigens niet hoe je bij een inkomen van 159k slechts 33k aan belasting kan betalen. Die 33k is aardig in de richting van mijn jaarlijkse acceptgiro, maar die 159 heb ik helaas nog niet verdiend in een jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 18:45:
Ik snap overigens niet hoe je bij een inkomen van 159k slechts 33k aan belasting kan betalen. Die 33k is aardig in de richting van mijn jaarlijkse acceptgiro, maar die 159 heb ik helaas nog niet verdiend in een jaar ;)
Zie bron
Naast inkomstenbelasting betaal je ook nog "premie ziektekostenverzekeringen" en "premie inkomensverzekeringen". Die staan niet in de tabel maar wel op je aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Die inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet is een aparte aanslag, ongeveer 2500 euro per jaar voor wie 'm zelf betaalt.
Ik denk dat die andere premies inderdaad de sleutel van het antwoord zijn. De 1e en 2e schijf bestaan voor een goort deel uit premies voor de volksverzekeringen (AWBZ, AOW). Op de aanslag wordt geen onderscheid gemaakt maar het gaat wel om een procent of 30 over de eerste 33k aan belastbaar inkomen. Als in het artikel uitsluitend inkomstenbelasting word bedoeld en geen premie volksverzekeringen dan klopt het plaatje iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Heel erg bedankt voor de antwoorden. Ze zijn allemaal heel behulpzaam geweest, de berekeningen van Dido waren ook erg interessant. Ik nam inderdaad aan dat het belastingsysteem simpeler in elkaar zou zitten en dat je boven een bepaald bedrag alleen nog maar 42% inlevert.

Ik zal me er nog verder in verdiepen. Ik ben nog erg jong, maar het lijkt me grote voordelen hebben, indien ik basiskennis op doe over de belastingen in Nederland, gezien ik nog mijn volledige loopbaan voor me heb. :)

Op deze manier lijkt het erop dat je echt aanzienlijk veel belasting kunt besparen door maximaal te lenen en alleen rente te betalen. Dat werkt zolang de waarde van de huizen niet daalt. Geen wonder dat de Nederlands zulke hoge leningen hebben en dat de huizen zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
chronoz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 16:03:
Bij een salarisverhoging van 3000 naar 3500 (bruto) ga je netto van 2133 naar 2406.
Dat is een bruto verschil van 500 en een netto verschil van 273.
Dat is 45,4%, zou dat niet 42% moeten zijn?
Moet je voor de gein eens proberen zelf je loonstrookje na te rekenen... Je verdient x, je weet alle belastingschijven en heffingskortingen, probeer dan maar eens op hetzelfde nettobedrag uit te komen!
Ik kan je vertellen dat het vrijwel onmogelijk is! Met loonwijzer.nl kom je wel op dezelfde bedragen uit, maar het wordt dusdanig ingewikkeld gemaakt dat je het zelf vrijwel niet kan uitrekenen.
Zo houden ambtenaren zichzelf bezig, denk ik dan maar... Eenvoud en zelfs duidelijkheid lijkt ongewenst. Maar bovenal lijkt het een opeenstapeling van regels: telkens een nieuwe uitzondering/heffing(skorting) toevoegen aan de totale lijst.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 03-03-2013 16:34 ]

Pagina: 1