Best Buy Guide Maart 2013: High end game systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Mooi dat er weer een nieuwe desktop best buy guide verschenen is, ik ben daar in ieder geval ontzettend blij mee! :)

Ik weet echter niet wáár ik deze discussie moet zetten, ik denk zelf dat het hier moet, vandaar. Mocht het elders beter passen, wil een van jullie vast wel het topic verplaatsen toch? ;)

Het volgende is mij namelijk iets opgevallen bij het high end game systeem (reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013) waar ik toch even een discussie over wil starten; er staat in de tekst:
De oplettende lezer valt gelijk op dat we dit budget niet volledig hebben opgemaakt. We zijn namelijk van mening dat je beter geld in je zak kan houden in plaats van onnodig dure componenten kiezen.
terwijl er ook gamers zijn die hun PC niet overclocken en op deze manier onnodig geld uitgeven. Zo hoeft voor die groep die niet wil overclocken (in DAA komt het ongeveer 50-50 voor dat ze wel of niet willen overclocken) niet per se de K-variant gebruikt te worden van de CPU, wil men wél videorendering doen (van zelf opgenomen gameplay), dan is de 'gewone' i5 3570 een beter advies, want die is goedkoper en heeft ook QuickSync. Als iemand ook nog eens niet gaat videorenderen, dan is de i5 3350P zelfs nog goedkoper, omdat die geen integrated GPU heeft maar qua performance wel hetzelfde presteert als een i5 3570.

Daar komt dan nog eens bij, dat voor de i5 3570 (non K dus) en de i5 3350P ook geen Z77 moederbord nodig is, een H77 of B75 moederbord voldoet dan ruimschoots en is ook weer goedkoper.

Wellicht kunnen deze opties onderzocht worden en als alternatieven worden geboden voor hen die niet overclocken en wel/niet aan videorendering doen?

EDIT:
Jammer dat ik hier geen producten kan relateren, dan hadden de prijzen van de CPU's iig snel inzichtelijk kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 20-03-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
* Schopt *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Eens. Hoewel overklokken uitermate tweaker is zie ik het nut niet meer voor gamen. De huidige systemen zijn stock al snel zat voor games en een beetje meer cpu power gaat daar weinig aan veranderen.

Het lijkt me dan ook nuttiger om in te zetten op stiller en zuiniger voor hetzelfde geld dan op overklok-opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Wederom een schop voor de crew...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:31

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik ben je naam volgens mij wel vaker tegengekomen, maar nog even voor de zekerheid: voor de BBG voeren we discussies in speciale topics. Deze komen dan in CSL te staan ongeveer een maand van te voren (bijv. 1 maart komt de BBG online, dan rond begin februari dat die topics er komen).
In die topics kunnen mensen hun bijdrage leveren en hun inzichten/adviezen/etc geven. Voor dit specifieke systeem was [BBG] High-end gamesysteem maart 2013 geopend. Daar zie ik je naam, en dus ook advies, helaas niet voorbij komen. De meeste mensen waren het daar wel eens over de samengestelde configuratie.

Dan even ingaan op je concrete advies over de processor: je hebt zonder meer gelijk dat een 3350P ook gewoon interessant en voldoende is voor de meeste mensen. Om het nog leuker te maken, ik heb al in januari gereageerd (Bolletje in 'reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013') toen je dezelfde vraag in de reacties stelde van de BBG januari.
Het is dan net waar je de grens trekt. Houd in je achterhoofd dat de BBG een richtlijn is. Het is dan ook niet ongewoon dat veel mensen 'hun BBG' net even wat anders zien. Het gamesysteem van 650 euro van maart is bijvoorbeeld wel weer met die 3350P uitgerust.
Ook bij het mainstream gamesysteem van januari hebben we bijvoorbeeld wel genoemd dat de i5 3350P een optie is (met bijpassend B75 moederbord) naast de standaard 3570K.

Gebruikers kunnen dan variëren tussen die twee 'uitersten'. Je kan dan tussen het 650 euro en ~1350 euro systeem zitten: dan toch de i5 3350P nemen met twee HD7950's, met een H77 moederbord. Of juist andersom en een i5 3570K nemen met een enkele HD7950. Voor specifiek advies is DAA/CAA dan weer in het leven geroepen. De 3570K nemen we juist wel op omdat er toch vaak blijkt dat mensen, gezien de simpele stappen, gaan overklokken. Dat geldt uiteraard niet voor iedereen.

Kortom: er zijn geen beste systemen. Die titel 'best buy guide' is dus wat tegenstrijdig. Zul je in het bedrijfsleven ook veel zien; er is geen beste manier, geen silver bullet. Je hebt goede oplossingen/systemen, maar het is nog veel beter om slechte oplossingen/systemen te vermijden. Je hebt bij velen te maken met een unieke context. Dat maakt het geven van generiek advies ook zo moeilijk.

Toegegeven, wellicht was er deze editie een te groot prijsverschil tussen de systemen. Voor de volgende keer zullen we het systeem van ~1000 euro dan weer opnemen.

Trouwens, in het vervolg; stuur even een berichtje! :) Of desnoods een bericht met een link naar dit topic. Ik had het nu simpelweg niet door dat je dit topic had geopend, vandaar de late reactie.