Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 04:14
Ik vraag mij het volgende af;

Sinds ongeveer een krap jaar ben ik werkloos. Ik heb 22 jaar in de grafische wereld gewerkt als Grafisch Technicus Offsetdruk en gezien de huidige markt zal ik niet snel kunnen terugkeren naar dit beroep... ;w

Al geruime tijd ben ik mij aan het bezinnen op omscholing naar een baan in de ICT. Maar als deze stap genomen wordt, wil ik wel goede kansen op werk hebben. Welke richting biedt momenteel de beste kansen met laten we zeggen (om te beginnen) een MBO-4 opleiding? Welke stappen zijn aan te raden om hierin te ondernemen? De te nemen stap moet uiteraard wel passen bij persoonlijke interesses, baangarantie (wat nooit gegarandeerd is) staat wat dat betreft onder de vraag of iets wel bij mij past. Mijn voorzichtige gedachten gaan uit naar consultant, vanwege het gegeven dat dit wat minder is berust op een baan achter een bureau. Maar dit is maar een eerste gedachte, wellicht zijn er legio richtingen die hierin voorzien?

Ik ben mij bewust dat e.e.a. niet vanzelf naar je toe komt rollen, daar zul je echt wel wat voor moeten doen. Dit is natuurlijk sterk persoonsafhankelijk. Ik woon in Amersfoort en kijk in een straal van ongeveer 30 km.

Zijn er wellicht mensen die in het recente verleden iets soortgelijks bij de hand hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je al eerder een MBO 4 opleiding hebt afgerond. Het is namelijk zo dat als je in MBO 4 instroomt een niet de MBO 3 ICT gedaan hebt je daar waarschijnlijk jaar of 3 zit samen met de tl studenten meestal. Sommige scholen stoppen je zelf in MBO 2 of 3 zodat je dan de hardware delen een basis software informatie kan opdoen.

Persoonlijk zou ik zeggen als je al een MBO 4 hebt je beter meteen HBO kan doen. Het kost wel 1 jaar meer maar dan ben je wel helemaal klaar. Persoonlijk krijg ik dit jaar mijn MBO 4 maar voor het vinden van goed werk in ICT moet je wel tegenwoordig een HBO diploma hebben.
Een voor het kiezen van een richting binnen het IT zou ik je aanraden om de opendagen te bezoeken een kijken welke werk jou meer aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 10:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Drukkert schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:07:
Ik vraag mij het volgende af;

Sinds ongeveer een krap jaar ben ik werkloos. Ik heb 22 jaar in de grafische wereld gewerkt als Grafisch Technicus Offsetdruk en gezien de huidige markt zal ik niet snel kunnen terugkeren naar dit beroep... ;w

Al geruime tijd ben ik mij aan het bezinnen op omscholing naar een baan in de ICT. Maar als deze stap genomen wordt, wil ik wel goede kansen op werk hebben. Welke richting biedt momenteel de beste kansen met laten we zeggen (om te beginnen) een MBO-4 opleiding?
Websites maken. Er is nog steeds een grote vraag naar mensen die dit kunnen, en zal de komende jaren ook wel blijven. Er is een enorm gebrek aan mensen die kunnen programmeren. Volgens sommigen is dit niet makkelijk te leren als je ouder bent, maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die het op latere leeftijd hebben geleerd.
Welke stappen zijn aan te raden om hierin te ondernemen?
Dat ligt er aan wat je al kan. Welke evaring met ICT heb je? Je hebt in de grafische industrie gewerkt, kan je met Photoshop overweg?
De te nemen stap moet uiteraard wel passen bij persoonlijke interesses, baangarantie (wat nooit gegarandeerd is) staat wat dat betreft onder de vraag of iets wel bij mij past. Mijn voorzichtige gedachten gaan uit naar consultant, vanwege het gegeven dat dit wat minder is berust op een baan achter een bureau. Maar dit is maar een eerste gedachte, wellicht zijn er legio richtingen die hierin voorzien?
Consultant wordt je vaak niet zomaar, het vereist over het algemeen veel domeinkennis en ervaring. Als je niet achter een bureau will zitten is sales/acquisitie wellicht realistischer, mits je goede people-skills hebt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themac1983
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 00:02
Als je grafisch ingesteld bent mischien webdesign? Opleidingen weet ik niet uit mijn hoofd, beetje programeren zal daar toch wel bij komen kijken maar dan kun je nog wel creatief bezig zijn.

Consultant is leuk, maar zeker geen instroombaan. Dit vereist veel kennis van veel omgevingen (hoe kun je anders advies geven)

I-racing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Iets wat je leuk vind om te doen. Anders worden het lange dagen.
Zouden meer mensen over na moeten denken.