Toon posts:

selfmade waterblokje epiloog [plaatjes]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had -voor de crash- een topic over een waterblokje met een geboord kanaal geplaatst.
Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/138.jpgAfbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/139.jpg

Let op de bevestigingsgaatjes op de hoeken.
Het probleem was dat hij lekte in de bevestigingsgaatjes. Dat heb ik opgelost door de bevestigingsgaatjes uit te boren tot 4 mm, en er 4mm messingbuisjes in te solderen.
Hier het blokje in werking op de Katmai:
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/140.jpg

Eindconclusie: het is een ontzettend pokkewerk geweest! Op deze manier ééns maar nooit meer!
Kanalen boren kan echter welzeker. Gebruik liever een kolomboor of boorstandaard. Dan is je blokje binnen één uur klaar. Solderen op het gasfornuis kan. Vermijd liever bevestigingsgaatjes vlak bij het kanaal i.v.m. lekken.

Verwijderd

Allemaal wel leuk en aardig, maar wat zijn de resultaten?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:40

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik heb alleen het gevoel dat het blokje, als het al redelijk koelt, erg veel geluid zal gaan maken. Je had beter een frees op je kolomboor kunnen zetten, en hem er netjes uit kunnen frezen.
Die lekkage had je waarschijnlijk kunnen voorkomen door beide blokjes te vlakken. Op je plaatje ziet je blokje er namelijk behoorlijk bol uit...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Het ging mij om een muis-stille PC die ook bij tropische zomerse temperaturen blijft doordraaien, en niet om het overclocken.
Dus geen overclockresultaten!

(PIII500@560@112Mhz: hoger gaat mijn moederbord-fsb niet. Ik heb geeneens een cpu-temperatuurmeting op mijn moederbord zitten).

Verwijderd

Topicstarter
Het is een waterblokje, gemaakt met een gewone handboor. Ik heb geen kolomboor, en geen frees (weet je wel hoeveel een frees kost?).
Dat bolle komt door de close-up. De bevestigingsgaten zaten gewoon te dicht bij het kanaal.

Verwijderd

Ja en hoe warm word alles nu?

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 10:51 schreef E-Vix het volgende:
Ik heb alleen het gevoel dat het blokje, als het al redelijk koelt, erg veel geluid zal gaan maken.
gorgelen :?

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 02:08
Op zondag 03 juni 2001 11:01 schreef iFc-Freaky het volgende:
Ja en hoe warm word alles nu?
lezen is je niet je sterkste punt he kerel ? >:)

he he hij noemde net al op dat die geen temp meet probe had...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 12:29 schreef psygho het volgende:

[..]

lezen is je niet je sterkste punt he kerel ? >:)

he he hij noemde net al op dat die geen temp meet probe had...
Nee, jou beredenatie vermogen is ook niet optimaal. Misschien kan ie effe een sensor toepassen :7

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

nou, dan plaats ik maar ff een positieve reactie.
tof blokje! Ik denk dat hij best wel effectief is. Je hebt meer oppervlak aan de binnenkant dan wanneer je een netjes gevreesd blokje hebt, waardoor de warmte beter kan worden opgenomen door het water. Dat dat ding ging lekken: tsja, jammer, maar je hebt het netjes gefixt volgens mij. Als je nog eens zo'n blokje maakt let je daar op en dan gaat het waarschijnlijk gewoon goed.
Hoe ben je aan het koper gekomen?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik me alles goed herinner:
Met een thermometersensor achterop de katmaiprint mat ik wel eens 48 graden met ventilatorkoeling (en dus met véél herrie). Met dichte kast.
Met waterkoeling mat ik iets van 30 graden. Zonder herrie. Met open kast.
Ik zal de metingen nog eens serieuzer overdoen.

Alleen dat verschrikkelijk luide geborrel in dat waterblokje -alsof er voortdurend een wc doorgetrokken wordt- is niet te harden! >:)

(N.B.: ik hoor natuurlijk helemaal niets als ik waterkoeling gebruik! Alleen nog het gegier van de harde schijven, die ik dus geluiddicht wil inbouwen en waterkoelen -zie andere topic).
Koper koop je bijvoorbeeld bij een oud-metaalhandel. Zie Gouden Gids.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
mooi blokje

hoelang ben je er eigenlijk mee bezig geweest?

Verwijderd

Gefeliciteerd met dit mooie blokje!
Ik mag dat wel, mensen die zelf knutselen in plaats van meteen naar DangerDen grijpen.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:40
Zeer mooi hoor!! :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:45

Epsilon

ben ik ook van plan.

voor koper kan je hier terecht:
www.staalmark.nl
25,- voor een blok van 20x80x50 mm

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een staaf koper gekocht bij Overdie in Alkmaar. 50 bij 6 bij 1 cm voor 15 gulden.

N.B.: die door mij opgegeven temperaturen kloppen totaal niet! Die 48 graden was met een testje zonder ventilator.

Ik heb het nog eens getest: stressed met ventilator = 40 graden + herrie. Stressed met waterkoeling = 34 graden + stilte. Maar die waarden zijn niet met de Pentium-temperatuursensor gemeten, dus alleen als indicatie te zien...
Pagina: 1