Bandbreedte verdeling Wireless Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• ShockyOcky
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-03-2023
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop (Lenovo Ideapad Y500). Nou loop ik - voor mij - tegen een vreemd probleem aan; ik merkte dat ik minder snel internet had dan mijn huisgenoten. Een speedtest bevestigde mijn vermoedens, waar ik meestal 5/6 mbps downloadsnelheid haal (met onregelmatige uitschieters naar de 10/11), halen andere pc's in huis consistent 25 mbps. Dit is op meerdere apparaten getest. De uploadsnelheid is wel hetzelfde.

Nou heb ik zelf de drivers vervangen van mijn netwerkadapters (Qualcomm Atheros AR*) en verder onze KPN router (ZTE H220N) doorgespit om te kijken of daar enige vorm van verdelen te vinden was. Dit leverde allemaal echter niks op. De KPN helpdesk kon me (verrassend genoeg) niet helpen en een Google zoektocht is tot nu toe zonder resultaat gebleven.

Iemand suggesties of tips in welke richting hier iets aan gedaan kan worden?

edit: typo

• ShockyOcky
Ow en als er gegevens in de openingspost missen, voeg ik die graag nog toe!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heeft niets met KPN te maken iig, zij leveren gewoon op de modem en dat is iig tot 25Mbps (hoofdletters!!!) in orde.

Grote vraag is waar je het exact meet. Meet je op dezelfde plek zulke verschillende waardes, of is dat op andere locaties?

Als het op dezelfde locatie is, is je laptop ws schuldige. Drivers kunnen uitmaken, maar gare/kapotte antennes des te meer.
Als het op andere locaties gemeten is, ga met jouw laptop naar locatie waar zij 25Mbps halen en kijk wat jij daar haalt. Evt zou je een extra AP in de buurt van jouw kamer kunnen ovewegen...

Dat de upload gelijk is, is niet gek. Zolang dat onder de bottleneck van 6Mbps bij jou zit haal je daar gewoon volle snelheid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockyOcky
Bedankt voor je antwoord. Locatie maakt niet uit, het is overal. Ik was dus al bang dat het mijn laptop was. Het is echter een compleet nieuw model en ik haal op andere netwerken wel hogere (en vergelijkbare) snelheden. Een rare situatie en ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het is dus wel jouw laptop! Als jouw laptop de enige is die lagere snelheden haalt kan het niet aan de router/modem liggen... Net zoiets als oom agent geld aftroggelen omdat jij te snel hebt gereden ;)
Check alles wat ook maar met je draadloze netwerkverbinding te maken kan hebben, van drivers tot aan de aansluiting van je wifi-antenne op je wifi-kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Power saving is ook een mogelijk interessante setting in de drivers van je draadloze netwerkadapter.
Die zou je bij wijze van test eens kunnen uitschakelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 01-03-2013 12:28 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockyOcky
Ja ik begrijp dat het mijn laptop moet zijn. Heeft 't zin om te kijken of ik bekabeld wel de 25Mbps haal? Dat power saving zal ik ook naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Je hebt het over andere PC's , zijn die draadloos of bedraad?

Als het alleen draadloos is zou ik ook eens kijken naar kanaalnr's. Zelf gebruik ik mijn N900 met WifiEye om signaalsterkte en "concurrenten" zichtbaar te maken. Voor Android heb ik net Wifi Analyzer geprobeerd, werkt vergelijkbaar.

Je kan dan zowel de signaalsterkte aflezen terwijl je rondloopt om te zien of het plaatselijk is , maar ook zien of de buren niet op dezelfde frequentie zitten (wat waarschijnlijker is) kies dan een minder gebruikt kanaal in je KPN modem. Kanalen 1 , 6 en 11 worden "standaard" veel gebruikt, kies dan 3/4 of 8/9 afhankelijk van de drukte.
Pagina: 1