Merk receiver / luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-01 22:10
Vanmiddag ben ik naar de winkel geweest om enkele speakers te luisteren. Dit was nog niet gelukt maar gebeurt zaterdag.
Mijn receiver heb ik alvast thuis staan, een Yamaha. Volgens de winkels passen bepaalde speakers niet bij bepaalde receivers en andersom.

Hoe waar is dit? Is het als je het geluid op een normaal niveau hebt echt hoorbaar welke receiver is aangesloten op welk merk speaker? Klinkt een beetje vaag in mijn ogen.

Is het dan bekend, mits dit waar is wat goede combinatie's zijn? Vind zelf Dali mooi echter past dit niet bij Yamaha.
Een Marantz zou beter zijn in de ogen van de winkel.

Zaterdag ga ik het ervaren maar wat is jullie mening op dit gebied?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Over dit onderwerp zijn de meningen volgens mij verdeeld.

Zelf heb ik bij de aankoop van mijn set bewust voor een Marantz receiver gekozen omdat ik deze het prettigst vond klinken in combinatie met de Focal speakers. Andere receivers vond ik minder mooi klinken.

Je kan er maar op één manier achter komen en dat is door zelf te gaan luisteren en ervaren.

Aangezien je over dit onderwerp twijfelt, vraag ik me wel af waarom je wel al een receiver hebt gekocht?!?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Versteegrob schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:01:
Zaterdag ga ik het ervaren maar wat is jullie mening op dit gebied?
Naar mijn mening bestaan die z.g. verschillen vooral uit het placebo-effect.

Verder gaat het er natuurlijk om hoe jij het vindt klinken, niet wat anderen vinden. Het allemaal zo subjectief als de pest. Wat de één prachtig vindt klinken kan een ander weer afschuwelijk vinden. :)

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
Verschillen tussen versterkers onderling zijn heel erg moeilijk om te horen. Probeer het maar eens, het wordt gokwerk in dezelfde prijsklasse. Verschil in luidsprekers daarentegen vallen gemakkelijker op.

Over de combinatie versterker - luidspreker zou ik mij dus niet al teveel zorgen maken mits je geen 200 euro receiver aansluit op 2000 euro kostende luidsprekers. Prijstechnisch zou ik het wel een beetje in de buurt houden.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
warp schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:48:
...
Verder gaat het er natuurlijk om hoe jij het vinden klinken, niet wat anderen vinden. Het allemaal zo subjectief als de pest. Wat de één prachtig vindt klinken kan een ander weer afschuwelijk vinden. :)
InfinityG35 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:10:
Verschillen tussen versterkers onderling zijn heel erg moeilijk om te horen. Probeer het maar eens, het wordt gokwerk in dezelfde prijsklasse. Verschil in luidsprekers daarentegen vallen gemakkelijker op.
...
Verschil in speakers is echt enorm. Heb bij een HiFi-zaak in totaal wel een uurtje of 2 à 3 eigen muziek zitten luisteren en geschakeld tussen de diverse speakers en zo langzaam maar zeker merken en types laten afvallen. En wat je mooi vindt is inderdaad heel persoonlijk.

Toen we er qua speakers uit waren hebben we nog een paar receivers geprobeerd. Hierin konden we wel verschil horen. Maar aan de andere kant is dit natuurlijk ook niet reeel aangezien je niet weet hoe zaken op de achtergrond staan aangesloten en ingesteld. Ik kan me voorstellen dat hier de verschillen minder groot zijn.

Maar het beste advies zal altijd zijn om zelf ergens te gaan luisteren. Koop nooit iets 100% op advies van anderen omdat wat iemand mooi vindt, te persoonlijk is.

Je hebt al een receiver gekocht dus ga in een HiFi-zaak diverse speakers in combinatie met dat type receiver beluisteren. Dan zit je zeker goed.

[ Voor 4% gewijzigd door S1NN3D op 01-03-2013 10:26 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verschillen in een versterker en receiver zijn een stuk kleiner dan de verschillen tussen verschillende speakers. Maar een receiver kan zeker wel invloed hebben op het geluid. Zeker als je iets digitaal erop aansluit, zodat de receiver zelf de conversie van digitaal naar analoog doet. Hierin kun je zeker verschil horen tussen de ene en de andere. Of alleen een versterker veel op het geluid doet, durf ik niet te zeggen, ik heb dat nooit los beluisterd (dus de zelfde input op verschillende versterkers; meestal krijg je in winkels meteen ook een andere input als je een andere versterker kiest). Zolang je in dezelfde prijsklasse blijft, tussen verschillende prijsklasses kan je zeker wel verschil horen tussen versterkers.

Maar over het algemeen zou ik niet durven zeggen dat het ene geen goede combinatie kan zijn met het andere. Het is en blijft toch een persoonlijke voorkeur. Gewoon je speakers en je receiver meenemen naar de winkel en dan één op één vergelijken met een aantal receivers.
Pagina: 1