Externe (netwerk) opslag

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views

• Duriel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-08-2024
Hallo mede-Tweakers,

Reeds sinds eind 2011 ben ik in het bezit van een 13” MacBook Pro (2,3 GHz i5, 8GB & 128 GB SSD).
Ik wist toentertijd al dat deze opslagcapaciteit niet voldoende zou zijn voor mij. Het oorspronkelijke plan was om de SuperDrive te vervangen voor een 1TB harddisk, maar dat is er niet van gekomen. Ik gebruik tot op heden een externe harde schijf voor de data die niet meer op de SSD past.

Ik gebruik mijn MacBook voornamelijk op school en onderweg. De ruimte van de SSD is vrijwel volledig bezet door bestanden en software voor school.

Nu ben ik mij al een tijd aan het oriënteren op een nieuwe opslagmethode. Ik heb nagedacht over een Time Capsule of een harde schijf aan het netwerk koppelen, maar ben uiteindelijk bij een NAS terecht gekomen.

Ik ben naast de MacBook Pro ook in het bezit van een Iphone en een AirPort Express basisstation. De speakers die ik in mijn studentenkamer heb staan zitten aangesloten op deze Airport Express.
In de nabije toekomst wil ik ook nog een Ipad aanschaffen.

Nu komt het lastige: ik wil de bestanden die ik extern wegzet (op een NAS bijvoorbeeld), overal kunnen benaderen en vanaf elk device.
Op school wil ik de bestanden die thuis staan opgeslagen kunnen benaderen met m’n MacBook, ik wil muziek die thuis is weggezet in de trein kunnen afspelen en ik wil in m’n bed met de Ipad een film kijken die op die externe opslaglocatie staat opgeslagen. Het liefst met het geluid over de op de Airport Express aangesloten speakers.

Tevens wil ik de veiligheid van Raid-1 (mirroring). Als de schijf defect raakt, heb ik alles nog op die tweede schijf.

Wie kan mij vertellen wat ik het beste als storage device kan aanschaffen? En vooral; hoe ga ik het geheel laten samenwerken.

Natuurlijk heb ik zelf ook al rond gekeken. Ik ben uitgekomen op een Synology DS212, DS212+ of DS213. In combinatie met twee 2TB of 3TB schijven zou dit de oplossing kunnen vormen.

Ik wil er veel muziek en films op zetten. Kan ik dit dan het beste in een Itunesserver kwijt? Met Itunes kan ik het geluid namelijk wel naar de op de Airport Express aangesloten speakers sturen.

Hoe kan ik het beste de bestanden op school benaderen? Welke methode moet ik hiervoor gebruiken?

Hoe kan ik bestanden benaderen op de Ipad en Iphone? Gaat dit middels een app als NetPortal?

Zoals jullie merken weet ik vrij goed wat ik wil, maar niet helemaal hoe ik dat ga bewerkstelligen. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!
Heb natuurlijk wel zelf wat rondgekeken en gezocht, maar de ervaringen van mensen vind ik heel belangrijk. Soms staat er iets heel mooi beschreven, maar werkt het in de praktijk toch voor geen meter.

Bij voorbaat dank! :*)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:29
Een topic is voldoende. Je topic staat hier Externe (netwerk) opslag :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Dit topic is gesloten.