Backup (web)server naar NAS

Pagina: 1
Acties:

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 19:45

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Topicstarter
Ik zit met een probleem.
Ik wil automatisch mijn data van mijn webserver die bij Servage.net gehost staat backuppen naar mijn DS211+ NAS bij me thuis.

De reden dat ik dit automatisch wil doen is omdat het me veel tijd kost om dit manueel te doen en ik heb liever een veiligheidskopie van mijn sites.
+ Ik ben student ICT en het leek me een leuke uitdaging om hiervoor een oplossing te vinden, alleen zit ik nu vast...

Normaal zou je rsync kunnen gebruiken of scp om gemakkelijk alle data over te zetten.
Maar het probleem is, dit werkt niet bij mijn hosting.
Dit kreeg ik terug als antwoord op hoe ik een backup moet maken van mijn data zonder dat ik een PC als tussenkomst heb:
"We would like to inform you that SSH is not supported on our shared servers for security reasons. Unfortunately we will not be able to enable ssh for only one user. You can backup your files via ftp."
Hierdoor daalt het aantal bekende opties om te gebruiken. En zeker de bekendere opties.
Na research te doen kwam ik erachter dat zowel mijn nas als mijn hosting FXP ondersteunen.

Mijn vraag naar jullie is, is dit een 'veilige' verbinding? Want zover ik heb gelezen staat FXP by default uit vanwege de onveiligheid. Maar zijn er wel andere opties die ik kan toepassen?

En hoe moet je FXP gebruiken als ik hoe werk ik hiermee op mijn NAS en hosting. Want de info hierover is zeer beperkt.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

Is het een optie om de back up te laten initiëren vanuit je webserver?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Nee, helaas niet.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je NAS een Linux shell hebt dan kan je toch gewoon met cron een wget aftrappen? En dan kan je kiezen voor wget van een http-url of een ftp-url.

[ Voor 27% gewijzigd door Wim-Bart op 01-03-2013 16:00 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Heb het even getest en ik kan ze inderdaad via wget binnenhalen.
Maar dit lijkt me nogal 'gevaarlijk' omdat mijn wachtwoord plain wordt meegestuurd.
Is er ook een veiliger command?

Edit:
Hoe zit het dan met de files die gedelete zijn van je server?
Want deze worden met wget niet gedelete van je local pc.

[ Voor 26% gewijzigd door jordy-maes op 01-03-2013 16:51 . Reden: Uitbreiding text ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Ik heb dit topic verplaatst van PNS naar NT. Dit heeft niet zoveel met professionele netwerken te maken :)
"We would like to inform you that SSH is not supported on our shared servers for security reasons. Unfortunately we will not be able to enable ssh for only one user. You can backup your files via ftp."
Hahaha SSH onveilig noemen en vervolgens FTP voorstellen?! wat een grap!

[ Voor 15% gewijzigd door FatalError op 01-03-2013 21:19 ]

If it ain't broken, tweak it!

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
@FatalError

Tjah, Servage is nu ook niet echt zo'n pro hosting. De enigste reden dat ik er nog bij zit is omdat mijn contract nog niet ten einde is...
Maar ik vermoed dat ik wel weg ga gaan. Want ik ga mijn data niet onbeveiligd over het internet laten reizen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat voor toegang heb je tot die server?

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Enkel een FTP account voor files over te zetten. En een admin account om wijzigingen aan te brengen zoals FTP acounts maken of DNS settings doen of betalingen uitvoeren.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kunt dus geen software installeren op die "server"?
Want dan zou je rsyncd kunnen opzetten en kun je toch rsync gebruiken.

Erg vreemd dat FTP wel mogelijk is en SSH niet, helemaal met de reden die zij opgeven.
Security zou juist een beweegreden zijn om aan SSH te doen en FTP niet beschikbaar te stellen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Ik kan volgens mij geen software laten runnen op die server, tenzij ik mogelijk met een workaround een php script kan laten draaien en deze dan laat zeggen dat ie bepaalde files moet syncen.
Maar zover ik weet (mijn kennis van rsync etc. is gelimiteerd) kan dit niet.

En inderdaad, ik snap deze hosting toch niet meer hoor.
Mocht je een optie / command weten met de info op deze pagina:
https://www.servage.net/wiki/Category:FTP
Dan mag je het gerust laten weten.
Want ik weet totaal geen commands meer.

Ik heb wel ene lijntje geschreven om files af te halen via wget maar dat is vrij onstabiel, gemaakt om te hacken en hiermee worden de files gedownload en niet gekeken of deze nog bestaan op de local server (om die dan te deleten).

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-11 03:53
Ik neem aan dat ze geen SSH toegang toestaan maar dat rsync en dergelijke wel beschikbaar is.
Is het geen optie om via PHP de rsync te starten?

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Waarschijnlijk dat rsync wel beschikbaar is via php.
geen idee hoe dat moet, maar ik kan eens research doen voor dat.
Ik heb trouwens ook nog iets 'interessants' gevonden:

Op servage.net zijn volgende poorten open:
OPEN 160ms 80 HTTP Hypertext Transfer Protocol (HTTP) is the backbone of the World Wide Web.
OPEN 161ms 443 SSL Secure Sockets Layer is used to securely transfer private information over the network.

Op ftp.servage.net zijn deze poorten open:
OPEN 165ms 21 FTP File Transfer Protocol (FTP) provides file transfer functionality over the internet.
OPEN 167ms 22 SSH Secure Shell (SSH) utilizes encryption for transfer of confidential information.

Dit is vreemd, want ik heb mijn rsync proberen de contacteren via poort 22 op ftp.servage.net
En volgends: http://port-scan.e-dns.org/ftp.servage.net staan die poorten wel open.
Dus ik dan moet er toch een manier zijn om dit te benaderen?

• Mijzelf
  • Niet online
Volgens die wiki pagina worden FTPES en SFTP ondersteund, dus je kunt een beveiligde transfer voor elkaar krijgen.

Om nu te kunnen rsyncen, zou je met curlftpfs de FTP server lokaal kunnen mounten, en dan daar met rsync een kopie van trekken.

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Ik denk niet dat mijn NAS (Synology DS211+) curlftpfs ondersteund.
Het command kan toch iig niet gevonden worden...

• Mijzelf
  • Niet online
Hm. Dat compliceert het wel. Gaat het om veel data, en heeft die nas wel curl?

Indien nee en ja, zou je een script kunnen maken die alles via curl download over SFTP of FTPS naar een tijdelijk directory, en vervolgens deze rsynct naar je backup. Daarna gooi je de tijdelijk directory weg.
Of je gooit natuurlijk je backup weg, en vervangt die door de versgedownloade data.

• jordy-maes

jordy-maes

Topicstarter
Ik weet het niet, denk van niet eigenlijk.
En het gaat om data tussen de 60-80gig

Ik zal eens onderzoeken of mijn nas met curl overweg kan.
Iig al bedankt.

Pagina: 1