Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• smartbit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:54
Als tweaker bouw ik mijn silent servers zelf. Hoofd in de kast en dan luisteren, onderdeel los koppelen en luisteren of dat het meeste lawaai maakt. Voor een klant met een bijkantoor in het buitenland, is dat anders.

Daarom ben ik op zoek naar een server van DELL die in het kantoor komt te staan. Er is geen kast oid waarin hij geplaatst kan worden. Ik heb DELL gevraagd of ik de servers zelf kan aanhoren op hun kantoor in Amsterdam, maar daar zijn geen servers aanwezig :'( alleen desktop computers.
Van DELL heb ik een keurig lijstje gekregen met de volgende gegevens:
ServerDisksPowerLwA-UL1 (bels)LpA2 (dBA)
T110 II2xSATA 7.2K1x305W4.227
T3204xSATA (7.2K)2x495W3.831
T3208xSAS 2,5" (10K)2x750W4.938
T4208x2,5" SATA 10K2x1100W4,738
T6201x3,5" SATA (7.2K)1x495W3,824

Hieruit trek ik de voorzichtige conclusie dat de voedingen van DELL een behoorlijke bron van geluid kan zijn. Maar als je die zorgvuldig kiest, bv een T620 met 1x495W dan is de voeding geen noemenswaardige bron van geluid.

Als ik vervolgens zorg dat ik stille disks in het systeem plaats en de voeding niet te zwaar belast, dan zou het geheel niet tot overlast zijn voor de medewerkers. Klopt dat? Wat is jullie ervaring met deze DELL servers?

Bij voorbaat dank, smartbit
  1. LwA-UL is the upper limit sound power levels LWA calculated per section 4.4.1 of ISO 9296 (1988) and measured in accordance to ISO 7779 (2010)
  2. LPA is the average A-weighted sound pressure level from the four bystander positions calculated per section 4.3 of ISO9296 (1988) and measured in accordance with ISO 779 (2010) The system is placed in a half rack enclosure (base of system is 25 cm above reflective floor).

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
ik doe al sinds 2010 geen zaken meer met Dell (veranderen van werkgever) maar ik ben meerdere malen op het kantoor geweest van Dell in Sloterdijk en ze hebben daar een showroom met alle speeltjes die ze verkopen. Als je een account manager hebt zou je eens daar een afspraak mee kunnen maken en anders moet je ze gewoon eens vragen of je mag kijken/luisteren.
Ik weet niet hoe ver het voor jou is om daar heen te gaan, maar ik werkte toen 10 mins lopen van dat kantoor vandaan, dat maakte het natuurlijk wel gemakkelijker.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Als ik zo kijk zit een T110 rond het geluid van fluisteren/bibliotheek. Dat is verdraait stil!

Hacktheplanet / PVOutput

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12
Ik heb een PowerEdge T staan, maar weet niet exact welk type. Écht stil.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik heb een T110-II in m'n huiskamer staan. Die hoor je alleen bij disk-access. Misschien kun je daar nog wat aan sleutelen dmv de sata performance settings. Heb ik niet gedaan; ik vindt 't wel een geruststellend geluid ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• smartbit
Razwer schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 18:25:
Ik weet niet hoe ver het voor jou is om daar heen te gaan, maar ik werkte toen 10 mins lopen van dat kantoor vandaan, dat maakte het natuurlijk wel gemakkelijker.
Ik woon er ook 10 minuten vandaan (ongeveer tegenover het kantoor van tweakers *O* ). Maar onze (nieuwe) verkoper verzekerde me dat ze alleen desktops in de demonstratie ruimte kunnen laten zien. Hij wilde wel een server op zicht sturen.
Midas.e schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:49:
Als ik zo kijk zit een T110 rond het geluid van fluisteren/bibliotheek. Dat is verdraait stil!
DiedX schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 20:00:
Ik heb een PowerEdge T staan, maar weet niet exact welk type. Écht stil.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 02:47:
Ik heb een T110-II in m'n huiskamer staan. Die hoor je alleen bij disk-access. Misschien kun je daar nog wat aan sleutelen dmv de sata performance settings. Heb ik niet gedaan; ik vindt 't wel een geruststellend geluid ;o)
Dank heren _/-\o_
Als ik nou een T110 kies, dan heeft die maar 4 disk slots. Ik zou er natuurlijk 1x 4TB SAS disk in kunnen zetten voor de WSUS, WDS en een deel van de bestanden, Daarnaast zet ik dan nog 3x 512GB SSD in voor de zaken die snelheid nodig hebben ;) Het gaat ten slotte maar om ~10 gebruikers. Daarmee bespaar ik op een RAID controller ;w zonder op snelheid in te boeten..
Wat denken jullie? Creatief, of te creatief? Voor de goed orde, als het ding uitvalt kunnen ze over VPN doorwerken en raakt er niets kwijt.

[ Voor 54% gewijzigd door smartbit op 01-03-2013 15:12 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Vziw komt de T110-II met een RAID-controller; de mijne iig wel.
Ik zou gaan voor drie conventionele harddisks in RAID en twee SSD's

[ Voor 3% gewijzigd door Brahiewahiewa op 02-03-2013 01:18 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Bolletje
  • Laatst online: 29-11 23:34

Bolletje

Moderator Harde Waren
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 01:18:
Standaard niet, is optioneel. Jij kan er bijvoorbeeld wel al een versie hebben gekozen die hem al wel standaard heeft.

Wat me trouwens opviel aan Dell's zakelijke desktops is dat ze nogal veel last hebben van resonantie. Kwam vooral dus van de harde schijven af en dat kwam door die brackets. Hoeft natuurlijk niet direct te zeggen dat hun servers daar ook last van hebben. Ik ken die T110 II niet, maar die brackets komen me bekend voor. Kan dus een punt van aandacht zijn.

Die conclusie van de voedingen zou ik ook niet te snel trekken; de servers hebben simpelweg een andere opbouw. Het kan ook vrij goed zijn dat de processorkoeling een grote invloed heeft.

Wat me tevens opvalt is dat je lijstje van modellen sterk variëren in prijs. Ook heb je het over drie 512GB ssd's. Nu ken ik de context niet, maar dat roept vraagtekens op. Vooral de zin:
Daarmee bespaar ik op een RAID controller zonder op snelheid in te boeten..

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bolletje schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 02:27:
[...]Standaard niet, is optioneel. Jij kan er bijvoorbeeld wel al een versie hebben gekozen die hem al wel standaard heeft. [...]
Oh jawel. De standaard on-board controller (een PERC S100) kan RAID0, 1 en 5 over 5 SATA poorten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Bolletje
  • Laatst online: 29-11 23:34

Bolletje

Moderator Harde Waren
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 19:23:
[...]

Oh jawel. De standaard on-board controller (een PERC S100) kan RAID0, 1 en 5 over 5 SATA poorten
Ja, ok, software-based.

• smartbit
Dank voor jullie snelle reacties. Ik was even offline, vandaar mijn verlate reactie:
Die conclusie van de voedingen zou ik ook niet te snel trekken; de servers hebben simpelweg een andere opbouw. Het kan ook vrij goed zijn dat de processorkoeling een grote invloed heeft.

Wat me tevens opvalt is dat je lijstje van modellen sterk variëren in prijs. Ook heb je het over drie 512GB ssd's. Nu ken ik de context niet, maar dat roept vraagtekens op. Vooral de zin:
Hallo Bolletje, dank voor je feedback d:)b. Inderdaad het blijft een gok, ik had graag die apparaten zelf gezien en beluisterd (m'n hoofd in de kast steken) dan weet ik het zeker. Maar luisterend (dubbelzinnig ;) ) naar de ervaring van onze collega tweakers, ga ik ervanuit dat de T100-2 erg still is.
quote:
Daarmee bespaar ik op een RAID controller zonder op snelheid in te boeten..
De prijzen zijn inderdaad verschillend, maar soms op een andere manier dan je zou denken: de T320 (singel CPU mb) zonder disks/ram is EUR450 duurder (op de website van Dell) dan de T420 (dual CPU) met 1 CPU :?. Dat komt mi omdat Dell geen winst maakt op de server zelf, maar op geheugen en disks. Dell gaat ervan uit dat je op een dual CPU machine ook meer onderdelen koopt, dus geven ze daar meer korting op. Uiteindelijk maakt het vooral verschil of je RAM & disks en andere extra's (Raid controller, extra powersupply, etc) van DELL afneemt. Neem je alles van Dell af dan ontlopen die prijzen van de T320, T420 en T620 met vergelijkbare configuratie elkaar nauwelijks. Die mooie H710p en een extra voeding koop ik graag bij Dell, maar disk en Ram? Elke SAS disk die op de LSI compatibility list staat gaat werken met de H710p. Dus ook de MK1001TRKB, 1TB SAS-2.0, 16MB, 7200rpm. Ook kan je Kingston certified DDR3 kopen voor een fractie van de prijs.
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 01:18:
Een heel aardig idee _/-\o_ . Andersom kan ook, 2x 4TB in RAID-1 en 3xSSD in RAID-5. Ik heb een broertje dood aan software based controllers, maar een H310 kan ook.

Mijn dank is groot voor jullie feedback. Ik zal jullie op hoogte stellen van onze uiteindelijke aanschaf en de performance & luistertest.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je overweegt om ProSupport te nemen kun je beter wel alle schijven bij Dell kopen. Elk niet-Dell onderdeel in je server kan een excuus zijn om het probleem af te schijven. Bovendien vallen die dure schijven 3 jaar lang onder je support contract, dus dat is ook gunstig :) Sowieso garandeert Dell alleen goede werking met de spullen die je bij hun koopt natuurlijk.

OT: Dell tower servers zijn inderdaad erg stil (zolang je er geen 15k schijven in steekt). De laatste generaties rack servers zijn naar verhouding ook stiller geworden, maar omdat de lucht daar door smalle ruimtes wordt geperst zullen die altijd een hoger basisgeluidsniveau hebben. In jouw situatie is een tower dus aan te bevelen.

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:44
Bij de T110-II met H200 raid controller wordt er gecontroleerd (door de raid controller) of de aangesloten disks van Dell zijn. Ze hebben bij Dell de WD RE's of Seagate Constellation schijven gebranded naar Dell types (via firmware). Als je er dus een niet-dell schijf op aansluit staat de raid controller continu in de 'warning' stand.....

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mhofstra schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:57:
Bij de T110-II met H200 raid controller wordt er gecontroleerd (door de raid controller) of de aangesloten disks van Dell zijn. Ze hebben bij Dell de WD RE's of Seagate Constellation schijven gebranded naar Dell types (via firmware). Als je er dus een niet-dell schijf op aansluit staat de raid controller continu in de 'warning' stand.....
Klopt, dit is met de H710 ook zo. De H700 blokkeerde de schijven in eerste instantie volledig, maar daar zijn ze op een gegeven moment (met een firmwareupdate) op teruggekomen na een hoop kritiek.

[ Voor 14% gewijzigd door Bigs op 12-03-2013 12:13 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
mhofstra schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:57:
Ze hebben bij Dell de WD RE's of Seagate Constellation schijven gebranded naar Dell types (via firmware).
Ik dacht dat Dell de laatste tijd vooral WD gebruikte. Laatste Dell server met SATA schijven die ik open maakte bleek WD Black's als schijven te hebben. Wel met mooi Dell stickertje erop, maar nog herkenbaar als WD's. ;)

Optiplex en Latitude krijgen bij normale HDD's ook WD's mee voor zover ik kon zien. Alleen SSD's waren Samsung de laatste keer.
Pagina: 1