• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Hoi, ik heb enkele dagen geleden een Artic Accelero III GPU koeler gekocht voor mijn Sapphire OC 7870. Alles gemonteerd, temps waren netjes... totdat ik in AIDA64 zag dat mijn Core temp 60° was maar mijn GPU VRM zat aan 95°, dit was na 10 minutjes Furmark.

Eventjes later zag ik een donker beeld met groene verticale strepen en een raar geluid kwam uit de speakers. Sindsdien heb ik geen beeld meer, heb 't met andere voeding getest, ramlatten verwijderd, cmos gereset, andere kabels, overclock op standaard gezet, in het 2de PCIE slot gestoken en zelfs in een andere computer maar ook daar geen beeld.

Mijn moederbord is een Asrock z77 extreme4 en als ik het scherm aansluit op de videokaart krijg ik dus geen beeld of post en krijg ik een error 62 van het debug led.

Nu heb ik totaal geen beeld maar als ik mijn scherm aansluit op de ingebouwde connectie op het moederbord werkt het beeld wel en in AIDA64 ziet hij zelfs de GPU als secundary maar wat ik ook probeer, via de kaart zelf heb ik geen beeld. Heb zelfs met atiflash het BIOS gereflashed maar ook niks.

De kaart was overgeclockt tot 1150 Mhz en 1450mem met max voltage. Deze overclock werkte met de standaard koeler stabiel maar sinds de nieuwe koeling niet zozeer waarvan het hoogstwaarschijnlijk te wijten is aan de hoge VRM temperatuur..?

Ik denk dat ik de kaart zelf kapot heb gemaakt, maar komaan het is een 'Overclock' editie dus wat extra volt kon er toch doorheen? Heb de originele fans weer gemonteerd maar op het geheugen zit nog wat resterende koel pasta/lijm dus ik hoop dat men hierover nu niet moeilijk gaat doen om de kaart onder garantie om te ruilen. Het is echt moeilijk om het eraf te halen maar zolang de originele fans er op zitten kan je het niet zien.

Is er nog iets dat ik kan proberen?

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:05
Zo ver ik kan zien heb je alles geprobeerd En is deze gewoon kapot gegaan Door het monteren van de nieuwe koeler En met de RMA nouja je kan het proberen

• WietKop
Nope, ik heb toch wel 2 dagen kunnen werken met de nieuwe koeler maar ik had in die tijd ook nog niet veel gestressed met Furmark...

Mijn nachtmerrie dat ik deze kaart minstens 4 weken kwijt ben en nu moet gamen op een Intel HD4000 gaat echt waar komen pftt :(

edit: En Sapphire doet zo te zien geen rechtstreekse RMA's, moet de kaart eerst opsturen naar Alternate..

[ Voor 17% gewijzigd door WietKop op 28-02-2013 16:55 ]

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:35
Aan je verhaal te lezen lijkt het me dat je VRM's te heet zijn geworden en daardoor je kaart niets meer doet...
Zeker gezien de Arctic Accelero III eigenlijk alleen je core koelt, terwijl de stock koeling ook je ram en vrm's meekoelt.
Heb je toevallig een idee wat de VRM temps waren met de stock koeler? en heb je de metalen baseplate laten zitten onder de niewe koeler?

Om even een snelle indicatie te geven: Zelfs met een fullcover waterblock worden de cores van min 5970 niet warmer dan 50 graden, maar de VRM's willen wel tegen de 90 graden lopen bij langere tijd furmark en overclocken/volten.

Ik vrees dan ook dat er echt niets anders op zit dan de kaart rma te sturen...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Volgens mij doen alleen XFX en EVGA garantiebehoud bij het plaatsen van een aftermarket koeler (volgende keer rekening mee houden ;)) Daarnaast klinkt het gewoon heel erg als een user-error/mis-use. Jij hebt immers modificaties aangebracht en flink liggen stressen zonder de temp in de gaten te houden.

let wel, als je hem RMA stuurt terwijl je er geen recht op hebt, kan dat aardig in (onderzoeks) kosten lopen. (+/-50 voor verkoper en eventueel meer voor de producent, 90 euro is een getal wat me bijstaat.)

Edit, check ff de garantievoorwaarden van sapphire en als en aftermarket koeler niet gedekt is, zou ik je verlies gewoon nemen (loop je verlies tenminste niet onnodig op) Zie het als duur leergeld en koop de volgende keer iets waar je aan mag modificeren zonder garantie te verliezen ;)

Overigens lijkt het mij stug dat het VRM dood gaat van 10 min op 95 graden te hebben gedraaid.

[ Voor 45% gewijzigd door eL_Jay op 28-02-2013 17:10 ]

• WietKop
Helaas is de sensor temp GPU VRM mij voordien nooit opgevallen dus ik weet het totaal niet. Ik denk dat het toen wel meeviel want van juni 2012 tot en met deze middag heeft deze kaart, overgeclockt, perfect gewerkt.

Dus als ik nu binnen een paar weken een nieuwe kaart krijg, en terug deze GPU koeler monteer, kan ik dan terug de zelfde problemen verwachten? Dit is dan toch een defect van Artic? En vooral, weggegooid geld..

edit:
Volgens mij doen alleen XFX en EVGA garantiebehoud bij het plaatsen van een aftermarket koeler (volgende keer rekening mee houden )

let wel, als je hem RMA stuurt terwijl je er geen recht op hebt, kan dat aardig in (onderzoeks) kosten lopen. (+/-50 voor verkoper en eventueel meer voor de producent, 90 euro is een getal wat me bijstaat.)
Ik had gelezen dat zolang je alles weer zoals het was in elkaar zet garantie geen probleem is, ik hoop dat het ook zo blijft..

Je ziet wel duidelijk aan het geheugen en zelfs aan de chip zelf dat er nieuwe koelpasta aangebracht is, hopelijk doen men hier niet moeilijk over. Op het eerste zicht ziet de kaart stock er normaal uit maar die resten lijm van de Artic installatie set zijn duidelijk te zien op de geheugen modules...

Uiteindelijk ben ik de consument en heb ik recht op 2 jaar garantie dusja.. :) Hopelijk prikken ze de kaart in hun test systeem en merken ze dat ie geen beeld heeft maar doen ze niks meer zoals de fans demonteren om te kijken naar ontplofte transistors ofzo..

[ Voor 56% gewijzigd door WietKop op 28-02-2013 17:10 ]

• Spekkie88
Ook bij een nieuwe kaart zal dit een probleem zijn...
Helaas is dit een veel voorkomend issue bij aftermarked koelers, behalve bij fullcover waterblocks...
Wat ik zou adviseren is de metalen baseplate van de stock koeler te laten zitten, zodat de VRM's en ram beter gekoeld worden.
En de temps van je VRM's in de gaten houden. Vaak raak je bij 90+ graden in de gevarenzone.
Wat me echter ook opvalt is dat ik tijdens gamen bij lange na niet de hoge VRM temps zie die furmark voor elkaar krijgt.

[ Voor 27% gewijzigd door Spekkie88 op 28-02-2013 17:15 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• bumtroll
Ze halen hem in 9 van de 10 keer de koeler vanaf Want een kaart gaat niet zomaar Dood 9van de 10 gevallen verdenken ze toch User error Dus ze zullen Deze er vanaf halen hoor:)

Ik heb geen ervaring met sapphire ik wil die kaarten niet alleen al door de blauwe pcb laatste keer dat ik een probleem had met Xfx was ik gewoon eerlijk dat ik een waterblock had gemonteerd en dat was geen probleem

• eL_Jay
WietKop schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:04:

Ik had gelezen dat zolang je alles weer zoals het was in elkaar zet garantie geen probleem is, ik hoop dat het ook zo blijft..
heb je daar een bron van vanuit sapphire?

Naast het ethische aspect ,zou het zonde zijn als je dadelijk 150 euro onderzoekskosten moet betalen en dan nog een defecte kaart terug krijgt.
Overigens heb jij volgens mij in deze situatie (waar jij zelf mods aanbrengt) geen aanspraak op garantie tenzij dit uitdrukkelijk in de voorwaarden vermeld staat.
  • als ik een nieuw CPU opschuur, of de koelpasta in een Ivy chip fatsoenlijk wil maken verlies ik garantie
  • wanneer ik een andere veer in mijn luchtbuks monteer verlies ik garantie
  • wanneer ik een andere fan in mijn voeding plaats verlies ik garantie
  • wanneer ik het binnenwerk van een HR+ ketel modificeer verlies ik garantie (en ben je onveilig bezig)
,

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

WietKop schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:04:
Uiteindelijk ben ik de consument en heb ik recht op 2 jaar garantie dusja.. :) Hopelijk prikken ze de kaart in hun test systeem en merken ze dat ie geen beeld heeft maar doen ze niks meer zoals de fans demonteren om te kijken naar ontplofte transistors ofzo..
Voordat je dergelijke onzin gaat roepen bij de leverancier, lees je eerst goed in hoe garantie in Nederland in elkaar steekt, er is namelijk niets iets als "2 jaar garantie" of je moet geluk hebben dat de fabrikant 2 of 3 jaar garantie geeft. Daarnaast kun jij je waarschijnlijk niet eens beroepen op garantie (die kans zit er in).

Overigens snap ik niet dat je soieso de standaard koeler van deze kaart hebt vervangen, de koeling van de Sapphire kaarten zijn over het algemeen van uitstekende kwaliteit. Helemaal zoals je aangeeft of was het iemanders, dat de alternatiever koeling alleen de GPU koelt terwijl de orginele ook de VRM koelde, dan was de standaard koeler soieso vele malen beter.

Ik vind het altijd een beetje moeilijk als ik weer lees dat iemand garantie wil gaan claimen, terwijl het er op lijkt dat hij of zij zelf niet goed weet waar hij of zij mee bezig is geweest. :|
eL_Jay schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:15:
[...]

heb je daar een bron van vanuit sapphire?

Naast het ethische aspect ,zou het zonde zijn als je dadelijk 150 euro onderzoekskosten moet betalen en dan nog een defecte kaart terug krijgt.
Overigens heb jij volgens mij in deze situatie (waar jij zelf mods aanbrengt) geen aanspraak op garantie tenzij dit uitdrukkelijk in de voorwaarden vermeld staat.
  • als ik een nieuw CPU opschuur, of de koelpasta in een Ivy chip fatsoenlijk wil maken verlies ik garantie
  • wanneer ik een andere veer in mijn luchtbuks monteer verlies ik garantie
  • wanneer ik een andere fan in mijn voeding plaats verlies ik garantie
  • wanneer ik het binnenwerk van een HR+ ketel modificeer verlies ik garantie (en ben je onveilig bezig)
,
Precies dit, tenzij zoals bij XFX explesiet aangegeven wordt dat dergelijke acties geen grantie problemen opleverd.

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 28-02-2013 17:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Spekkie88
Reken er maar op dat als er geen visuele schade is, ze de kaart gewoon vergoeden...
Die kaarten zijn zo complex dat het meer kost om ze helemaal door te meten dan een nieuwe op te sturen. Daar komt bij dat ALS ze als vinden dat er iets is doorgebrand dat dat een fout is van de gebruiker en niet een fabrieksfout...
Gewoon niet meer melden dan nodig is:
"Ik krijg geen beeld meer."

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• WietKop
Ik woon in Belgie, en hier geven ze standaard 2 jaar fabrieksgarantie :)

De kaart zat in een Silencio 550 en met een overgeclockte 3770k waren de standaard temps +-80° met slechts 1100mhz overclock. Gezien er veel dempinsmateriaal in de kast zit, kreeg de kaart te warm.

Dus ik dacht laat ik die aftermarket koeler kopen en genieten van een koele kaart.. wat deels waar is maar toch niet volledig want mijn GPU VRM zat bijna aan 100° en nu doet de kaart niks.

[ Voor 4% gewijzigd door WietKop op 28-02-2013 17:21 ]

• eL_Jay
WietKop schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:20:
Hier in Belgie geven ze toch op alle hardware standaard 2 jaar fabrieksgarantie?

De kaart zat in een Silencio 550 en met een overgeclockte 3770k waren de standaard temps +-80° met slechts 1100mhz overclock. Gezien er veel dempinsmateriaal in de kast zit, kreeg de kaart te warm.

Dus ik dacht laat ik die aftermarket koeler kopen en genieten van een koele kaart.. wat deels waar is maar toch niet volledig want mijn GPU VRM zat bijna aan 100° en nu doet de kaart niks.
Ik zou contact opnemen met sapphire (dus niet je verkoper) en vragen wat hun beleid hieromtrent is (en de conclusie hier graag delen).

Als je gaat liegen/verzwijgen wat je met de kaart hebt gedaan gun ik je van harte €150 onderzoekskosten.

• WietKop
eL_Jay schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:22:
[...]

Ik zou contact opnemen met sapphire (dus niet je verkoper) en vragen wat hun beleid hieromtrent is (en de conclusie hier graag delen).

Als je gaat liegen/verzwijgen wat je met de kaart hebt gedaan gun ik je van harte €150 onderzoekskosten.
"Sapphire VGA products carry a 2 year warranty with all enquires carried out through your initial place of purchase. This can only be carried out by the original purchaser Please contact your Dealer/Reseller for Warranty / RMA service. "
http://www.sapphiretech.c...t/?cid=3&psn=000203&lid=1

Punt 1:
Product Warranty will not be valid even if returned after purchased for the following cases:
-Products that are defaced or physically damaged and modified by customer. -

Ok, dat is goed mogelijk maar als ik de kaart terug aanpas naar standaard dan heb ik toch recht op garantie?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:01
De accelero III cooler heeft toch ook VRM heatsinks in de package zitten naast de Ram heatsinks. Zijn deze wel geplaatst? Anders kan dit idd grote problemen geven. Garantie krijgen na het monteren van een Accelero III lijkt me ook lastig daar bepaalde componenten voor zover ik weet bij een correcte installatie gelijmd worden.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:01
WietKop schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:24:
[...]

Ok, dat is goed mogelijk maar als ik de kaart terug aanpas naar standaard dan heb ik toch recht op garantie?
Niet als door jouw modificaties bepaalde componenten geen correcte koeling hebben gehad en hierdoor doorgebrand zijn.

• WietKop
Yep, op de plaatsen waar origineel een wit, rubber ding zat heb ik die heatsinks gemonteerd. En het is net op die plaatsen waar je restanten ziet van lijm waarvan ik nu enorm aan het twijfelen ben op een succesvolle garantie omruiling.

Ik hield nochtans altijd mijn temps goed in het oog.

Heb het PCB aan alle kanten bekeken en nergens zie ik doorgebrande onderdelen ofzo.

Ik ga nog een BIOS update doen van het moederbord en pftt misschien werkt het, achja wat hou ik me voor de gek want ik heb dit al 3 keer gedaan en continue geen beeld.. Was er maar een hard reset ding ofzo op die grafische kaart.

Als men nu durft om de garantie te weigeren + 150 onderzoekskosten + 75 GPU koeler, dan kan ik evengoed 225 euro door het toilet gooien. En laat ik niet vergeten dat ik de kaart voor 350 euro heb gekocht die dan een week later daalde in prijs tot 220 |:( VERDOMME!!!!!!!!!

[ Voor 18% gewijzigd door WietKop op 28-02-2013 17:32 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-07 16:19

auto660

1991 240 GL Brick

Ik denk niet dat het de vrm's zijn. Mijn 4870x2 in crossfire kunnen gewoon een uur furmark draaien, de cores op 95 graden en de vrm's vrolijk op 115 graden met pieken naar de 120!! graden. Nog helemaal niks aan het handje. Maar wat moet het anders zijn? Misschien toch nog even kijken of er geen (heel) klein dingetje is doorgebrand?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• WietKop
Ik vind het ook bizar dat na een paar minuten hoge VRM temps de kaart dood is maar ik krijg er gewoon geen beeld uit. Misschien zie ik iets stoms over het hoofd maar ik betwijfel het....

Die code 62 van mijn moederbord ben ik daar iets mee?

Hier geeft iemand een soortgelijk probleem:
http://www.tomshardware.c...27841-12-debug-video-bios

En kwam met deze oplossing

"
What worked for me was the plugging in the power supply (pci/e) into the 6 pin header on the motherboard. I didn't think I needed to when I had an GPU that required power, but that worked. Just had to change some settings to get the GPU up and running. I hope this fixes it for you."

Maar die zijn alreeds aangesloten;.

Of hier
"did u ever fix the problem, all you had to do was disconnect your video card out. plug the 6 pin power connector to the vid on board, turn on the system and it would turn on then go on bios and press default settings. disconnect the 6pin from the motherboard vid connector and install your video card back on reboot and your done."

Lees ik het nu goed? De voedingskabels voor de GPU aansluiten op het moederbord?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

En dit is dus de reden dat Nvidia met strengere limieten is gekomen voor programma's als Afterburner en OEM's niet zomaar meer alles mogen doen mbt voltageregeling.

Jij sloopt je kaart, en dan moet de winkel/fabrikant je een nieuwe geven? Lekker dan.

"Als men nu durft om de garantie te weigeren + 150 onderzoekskosten + 75 GPU koeler, dan kan ik evengoed 225 euro door het toilet gooien. En laat ik niet vergeten dat ik de kaart voor 350 euro heb gekocht die dan een week later daalde in prijs tot 220 VERDOMME!!!!!!!!!"

Iets met eigen schuld en blaren?

Product Warranty will not be valid even if returned after purchased for the following cases:
-Products that are defaced or physically damaged and modified by customer. -

Duidelijk modified by costumer dus. Als je niet weet waar je mee bezig bent, moet je ook niet zeuren als het fout gaat.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• WietKop
Ok, ik heb het voltage verhoogd naar het maximum, maar je verwacht toch op een Overclock editie dat dit geen probleem kan zijn...

Ik weet trouwens wel wat ik doe, ik ben heus geen aap die wat computerondelen in elkaar steekt zoals Lego.
Ik hield temps in de gaten
Genoeg koelpasta, lijm
Genoeg airflow
Elke keer statisch ontladen.
Overclocken stresstest

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik kan er toch niet aan doen dat Arctic een brakke GPU koeler maakt die trouwens op alle review websites 10 op 10 haalt maar dan duidelijk faalt op gebied van VRM koeling en ik dan met de gebakken peren zit?

• bumtroll
WietKop schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:53:
Ok, ik heb het voltage verhoogd naar het maximum, maar je verwacht toch op een Overclock editie dat dit geen probleem kan zijn...
En overclock is nooit een garantie Als je alles zo naar de max kon schoeven Dan hadden ze hem wel zo geleverd aan je Ik kan mijn 7950,s ook naar max doen in elk programma Of het goed is voor mijn kaarten Denk het niet Sorry maar dit is duidelijk User Error En ja als sapphire zegt je krijgt geen nieuwe hebben ze gelijk

• eL_Jay
Jeroenneman schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:47:
En dit is dus de reden dat Nvidia met strengere limieten is gekomen voor programma's als Afterburner en OEM's niet zomaar meer alles mogen doen mbt voltageregeling.
Dat vind ik bull-shit (valt wel wat voor te zeggen vanuit de producent, maar toch vind ik dat bullshit)
Rest van je verhaal klopt wel.

Voor TS,
Ik zou gewoon de situatie eerlijk uitleggen aan de service afdeling en vragen of zij je kunnen helpen. Bij nee, duur leergeld (volgende keer beter opletten/weten-wat-je-doet en bijvoorbeeld XFX kopen) , bij ja heb je veel geluk (en volgende keer ook beter opletten/inlezen of minder risico's nemen, want ik vind niet dat je recht hebt op reparatie (op basis van de informatie die ik nu heb))

Offtopic
Ik ken niemand die zijn kaart heeft "opgeblazen" door te hoog voltage.
  1. Of je systeem is bij het testen van je nieuwe OC of koeling instabiel en vertoont artefacts.
  2. Of je bent een lompe harry en hebt er schijt aan dat je hardware op 95+ graden draait en artefacts vertoont.
  3. Of je bent extreme overklokker en weet de GPU's wel kapot te benchen.
De eerste groep past vervolgens de kloks/volts aan test weer en uiteindelijk vind men iets dat voor die hardware werkt. (zolang je het met beleid doet en goed systeem hebt dat overklokken ondersteund, beschadig je niet snel hardware)
Ts lijkt door onervarenheid tot de tweede categorie te behoren, wat genuanceerder maar toch.
Als je tot laatste (kleine) categorie hoort lijkt me dat je andere wegen bewandelt dan onterecht RMA claimen.
_Dune_ schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 18:01:
Jij kunt het wel bullshit vinden, maar Nvidia heeft daar inderdaad bepaalde eisen in neergelegd richting oem-fabrikanten. Het zal mij niet verbazen dat AMD dit ook wel doet.
Dat mag ik hopen van niet. Lijkt me niet dat AMD zo'n gigantische USP voorbij laat gaan. Ik denk dat voltage-control en dus meer OC headroom dan een van de belangrijkste onderscheidende eigenschappen is van high-end kaarten. Immers als je de toch al goedkopere AMD kaart ook nog eens 25% verder kan overklokken en dit bij de Nvidia tegenhanger beperkt is doordat je geen voltage-speelruimte hebt, lijkt de keus mij duidelijk voor de fanatiekelingen. Zeker wanneer je zoals AMD, de producenten erg vrij laat in het overklokken van de kaarten en je af-fabriek al 15% hogere overklokte varianten kan kopen voor de prijs van de Nvidia tegenhanger.

Overigens draai ikzelf op dit moment mijn GPU op stock-voltage en lichte overklok en cpu op -offset en stock kloks. hoewel ik mijn 6850 over de 1ghz heb gebenchend toen ie nieuw was en de 2500k liep op 4,5ghz omdat ik dacht dat ik dat nodig had 8)7 .

[ Voor 58% gewijzigd door eL_Jay op 28-02-2013 18:50 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De OC edities van Sapphire zijn kaarten die fabriek af al voorzien zijn van een overclock in vergelijking met de reference kaarten. Met andere woorden het zijn kaarten die al enigszins op hun tenen zijn gaan lopen. (ken de uitdrukking "Op je tenen lopen"?) Als je een dergelijke kaart nog verder pushed moet je heel goed uitkijken en dit met kleine stapjes doen.
eL_Jay schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:57:
[...]
Dat vind ik bull-shit (valt wel wat voor te zeggen vanuit de producent, maar toch vind ik dat bullshit)
Rest van je verhaal klopt wel.
Jij kunt het wel bullshit vinden, maar Nvidia heeft daar inderdaad bepaalde eisen in neergelegd richting oem-fabrikanten. Het zal mij niet verbazen dat AMD dit ook wel doet.
Ik weet trouwens wel wat ik doe, ik ben heus geen aap die wat computerondelen in elkaar steekt zoals Lego.
Genoeg koelpasta, lijm
Genoeg airflow
Overclocken stresstest
"Klinkt" inderdaad goed, in iedergeval op dit gebied heb je goede werk methoden.

[ Voor 43% gewijzigd door _Dune_ op 28-02-2013 18:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Genoeg koelpasta, lijm
Genoeg airflow
Overclocken stresstest

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik kan er toch niet aan doen dat Arctic een brakke GPU koeler maakt die trouwens op alle review websites 10 op 10 haalt maar dan duidelijk faalt op gebied van VRM koeling en ik dan met de gebakken peren zit?
De koeler is prima. Reviews laten zien dat zowel de VRM's als de core goed gekoeld worden.
De kaart was prima.

Wat ik kan bedenken: Je hebt iets fout gemonteerd, of teveel lijm ofzo op de VRM's gedaan.

http://www.kitguru.net/co...gtx680-directcu-ii-top/3/

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• WietKop
Te veel lijm? Zou het daar aan kunnen liggen? Heb eerlijk gezegd wel op een paar modules te veel lijm gedaan maar heb dat dan daarna ook weer weg gekrabt en een dunnere laag aan gebracht.

Is er iets dat ik kan doen? Zoals een HD in de diepvries liggen. Echt alles om een RMA te voorkomen wil ik proberen

Ik trek zo meteen wat fototjes van het pcb in close up

• eL_Jay
WietKop schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 18:13:
Te veel lijm? Zou het daar aan kunnen liggen? Heb eerlijk gezegd wel op een paar modules te veel lijm gedaan maar heb dat dan daarna ook weer weg gekrabt en een dunnere laag aan gebracht.

Is er iets dat ik kan doen? Zoals een HD in de diepvries liggen. Echt alles om een RMA te voorkomen wil ik proberen

Ik trek zo meteen wat fototjes van het pcb in close up
En nu kan het topic interessant worden

Resumerend:
  1. TS koopt HD7870 en klokt deze over naar 1150 Mhz en 1450mem met max voltage
  2. Dit bevalt TS alleen het geluid vind hij te heftig
  3. TS heeft standaard koeler vervangen door Artic koeler.
  4. Teveel lijm/pasta aangebracht op VRM
  5. TS klokt kaart over naar 1150 Mhz en 1450mem met max voltage
  6. Test stabiliteit GPU met Furmark
  7. Na 10 min Furmark is het Vrm 95 C (pas op 10 minuut? of vermoedelijk al eerder)
  8. TS gaat desondanks door met Furmark test tot het beeld zwart wordt (+/- 5 minuten)?
  9. Kaart vermoedelijk overleden?
  10. Asrock z77 extr.4 geeft error-code 62
Wanneer heb je het teveel aan lijm eraf gekrabt?
Hoe lang liep de kaart met stock koeling al op max voltage?

[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 28-02-2013 20:19 ]

• WietKop
Yep klopt helaas wel. Maar bij punt 8; ik dacht echt dat het geen kwaad kon om lange tijd hoge VRM temps te krijgen, ik las op sites dat men soms 120 graden ziet maar er niks kapot gaat. Helaas hoor ik daar niet bij.

Lijm heb ik er na 1 stresstest van een paar minuten verwijderd en opnieuw een dun laagje aangebracht, niet te dun want anders vielen de heatsinks ervan.

Met de stock koeling heeft de kaart ongeveer een half jaar gewerkt op 1100mhz, op 1231mV, sinds een paar dagen had ik het voltage verhoogd naar 1200mV op 1150mhz, gezien ik een uber koeler had gekocht die voor nog een lange levensduur ging zorgen 8)7

Ik heb alreeds contact opgenomen met de retailer en ik ga hem gewoon verzenden met als foutmelding "geen beeld". Zal toch wel een 4 weken op me tanden moeten bijten.

[ Voor 14% gewijzigd door WietKop op 28-02-2013 21:42 ]

Pagina: 1